Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
CITROËN Lovers
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Snel dingetje met heel goede stoelen.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
CITROËN VIERT 20E VERJAARDAG C3 PLURIEL
MISLUKT, MAAR TOCH BEST LEUK
Citroën viert de twintigste verjaardag van de C3 Pluriel. Onduidelijk blijft of de taart wordt aangesneden vanwege de verjaardag zelf, of omdat men blij is dat het alweer zó lang geleden is dat dit opmerkelijke apparaat het tot het productiestadium schopte.
Sommige verjaardagen kun je maar beter overslaan. Dat geldt voor sommigen vanaf het moment dat de te vieren leeftijd met een ‘3’ begint, maar in het geval van de Citroën C3 Pluriel heeft het meer te maken met de jarige zelf. De Pluriel was, op z’n zachtst gezegd, niet het meest geslaagde idee dat Citroën ooit had.
De cabrioletversie van de eerste Citroën C3 verscheen in het voorjaar van 2003 en deed alles totaal anders dan andere compacte cabriolets, die er in die tijd nog in overvloed waren. In plaats van het destijds zeer modieuze stalen klapdak, grootgemaakt door concerngenoot Peugeot 206 CC, koos Citroën voor een tot op de dag van vandaag unieke oplossing met een uiterst variabel dak. Dat kon net als dat van een Fiat 500C (die er toen nog niet was) naar achteren worden geschoven. Daarbij kon het dak stoppen waar je maar wilde: bóven de achterruit, óp de achterruit (dag zicht), of ónder de achterruit, waarbij de hele combinatie van dak en ruit in het laatste geval handmatig achter de aan de onderkant scharnierende achterklep moest worden gestopt.
Wat overbleef, waren de dakbogen links en rechts. Die overbrugden letterlijk de afstand tussen het achterdek en de bevestigingspunten bovenaan de voorruit. Die kon je weghalen en dan was de Citroën C3 Pluriel een echte, volwaardige cabrio, mét een vrij serieuze achterbank bovendien. Uniek voor een compacte cabriolet. Toch zie je maar zelden een Pluriel zonder die dakbogen, en daar is een heel goede reden voor. Die bogen konden namelijk niet mee in de auto, tenzij ze over achterbank en passagiersstoel werden gedrapeerd als de kleurrijke surfplanken die in de folder – alléén in de folder – zo onlosmakelijk met dit type vrijetijdsvoertuig verbonden zijn.
Toegegeven: in de langdurige droge periode waarin wij ons nu bevinden, zouden wij het thuislaten van die bogen nog wel aandurven. Dan nog is echter de vraag of het slim is, want al bij de eerste tests merkten we op dat de auto zonder de bogen nóg minder stijf is dan met. Tel daar klachten over windgeruis, gerammel en lekkages bij op, en je verheft met ons de wenkbrauwen over het feit dat Citroën de verjaardag van de C3 Pluriel met zoveel enthousiasme viert.
En toch..
En toch… kunnen we niet alleen maar negatief zijn over de Pluriel. Het grotendeels gefaalde concept was immers mooi wél het gevolg van een soort lef dat tegenwoordig eigenlijk niet meer bestaat in autoland. Nu elke ontwikkelings-euro kennelijk moet worden besteed aan zwaar tot geheel geëlektrificeerde cross-overs die toch vooral bij iedere wereldwijd denkbare doelgroep in de smaak moeten vallen, is het open C3-tje een extra verfrissend idee. Citroën ging er helemaal voor en voorzag de open C3 niet alleen van een uniek dak, maar ook van een unieke en ten opzichte van de reguliere C3 totaal andere koets.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
't was ook een mini pick up, wat je bijna nergens leest. Je kon de achterbank plat leggen, kofferklep open en je had voor die lengte van auto een grote laadruimte ter beschikking.
- Likes 1
Comment
-
Mijn zus heeft zo ene gehad.
Denk zelfs met automaat.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
kan fonkelnieuw zijn want je kan de plastieken buitenkant gewoon nieuw kopen
Comment
Comment