Mededeling
Collapse
No announcement yet.
CITROËN Lovers
Collapse
X
-
had toen gezegd: die gaat bijna 30 jaar in productie blijven, ze hadden u in het zothuis gestoken.
Comment
-
55 JAAR CITROËN MÉHARI: VAN 'GOLFKARRETJE' TOT ICOON
EN EEN EERVOLLE VERMELDING
Het is dit jaar 55 jaar geleden sinds Citroën de Méhari aan de wereld voorstelde en gezien het unieke karakter van dat model staan we daar graag even bij stil. Een terugblik!
Nog altijd is het een koppendraaier van jewelste: de Citroën Méhari, oneerbiedig gezegd een multifunctioneel bakje op wielen. Citroën lanceerde het knotsgekke model, dat op de technische basis van de Dyane 6 staat, op een Franse golfbaan in 1968. Waarom? Dat blijft enigszins onduidelijk, maar zijn ontwerper - Roland de la Poype - had wel een visie toen hij de Méhari bedacht. Het moest een goedkoop en multi-inzetbaar autootje worden waarmee je overal kon komen.
Dat verklaart meteen waarom de Méhari zo heet: 'Mehari' is de naam van een dromedarissoort en dromedarissen zijn nu eenmaal goed in zware lasten naar onherbergzame gebieden vervoeren. Zo ook de Citroën Méhari. Het is een robuust, gemakkelijk te repareren autootje (de goedkope plastic panelen waren eventueel gemakkelijk te vervangen) dat zich door zijn geringe gewicht en lange veerwegen niet snel uit de weg laat staan door onverharde omstandigheden. Daarbij passen er behoorlijk wat spullen in een Méhari: de achterste twee zitplaatsen klap je zo tegen de bodem aan, waardoor er één grote bak achter de bestuurder ontstaat.
Achterin de Méhari zit een omhoog te klappen paneel dat voor een rugleuning door moet gaan, zodat het een vierzitter wordt.
Meer gereedschap dan auto
Ook handig: wordt de auto vies, dan kun je hem gewoon afspuiten - zowel vanbinnen als vanbuiten. Maar, als je het binnenste liever proper houdt, dan kan dat ook: voor de Méhari was een soort tent verkrijgbaar - inclusief constructie van 'tentstokken' - die de gehele 'bak' afsluit van de buitenwereld.
Stevig? Nee, maar met zo'n 30 pk en een vrij dramatische aerodynamica gaat het toch nooit hard (maximaal zo'n 90 km/h). Deze auto was bedoeld voor winkeliers, boeren, klusjesmannen, luchthavenpersoneel en ieder ander die al dan niet professioneel met spullen sjouwt. Zooi erin en hop, doortuffen naar de volgende bestemming. Ook het leger kon wel uit de voeten met de Méhari, waarvoor de inspiratie dan ook deels bij de oorspronkelijke Willy's Jeep vandaan kwam. Ruim 11.000 Méhari's gingen bij de Fransen 'in dienst'.
Een Méhari met vierwielaandrijving: zeer zeldzaam.
E-Méhari
In totaal maakte Citroën tussen 1968 en 1987 nét geen 145.000 exemplaren, waarvan 1.213 stuks met vierwielaandrijving - die zijn al helemaal niet te stoppen. Citroën ook niet, trouwens. In 2015 introduceerde het een opvolger: de E-Méhari. Een vrij vroege elektrische auto met een beperkte actieradius, een koddig voorkomen, een top van 110 km/h en een behoorlijk stevige prijs. Hij zou uiteindelijk alleen in Frankrijk in de verkoop gaan, maar haalde het niet bij het origineel.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Comment
Comment