Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
donderdag 05 juni 2008 Anderhalf jaar geleden alweer presenteerde Audi zijn sensationele sportwagentopper R8. Met als één van de primeurs daarin volledig uit leds opgebouwde koplampen. Niet standaard, maar het zou in de loop van 2007 als optie komen. Eigenlijk zijn ledkoplampen pas vanaf augustus toegestaan in Europa. Audi is nog nét de regels voor…
De Europese verlichtingsregels houden (nog) geen rekening met leds, voor de R8-vol-ledkoplampen werd daarom een uitzondering gemaakt.
Heel graag had Audi de wereldprimeur gehad. Van de allereerste auto met leds voor zowel dim- als grootlicht. Automotive Lighting moest die koplampen gaan leveren, met een heel bijzonder ontwerp.
Onbekende problemen
Met de aankondiging van deze ledlampen maakte Audi wat haast. Voordat de R8 werd onthuld kwam Lexus al met de LS600h, voorzien van ledlicht. Alleen dimlicht, maar dan wel standaard.
Tijdig liet Audi weten met volledige ledkoplampen te komen, en dus toch een wereldprimeur te halen. Alleen bleef het bij een belofte. Niet in het najaar van 2007, maar pas nu kun je ze echt geleverd krijgen op je R8.
Zo blijft Audi nog wel Hella voor, die volledige ledkoplampen gaat maken voor Cadillac. We beschreven ze uitvoerig in AMT. Er waren problemen met de lampen voor Audi, wist Hella. Onbekend is de precieze aard daarvan, gerekend mag worden dat Audi pas tot levering is overgegaan nadat deze problemen geheel opgelost zijn.
De Lexus LS600h heeft standaard led-dimlicht. De projectielamp voorin de unit is 'gewoon' xenongrootlicht.
Uitzondering op de regel
In totaal bevat één optionele R8-koplamp 54 lichtdioden. Het grootste aantal daarvan dient als dagrijlicht, in een rand onderaan de koplamp, net als bij de A4 en A5. Dan zitten er nog een paar in de richtingaanwijzers.
Net als anderen, Lexus en Cadillac dus, gebruikt Audi eenheden met meerdere leds bijeen als lampjes voor dim- en grootlicht. Zowel voor dim- als voor grootlicht zijn een aantal van die eenheden nodig.
Speciaal voor de R8 vroeg Audi een uitzondering aan op de Europese verlichtingsregels. Die houden nog geen rekening met leds. Nieuwe regels worden wat later dit jaar van kracht, daarin is wel rekening gehouden met nieuwe lichtbronnen.
Hella produceert vanaf augustus ledkoplampen voor Cadillac, eerst alleen voor de VS, voor de daar geldende regels.
Overigens komen de Hella-ledkoplampen pas in augustus in productie. Daarna duurt het nog een half jaar voor Cadillac ze, ook als optie, gaat aanbieden voor de Escalade-suv. Voorlopig levert Hella ze alleen in de VS, voor de daar geldende regels. Voor Europa zou een aangepast ontwerp nodig zijn. Onduidelijk is hoe Lexus dat bij de LS600h aangepakt heeft.
Bijzondere opbouw
Waar de Audi-koplampen uniek in zijn is de concentrische opstelling van die ledeenheden. Ze liggen achter elkaar, elk met een eigen reflectortje, en bouwen samen de lichtbundel op. Bij het dimlicht lijkt de reflectorcombinatie op een dennenappel. Voor grootlicht lijkt de opstelling op het befaamde operagebouw van Sydney.
Opbouw Audi R8-ledkoplamp.
Dagrijlicht en richtingaanwijzer met leds zijn standaard op de R8. Naast nog veel meer ledverlichtingselementen. Voor de dim/grootlichtfunctie met leds moet in Duitsland 3.590 euro extra op tafel komen.
In ons land wordt dat, zo lang de bpm nog niet is afgeschaft, tegen de vijf mille. Nog beter licht is dus een zeer kostbaar goed, voor wie er als een van de eersten mee wil prijken.
Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)
Nu nog een V10 erin en het begint eindelijk op de auto te lijken die beloofd was.
Comment