Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Fans of the Norfolk brand will be delighted to read that the mid-engined sports car is actually one of a trio of new models under development. Our spies snapped this car on test in Europe - and the model in front could provide a clue to the source of its engine.
The Malaysian motor has been developed with the aid of Lotus' handling experts, but the UK firm will offer its own much revised version with a huge performance hike
Insiders say that the flagship will use BMW's 4.4-litre V8, which can also be found in the X5 in our pictures. Lotus has yet to name the newcomer, but it will debut in December 2009. Before the car takes a bow, two unexpected new models will debut. First will be a Proton Satria-based hot hatch. The Malaysian motor has been developed with the aid of Lotus' handling experts, but the UK firm will offer its own much revised version with a huge performance hike. Likely to wear Lotus Satria badging and promising to be even faster than Proton's own Satria GTi, it will arrive in May 2008. This will be followed in December by a mid-range Lotus. Details are closely guarded, but it will sit between the fresh Europa S and Esprit successor.
Meanwhile, the firm has announced plans to cut its workforce by more than 15 per cent - 200 jobs - by the end of the year. Falling sales have been blamed.
Nog niet echt iets uit op te maken dus. Een andere naam, een BMW-motor en voorlopig de koets van de oude Esprit.
De motor is uitgerust met een soort van 'v-tec' systeem (dat iedereen wel zal kennen). Vanaf 6000t komt er een 2e nokkenas in werking die de kleppen extra lift waardoor er 50 pk extra vrijkomen. Dit is zeer duidelijk te merken in de extra boost die je dan krijgt en vooral in het geluid. Als je de motor tussen deze toeren kunt houden gaat hij als een raket.
De motor is uitgerust met een soort van 'v-tec' systeem (dat iedereen wel zal kennen). Vanaf 6000t komt er een 2e nokkenas in werking die de kleppen extra lift waardoor er 50 pk extra vrijkomen. Dit is zeer duidelijk te merken in de extra boost die je dan krijgt en vooral in het geluid. Als je de motor tussen deze toeren kunt houden gaat hij als een raket.
Bij het VTTL-i systeem op jouw Exige (en ook bij Honda's V-TEC) is nog altijd dezelfde nokkenas die aan het draaien is. Die nokkenas is echter voorzien van zowel nokken voor de lage toeren als nokken voor de hoge toeren. Bij een bepaald toerental (6000 tpm blijkbaar) verschuit er een pin, waardoor de nokken voor hoge toeren in werking treden. Vanaf dat moment gaan de kleppen dieper en langer open, met als gevolg het extra vermogen.
Zeer knappe Exige trouwens!! Die 4-2-1 uitlaatcollector en sportkatalysator lijken me een goede aanwinst om de respons nog wat op te krikken en het zou het uitlaatgeluid misschien ook wat lekkerder doen klinken.
Doe je ook circuituitstappen met de Exige?
The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist
Comment