LOTUS ELITE (1957-1962)
De sportieve Lotus Elite uit 1957 is de eerste serieproductieauto met een zelfdragende carrosserie van glasvezel. Onder de lichtgewicht motorkap ligt een 1.216 cc Coventry Climax viercilinder met enkele carburateur, goed voor 71 pk.
Door het extreem lage gewicht sprint de Elite in slechts 11,5 seconden naar de 100 km/h. De topsnelheid ligt op 180 km/h, wat mede te danken is aan de lage luchtweerstand van de Elite. De latere versie heeft dubbele carburateurs en 83 pk. De topsnelheid stijgt daarmee tot 190 km/h. Het door Colin Chapman onder handen genomen onderstel zorgt voor een goede handling. Vóór heeft de Elite schijfremmen.
In 1960 krijgt de auto een verbeterde achterwielophanging en een gewijzigd interieur. Er volgen nog enkele sterkere motoriseringen, tot de Elite in 1962 plaats moet maken voor de Elan.
De sportieve Lotus Elite uit 1957 is de eerste serieproductieauto met een zelfdragende carrosserie van glasvezel. Onder de lichtgewicht motorkap ligt een 1.216 cc Coventry Climax viercilinder met enkele carburateur, goed voor 71 pk.
Door het extreem lage gewicht sprint de Elite in slechts 11,5 seconden naar de 100 km/h. De topsnelheid ligt op 180 km/h, wat mede te danken is aan de lage luchtweerstand van de Elite. De latere versie heeft dubbele carburateurs en 83 pk. De topsnelheid stijgt daarmee tot 190 km/h. Het door Colin Chapman onder handen genomen onderstel zorgt voor een goede handling. Vóór heeft de Elite schijfremmen.
In 1960 krijgt de auto een verbeterde achterwielophanging en een gewijzigd interieur. Er volgen nog enkele sterkere motoriseringen, tot de Elite in 1962 plaats moet maken voor de Elan.
Comment