Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LOTUS Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • DOEK VALT VOOR LOTUS ELISE, EXIGE EN EVORA

    EINDE VAN EEN TIJDPERK

    Lotus heeft de laatste exemplaren van de Elise, Exige en Evora gebouwd. Daarmee komt er een einde aan een uiterst belangrijk tijdperk van het Britse merk.

    Lotus opent een nieuw hoofdstuk van zijn veelbewogen geschiedenis, waarin helaas geen ruimte meer is voor de Elise, Exige en Evora. Het merk neemt daarom in één klap afscheid van de drie succesvolle modellen, waarbij vooral het uitzwaaien van de Elise en Exige even pijn doet.

    Met de Elise zette Lotus in 1996 immers een model neer dat alom geprezen werd om zijn weggedrag en die het merk waarschijnlijk van de ondergang heeft gered. Het was echt nog een Lotus volgens het oude principe van Colin Chapman: 'Simplify, then add lightness'. De Elise begon zijn leven als een slechts 725 kilo zware tweezitter die aan slechts 120 pk genoeg had om al serieus snel te zijn. Vooral in de bochten was de Elise voor menig vele malen sterkere supercar niet bij te houden.

    In 2000 kreeg de Elise gezelschap van de daarop gebaseerde Exige. Plat gezegd de dichte variant van de Elise die de prestaties nog even een tandje aanscherpte. Net als de Elise werd de Exige zo'n tien jaar geleden voor het laatst aan een nieuwe generatie geholpen. Uiteraard met de herkenbare basisvorm, maar allemaal net even wat moderner ingetekend. De twee garant stonden nog altijd voor indrukwekkende prestaties met relatief bescheiden krachtbronnen. Het vermogen groeide met elke generatie wel wat, net als het gewicht overigens, maar het basisprincipe bleef gelijk.

    Net voordat we de laatste generatie van de Elise en Exige konden verwelkomen, trok Lotus in 2008 het doek van de Evora. Een model dat wat meer toegankelijk voor het brede publiek moest zijn, dus wat minder spartaans dan zijn oudere broers. Het werd de enige Lotus die op het voor meerdere modellen ontwikkelde nieuwe platform verscheen. Het merk was onder meer van plan om ook met een nieuwe Esprit en Elan te komen - waar zelfs al conceptcars van waren - maar die zijn nooit gekomen, net als de Eterne en de Elite.

    Het einde en de toekomst

    Nu valt het doek dus voor deze drie grote namen uit de Lotus-geschiedenis. In totaal waren de Elise, Exige en Evora goed voor 51.738 exemplaren. Dat is maar liefst ruim de helft van de totale productie uit de geschiedenis van het inmiddels 73 jaar oude Lotus. Hoewel afscheid nemen pijn doet, krijgen ze een warme plek in de herinnering. Nu gaat het merk een nieuw tijdperk in. De Lotus Emira houdt nog een beetje van het oude Lotus in leven, maar daarnaast verschijnt er een viertal EV's, waaronder ook twee SUV's. Daarmee komt er ongetwijfeld een einde aan de tijd waarin men nog leefde naar het credo van Chapman, maar voor het voortbestaan van Lotus lijkt het een verstandige stap.

    Bron: Autoweek







    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • lotus elise ( 1998 )












      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Lotus Elan Sprint 30-year review. Why the Elan Sprint is one of the greatest sports cars of all time

        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • De eerste Lotus die ik ooit in het echt zag
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • Lotus Esprit Turbo: Het Britse antwoord op de 911

            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • De gouden formule | Lotus Elise ( 1998 )

              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment





              • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                Comment


                • MET DE ESPRIT V8 BRAK LOTUS VOOR HET EERST DE REGELS

                  DE EERSTE REGELBREKER

                  De nieuwe Lotus Emira is verkrijgbaar met een motor die meer dan vier cilinders telt. Zo’n constructie was ondenkbaar onder regie van oprichter Colin Chapman, van wie alles zo licht mogelijk moest zijn. De Lotus Esprit V8 was in 1996 de eerste Lotus die brak met deze regel.

                  Vier is in alle redelijkheid genoeg als het om het ­cilinderaantal van auto­motoren gaat. Met drie potjes kom je ook heel ver, maar met vier stuks kan elke denkbare ­automobiel tot ontzagwekkende prestaties komen. In de Formule 1, bijvoorbeeld. En denk aan de Groep B-rallywagens, waarvan de paardjes op een kwaad moment zo hard de stal uitvlogen, dat het een halt moest worden toegeroepen. Tegenwoordig is vier ­sowieso weer de norm. In de ­jaren 90 was dat nog heel ­anders. Denk aan de briljante Saab 9000, die volgens de pers zou ‘schreeuwen om een V6’. Het uiteindelijke GM-blok had niets extra’s te bieden behalve een wat zwoeler stemgeluid. Of neem ­Lotus, dat uitstekend kon gedijen met vierpitters. In de Lotus Esprit Sport 300 bracht de 2.2-unit het bijvoorbeeld tot maar liefst 306 pk en 389 Nm, voldoende om de 1.215 kilo lichte tweezitter aan formidabele prestaties te helpen. Maar ja, tegen een Ferrari kon hij gevoelsmatig nooit op, want ­achterin stuiterden er slechts vier amechtige zuigertjes op en neer. De armoe!

                  Onzin natuurlijk, maar de Britse fabrikant kon dat idee alleen tussen de oren van het koperspubliek weghalen door een V8 te bouwen. Dat werd een machtige machine, in eigen huis ontwikkeld. Hij kreeg een inhoud van 3,5 liter, 24 kleppen en ­turbokracht, ­waarmee Lotus veel ervaring had. De V8 had er zelfs twee, waarmee hij vorstelijke cijfers op de uitdraaien van de testbank liet noteren: maximaal 507 pk en 450 Nm. Leuk en aardig, maar het mocht niet zo zijn. En dat vanwege een typische tekort­koming van een armlastige ­fabrikant die moet roeien met beschikbare riemen: voor de ­vijfbak uit de Renault Safrane was 354 pk en 400 Nm het ­maximum. Daarmee was de Lotus Esprit hoe dan ook de snelste van alle versies uit de in 1976 ­geïntroduceerde modelreeks. ­Alleen miste hij een lekkere soundtrack; de ontstekingsvolgorde die hoorde bij de ‘vlakke’ krukas liet de V8 klinken als een … viercilinder. Waren we toch maar bar weinig opgeschoten.



                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Lotus Elan (1992)





                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • Waarom Lotus voor 340R kachel verruilde voor 12V-aansluitingen

                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Lotus Omega (1991)

















                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • Kon ook bij Opel lovers eigenlijk

                          Altijd ferm machien gevonden deze potente Omega.
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • The Lotus Esprit V8 Is an Underrated Exotic Sports Car

                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • I visit Lotus factory to see my Emira in build & ask Lotus MD Matt Windle why it's 6 months late

                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • Comment


                                • Comment


                                  • Comment


                                    • Comment


                                      • Had Lotus dit model ooit moeten bouwen?
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • The Lotus Elise Is Reliable, Cool, and a Fantastic Bargain
                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X