Eerste Lotus met Toyota-motor
door Sjoerd van Bilsen
LOCHEM - In het alfabet komt na de R de S, maar bij Lotus -het blijven Britten- is het net andersom. De sportwagenfabrikant positioneert net boven de 111s de nieuwe Elise 111R. Voor het eerst in de geschiedenis van de open tweezitter hangt achterin een Toyota-motor, de 192 pk sterke 1.8 VVTL-i. De verkoop start in februari.
De lichtgewicht Elise, in 2000 sterk verbeterd, is voor de komst van het Toyota-blok middenachterin licht aangepast. De vakkundige Lotus-ingenieuren hebben met name het achterste subframe gemodificeerd. Niet alleen om de Toyota-krachtbron in het aluminium chassis te kunnen hangen waar normaliter een Rover-motor hangt, maar ook om een nog grotere stijfheid te bereiken.
Volgens importeur gaat de Elise 111R als vergif en overtreft de uitmonstering de huidige, superieure types.
Het nieuwe topmodel is voorzien van de192 pk sterke en 181 Nm krachtige één-acht vierpitter uit de Celica T-Sport. Voor het gebruik in Lotus’ ‘volumemodel’ is het motormanagementsysteem door de technici aangepast en afgestemd op de rij-eigenschappen die van de Elise verlangt worden. Ook de transmissie komt van de Japanse autobouwer, maar het schakelsysteem is door de Lotus-mannen gemodificeerd. De aluminium bak telt nog altijd zes verzetten. Lotus claimt voor de 860 kg Elise 111R een topsnelheid van 241 km/h. De sprint van stilstand naar 100 km/h voltrekt de open bolide in 5,2 tellen. De 160 km/h wordt in dertien seconden bereikt.
De verkoop van de Lotus Elise 111R is inmiddels van start gegaan. Lotus-importeur Van der Kooi vraagt precies € 57.770,- voor de bolide, die af-fabriek wordt uitgevoerd met een halflederen interieur,
centrale deurvergrendeling, Blaupunkt Lausanne-radio met CD-speler en een speciaal op het circuit afgeregelde ABS. Voorts hoort ook een toerenteller met schaalverdeling tot liefst 10.000 tpm tot de standaarduitrusting.
De Elise-types met Rover-motoren blijven in het programma.
door Sjoerd van Bilsen
LOCHEM - In het alfabet komt na de R de S, maar bij Lotus -het blijven Britten- is het net andersom. De sportwagenfabrikant positioneert net boven de 111s de nieuwe Elise 111R. Voor het eerst in de geschiedenis van de open tweezitter hangt achterin een Toyota-motor, de 192 pk sterke 1.8 VVTL-i. De verkoop start in februari.
De lichtgewicht Elise, in 2000 sterk verbeterd, is voor de komst van het Toyota-blok middenachterin licht aangepast. De vakkundige Lotus-ingenieuren hebben met name het achterste subframe gemodificeerd. Niet alleen om de Toyota-krachtbron in het aluminium chassis te kunnen hangen waar normaliter een Rover-motor hangt, maar ook om een nog grotere stijfheid te bereiken.
Volgens importeur gaat de Elise 111R als vergif en overtreft de uitmonstering de huidige, superieure types.
Het nieuwe topmodel is voorzien van de192 pk sterke en 181 Nm krachtige één-acht vierpitter uit de Celica T-Sport. Voor het gebruik in Lotus’ ‘volumemodel’ is het motormanagementsysteem door de technici aangepast en afgestemd op de rij-eigenschappen die van de Elise verlangt worden. Ook de transmissie komt van de Japanse autobouwer, maar het schakelsysteem is door de Lotus-mannen gemodificeerd. De aluminium bak telt nog altijd zes verzetten. Lotus claimt voor de 860 kg Elise 111R een topsnelheid van 241 km/h. De sprint van stilstand naar 100 km/h voltrekt de open bolide in 5,2 tellen. De 160 km/h wordt in dertien seconden bereikt.
De verkoop van de Lotus Elise 111R is inmiddels van start gegaan. Lotus-importeur Van der Kooi vraagt precies € 57.770,- voor de bolide, die af-fabriek wordt uitgevoerd met een halflederen interieur,
centrale deurvergrendeling, Blaupunkt Lausanne-radio met CD-speler en een speciaal op het circuit afgeregelde ABS. Voorts hoort ook een toerenteller met schaalverdeling tot liefst 10.000 tpm tot de standaarduitrusting.
De Elise-types met Rover-motoren blijven in het programma.
Comment