Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Oh damn, zo zalig. De '6 vind 'k al één van de knapste vakken die er rondrijden (zéér karaktervol, statig en toch sportief), dit gaat 't er niet slecht op maken.
BMW 330d BluePerformance voldoet aan EU6 norm
vrijdag 18 juli 2008
BMW is de eerste autofabrikant met een auto in het modellengamma die voldoet aan de emissienorm voor 2014. Het betreft een 330d BluePerformance die een concentratie van roetdeeltjes in de lucht uitstoot, die nagenoeg gelijk is als die in de buitenlucht.
Om schadelijke emissies van voertuigen te beperken, stelt de Europese Commissie eisen aan de uitlaatgassen van personenauto’s. Momenteel dienen alle nieuwe auto’s die in aanmerking willen komen voor een typegoedkeuring, te voldoen aan de EU4 norm. Deze is sinds 1 januari 2005 van kracht waarbij auto’s slechts 0,025 gram fijnstof per gereden kilometer mogen uitstoten. Vanaf 1 september 2009 gaat de nieuwe, aangescherpte EU5 norm in. Deze norm is flink aangescherpt ten opzichte van de EU4 norm. De deeltjesuitstoot dient namelijk minimaal 80% lager te liggen. Maar de Europese Commissie is van plan om de eisen vervolgens nog verder aan te scherpen. Per september 2014 zal de EU6 norm zijn intrede doen.
Primeur voor BMW
BMW loopt alvast vooruit op deze strenge EU6 norm en heeft met de nieuwe BMW 330d BluePerformance een auto in huis die reeds voldoet aan deze eisen. Om dit te realiseren is de auto voorzien van een volledig nieuw ontwikkelde aluminium zescilindermotor met modernste inspuit- en turbotechniek, een oxidatiekatalysator, hoogst effectief roetfilter en een regeneratieve NOx-opslagkatalysator.
Prestaties
De BMW 330d BluePerformance is gebaseerd op de nieuwe BMW 330d. Deze nieuwe dieselmotor beschikt over diverse technieken uit het EfficientDynamics programma waardoor een behoorlijk vermogen wordt verkregen in combinatie met een gunstiger brandstofverbruik en lagere CO2-uitstoot. Zo beschikt de 330d BluePerformance over 245 pk en 520 Nm koppel. Een winst van 14 pk en 20 Nm ten opzichte van de huidige 330d. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h bedraagt 6,1 seconden. Ondanks het toegenomen vermogen verbruikt de schone 330d BluePerformance slechts 5,7 liter per 100 km. Dat is 0,4 liter per 100 km minder dan de huidige generatie 330d. De CO2-uitstoot bedraagt 152 gram per gereden kilometer.
Pionier
Nadat BMW in 2004 als eerste autofabrikant ter wereld al onderhoudsvrije roetfilters uitleverde, zet BMW - binnen haar EfficientDynamics strategie - nu dus opnieuw een grote stap in de reductie van schadelijke emissies. Door EfficientDynamics uit te breiden met de BluePerformance techniek loopt BMW reeds vele jaren vooruit op de steeds strengere emissie-eisen.
Najaar 2008
De BMW 330d BluePerformance is komend najaar leverbaar. Uiteraard zal de auto worden voorzien van de onlangs gepresenteerde vernieuwingen van de BMW 3-serie. Net als bij de overige gefacelifte 3-serie modellen zijn de prijzen nog niet bekendgemaakt. Deze volgen in oktober.
Tes maar dat we twijfelen tussen een eend en een MB c-class voor het vrouwke en zou toch om een jaar of 5 mee te rijden zijn... En ik haat (en zij ook ondertussen natuurlijk) om met een oud model te rijden...
dus 2011 denk jij, en dat dus een jaar na de nieuwe 5-reeks...
Zal de nieuwe 1 nog voor de volledig nieuwe 3 komen of niet?
Tuurlijk komt de nieuwe 1' voor de nieuwe 3'. De huidige 1-reeks is van 2004. De 3-reeks werd gelanceerd in 2005.
Ik gok er ook op dat de eerste in 2011 zal vervangen worden.
Oh damn, zo zalig. De '6 vind 'k al één van de knapste vakken die er rondrijden (zéér karaktervol, statig en toch sportief), dit gaat 't er niet slecht op maken.
Wel, ik was hem een beetje beugezien eigenlijk.
Maar heb gisteren met die van mijn oom weer aan het rijden geweest, en er nog eens een paar keer staan ronddraaien, en alles klopt toch ongelooflijk goed aan die kar.
Een van de enige BMW's (zoniet de enige) waar ik van begin af aan volledig weg van was, en nog steeds ben.
Comment