Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW Lovers

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• heb m'n ouwe schattie nog teruggevonden (allez, de foto's) de kar staat momenteel ergens in de buurt van de Vrijdagsmarkt in Gent

ze reed toch goed hoor

De velgen zou ik wel niet meer doen

Bijgevoegde Bestanden
    Last edited by ; 21/02/2008, 13:58.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
      Veel kans dat je huidige velgen wat smalletjes gaan zijn voor die '5. Kan je me 'es de exacte maten geven van je huidige velgen? Dus b.v. 9Jx20" ET35, 'k moet dus ook de offset hebben. Je huidige banden zullen quasi zeker één serietje te klein zijn. Graag ook je bandenmaten, volledig, van voor- en achteraan. Merci!

oeie te smal , denk je dat ?

die 9J en die ET waarde staat dat ook op de band gTa?

vooraan ligt er 235/30/20 en achteraan 285/25/20 ...
      ben je hier al iets mee ?

thx

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
        heb m'n ouwe schattie nog teruggevonden (allez, de foto's) de kar staat momenteel ergens in de buurt van de Vrijdagsmarkt in Gent

ze reed toch goed hoor

De velgen zou ik wel niet meer doen

Zag er een knappe bak uit, de velgen zijn zoals je nu zegt niet echt het beste wat er onder past.

Was dat een 528i of een 523i, kan het net niet goed zien. Ik gok op 528.

Comment

• Ik wist niet dat jij een funfer hebt gehad

Tomski de tjoener
          Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Audi S8 Bekijk Berichten
            Zag er een knappe bak uit, de velgen zijn zoals je nu zegt niet echt het beste wat er onder past.

Was dat een 528i of een 523i, kan het net niet goed zien. Ik gok op 528.
            yep, 528i, 193pk

Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak Bekijk Berichten
            Ik wist niet dat jij een funfer hebt gehad

Tomski de tjoener
            ja, slechte periode

ik zou het nooit meer doen, ik zou 'm op 17" gezet hebben, OEM

Comment

Je kan ze bij je dealer bestellen, yep, maar dan betaal je de volle pot. En waag het niet ze ook daar te laten monteren, want dan lappen ze je nog een uur werk erbij ook (ze zouden zeker durven), tenzij je 'n goeie dealer hebt en je 'm die dingen verniet kan laten monteren.

Je vindt ze ook goedkoper, dat is waar. Op ebay vind je er geregeld (maar er zit ook veel namaakspul tussen -> laten liggen!). En ook hier staan ze tussen, da's een site van een BMW-dealer in Duitsland die via die weg alle OEM spul aan mindere prijzen verkoopt, best goeie prijzen! Zit je wel nog met je verzendingskosten natuurlijk...
              Ok, vandaag dan eens contact opgenomen met de dealer ( Belien Neerpelt) , 30 euro per nier, gemonteerd.
              Geen slechte deal, peis ik
              Thanks anyway.

Racing-M

Comment

• @ toerke

En weet je al wat je met die 5-reeks nu gaat doen?

Comment

@ toerke

En weet je al wat je met die 5-reeks nu gaat doen?
                  ik ben er niet geraakt deze namiddag , maar wel eens gebeld ervoor ...
                  maandagvoormiddag ga ik eens tot daar om mijn E90 eens te gaan tonen ...
                  (morgen kan ik niet , en het weekend zijn we weg)

ik heb al foto's doorgemaild van de E90 zodat hij op het gemakske eens kan kijken wat hij voor de mijne zal geven...
                  sowiezo moet ik wel weten of mijn velgen daar zouen op passen of niet , want als ik nog andere velgen moet kopen voor op die 5serie gaat de verkoop niet door ,
                  of het moet zijn dat hij meer dan 25.000€ geeft voor mijn E90 maar dat denk ik niet

Comment

• Hopelijk passen ze, maar zie niet in waarom die niet zouden passen.

Zou mooie aankoop zijn anders

Comment

Hopelijk passen ze, maar zie niet in waarom die niet zouden passen.

Zou mooie aankoop zijn anders

gTa heeft op deze blz gepost dat ze waarschijnlijk niet gaan passen ,
                      een verschillende steek of zo waar ik dus niks van ken ..
                      waar staat dit welke steek je velg heeft ?
                      Last edited by ; 21/02/2008, 21:18.

Comment

Veel kans dat je huidige velgen wat smalletjes gaan zijn voor die '5. Kan je me 'es de exacte maten geven van je huidige velgen? Dus b.v. 9Jx20" ET35, 'k moet dus ook de offset hebben. Je huidige banden zullen quasi zeker één serietje te klein zijn. Graag ook je bandenmaten, volledig, van voor- en achteraan. Merci!

gTa waar staan die exacte maten van de velg ? ( ET enz)

thx

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten
                          gTa heeft op deze blz gepost dat ze waarschijnlijk niet gaan passen ,
                          een verschillende steek of zo waar ik dus niks van ken ..
                          waar staat dit welke steek je velg heeft ?
                          Dat is minder goed nieuws.
                          En de steek... daar weet ik helemaal niets vanaf.

Comment

oeie te smal , denk je dat ?

die 9J en die ET waarde staat dat ook op de band gTa?

vooraan ligt er 235/30/20 en achteraan 285/25/20 ...
                            ben je hier al iets mee ?

thx
                            De maten van je velg staan niet op je band, neen.

De banden, dat is OK. De TÜV in Duitsland geeft voor de E60 zowel 285/25R20 als 295/25R20 vrij voor achteraan (dus die van jou is perfect), en voor vooraan 246/30R20, dus jouw 235 zal maar minimaal minder rolomvang hebben.

Het grote voordeel van velgen die "te smal" staan (dus ET-getal is te groot), is dat je ze makkelijk correct kan laten passen middels spacers (hoewel niet legaal in België).

Om de ET-waarde te kennen van je velgen, zal je ze eraf moeten halen, dat staat in de binnenkant van je velgspaken, ergens. Ofwel moet je exact weten welk merk het is, en dan kan je 't opzoeken op de site van de constructeur ... tenzij er van die velg meerdere breedtes en offsets bestaan, dan kan 't weer gissen zijn.

Lijkt me, nu je al wat meer info gaf, niet meteen een hopeloze zaak te zijn, integendeel.

Comment

met een ajpot kabel tiens, ik heb 'm niet aangesloten hoor, dat hing er al aan

maar op m'n BM kan ik maar 3 standen kiezen op mijn radio: CD - FM - nogiet en op die nogiet hangt m'n ipood
                              dan is dat geen AUX he, AUX = enkel audiosignaal (de aansluiting waar je je oortjes insteekt, mini-jack 3.5mm dus). jij stuurt een datasignaal + audiosignaal door (via de aansluiting onderaan je ajpot), en daardoor kan je tussen liedjes switchen
                              2015 BMW F11 520dA
                              1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bart9140 Bekijk Berichten
                                Is er al iemand BMW Welt in Munchen gaan bezoeken?

En je kunt daar ook een tour door 't fabriek gaan doen, daar al iemand naartoe geweest?
                                Vandaag mooi cadeautje voor mijn verjaardag gehad van mijn vrouwtje: 4 dagen Munchen, inclusief bezoek aan BMW Welt en fabriek. Staat gepland voor begin april...
                                2013 BMW F31 330d Touring M-Sportpakket

Comment

met een ajpot kabel tiens, ik heb 'm niet aangesloten hoor, dat hing er al aan

maar op m'n BM kan ik maar 3 standen kiezen op mijn radio: CD - FM - nogiet en op die nogiet hangt m'n ipood

dat heb ik daar ooit nog eens in gemonteerd, op ne koude winterdag

Comment

• Een van mijn favoriete filmpjes aller tijden

+ YouTube Video
                                    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Comment

gTa waar staan die exacte maten van de velg ? ( ET enz)

thx
                                      Kijk hier eens : http://www.fznederland.com/base/stee...?array/brand=2

En vooral de ET-waarde respecteren naar het schijnt. Vorige week bij de bandencentrale nog gevraagd. Uitleg ET-waarde : http://nl.wikipedia.org/wiki/ET-waarde
                                      Last edited by ; 22/02/2008, 00:26.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Matthi.Lampe Bekijk Berichten
                                        Een van mijn favoriete filmpjes aller tijden

+ YouTube Video
                                        ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

///M-power...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Piejer Bekijk Berichten
                                          Kijk hier eens : http://www.fznederland.com/base/stee...?array/brand=2

En vooral de ET-waarde respecteren naar het schijnt. Vorige week bij de bandencentrale nog gevraagd. Uitleg ET-waarde : http://nl.wikipedia.org/wiki/ET-waarde
                                          Die steekwijzer is, wat offset (of ET) betreft, eigenlijk nutteloos.

Per definitie kan die opgave van "de" offset niet kloppen, omdat een auto niet enkel maar één "juiste" offset heeft, maar meerdere juiste.

Als je weet wat de offset betekent (heb daar 'n mooi tekeningetje over gemaakt, zie hieronder), dan moet je automatisch beseffen dat de offset voor een "passende" velg wijzigt als je een bredere of smallere velg legt. De offset van een velg is immers de afstand van het vlak van de velg dat tegen de wielflens moet komen, tot de midden van de velg, en niet de buitenrand of de binnenrand.

Dus, als we er van uit gaan dat de afstand tussen het vlak van de velg dat tegen de wielflens komt te liggen en de binnenrand van de velg niet groter dan een bepaalde afstand mag hebben (want anders sleept de binnenzijde van de velg/band tegen de veerpoot of de wielkas), dan betekent dat de offset van je velg de helft van de extra breedte van de velg die je legt, moet toenemen, of (aangezien het ET-getal omgekeerd evenredig is met hoe breed de velg "staat") het ET-getal (uitgedrukt in mm) moet verkleinen met de helft van de extra breedte van het wiel dat je wil monteren.

Een voorbeeldje.

Stel, een auto heeft een standaardvelg van 7 duim breed (b.v. 7Jx15") en de offset daarvan is (uitgedrukt in ET, ofte Einpresstiefe) 40. Als je een velg wil leggen die 8 duim breed is (b.v. 8Jx16"), dan mag je geen velg nemen die ook een offset heeft van 40, want dat zou willen zeggen dat de binnenrand van de velg een halve duim maar naar binnen zou zitten, en de buitenrand van de velg een halve duim meer naar buiten. Je loopt dus het risico dat de binnenrand van het wiel de veerpoot raakt, of iets anders.
                                          Om de binnenrand van de 16"-velg op exact dezelfde plaats te hebben als die van de 15"-velg, moet de gehele extra breedte (1 duim, immers 8 duim - 7 duim = 1 duim) langs de buitenkant komen.
                                          De Einpresstiefe moet dus een halve duim verkleinen. Aangezien 1 duim exact 2,54 cm is, moet de offset dus de helft daarvan vergroten (of anders gezegd: de ET-waarde moet een halve duim verkleinen). 2,54 cm = 25,4 mm, en de helft daarvan is 12,7. 40 - 12,7 = 27,3.
                                          Dus, in dit voorbeeld zou een velg 8Jx16" met ET-getal 27,3 met de binnenrand op exact dezelfde plaats komen als de binnenrand van het standaard 7Jx15" wiel.

Als dit qua tekst wat te moeilijk is om het voor te stellen, dan kan je handig gebruik maken van een Excel-spreadsheet die je o.a. op het forum van cleaned.be kan vinden : http://users.pandora.be/Goffin/banden.xls (rechtstreekse link)
                                          • Als je in het linker gedeelte van het scherm (blauw) en in het rechter gedeelte van het scherm een identieke velgmaat en bandenmaat noteert, maar in het rechter gedeelte (rood) verander je de breedte (b.v. maak die, om duidelijk te zijn, 3 inch breder) zonder de offset te veranderen, dan zal je in het schema rechts zien dat het rode wiel z'n extra breedte verspreidt over de binnenkant én de buitenkant van het wiel. En dat wil je niet: in dit geval zou het wiel niet eens kunnen draaien, of zelfs niet te monteren zijn (de binnenrand van de band en de velg zou al tegen de veerpoot of iets anders zitten voor je de velg tegen de wielflens krijgt).
                                          • En nu voeren we, om bovenstaand voorbeeld (in woorden) 'es te testen, de gegevens in die ik daar opgaf. Links in het blauw 15 duim, 7 duim breed en offset 40. En rechts, in het rood, 16 duim, 8 duim breed en offset 27. Je zal zien dat de binnenrand van de rode (16") velg (we laten de band even buiten beschouwing), op quasi exact dezelfde plaats komt als de binnenrand van de blauwe (15") velg. De extra breedte van de velg, zijnde 1 duim, komt dus volledig langs de buitenzijde van het wiel te zitten (de zichtbare kant).
                                          Uiteraard kan je niet eeuwig bredere velgen monteren, immers ook de buitenste rand van het wiel moet binnen de wielkas blijven (anders is het niet legaal). En ook voor de veiligheid : een inverend wiel dat onder de wielkas uit zou steken, zou z'n band op den duur in twee gesneden zien door die wielkas...

Een auto heeft dus niet één vast ET-getal, zoals in die tabel van steekwijzer wordt opgegeven. Of, je moet op z'n minst de velgbreedte vermelden waarvoor dat ET-getal geldt, anders is die tabel zinloos.

O ja, nog dat tekeningetje dat ik ooit maakte :

(en in die tekening moet het wielflEns zijn, niet wielflAns, met dank aan Frankie Loosveld om die fout te melden )

Comment

Working...
                                          X