Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW Lovers

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ja.

Maar nou weet ik ook niet meteen uit te leggen waarom we al jaren injectie hebben, en sommige auto's nu plots met "directe injectie" komen. 'k Weet in ieder geval dat die FSI's van VAG b.v. in 't begin niet op LPG te leggen waren, idem met de facelift Cayenne (prefacelift Cayenne met V6 rijdt behoorlijk vaak rondt met LPG, maar bij de facelift met FSI-V6 gaat/ging dat niet).

Avantus?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
      Ja.

Maar nou weet ik ook niet meteen uit te leggen waarom we al jaren injectie hebben, en sommige auto's nu plots met "directe injectie" komen. 'k Weet in ieder geval dat die FSI's van VAG b.v. in 't begin niet op LPG te leggen waren, idem met de facelift Cayenne (prefacelift Cayenne met V6 rijdt behoorlijk vaak rondt met LPG, maar bij de facelift met FSI-V6 gaat/ging dat niet).

Avantus?

injectiemotoren (zoals we ze kennen vanaf pakweg begin jaren '80, en jaaa in de jaren 50 bestond het ook al bv op de 300SL ) spuiten hun brandstof in in het inlaatkanaal. Bij directe injectie spuit de brandstof rechtstreeks in de verbrandingskamer binnen. Verdere voordelen zijn later te injecteren, betere verbranding, etc...

euh wacht, *¨scharrelt google op*

Bij indirecte injectie (IDI) wordt de benzine in de inlaat ingespoten en samen met de lucht de motor ingevoerd. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van één injector voor alle cilinders, of kan per cilinder een injector voorzien worden. In dit laatste geval neemt het vermogen en het emissiereductiepotentieel van de motor toe omdat het inspuiten van de brandstof optimaal kan worden afgestemd per cilinder. Bij directe injectie (DI) wordt de benzine direct in de verbrandingskamer ingespoten in plaats van in de inlaat. Met deze techniek kan de benzine ingespoten worden nadat de compressieslag al begonnen is. Hiermee kan een betere verbranding verkregen worden. Daarnaast koelt de verdampende benzine de verbrandingskamer, hetgeen een hogere compressieverhouding mogelijk maakt. Zowel de completere verbranding als de hogere compressieverhouding zorgen voor een hogere efficiëntie van de motor. Directe injectie geeft ook bijkomende controlemogelijkheden voor het werken met luchtovermaat (λ >1 of mager mengsel), wat vooral in deellast een rendementsverhoging kan geven.

dan weet je ineens 'alles'
      Last edited by ; 27/08/2008, 01:29.

Comment

• Ha, ja. Logisch. Maar 'k wist 't echt niet.

Thanks!

Zeg maar, waarom zie je dan bij LPG-benzines (gewone indirecte injectie) evenveel buizekes lopen als er cilinders zijn? Wordt de LPG dan toch al rechtstreeks in de cilinder ingespoten, of net voor de inlaatkleppen ofzo? En waarom ging dat dan eerst niet met direct ingespoten benzines, diene LPG, geen plaats voor de injectoren?

Comment

Ha, ja. Logisch. Maar 'k wist 't echt niet.

Thanks!

Zeg maar, waarom zie je dan bij LPG-benzines (gewone indirecte injectie) evenveel buizekes lopen als er cilinders zijn? Wordt de LPG dan rechtstreeks in de cilinder ingespoten, of net voor de inlaatkleppen ofzo? En waarom ging dat dan eerst niet met direct ingespoten benzines, diene LPG, geen plaats voor de injectoren?
          omdat die dan wss multipoint injecteren (in elk cilinderspruitstuk 1 injector), tov het oude gassysteem waarbij er 1 injector geplaatst werd. Te vergelijken met de oude monopoint injectie dus. Dat multipoint een betere en gelijkere verdeling van de brandstof met zich meebrent spreekt voor zich. De LPG injectoren worden in het inlaatspruitstuk geplaatst, hoe dat zit bij direct injectie weet ik niet. Weet eigelijk bijzonder weinig van LPG. Iig zijn motoren op directe injectie nog maar sinds zeer kort (als het zelfs al zo is) op LPG te leggen.

Comment

• kijk fiddy is aan het meelezen, die kan me ongetwijfeld aanvullen en of verbeteren

dat is een écht gasman!

Comment

• Alrighty! Thanks.

Beertje, kruip in je keyboard zou ik zo zeggen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                omdat die dan wss multipoint injecteren (in elk cilinderspruitstuk 1 injector), tov het oude gassysteem waarbij er 1 injector geplaatst werd.
                Da's dan LPI (nieuwer) tgo. LPG (ouder)?

Alhoewel de term LPI eigenlijk slaat op een injectiesysteem voor LPG, en de term LPG op zowel 't systeem als de brandstof op zich kan slaan.

Comment

Da's dan LPI (nieuwer) tgo. LPG (ouder)?

Alhoewel de term LPI eigenlijk slaat op een injectiesysteem voor LPG, en de term LPG op zowel 't systeem als de brandstof op zich kan slaan.
                  lpi blijft maar een merknaam, namelijk van vialle, en slaat niet op het feit of het gas per cilinder wordt ingespoten, of via één gasklep het spruitstuk ingaat.
                  Die moderne gasinstallaties kan je best groeperen onder de naam 'sequentiële gasinstallaties', dus het zelfde als bij een multipoint injectiesysteem. Voorwaarde is dan ook uiteraard dat de wagen standaard reeds geen monopoint meer is.
                  Dan heb je nog eens het verschil tussen 'normale' sequentiële gasinspuiting (VSI, Landi etc. geloof ik), en vloeibare sequentiële gasinspuiting.... die laatste heeft het voordeel dat de verdamping van vloeistof naar LPG een koelend effect heeft, maar wel een iets lager rendement. En dat is LPI.

Comment

• Aha. Thx!

En LPG op GDI/FSI/CGI/...?

Comment

Ha, ja. Logisch. Maar 'k wist 't echt niet.

Thanks!

Zeg maar, waarom zie je dan bij LPG-benzines (gewone indirecte injectie) evenveel buizekes lopen als er cilinders zijn? Wordt de LPG dan toch al rechtstreeks in de cilinder ingespoten, of net voor de inlaatkleppen ofzo? En waarom ging dat dan eerst niet met direct ingespoten benzines, diene LPG, geen plaats voor de injectoren?
                      Ik geloof dat zelfs nu nog steeds geen échte directe injectie bij LPG mogelijk is. Dat heeft vooral met de druk te maken vermoed ik, een direct injectiesysteem à la FSI werkt op 110Bar (?). Je kan proberen een FSI conventioneel te laten draaien op LPG, door het gas vlak voor de cilinderkop te injecteren en langs de inlaatkleppen de motor in te sturen, maar daar is die verbrandingskamer dan weer niet op ontworpen. Daar komt de werveling van het brandstofmengsel namelijk langs de andere kant....

Dit is toch hoe ik denk dat het in mekaar zit, ik kan er langs zitten. Ik weet wel dat ze volop aan het experimenteren zijn, er zouden momenteel al wat FSI's en andere directe injecties proefdraaien op gas en het zou binnenkort ook in productie genomen worden. Maar of dit nu met een injectie voor de inlaatkleppen werkt, of met een nieuw ontworpen injector in de cilinder zelf, of nog anders.... dunno.

Comment

Aha. Thx!

En LPG op GDI/FSI/CGI/...?
                        aardgas..... geen idee wat het verschil is. Daarvoor moet ik m'n scheikundecursus eens boven halen.

ik denk niet dat je daar heel veel over vind in ons taaltje aangezien aardgas hier nog niet echt beschikbaar is. In het Duits zal je daar wel alle uitleg over vinden.

Comment

• gas + directeinspritzung:

jouw duits is veel beter dan het mijne....

maar het kan dus wel

Comment

• Wat ik vind is dat aardgas CH4 is. Naar mijn weten dus normale methaan, terwijl LPG butaan/propaan mengsel is, C3H8 / C4 H10??

Andere eigenschappen dus.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
                              gas + directeinspritzung:

jouw duits is veel beter dan het mijne....

maar het kan dus wel
                              Heftig.

Tegelijk benzien en LPG, mengbaar in stappen van 1%. Daardoor ook geen extra koeling nodig (flashlube). Bij CGI-motoren (directe benzine-injectie) zorgt constante benzinetoevoer van minstens 7% voor voldoende koeling van de injectoren.

Lijkt me toch nog altijd in de kinderschoenen te staan.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
                                aardgas..... geen idee wat het verschil is. Daarvoor moet ik m'n scheikundecursus eens boven halen.

ik denk niet dat je daar heel veel over vind in ons taaltje aangezien aardgas hier nog niet echt beschikbaar is. In het Duits zal je daar wel alle uitleg over vinden.
                                Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
                                Wat ik vind is dat aardgas CH4 is. Naar mijn weten dus normale methaan, terwijl LPG butaan/propaan mengsel is, C3H8 / C4 H10??

Andere eigenschappen dus.
                                Ik weet niet meteen waar je heen wil, 'k denk dat je een vraag van me misbegrepen hebt. 'k Vroeg gewoon of LPG al kon op directe injectiemotoren (CGI/GDI/FSI/...), niet naar aardgas of ander gedoe.

Maar toch bedankt.

Comment

Heftig.

Tegelijk benzien en LPG, mengbaar in stappen van 1%. Daardoor ook geen extra koeling nodig (flashlube). Bij CGI-motoren (directe benzine-injectie) zorgt constante benzinetoevoer van minstens 7% voor voldoende koeling van de injectoren.

Lijkt me toch nog altijd in de kinderschoenen te staan.
                                  Dus het oude LPG-probleem komt er bij te kijken: koelen.
                                  Ik had daar net nog iets over gelezen, om FSI's (of CGI's, hetzelfde dus - hoe noemt dat trouwens bij BMW?) dat ze een soort dubbele injector ontwikkeld hadden om in 2 fases vlak na elkaar brandstof en LPG in te spuiten.

't lijkt me iig een duur systeempje, en ik denk dat je ook een deel van het voordeel van gas tov naft kwijt bent als je toch naft in je cilinders moet spuiten...

Hoe het net in elkaar zit snap ik niet. Onder atmosferische druk bevriest gas, dus koelt het ook? en het zijn net die injectoren die zo'n hoge druk vragen dat het gas vloeibaar wordt. Duh, LPI. Maar waarom koelt gas de injectoren niet en benzine wel?

Comment

Ik weet niet meteen waar je heen wil, 'k denk dat je een vraag van me misbegrepen hebt. 'k Vroeg gewoon of LPG al kon op directe injectiemotoren (CGI/GDI/FSI/...), niet naar aardgas of ander gedoe.

Maar toch bedankt.
                                    aaargh

al die rotafkortingen ook

het is al laat hé en ik verwarde ff CGI met NGC

Comment

Ja, op zo goed als elk vlak.

Maar qua imago jammer genoeg niet, daar is 't imo hoogstens gelijk spel. En beide hebben ze 'n onvoldoende correct imago om 'm in huis te halen.

Qua looks is de E38 op elk vlak beter als de E65. Maar qua rijden is de E65 absoluut stukken beter als de E38 hoor. Dat verschil is toch duidelijk merkbaar.

Comment

• wel een leuke vraag om aan je mercedes-verkoper te stellen anders;

'enig idee wanneer die CGI's leverbaar zijn op NGC?'

ik wil z'n uitleg eens horen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Piejer Bekijk Berichten
                                          Qua looks is de E38 op elk vlak beter als de E65. Maar qua rijden is de E65 absoluut stukken beter als de E38 hoor. Dat verschil is toch duidelijk merkbaar.
                                          Hangt er van af wat je zoekt/wil, welke versies je vergelijkt, en vanuit welk standpunt je de auto's evalueert.

Ik heb met een 5-tal E38 meer dan voldoende kunnen rijden (alles samen toch zo'n kleine 5.000 km), en met 3 E65 veel kunnen rijden (samen meer dan 10.000 km). Bij de E38 heb ik de volgende motoren uitgebreid gereden : 725tds, 730d, 728i, 740i, 750i. Bij de E65 heb ik ervaring met de 730d, de 745i en de 760i. De V8 diesel van 4 liter heb ik in beide generaties (740d) kort testgereden, maar onvoldoende om daar iets betekenisvol over te kunnen zeggen ; de 745d heb ik nooit kunnen rijden. De 4,8-liter V8 in de facelift E65 750i heb ik ook zeer kort getest, wederom onvoldoende om echt van een "testrit" te kunnen spreken, 't was hooguit een zeer korte kennismaking.

Uiteraard is de E38 duidelijk een generatie ouder, maar dat wil niet noodzakelijk zeggen dat 'ie slechter rijdt. Als je 'm in z'n tijdsgeest ziet, is de E38 naar mijn mening de betere auto. De E65 mag in bepaalde versies beter rijden dan de meeste E38, maar in z'n tijdsgeest vind ik 'm duidelijk minder overtuigend.
                                          • Vooreerst had je bij de E38 nagenoeg géén opties nodig (ophanging, wielen) om 'm echt inspirerend en veelzijdig te kunnen rijden. Uiteraard doen performante laagprofielbanden zeer veel, maar zelfs op z'n 16" reed 'ie verrassend agiel voor zo'n grote auto. Zeker in zijn tijd gaf 'ie al de rest (zo goed als) het nakijken.
                                          • Bij de E65 heb je naar mijn bescheiden mening zeer zeker wél een resem (dure) opties nodig om 'm over de gehele lijn overtuigend te maken.
                                          • Bij de E38 heb ik de gewone ophanging, de EDC-ophanging en ook de sportophanging (versie met sportpack, op 't eind verkrijgbaar) kunnen rijden. De laatste vond ik de minste, algemeen bekeken (beetje droog als je rustig reed met de auto). De EDC-ophanging maakte 'm op knopdruk omschakelbaar tussen 'n vliegend tapijt (zeker in combinatie met de 16") en een verrassend precies sturende auto. Maar ook de standaardophanging voldeed naar mijn mening eigenlijk ruimschoots : in combinatie met de 18" wielen was die zeker comfortabel genoeg, maar mocht 'ie ook prat gaan op een meer dan voldoende sportieve wegligging.
                                          • Bij de E65 vind ik de standaardophanging hoogstens matig, en als ik eerlijk mag zijn eigenlijk onvoldoende. Comfort is niet slecht, maar verder dan dat wil ik niet gaan. Zeker in combinatie met de 17" of de 18" wielen valt de E65 weinig tot niet sportief te rijden (en ja, dat moet een grote berline ook kunnen, vind ik, tenzij je een echte limousine zoekt), en ik vind 'm bij snelle richtingswisselingen vrij paniekerig reageren. De standaardophanging in combinatie met 19" of 20" vind ik bovendien zelfs qua comfort door de mand vallen, en bij sportief rijden kan de weinig overtuigende demping de krachten van de wielen niet helemaal aan.
                                            De adaptieve ophanging (bij de prefacelift de combinatie dus van de twee dure ophangingsopties, bij de facelift één pakket als ik me niet vergis) is wel zeer goed. Qua comfort is het zelfs verbazend goed, ook met 20". En de levendigheid die het chassis in sportstand laat zien, is evenzeer verrassend voor zo'n kolos die met standaardophanging alles behalve dynamisch talent tentoonspreidt.
                                            De sportophanging heb ik slechts kort gereden, in combinatie met de 19" van het sportpakket, en daar kan ik niet echt een sluitend oordeel over vormen.
                                          Nogmaals : ook de E38 is voelbaar een zware auto, 't is een gewichtige berline uiteraard. En toch : nu nog, maar zeker toen, is het een zeer agiele auto die both worlds verrassend goed weet te combineren, zonder verplicht te zijn om veel te gaan aanvinken in de optielijst. De E65 vind ik in zijn era veel minder overtuigend, en standaard is 'ie helemaal niet m'n favoriet (de huidige Audi A8 overtuigt, zelfs in standaardversie, veel meer ... zo ook de S-klasse), mits je dus de dure adaptieve ophanging bijbestelt wordt 'ie wel goed, maar niet beter dan de S-klasse en alhoewel ik niet oveel ervaring heb met comfort-trimmed Audi A8 (op die ene A8L W12 na) vind ik niet dat de Audi punten moet toegeven op de BMW inzake comfort.

Looks zijn persoonlijk, maar ik kan alvast voor mij toevoegen dat ik ook de E38 duidelijk knapper vond. De E65 kan mooi zijn, maar 'ie heeft wederom een pak dure uitrusting nodig om 'm een beetje proper te zetten. Maar in globo vind ik de E38 een duidelijk mooiere auto, ook nu nog.

Qua totaalscore kan ik dan ook niet anders dan de E38 hoger waarderen dan de E65, ook al is die laatste jonger. Maar ik aanvaard uiteraard perfect dat anderen een andere mening kunnen hebben.

Comment

Working...
                                          X