Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
IK heb eigenlijk een vraagje, want ben nogal een leek eigenlijk wat Jaguar betreft.
Uiterlijk zie ik bijna geen verschil tussen een XJ8 en een XJR...
Ook kan ik moeilijk een XKR van een XK8 onderscheiden
Iemand concrete verschillen?
De XKR heeft chroom rond de achterlichten en een sportievere grille, maar dat leid ik gewoon af uit uw foto's. Ik had in ieder geval wel een vermoeden dat de XKR op deze vlakken zou verschillen.
IK heb eigenlijk een vraagje, want ben nogal een leek eigenlijk wat Jaguar betreft.
Uiterlijk zie ik bijna geen verschil tussen een XJ8 en een XJR...
Ook kan ik moeilijk een XKR van een XK8 onderscheiden
Iemand concrete verschillen?
Het verschil tussen een XK8 en een XKR:
De XK8 heeft in zijn grille vooraan gewoon verschillende spijltjes, terwijl de XKR een honingraatmotief heeft. Het makkelijkste waaraan je het verschil kan zien is de motorkap: zitten er twee grilles in, dan is het een XKR, zoniet is het een XK8
Verder heeft de XKR een subtiel lipje op de kofferklep. Let wel op, want alles kan omgebouwd worden ...
Verder heeft de XK8 normaalgezien overal chroom, terwijl de XKR alles meegelakt krijgt. Maar als optie kan je op de XK8 ook alles laten meelakken, terwijl je op een XKR ook chroom kunt krijgen.
Voor een XJ8 en een XJR is het bijzonder makkelijk: de XJ8 heeft een lelijke grille vanvoor (gewone spijltjes) terwijl de XJR ook honingraatmotief heeft. Echter, omdat de XJ8-grille zo lelijk is, kan je voor een paar 100€ de grille van een XJR krijgen ... Overigens; het verschil tussen een Super V8 (XJR in klassieke trim, ziet eruit als een XJ6 of XJ, een XJ6, een XJ8 3.5 en een XJ8 4.2 is gewoon niet merkbaar ... Daarvoor moet je kijken naar de badges. Het probleem is dat je door de opties alles kan aanpassen om de hele logica in de war te sturen, dus ja
Een voorbeeld hiervan: bij Jaguar heeft het gewoon model altijd chroombiesjes hier en daar, terwijl de Sport-varianten alles meegelakt krijgen. Een XJR heeft dus alles meegelakt, terwijl een XJ6/8/Super V8 chroom meekrijgt.
MAAR: als je 't wil, kan je op een XJR ook alles in chroom krijgen, terwijl je een XJ6 of XJ8 of Super V8 ook kunt krijgen met alles meegelakt.
Je kan natuurlijk ook altijd kijken naar de remklauwen (waar een grote rode R op staat), maar daarvoor moet de auto al stilstaan ...
Mijn uitleg klopt niet 100% (omdat pre-facelift exemplaren en facelift exemplaren nog verschillen onderling in wat er allemaal gechromeerd is en wat er meegelakt is), maar grosso modo zit 't zo.
Concreet, een paar voorbeelden:
Lipje op de koffer, dus dit is een XKR Cabrio. Je kan het overigens ook zien aan de R-velgen. Het gaat om een pre-facelift; na de eerste facelift kreeg de XK heldere lichtblokken mee, na de tweede facelift kreeg de XK vooraan een grille uit 1 stuk zonder verticale stukken en achteraan vier uitlaten in plaats van 2.
Grille in de motorkap: XKR Cabrio. Verder zie je het gaas in de grille vooraan. De lichtblokken met zwarte achtergrond, het R-embleem met groen en rood (onder de zijpinker) en de nieuwe R-velgen kwamen er met de eerste facelift.
Het gaat nog niet om een tweede facelift omdat je in de grille vooraan nog twee verticale elementen ziet (waaraan de nummerplaat bevestigd is)
Net hetzelfde als bij de vorige: nieuwe R velgen, lichtblokken met zwarte achtergrond, R-embleem, grille met twee verticale elementen, grille in de motorkap.
XKR cabrio van de eerste facelift dus
1963 Land Rover Series IIa
1994 Mercedes SL320
2015 Land Rover Discovery SDV6
2016 Porsche Cayenne GTS
Gaasgrille vooraan, grille meegelakt, R-velgen en R embleem onder de zijpinker: dit is een XJR.
Gewone grille, geen gaas, ... Dit is een gewone XK8 Cabrio, eentje van voor de facelift trouwens (te zien aan het Jaguar logo achter de voorwielen en de velgen)
Doorlopende gaasgrille vooraan, grille in de motorkap, hertekende zijschorten, geen beschermstrips op de deuren, zwarte lichten, ... Dit is een XKR Cabrio van na de tweede facelift
Alles meegelakt, R embleem onder de zijpinker, lipje op de koffer, achterlichten achter helder glas: XKR van na de eerste facelift.
Gewone voorlichten, gaasgrille met verticale elementen, geen R embleem, grille in de motorkap: XKR cabrio van de eerste generatie; MAAR: de specifieke spaakvelgen en het ebonyzwart (en de nummerplaat, of course) verraden dat dit een speciale eind-editie is van de eerste generatie: de XKR 100
Gaasgrille, R-embleem .. dit is een XJR.
Gewone grille, veel chroom: dit is een gewone XJ. XJ6, XJ8 3.5, XJ8 4.2 of Super V8, je kan het niet zeggen (alhoewel de Super V8 specifieke remmen en velgen heeft, maar de velgen worden toch bijna altijd veranderd omdat die afschuwelijk zijn).
...
Moesten er nog vragen zijn, laat maar komen
1963 Land Rover Series IIa
1994 Mercedes SL320
2015 Land Rover Discovery SDV6
2016 Porsche Cayenne GTS
Bij de buren stond deze eerst ook regelmatig, alleen zonder R (denk ik). Geen idee of hij hem nog heeft. Ik weet trouwens ook niet of het precies zoiets was, maar in ieder geval die vorm. Ik hoop van harte dat ie hem weer eens meeneemt.
Edit: Mijn vader zei dat hij toen 300.000 gulden (= €140.000) had gekost. Iemand een idee welk type waarschijnlijk?
Bij de buren stond deze eerst ook regelmatig, alleen zonder R (denk ik). Geen idee of hij hem nog heeft. Ik weet trouwens ook niet of het precies zoiets was, maar in ieder geval die vorm. Ik hoop van harte dat ie hem weer eens meeneemt.
Edit: Mijn vader zei dat hij toen 300.000 gulden (= €140.000) had gekost. Iemand een idee welk type waarschijnlijk?
Je kan natuurlijk ook altijd kijken naar de remklauwen (waar een grote rode R op staat), maar daarvoor moet de auto al stilstaan ...
Remklauwen zie je makkelijker als de wagen rijdt dan als 'ie stilstaat, die klauwen draaien immers niet mee, hè. Je moet er dan wel naast kunnen rijden om 't goed te zien, dat wel.
't Is te hopen dat 'ie nu niet zegt van "Ha neen, het was een Dacia Logan R -Spec TSI Sport Edition CSL" want anders was jouw ellenlange uitleg over "to R or not to R" helemaal voor niks.
Ik weet wel zeker dat het een jaguar was (wat ik ook dacht van een andere auto van hun wat later een daimler bleek te zijn). Aan die 300.000 euro rammelt ook wel het een en ander hoor. Mijn vader zei toen 3 jaar terug ongeveer: Zo'n ding kost wel 3 ton. Hopelijk komt ie snel weer.
Neeneenee, kan iets langer dan 3 jaar zijn geweest, maar toch rekent mn vader nog vaak in guldens he. Maar hij is ook niet zo'n hele grote autokenner. Ik ben bang dat het gewoon afwachten wordt en kijken of mn vader een beetje gelijk had.
Oh, taksen meegecalculeerd ... Zover had ik nog niet gedacht
Finland is trouwens nog erger qua taksen. Mijn vader werkt mee aan een Fins uitwisselingsproject mbt revalidatietechnieken, en onlangs is dien typ nog naar ons thuis gekomen ... Die mens boterde helemaal niet slecht, en zij konden zich daar een 318Ci permitteren en werden daar beschouwd als zijnde superrijk
Hij heeft toen zijn ogen nog een beetje uitgekeken in Knokke, 't was wel lollig Mijn vriendin blijft mij maar wijsmaken dat ik teveel mijn hoofd draai voor de auto's, dan had ze die vent eens moeten zien, die draaide zelfs zijn hoofd voor een E220 cdi ...
1963 Land Rover Series IIa
1994 Mercedes SL320
2015 Land Rover Discovery SDV6
2016 Porsche Cayenne GTS
Comment