Een tijdje geleden gespot
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
MERCEDES-BENZ Lovers
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Jos heeft blijkbaar al een vervanger voor zijn SL65 :
Facelift valt heel goed mee dus irl, die kont is superagressief
Maar wtf moeten die grijze el cheapo dingen voorstellen
't was echt net of er auto 5 tjoening opgeplakt was
Mercedes toch...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten't Is nochtans standaard zo
Comment
-
Mercedes: 20% minder botsen met afstandsradar
woensdag 25 juni 2008
Natuurlijk als een der eersten bracht Mercedes-Benz de intelligente cruise control Distronic. Drie jaar geleden groeide dit uit tot Distronic Plus, compleet met Brake Assist Plus. Uitvoerig ongevalsonderzoek in Duitsland wijst nu de waarde van deze elektronische systemen uit: twintig procent minder kop-staartbotsingen! Vanaf volgend jaar biedt een nieuw systeem nóg meer hulp.
Adaptieve cruise control kan tegenwoordig ook tot aan stilstand van de auto werken, en daarmee ook in file- en stadsverkeer.
Sinds enkele jaren loopt in Duitsland een door de overheid opgezette ongevalsanalyse, genaamd GIDAS. Gegevens hieruit gebruikten technici van Mercedes om te berekenen hoeveel aanrijdingen niet gebeurd zouden zijn als de slachtoffers Distronic en Brake Assist Plus aan boord hadden gehad.
Daartoe is het precieze verloop van ruim 800 kop-staartaanrijdingen uitgeplozen. Vandaar dat Mercedes hier niet meer spreekt van een schatting, maar een aardig hard cijfer. Radar-ondersteunde afstandsbewakers hadden 20% van die kop-staarttreffens voorkomen, en bij een kwart van de niet meer vermijdbare botsingen veel schade bespaard.
De eerste adaptieve cruise controls werkten alleen met radar voor de lange afstand. Extra sensoren, zoals een ander type radar, zijn nodig voor de nabijbewaking.
Dubbele radar
Voordat we allemaal veiliger zitten achter een intelligente, adaptieve cruise control zal echter nog wel even duren. Bij de Plus-systemen van Mercedes komen twee radars kijken, en dat is nogal kostbaar.
Het oorspronkelijke Distronic heeft alleen een 77 GHz radar, voor de lange afstand. Die heeft maar een kleine ‘zichthoek’ van een graad of tien, onvoldoende om op kortere afstanden betrouwbaar voorliggers te detecteren. Dus werkt Distronic niet bij lage snelheden, zoals in stads- en fileverkeer.
Met een 24 GHz radar erbij werkt Distronic wél vanaf 0 km/h. Feitelijk gaat het zelfs om drie radars, één voor de lange afstand in het midden van de auto, en twee korte-afstandsradars in de bumperhoeken.
Remassistent opgewaardeerd
Nog mooier wordt het door koppeling van korte-afstandsradar aan de noodremassistent BAS. Een gewone BAS, waar Mercedes ook al als eerste mee kwam, versterkt bij plotseling remmen de remwerking naar maximale vertraging. Onafhankelijk of de rijder hard genoeg op de rem trapt.
Met radarafstandsbewaking ‘ziet’ BAS aankomen wanneer een noodstop nodig zal zijn. Nog voor het rempedaal aangeraakt wordt bereidt Brake Assist Plus maximale remkracht voor. Hij drukt de remmen vast iets aan, en geeft bij een niet zo snelle remreactie van de bestuurder de volle remkracht.
Juist bij kort achter elkaar rijden in druk verkeer, met de grootste kans op kop-staartbotsingen, remt Distronic Plus af om voldoende afstand te bewaren. BAS Plus levert desnoods een paar fracties van seconden eerdere noodstop. Nu tonen praktijkcijfers dus dat het echt uitmaakt.
Distronic Plus gebruikt extra 24 GHz radars die achter de bumper zijn ingebouwd. Een alternatief voor de korte afstand zijn ultrasoonsensoren, of een camera met beeldanalyse.
Blijven opletten
De volgende stap zet Mercedes met Attention Assist, leverbaar vanaf 2009. Het is geen primeur, want het lijkt sterk op het reeds door Volvo gelanceerde Driver Alert Control.
Een aantal toch al voorhanden sensors houdt het rijgedrag van de bestuurder bij. Aan onregelmatigheden daarin herkent het systeem mogelijk concentratieverlies door vermoeidheid. Net als bij Volvo verschijnt dan een waarschuwing op het dashboard, dat het verstandig zou zijn een rijpauze te houden.
Ook dat zou zijn uitwerking vooral in druk verkeer niet moeten missen. Juist dan is volle concentratie vereist. Het zou mooi zijn als ook daar harde cijfers van boven water kwamen. Neemt de bestuurder die aangeraden pauzes daadwerkelijk, en daalt het aantal aanrijdingen bewijsbaar? We zijn benieuwd.
Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)
Kan je met alle gemak lekker slapen op de snelweg
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk BerichtenJos heeft blijkbaar al een vervanger voor zijn SL65 :
Facelift valt heel goed mee dus irl, die kont is superagressief
Maar wtf moeten die grijze el cheapo dingen voorstellen
't was echt net of er auto 5 tjoening opgeplakt was
Mercedes toch...
Wat een foorbak.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenWat een foorbak.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenwie kiest nou nog een donkere kleur ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk BerichtenWaarom steken ze die rommel in speelgoed sci fi space grijs?
Of heb je het over die diffusor? Dat lijkt me net zoals bij de facelift ML63 zoals een spiegel. (optie ofzo?)
2006-2010 '97 VW Golf III TDI
2010-2012 '98 Mercedes-Benz C250 Turbodiesel Sport
2012-... '07 BMW 118d
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk BerichtenZou pakken beter zijn in ieder geval.
*edit:
Nee, zou standaard moeten zijn gewoon.
Comment
-
Da's al deftig:
De lichte teleurstelling dat de 722 niet voor het aantal pk’s stond, had Renntech al eens opgelost. Met de introductie van de SLR PKG2 gaat Renntech een klein stapje verder. Achttien pk extra lijkt een kleine stap, maar vermogen heb je nooit genoeg, dus wij worden er wel blij van. Renntech lanceert bovendien een drietal […]
Comment
Comment