Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Als Marchionne het gezegd heeft zal het in mei bij de bekendmaking van de toekomstplannen zeker zover zijn, ze moeten toch nog hun huidige stock rammelende Delta's kwijtgeraken en wie zou die nog kopen als een merk ophoud te bestaan?
Ik denk dat het gewoon te vroeg uitgelekt is, hopelijk voor Lancia ben ik verkeerd.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Blijf het jammer vinden, vroeger hadden mijn ouders een Rover, nu een Lancia...
Zullen terug een ander merk moeten zoeken
op Autoblog las ik ook zo'n comment van iemand wiens moeder eerst een Rover 75 en dan een Saab 9-3 had en nu een Lancia Delta
Merken die wat 'anders' zijn moeten er precies echt wel tussenuit
Op de beurs Interclassics&Topmobiel in Maastricht stonden afgelopen weekend niet alleen klassiekers, maar ook een heleboel hele leuke youngtimers. Juist nu de onheilstijdingen over de teloorgang van Lancia zich opstapelen, was het mooi om weer eens een Delta Integrale te zien.
Deze auto was toen hij op de markt kwam al meteen een cultheld, vanwege zijn rallygenen. En dat is met de jaren alleen maar sterker geworden. En Duitse handelaar bood in Maastricht deze 210 pk sterke Evo aan. Het is een Evo I uit 1992, maar de kekke witte rally-velgen lijken niet de originele te zijn. Het kan zijn dat dit type wielen hoort bij de limited edition van de Delta Integrale die in Japan is geleverd, want dit exemplaar is vanuit Japan geïmporteerd.
Ook de gele Delta Integrale van Harry Metcalfe komt uit Japan, zoals hij uitlegt in deze aflevering van Evo Diaries: heerlijk ouderwetse slow television.
We danken deze straatuitvoering van de Integrale aan het feit dat Lancia zijn rallymodellen moest homologeren. Het pad was al gebaand door de Lancia 037 en de Delta S4 die als brute prototypes de gloriedagen van de Groep B-rallyklasse hadden gemaakt. En die Chris Harris nog steeds bleekjes om de neus doen zien als hij mag meerijden.
Hot hatch
Naar de huidige maatstaven zijn de prestaties niet echt meer bijzonder. Rond de 200 pk en een koppel van boven de 250 Nm is bijna gewoontjes te noemen. Wat wel bijzonder is, is dat Lancia het destijds aandurfde om van een gewone gezinshatchback een echte hot hatch te maken. Met alle mooie techniek die toen voorhanden was, zoals een turbo met intercooler en vierwielaandrijving.
Helemaal frappant is, dat de Lancia dit allemaal deed in zijn nadagen. De Delta kwam in 1979 op de markt als antwoord op de VW Golf I. Pas begin jaren negentig, toen de Golf III zich al aandiende, kwamen de echte dikke uitvoeringen. Grappig is dan wel weer dat Volkswagen de Golf II G60 uitgebouwde wielkasten gaf die overduidelijk waren afgekeken van de Delta. Met dien verstande dat ze de Golf eigenlijk totaal niet stonden.
De vraag is of er tegenwoordig auto’s zijn die de puurheid van de Delta Integrale als woeste hot hatch kunnen evenaren. De pk’s zijn er wel, maar er is ook zwaarlijvigheid door dubbele-koppelingtransmissies en allerhande elektrische luxe-fratsen. En er is vooral onderstuur en fool proof-weggedrag. Wie komt het dichtst in de buurt?
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
op Autoblog las ik ook zo'n comment van iemand wiens moeder eerst een Rover 75 en dan een Saab 9-3 had en nu een Lancia Delta
Merken die wat 'anders' zijn moeten er precies echt wel tussenuit
Ne mens zou toch verwachten dat de wat 'eigenzinnigere' merken, net onder de vleugels van een grote(re) groep, veilig zouden zijn...
En zeker een merk als Lancia, met zo'n historie, bij een Italiaanse groep (er vanuitgaand dat de Italianen nog even chauvinistisch en trots zijn als de Fransen).
Dat ze zoiets 'verkwanselen' is voor mij onbegrijpelijk (idem voor Alfa overigens).
En het ergste vanalles, ze kunnen het wel. Zelfs onder FIAT vlag heeft Lancia verschillende modellen gehad die wél aansloegen en (zeker in Lancia context) relatief goed verkocht zijn.
Anderzijds, blijf ik hopen dat ze zich nu doelbewust rustig houden met nieuwe modellen (bij alledrie de merken) om te besparen, daar de Europese markt toch op zijn gat ligt.
Het gebrek aan modellen geeft geen vertrouwen, maar er zijn voorbeelden genoeg van andere merken die wel een volledig(er) gamma hebben, maar eveneens aan de sukkel zijn (PSA bijvoorbeeld)
Maar dat er achter de schermen wel een en ander blijft doorbroeien, om tegen dat de markt weer opleeft, klaar te staan met een arsenaal aan nieuwe modellen.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment