Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Gisteravond kregen we een vloedgolf aan plannen van Fiat Chrysler en paradepaardjes Alfa en Maserati over ons heen, maar is je ook opgevallen welk merk tussen alle slides schitterde in afwezigheid? Juist, Lancia.
Wellicht is het mosterd na de maaltijd, iedereen met een beetje verstand in zijn paasei wist al wel dat de positie van Lancia na de laatste goedkope rebadgepoging ten dode was opgeschreven. Verkoop Chrysler gewoon als Chrysler, of trek het merk terug, maar kom niet met een halfbakken tussenoplossing. Na een paar jaar aanmodderen en gemiste targets lijkt dit besef nu ook in Turijn te zijn doorgedrongen.
Terwijl Fiat Nederland kritiekloze bevriende media bij wijze van damage control nog krampachtig sprookjes voerde ‘dat het echt allemaal niet waar is dat Lancia al onder de grond ligt hoor, heus niet’, was het voor mensen zonder roze bril wel duidelijk: er worden nog een paar Ypsilons in Italië verkocht, en daarmee basta. Op zich is dit helemaal geen slecht idee, je moet je geld niet op alle 8 de paarden in een race zetten, maar voor de verstokte Lancia-fan is het toch een dreun.
Dit betekent dat we een eventuele nieuwe Delta of een Thema Coupe op de buik kunnnen schrijven, en moeten blijven dwepen met het verleden. Een toekomst is er niet.
Spijtig, maar ze hebben het bij Fiat wel zelf in de hand gewerkt.
De Italianen moeten eindelijk eens beseffen dat zolang er geen afwerkingskwaliteit upgrade van hun producten komt de verkoop alleen maar zal achteruit gaan, van echte merk tifosi kan je niet blijven bestaan, zeker niet buiten Italië. De enige uitzondering is misschien de 500 reeks waar het wel allemaal goed in elkaar lijkt te zitten maar die worden dan ook grotendeels in Polen in mekaar geschroefd.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Het is geen geheim dat Lancia’s beste tijden ver achter ons liggen. De klassiekers van het Italiaanse merk blijven ondertussen onverminderd populair, zo bleek opnieuw tijdens de veiling van RM Auctions in Monaco. Lancia Flaminia Sport – 510.000 euro Deze Lancia Flaminia Sport uit 1959 zette een wereldrecord in Monaco. Vooraf zetten de kenners in […]
Eigenlijk was het voor iedereen al lang duidelijk, maar de kogel is nu dan daadwerkelijk door de kerk gejaagd: Lancia gaat alleen nog binnen Italië verder. Sergio Marchionne, topman van Chrysler Fiat Automobiles, heeft het verlossende woord gesproken.
Dit weekend vond in Italië het Festival dell’Economia di Torino plaats, waar Sergio Marchionne - de welbekende topman van Chrysler Fiat Automobiles - onder andere heeft gesproken met Roberto Napoletano, hoofd van het financiële dagblad Sole 24 Ore. Marchionne bevestigt wat iedereen eigenlijk al wist: Lancia zal alleen nog binnen Italië een rol krijgen.
Volgens Marchionne heeft Lancia geen waarde meer op de internationale markt. "Ik heb zelf een Delta HF Integrale, de beste Lancia. Zonder miljarden te investeren kunnen we de geloofwaardigheid en het imago van het merk niet meer herstellen." Die miljarden zijn er helaas niet. "We hebben het op alle manieren geprobeerd. Lancia zal alleen nog op de Italiaanse markt blijven", zo zegt Marchionne. Het geld dat er wel is, is gereserveerd om Alfa Romeo van nieuwe modellen - en dus een toekomst - te voorzien.
Een klein verlies. Die rebadgede Chryslers waren toch al lang geen Lancia's meer.
Je kunt niet eindeloos blijven teren op iconen als de Delta HF Integrale.
Ik ben (was ?) ook geen fan van de Chryslers die ineens een Lancia werden, terwijl de vorige Ypsilon en huidige Delta (toch nog 'echtere' Lancia's) mij wel aanspreken qua looks & feel.
Ik kan mij toch niet van de indruk ontdoen dat het voor 80% een zaak van slechte marketing (met de nogal bedenkelijke modellencontinuiteit erbovenop) is, want een VW in feestjurk inclusief blits ledkorset (lees: Audi) raakt er wel mee weg. En hoe !
Als de Fiatgroep doordachter te werk was gegaan (en daarmee niet per definitie Marchionne, maar ook zijn voorgangers), met een constant gevulde showroom van mini tot mpv met gepaste en constante marketing, dan hadden ze nog even verder gekund. Met Fiat als ratiomerk, Alfa voor de 'sportievere medemens' en Lancia als luxueuze dochter.
De huidige Delta kan ik vooral na de face-lift van 2011 best wel smaken, heel veel binnenruimte, leuk interieur (verfijnder dan de Giulietta bvb.) en rijdt ook best goed. Moest ik in dit segment een jonge occasie moeten kiezen dan zeker een Delta boven Astra/Focus/Megane/308/Golf/A3,..
De huidige Delta kan ik vooral na de face-lift van 2011 best wel smaken, heel veel binnenruimte, leuk interieur (verfijnder dan de Giulietta bvb.) en rijdt ook best goed. Moest ik in dit segment een jonge occasie moeten kiezen dan zeker een Delta boven Astra/Focus/Megane/308/Golf/A3,..
Ik zou 'm echt niet aanraden, was een zeer slechte en dure ervaring voor mij, blij dat ik er vanaf ben
Was wel een PFL van 2009 maar buiten een nieuwe grill is er eigenlijk niks aan veranderd.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad Jocar. Op Autoweek en Autoplenum scoort die relatief hoog qua klantentevredenheid (zeker de 1.6 jtdm)
Facelift heeft wel ander interieur en betere stoelen, een FL is sowieso meestal wel betrouwbaarder omdat de gekende fouten eruit zijn.
Ik ben (was ?) ook geen fan van de Chryslers die ineens een Lancia werden, terwijl de vorige Ypsilon en huidige Delta (toch nog 'echtere' Lancia's) mij wel aanspreken qua looks & feel.
Ik kan mij toch niet van de indruk ontdoen dat het voor 80% een zaak van slechte marketing (met de nogal bedenkelijke modellencontinuiteit erbovenop) is, want een VW in feestjurk inclusief blits ledkorset (lees: Audi) raakt er wel mee weg. En hoe !
Als de Fiatgroep doordachter te werk was gegaan (en daarmee niet per definitie Marchionne, maar ook zijn voorgangers), met een constant gevulde showroom van mini tot mpv met gepaste en constante marketing, dan hadden ze nog even verder gekund. Met Fiat als ratiomerk, Alfa voor de 'sportievere medemens' en Lancia als luxueuze dochter.
De Fiat-groep was min of meer doordacht bezig met Lancia in de jaren '80, maar toen kwam de beslissing om mee te spelen in een politiek spelletje om Alfa Romeo (toen een virtueel failliet staatsbedrijf) uit de handen van Ford te houden, dat Alfa wilde kopen van overheidsholding IRI. Fiat heeft nooit geld genoeg gehad om Alfa en Lancia tegelijk volwaardig te ontwikkelen, en het gevolg is dat Lancia nu dood is en dat er voor een doorstart van Alfa zo veel geld nodig is dat geen enkele financiële analist gelooft dat FCA dat gaat kunnen betalen.
Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad Jocar. Op Autoweek en Autoplenum scoort die relatief hoog qua klantentevredenheid (zeker de 1.6 jtdm)
Facelift heeft wel ander interieur en betere stoelen, een FL is sowieso meestal wel betrouwbaarder omdat de gekende fouten eruit zijn.
Niks pech, van de 3 kennissen en vrienden die er ook eentje hadden was er geen enkele tevreden. Zelfs een mecanicien bij hun eigen dealer had geen goed woord over de auto over. Nu ja, ik had het moeten geweten hebben, het is mijn eigen fout.
Ik heb net eens op hun website gekeken en ik zie geen verschil in het interieur, misschien de verlichtingskleur van het dashbord, over die stoelen wil ik mij niet uitspreken, daarvoor zou ik eens bij een dealer moeten binnenstappen maar dat zou echt het laatste zijn want ik wil eigenlijk nooit geen Delta meer zien
Die grote betrouwbare klantentevredenheidscijfers mag jij altijd eens linken. Ik raad het ding dan ook aan niemand aan.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Tja, ik ga hier geen polemiek starten, jij hebt er ene gehad en ik niet dus jij hebt recht van spreken en ik niet. Of zoiets...
Bronnen heb ik al vermeld: Autoweek en Autoplenum
Veel leesplezier!
Comment