Mededeling
Collapse
No announcement yet.
LANCIA Lovers
Collapse
X
-
-
Last edited by The Pretender; 28/01/2018, 12:17.There are Pretenders among us.....
Geniuses with the ability to become anyone they want to be.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67Delta Integrales zijn ook zot gestegen in prijs.
Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Comment
-
LANCIA APPIA (1953-1963)
Naast de veelgeprezen Lancia Aurelia verscheen er in 1953 een kleiner model: de Appia. Uiterlijke overeenkomsten met de Aurelia sedan waren er genoeg, maar onder de kap vond je nu een V4 in plaats van een V6-motor en Lancia’s conventionelere wielophanging die al sinds de jaren twintig werd toegepast. De inhoud van de viercilinder was 1089 cc en daarmee kwam het standaard vermogen op 38 pk. Met een beetje geluk goed voor een topsnelheid van 120 kilometer per uur. In 1956 verscheen de tweede serie met een drie centimeter langere wielbasis, aangepaste achterzijde en een wat sterkere motor (43 pk); in 1959 was het tijd voor de derde serie met gewijzigd front en motorkap en opnieuw meer vermogen (48 pk). De sedan bleef tot en met 1963 in productie. Maar ondanks dat er in totaal, van alle drie de series, bijna 100.000 van deze Appia’s werden gemaakt, is en blijft de sedan eigenlijk een ondergewaardeerd model. Relatief weinig sedans hebben de tand des tijds bovendien overleefd. Voor door carrosseriebouwers onder handen genomen exemplaren geldt dat een stuk minder; de coupé bijvoorbeeld. Voor het ontwerp en de productie van zo’n coupé op Appia-basis week de fabriek uit naar een aantal van zulke ambachtelijke koetswerkbouwers. Ghia, Allemano, Vignale en Boano deden allemaal mee, maar Pininfarina was uiteindelijk verantwoordelijk voor het leeuwendeel van de wat vierkant gelijnde tweedeurs’ Appia’s. Tussen 1956 en 1963 bouwden zij een respectabele 1.173 stuks. Maar ook de aantallen van Zagato, die een slanker en rondere coupé bouwden, waren niet onaardig: 153 stuks van de Appia GT; 253 keer de Appia GTE en 200 keer de Appia Zagato Sport die was opgevoerd tot een vermogen van 60 pk en uiterst succesvol in de autosport zou blijken. Naast de sedans, coupés, de cabriolet-versies van Vignale plus een daarop gebaseerde tweedeurs ‘Berlina Lusso’s’ waren er ook diverse bedrijfswagenuitvoeringen, waaronder een ambulance en een pick-up. Hoewel ook nog altijd niet heel erg gewild, zijn dat vandaag de dag waarschijnlijk de zeldzaamste Appia’s.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
1985-1986 Lancia Delta S4 Stradale at Fuelfed Coffee and Classics in Winnetka, Illinois.
This is the street version of the famous Group B rally car.
Lancia was required to build 200 of these in order to compete.
Unlike the regular Delta, which is a rather normal 5-door hatchback, this is a 2-seat, 2-door, mid-engined monster.
Unfortunately, Group B was disbanded because the cars were deemed too dangerous.
There are Pretenders among us.....
Geniuses with the ability to become anyone they want to be.
Comment
Comment