Mededeling
Collapse
No announcement yet.
LANCIA Lovers
Collapse
X
-
LANCIA GAMMA (1976-1983)
Vanaf 1976 leverde Lancia de Gamma, en daarmee was het de laatste auto die nog door onafhankelijke Lancia-ingenieurs was ontwikkeld. Want toen het merk zeven jaar eerder was ingelijfd door Fiat, werkte men al twee jaar aan de nieuwe grote Lancia. De Gamma was een echte ‘berlina’ met alle luxe van toen. Stuurbekrachtiging en rembekrachtiging voor alle vier de schijfremmen en een luxe interieur met volop alcantara. Van huis uit had de Gamma met een handgeschakelde vijfbak, maar een automaat (met vier versnellingen) was vanzelfsprekend ook leverbaar. Onder de motorkap een 2.5 liter viercilinder boxermotor met eveneens de nodige technische snufjes. Veelvuldig gebruik van aluminium en bovenliggende nokkenassen bijvoorbeeld. Die laatste zorgden overigens geregeld voor problemen, want achteraf bleek er een constructiefout te zijn gemaakt waardoor ze bovengemiddeld hard sleten. Het ontwerp van de carrosserie kwam uit de koker van Pininfarina maar was tamelijk down-to-earth gebleven. Dit in tegenstelling tot de Gamma coupé die een jaar later verscheen. De gelijkenissen tussen de twee auto’s zijn nihil: de enige overeenkomsten zul je in het front aantreffen. De Gamma coupé was een buitenissige auto met een lijnvoering die in maar weinig andere productiemodellen is terug te vinden. Ook werd er in 1982 op basis van de coupé een station (Olgiata), een ‘T-bar Spider’ en een vierdeurs-versie (Scala) gemaakt, maar die auto’s haalde het productiestadium (helaas) niet.
Drie jaar na de introductie, in 1980, volgde er een facelift en daarmee waren de grootste technische problemen opgelost. Carburateurs hadden nu plaatsgemaakt voor elektronische injectie waardoor tevens het brandstofverbruik wat omlaag werd gebracht. De 2.5 liter motor bleef overigens hetzelfde vermogen houden: 140 pk. De slechte reputatie was echter gevestigd en nog drie jaar later besloot Fiat de Gamma te schrappen. In 1984 werd er overigens een nieuwe Gamma voorgesteld door Pininfarina, maar ook die auto haalde de productie niet. De Gamma is nog altijd ondergewaardeerd als klassieker - dat geldt zelfs voor de bijzondere coupé.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
LANCIA STRATOS (1973-1974)
De Stratos is oorspronkelijk door Bertone ontwikkeld als showauto voor de Salon van Turijn van 1970. Het spectaculaire model wordt aangedreven door de viercilinder uit de Lancia Fulvia HF 1600. De radicale lijnen oogsten de nodige bewondering en Lancia geeft Nuccio Bertone al gauw opdracht de conceptcar tot een meer praktische sportwagen uit te werken.
In 1971 staat het resultaat te pronken in Turijn. De definitieve Lancia Stratos is nog flamboyant genoeg, met zijn extreme wigvorm, smalle cockpit met grote panoramische voorruit en een achter de stoelen geplaatste 2,4-liter V6, afkomstig van de Ferrari Dino. Bertone’s Marcello Gandini tekent voor het ontwerp. Lancia’s racemanager Cesare Fiorio heeft de Stratos bestemd voor deelname aan internationale rally’s. Om te kunnen voldoen aan de homologatie-eisen moeten vijfhonderd stuks gebouwd worden. Tot die tijd zet Lancia vanaf 1972 de Stratos waar mogelijk in als prototype bij rally’s. Met een 24-kleps cilinderkop schopt de V6 het in de rallyversie tot 270 pk. Bertone start eind 1973 met de productie. In maart 1974 zijn de vijfhonderd exemplaren van de band gerold en in oktober krijgt de Stratos zijn homologatie.
Samen met de Fulvia bezorgt de Stratos Lancia de merkentitel in het Wereldkampioenschap Rally van 1974. Het daaropvolgende jaar domineert Lancia met de Stratos het kampioenschap, met tal van overwinningen, onder andere in de Rally Monte Carlo. In 1976 zet Lancia ook turboversies in, met 480 pk, en sleept de merkentitel wederom in de wacht. In 1977 en 1978 wordt de Stratos Europees Rally Kampioen. Vanaf 1979 wordt de Stratos niet meer ingezet als fabrieksauto, maar de overwinningen houden ook in privéhanden aan. De totale productie wordt geschat op vierhonderd tot zelfs duizend exemplaren; Bertone noemt een aantal van rond de 495.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
LANCIA ZAGATO HYENA (1992-1994)
Carrosseriebouwer Zagato verbaast de wereld in 1989 al met de buitenissige Alfa Romeo SZ. Het daaropvolgende model is zo mogelijk nog extravaganter: de Lancia Hyena. Een kleine coupé op basis van de Lancia Delta HF Integrale.
Het eerste ontwerp van Marco Pedracini stamt uit 1990. Mede door toedoen van de Nederlander Paul Koot komt het project in 1992 pas echt van de grond. Het plan is, een serie van vijfhonaderd exemplaren te bouwen. Onder andere door een directiewisseling bij Fiat/Lancia blijft het helaas bij slechts 24 exemplaren. De strakke en gladde carrosserie lijkt uit één geheel te bestaan. Grote delen van het interieur en dasboard zijn uit koolstofvezel vervaardigd, waardoor het net als de rest van de auto uiterst licht kon worden gehouden. Onder de huid van de Hyena schuilen een tot 250 pk opgevoerde viercilinder turbomotor en Lancia’s befaamde Integrale vierwielaandrijving.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenLANCIA ZAGATO HYENA (1992-1994)
Carrosseriebouwer Zagato verbaast de wereld in 1989 al met de buitenissige Alfa Romeo SZ. Het daaropvolgende model is zo mogelijk nog extravaganter: de Lancia Hyena. Een kleine coupé op basis van de Lancia Delta HF Integrale.
Het eerste ontwerp van Marco Pedracini stamt uit 1990. Mede door toedoen van de Nederlander Paul Koot komt het project in 1992 pas echt van de grond. Het plan is, een serie van vijfhonaderd exemplaren te bouwen. Onder andere door een directiewisseling bij Fiat/Lancia blijft het helaas bij slechts 24 exemplaren. De strakke en gladde carrosserie lijkt uit één geheel te bestaan. Grote delen van het interieur en dasboard zijn uit koolstofvezel vervaardigd, waardoor het net als de rest van de auto uiterst licht kon worden gehouden. Onder de huid van de Hyena schuilen een tot 250 pk opgevoerde viercilinder turbomotor en Lancia’s befaamde Integrale vierwielaandrijving.
2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126
Comment
-
Vriend heeft zo een rode gehad.
Vond dat een zeer mooie wagen.
Roest aan de dorpels en wielkasten was er ook.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk BerichtenVriend heeft zo een rode gehad.
Vond dat een zeer mooie wagen.
Roest aan de dorpels en wielkasten was er ook.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
De elektronica in het dashboard werkte de ene keer wel en de andere keer niet.
Hij heeft daarna een andere Lancia coupe gehad maar kan niet op de naam komen.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Dat zie je niet meer rijden hè.
Die andere was een Beta, mijnen euro is toch nog gevallen.
den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
Comment