HET NIEUWE LANCIA: 'PROGRESSIEF KLASSIEK'
LANCIA-RENAISSANCE
Onder de vleugels van Stellantis wordt Lancia geïnjecteerd met kakelvers bloed. Het merk doet binnenkort uit de doeken welke designrichting het de komende jaren met zijn nieuwe modellen in slaat. Langzaam maar zeker wordt meer duidelijk hoe Lancia zich binnen de brede merkenpoule van Stellantis gaat positioneren.
Lancia is nog slechts een schim van wat het ooit is geweest. Het is nog enkel in thuisland Italië actief, waar Lancia slechts één model verkoopt dat inmiddels behoorlijk op leeftijd is. Ondanks zijn hoge leeftijd verkoopt die Ypsilon in Italië nog behoorlijk, maar de ambities die Stellantis met Lancia heeft gaan verder dan de Italiaanse landsgrenzen. Lancia moet zijn vleugels opnieuw uitslaan in Europa, maar de vraag is natuurlijk hoe het merk zich van bijvoorbeeld Alfa Romeo en Peugeot gaat onderscheiden. Daarover geeft Lancia nu iets meer vrij.
In de aanloop naar de onthulling van Lancia's nieuwe designrichting blikt het merk terug op het verleden. Lancia noemt de Aurelia, Flaminia, Fulvia, Beta HPE, Gamma, Delta, Stratos en 037 als auto's waar het inspiratie uit put voor het design van zijn nieuwe modellen. Lancia gebruikt termen als eclecticisme, elegantie en vastberadenheid. De Italianen omschrijfven zichzelf als 'progressief-klassiek'. Daarmee onderscheid Lancia zich dus in ieder geval van Alfa Romeo dat zichzelf duidelijk sportiever dna toedicht. Daarnaast noemt het zichzelf een premiummerk
Lancia overlaadt zijn nieuwe modellen nadrukkelijk niet alleen met wulpse lijnen zoals het dat in het recente verleden bij de huidige Ypsilon en de laatste Delta deed. Zo wordt de nieuwe Delta, een elektrisch model dat voor 2028 gepland staat, overladen met 'geometrische lijnen'. In 2024 komt Lancia met een nieuwe Ypsilon, waarvan geen elektrische versie komt, en twee jaar later verschijnt in de vorm van de Aurelia een nieuw elektrisch vlaggenship. Elk model krijgt zijn eigen onderscheidende designelementen mee, aldus de fabrikant. Daarnaast geeft Lancia prijs dat er in ieder geval één auto komt met ronde achterlichten zoals je die kent van onder meer de 037 en Stratos.
Bron: Autoweek
![](https://media.autoweek.nl/m/uj3yjsxbjh9q.jpg)
![](https://media.autoweek.nl/m/r2cyfb1blqpt_800.jpg)
![](https://media.autoweek.nl/m/oljywbzby4bf_800.jpg)
LANCIA-RENAISSANCE
Onder de vleugels van Stellantis wordt Lancia geïnjecteerd met kakelvers bloed. Het merk doet binnenkort uit de doeken welke designrichting het de komende jaren met zijn nieuwe modellen in slaat. Langzaam maar zeker wordt meer duidelijk hoe Lancia zich binnen de brede merkenpoule van Stellantis gaat positioneren.
Lancia is nog slechts een schim van wat het ooit is geweest. Het is nog enkel in thuisland Italië actief, waar Lancia slechts één model verkoopt dat inmiddels behoorlijk op leeftijd is. Ondanks zijn hoge leeftijd verkoopt die Ypsilon in Italië nog behoorlijk, maar de ambities die Stellantis met Lancia heeft gaan verder dan de Italiaanse landsgrenzen. Lancia moet zijn vleugels opnieuw uitslaan in Europa, maar de vraag is natuurlijk hoe het merk zich van bijvoorbeeld Alfa Romeo en Peugeot gaat onderscheiden. Daarover geeft Lancia nu iets meer vrij.
In de aanloop naar de onthulling van Lancia's nieuwe designrichting blikt het merk terug op het verleden. Lancia noemt de Aurelia, Flaminia, Fulvia, Beta HPE, Gamma, Delta, Stratos en 037 als auto's waar het inspiratie uit put voor het design van zijn nieuwe modellen. Lancia gebruikt termen als eclecticisme, elegantie en vastberadenheid. De Italianen omschrijfven zichzelf als 'progressief-klassiek'. Daarmee onderscheid Lancia zich dus in ieder geval van Alfa Romeo dat zichzelf duidelijk sportiever dna toedicht. Daarnaast noemt het zichzelf een premiummerk
Lancia overlaadt zijn nieuwe modellen nadrukkelijk niet alleen met wulpse lijnen zoals het dat in het recente verleden bij de huidige Ypsilon en de laatste Delta deed. Zo wordt de nieuwe Delta, een elektrisch model dat voor 2028 gepland staat, overladen met 'geometrische lijnen'. In 2024 komt Lancia met een nieuwe Ypsilon, waarvan geen elektrische versie komt, en twee jaar later verschijnt in de vorm van de Aurelia een nieuw elektrisch vlaggenship. Elk model krijgt zijn eigen onderscheidende designelementen mee, aldus de fabrikant. Daarnaast geeft Lancia prijs dat er in ieder geval één auto komt met ronde achterlichten zoals je die kent van onder meer de 037 en Stratos.
Bron: Autoweek
![](https://media.autoweek.nl/m/uj3yjsxbjh9q.jpg)
![](https://media.autoweek.nl/m/r2cyfb1blqpt_800.jpg)
![](https://media.autoweek.nl/m/oljywbzby4bf_800.jpg)
Comment