Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
'k Ben vandaag per toeval nog 's op onderstaande foto's gebotst. En toen ik zag dat dit topic al meer dan twee jaar inactief was, dacht ik van 't ff terug op te rakelen met die foto's.
't Betreft de Rover die hier tot drie jaar geleden de oprit gesierd heeft. 'n Heel mooie auto vond ik dat toen, nog altijd trouwens. Mooi, heel comfortabel, leuke voorspelbare automaat, over de nodige opties beschikkend, maar wel niet zo betrouwbaar, echt zuinig of waardebehoudend. De foto's zijn gemaakt geweest toen 'm ingeruild ging worden, bij 200.000 km was dat. Qua materiaalgebruik en zo zat 't dus wel redelijk snor bij de 75, vind ik.
Life's too short. Not to. Live it. 1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht) 2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease) 2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen) 2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Life's too short. Not to. Live it. 1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht) 2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease) 2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen) 2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Rovers P5-avontuur begon met de Mark I die eind jaren vijftig op de markt verscheen. De P5 Mark I, ook wel 3 Litre genoemd, werd gedurende zijn 15 jaar durende carrière diverse keren opgewaardeerd, al moest je de optische verschillen soms met een vergrootglas zoeken. Zo schonken we eerder in deze rubriek aandacht aan de Rover P5B, de laatste levensfase van de P5, een auto die in grote lijnen overeenkomt met de oerversie, maar dan met een BuickV8 van 3,5 liter in het vooronder .
Terug naar dit gespotte exemplaar uit 1965, het laatste levensjaar van de in 1962 gelanceerde Mark II. Net als de Mark I heeft dit exemplaar een 2.993 cc grote zes-in-lijn onder de kap, een blok dat deze ruimschoots 1.700 kilo wegende Rover zo'n 135 pk biedt.
De Mark II is vanbuiten te herkennen aan de 'quarter lights' bij de voorportieren, kleine extra ruitjes die bij de Mark I ontbraken. Daarnaast verdwenen de windschermpjes die de Mark I nog bij alle portieren had. De Mark II is tevens de serie die deze Coupé-variant introduceerde, een vierdeurs sedan met dunnere B-stijlen en een ruim 5 centimeter lagere daklijn dan zijn reguliere Saloon-broeder. Tussen 1962 en 1965 produceerde Rover 5.482 exemplaren van deze Coupé. De Saloon schopte het tot ruim 15.500 stuks. Een fraai stukje Engelse autohistorie dat hopelijk nog lang gekoesterd blijft.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
In de Rover P5, die wordt gelanceerd in 1959, is de oude P4 nog wel te herkennen. Het nieuwe model is alleen aanmerkelijk lager, breder en groter. Bovendien is hij niet met een viercilinder leverbaar, maar vanaf het begin met Rovers zes-in-lijn. Die motor levert 135 pk met zijn 2.995 cc inhoud, maar er zijn ook mondjesmaat wat lichtere uitvoeringen geleverd (met Rovers oudere zescilindermotoren met 2,4- en 2,6-liter inhoud). De auto slaat vanaf het begin goed aan en als Rover in 1967 een mk2-versie aanbiedt, is er plotseling ook een Coupé leverbaar. Een echte coupé is dit niet, aangezien hij gewoon vier deuren heeft. Maar fraai is hij wel, met een nog iets lager (5 centimeter) teruglopende daklijn. Vanaf 1967 is er ook de P5B, die met een lichtgewicht V8 van 3.528 cc geleverd wordt. Deze motor is in de jaren vijftig al ontwikkeld en gebruikt door Buick (vandaar ook de B in de P5B-aanduiding), maar wordt in de Verenigde Staten geen groot succes. Rover koopt de productierechten van het blok en bouwt in Engeland een gemodificeerde versie. Je herkent een P5B aan zijn sportieve Rostyle-wielen. Het interieur van alle types P5 is bijzonder stijlvol, met veel hout en leer en in combinatie met de stijlvolle buitenkant is de auto ook lange tijd populair onder Britse hoogwaardigheidsbekleders en regeringsleiders. In Nederlandse films doet de P5 het ook goed, althans: in zowel ‘Turks Fruit’ (1973) als ‘De Ontdekking van de Hemel’ (2001), raakt de P5 betrokken in een spectaculair ongeval.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
De SD1 was qua design voor zijn tijd, maar toen ik hem in 1982 testgereden als kandidaat-vervanger van mijn Renault 20 heb ik meteen afgehaakt, en een Saab 900 GLE gekocht. Ouderwets design, maar veel aangenamer op de baan. Na 6 jaar heb ik nog bij Saab getekend voor een 900 Turbo 16.
Comment