Oorspronkelijk geplaatst door Spyker
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
I love M's !
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk BerichtenAl eens gereden of meegereden?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk BerichtenDaarstraks in de Tiensestraat nog 'ns een E39 M5 gezien... Toch wel één van de eMMigste M'en ooit, voor mij persoonlijk.
Met al die M'en hier op het forum moet het toch ook maar een kwestie van tijd zijn voor er een prachtexemplaar (al dan niet uit Duitsland) ons forumpje verblijdt...
eentje met bruin-oranje achtig interieur? die zie ik ook regelmatig, ja. ie lijkt me wel niet zooo goed onderhouden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk BerichtenHelaas nee op beide vragen. Maar hij klinkt mooi, hij zier mooi uit, en hij lijkt me echt een extreem comfortabele wagen te zijn.
Ik denk dat je'm zeer goed met mijn wagen kan vergelijken. Niet de snelste, niet de mooiste, niet de opvallendste, niet de meest luxueuze, maar wel een excellente combinatie van al die eigenschappen.
(sorry)
Bon, here we go again.
Ik heb dus zelf, enige jaren terug, een vergelijkende testrit georganiseerd tussen de E39 M5 en z'n toenmalige directe concurrenten : de Mercedes-Benz W211 E 55K AMG en de Audi RS6 Avant.
Extreem comfortabel is de M5 zeer zeker niet, da's een misvatting. Ja, de auto is zwaar, en ja, 'ie had nog niet de hypersportieve afstelling die de huidige M5 heeft ... maar "extreem comfortabel" kan je 'm niet noemen.
Toegegeven : z'n instelbare ophanging laat zich in comfortstand zéér aangenaam verteren. Je kan er net zoals in elke '5 mee in één ruk naar 't Zuiden gassen, je zal geen rugpijn hebben of wat dan ook. Trouwens, dat is ook met de huidige M5 het geval, er wordt maar al te vaak gedacht dat dat ding een Lotus Exige is, ofzo, maar da's dus férm overdreven.
Wij hebben dus de M5 gestest tegen de E 55K AMG die m'n oom meekreeg van z'n garage, en tegen de RS6 Avant van een kennis. We hebben er op 2 dagen zo'n 1.500 km mee gedaan, met 4 chauffeurs. Veel autostrade, weinig secundaire wegen, en een uur of 3 aan één stuk (op zondag) hebben we 'n (leeg) industrieterrein "onveilig" gemaakt.
Qua prestaties op rechte lijn, dus pure kracht, was de E duidelijk de snelste. Op de autostrade trok 'ie zo weg van de twee andere, meter per meter. Zeker aan hogere snelheden was 'ie duidelijk de meester van de andere twee ; logisch ook met zwat 100 pk en 200 Nm méér dan de M5.
De RS6 en de M5 gingen héél gelijk op, de RS6 was een zuchtje sneller, maar verwaarloosbaar, iets wat toch verwonderde aangezien 'ie zo'n 50 pk meer en zo'n 150 Nm meer had dan de M5. Stroomlijn ('t was een Avant) en quattro zullen daar de boosdoener zijn geweest.
Qua sturen & wegligging was de M5 de meester van de andere twee, zonder twijfel. De M5 liet zich zéér precies sturen, je kon je pad op de nanometer bepalen, en de auto reed ook daarheen waarheen je stuurde, zonder uitzondering. De M5 wekt enorm veel vertrouwen en bleef tot op de limiet voorspelbaar, beheersbaar. Onderstuur kende 'ie, ondanks z'n gewicht, erg weinig. Je moet natuurlijk niet gaan sturen zoals met een GT3 of een Elise, immers je moet je aanpassen aan het gewicht van de auto ... maar ééns je dacht gesnopen hebt, rijd je die M5 rond een industrieterrein op een manier die je met gelijk welke andere auto niet zuiverder kan. Zéér impressionant.
De E was daar de minste van de drie. Een vrij log, onprecies stuur, waardoor je de auto geenszins met dezelfde precisie kon plaatsen, en de AMG ging ook meer z'n eigen weg : van tijd tot tijd kwam je enkele decimeter verder uit dan gepland, en dat zorgt vaak voor schrikreacties. De E heeft vooral erg veel last van een misselijkmakend onderstuur, bij elke bocht die je aansnijdt op een manier zoals de M5 dat kon, kwam je op meer dan twee meter aan de apex voorbij. Je moest dus gewoon duidelijk trager de bocht aansnijden, anders kwam je 'm te breed uit. De auto puur op zich doet dat niet slecht, maar in vergelijking met de M5 stond 'ie daar met blozende kaakjes.
De RS6 zat daar een beetje tussenin. 'Ie had ook veel last van onderstuur, teveel naar mijn goesting, maar door 't feit dat 'ie, eens er gas gegeven wordt, erg neutraal blijft, maakt veel goed. Je moest gewoon wat vroeger remmen en iets trager de bocht in, maar daarna had je duidelijk meer speelruimte door z'n fenomenale acceleratiegrip. In langere snelle bochten, waar de M5 soeverein bleef en zeer neutraal, en waar de AMG zeer comfortabel en weinig sportief maar wel veilig blijft, had de RS6 last van deinen en was 'ie niet zo vertrouwenswekkend als de M5 of de E.
Qua prestaties op korte circuitjes of industrieterreinen, was de M5 dus, ondanks z'n gewicht (de andere twee wegen echter evenveel) en ondanks z'n powertekort, duidelijk de snelste. Die auto blijft neutraal, voorspelbaar en zéér beheersbaar. Z'n manuele versnellingsbak zit daar al voor iets tussen, maar vooral z'n sublieme afstelling maakten 'm "the king". Alhoewel ik geen begenadigd drifter ben (ik heb teveel schrik), durfde en kon ik de M5 wel af en toe mooi met z'n kont enkele graden dwars de bocht doen uitkomen. De doseerbaarheid van 't gaspedaal en de directe link via de manuele bak, samen met z'n sperdifferentieel en z'n perfecte afstelling, maken 'm tot een precisie-instrument. Je rijdt die auto zonder zweetbuien of "whoops, dat was close"-ervaringen héél snel rond, en áls één van de twee andere karren dan al net kon blijven aanpikken, stapte je ontspannen uit de M5 en kwam de andere chauffeur zwetend en puffend uit die andere auto.
De E was in dit trio hopeloos : onnauwkeurig insturen, zeer veel onderstuur, weinig coherent bochtengedrag (lastwissels van voor- naar achteras en terug, wat een licht zwalpen in erg snelle kortere bochten met zich meebracht), en zonder sperdifferentieel ook niet goed te controleren tijdens hard uitaccelereren. De vertraging van de automaat, de weinig nauwkeurige stuurinrichting en het open diff achteraan maakt dat je de auto best traag door de bocht stuurt en daarna, eens rechtdoor, weer vol op 't gas gaat. De M5 nam zo 5 tot 10 meter voorsprong per bocht, en de AMG kwam dan wel wat terug bij 't gassen (extra power), maar op den duur zat je zo door z'n remmen heen, en zo rijden heeft op de chauffeur een erg vermoeiend effect, en je hebt ook 't gevoel om continu de auto pijn te doen).
De RS6 kan met z' quattro (veel acceleratiegrip) natuurlijk de bocht een tik sneller uit, maar dat maakt 'm niet tot de winnaar op 't industrieterrein, omdat 'ie ook niet zo zuiver de bocht in gaat. Eerst onderstuur, dat je doet vertragen. Pas daarna, aan de apex, kan je vol op 't gas. Z'n kont laat zich niet sturen, zeker niet met 't gaspedaal, en van zodra je goed gas geeft trekt de neus de kont weer in lijn. Dat geeft een beetje een vreemd rijgedrag, zeer "afstraffend" van gevoel : precies alsof de auto bij elke dot gas "Hé kerel, NIET dwars !!" zegt. Dat doet wel een beetje af van 't plezier. Voorts was 'ie dus ook niet zo zuiver in de bochten als de M5 (ook niet in lange snelle bochten), door een wat onoordeelkundige demping, en de grotere lastwisselreacties door de grotere interne weerstand van de quattro-aandrijving. Z'n versnellingsbak was ook de meest archaische van de drie, en in vergelijking met de automaat van de E was 'ie niet zo goed.
Qua verbruik leek de E, nochtans de krachtigste, ons ook 't beste. Aan zeer hoge snelheden (200 km/u en meer) op de autostrade verbruikte 'ie minder dan de M5, en duidelijk minder dan de RS6. Die laatste had 't hoogste verbruik gedurende 't ganse weekend, zo'n 2 liter meer. Maar op ca. 24 liter gemiddeld maakt dat niet zó denderend veel uit.
Qua comfort, was er maar één koning, en da's de E. Zweeft meer, minder direct, echt een autostrade-TGV. De M5 kan ook comfortabel zijn, een tikje minder maar nog altijd verrassend goed. De RS6 had hier wederom last van z'n ophanging, die wat te snel gaat deinen (in vergelijking met de andere 2).
Ikzelf zou van die 3 de E gekozen hebben als dagelijkse auto (de snelste, best zuinig, automaat, duidelijk de meest comfortabele) mocht ik er veel kilometers mee doen. Maar de M5 is met ruime voorsprong de leukste en de best rijdende van de 3. Da's echt een auto waarin je écht kan rijden, en waar de auto doet wat jij wil, en niet omgekeerd.
De RS6 is een buitenbeentje. Gehandicapt door z'n ophanging, qua prestaties gehandicapt door z'n quattro, maar wel gezegend met een fenomenale grip op sneeuw en ijs, of acceleratiegrip vanuit lage snelheden. Een beetje meer een dragster, eigenlijk, en in vergelijking met de andere twee dus zelfs bijna wat Amerikaans aandoend : meest luide uitlaatsound (schitterende V, zeer snel weg vanuit stilstand, maar niet zo heel vertrouwenswekkend in (snelle) bochten.
De RS6 zou ik dan ook enkel hebben genomen mocht ik erg vaak in besneeuwde omgevingen zitten, de enige plaats waar je écht meerwaarde haalt uit de quattro. Want, vergis je niet : alhoewel 'ie misschien wel enkele tienden van een seconde snéller kan zijn (dankzij z'n quattro) op een bergpas dan de M5, is 'ie no way zo leuk, omdat je teveel op rails moet rijden ('ie staat geen spelerijden toe), en omdat 'ie minder direct te sturen valt. En op de autostrade aan hoge(re) snelheden, in de regen, sta je met een RS6 even snel achterstevoren als met een FWD of een RWD, dat is ook een feit.
Drie zeer directe concurrenten, dus, en toch o zo verschillend. Verrassend hoezeer dat kan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spyker Bekijk BerichtenCecotto
zelfde kar:
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Porker Bekijk BerichtengTa... Mooie write-up!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk BerichtenKan het zijn dat die nu te koop staat? Is alleszinds een gelijkaardige die ik gisteren ben tegengekomen in een zoekertje!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenJa. Véél kilometers, zelfs. In totaal meer dan 10.000 denk ik zelfs.
'k Wou u ook een beetje uit uw tent lokken ja. Als ik hier iemand op het forum met nen E39 M5 onder z'n poep zie, zijt gij het wel
Ge zoudt er best wel eentje willen denk ik
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk BerichtenKan het zijn dat die nu te koop staat? Is alleszinds een gelijkaardige die ik gisteren ben tegengekomen in een zoekertje!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk BerichtenDaarstraks in de Tiensestraat nog 'ns een E39 M5 gezien... Toch wel één van de eMMigste M'en ooit, voor mij persoonlijk.
Met al die M'en hier op het forum moet het toch ook maar een kwestie van tijd zijn voor er een prachtexemplaar (al dan niet uit Duitsland) ons forumpje verblijdt...
Ik vind 'em ook En eigelijk vallen ze wel mee van prijs, maar tis dieje wegentaks é...
Comment
-
Mooi verslagje gTA
Hier mijn bevindingen ter staving/weerlegging van jouw bevindingen
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
De RS6 en de M5 gingen héél gelijk op, de RS6 was een zuchtje sneller, maar verwaarloosbaar, iets wat toch verwonderde aangezien 'ie zo'n 50 pk meer en zo'n 150 Nm meer had dan de M5. Stroomlijn ('t was een Avant) en quattro zullen daar de boosdoener zijn geweest.
Het gewicht van de RS6 is ook nog wat hoger, ik schat een dikke 100kg.
Overigens heeft de RS6 slechts 60Nm meer als de M5 en niet 150 Nm. Neem daar nog bij dat het hier een Quattro betreft en een avant...
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenDe RS6 zat daar een beetje tussenin. 'Ie had ook veel last van onderstuur, teveel naar mijn goesting, maar door 't feit dat 'ie, eens er gas gegeven wordt, erg neutraal blijft, maakt veel goed. Je moest gewoon wat vroeger remmen en iets trager de bocht in, maar daarna had je duidelijk meer speelruimte door z'n fenomenale acceleratiegrip. In langere snelle bochten, waar de M5 soeverein bleef en zeer neutraal, en waar de AMG zeer comfortabel en weinig sportief maar wel veilig blijft, had de RS6 last van deinen en was 'ie niet zo vertrouwenswekkend als de M5 of de E.
Wat betreft de lange snelle bochten: het is inderdaad zo dat de RS6 dan wat "wobbelig" wordt: Als je ooit eens van Luxemburg naar Saarbrücken rijdt, dan is dat de perfecte Teststrecke: ik heb het "wobbelen" daar al meermaals mogen ondervinden als je bij snelheden boven de 200 de bocht induikt en er een hoogteverschil in de bocht zit, een putje ofzo.
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenDe RS6 kan met z' quattro (veel acceleratiegrip) natuurlijk de bocht een tik sneller uit, maar dat maakt 'm niet tot de winnaar op 't industrieterrein, omdat 'ie ook niet zo zuiver de bocht in gaat. Eerst onderstuur, dat je doet vertragen. Pas daarna, aan de apex, kan je vol op 't gas. Z'n kont laat zich niet sturen, zeker niet met 't gaspedaal, en van zodra je goed gas geeft trekt de neus de kont weer in lijn. Dat geeft een beetje een vreemd rijgedrag, zeer "afstraffend" van gevoel : precies alsof de auto bij elke dot gas "Hé kerel, NIET dwars !!" zegt. Dat doet wel een beetje af van 't plezier. Voorts was 'ie dus ook niet zo zuiver in de bochten als de M5 (ook niet in lange snelle bochten), door een wat onoordeelkundige demping, en de grotere lastwisselreacties door de grotere interne weerstand van de quattro-aandrijving. Z'n versnellingsbak was ook de meest archaische van de drie, en in vergelijking met de automaat van de E was 'ie niet zo goed.
Versnellingsbak is bij audi niet het sterkste punt: zie bv de A8. Ik ken mensen die in 1 en dezelfde A8 3 keer een nieuwe versnellingsbak hebben moet laten steken.
Gelukkig is het bij de RS6 niet even erg, maar toch opletten geblazen. Snelheden aanhouden boven de 285 vindt ie naar het schijnt ook niet zo leuk.
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenQua verbruik leek de E, nochtans de krachtigste, ons ook 't beste. Aan zeer hoge snelheden (200 km/u en meer) op de autostrade verbruikte 'ie minder dan de M5, en duidelijk minder dan de RS6. Die laatste had 't hoogste verbruik gedurende 't ganse weekend, zo'n 2 liter meer. Maar op ca. 24 liter gemiddeld maakt dat niet zó denderend veel uit.
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenDe RS6 is een buitenbeentje. Gehandicapt door z'n ophanging, qua prestaties gehandicapt door z'n quattro, maar wel gezegend met een fenomenale grip op sneeuw en ijs, of acceleratiegrip vanuit lage snelheden. Een beetje meer een dragster, eigenlijk, en in vergelijking met de andere twee dus zelfs bijna wat Amerikaans aandoend : meest luide uitlaatsound (schitterende V, zeer snel weg vanuit stilstand, maar niet zo heel vertrouwenswekkend in (snelle) bochten.
De RS6 zou ik dan ook enkel hebben genomen mocht ik erg vaak in besneeuwde omgevingen zitten, de enige plaats waar je écht meerwaarde haalt uit de quattro. Want, vergis je niet : alhoewel 'ie misschien wel enkele tienden van een seconde snéller kan zijn (dankzij z'n quattro) op een bergpas dan de M5, is 'ie no way zo leuk, omdat je teveel op rails moet rijden ('ie staat geen spelerijden toe), en omdat 'ie minder direct te sturen valt. En op de autostrade aan hoge(re) snelheden, in de regen, sta je met een RS6 even snel achterstevoren als met een FWD of een RWD, dat is ook een feit.
De RS6 was mijn keuze omdat ik indd veel in besneeuwde gebieden zit. Op de keper beschouwd heb ik em gekocht omdat het in principe momenteel nog steeds de "überbreak" is: waanzinnig veel power in een familiekombi. Hilarische taferelen als je Porsches tegenkomt, priceless.
Maar als we de RS6 even extrapoleren naar de voorlaatste aflevering van topgear is het meer een hypercar dan een supercar. Hetzelfde kun je denk ik zeggen van de E.
Al bij al had ik de baanligging, onderstuur etc onderschat: ik nodig je graag uit voor een rondje ring want hij gaat er toch fenomenaal over. Zou daar graag eens een vergelijking zien tussen de E39 M5 en de RS6.
Tot zover mijn bevindingen..
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spyker Bekijk BerichtenCecotto
zelfde kar:
Ontbreken daar geen ruitenwissertjes op de koplampen om een echte Cecotto te zijn?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk BerichtenTot zover mijn bevindingen..
Uiteraard gaat zo'n RS6 als een speer over de Ring, of welk soort weg ook. Zo'n auto is zowat de top in de recente automobielwereld : zeer snel, zeer leuk, zeer vanalles-en-nog-wat.
't Ging 'm eerder om het verschil tussen de 3. Zoals ik al zei : ik denk dat een RS6 op 't droge zelfs sneller een bergpas boven is dan een M5, vooral door z'n acceleratiegrip, waardoor je een dikke seconde of twee vroéger op 't gas kan, wat net voor de remzone voor de volgende haarspeld, toch een 20-tal meter scheelt. Alleen is 'ie niet zo leuk als de M5, die waarschijnlijk een tikkie trager is. Blijft het feit : rijplezier laat zich niet in cijfertjes omzetten. Mooiste voorbeeld : de nieuwe Golf R32 is sneller op 'n rondje circuit dan een BMW 130i, maar ik las nog nooit een test waarbij de redacteur het rijplezier van de 130i duidelijk hoger inschatte dan dat in de R32.
En dan nog liggen ze heel dicht bij elkaar. En dan ook weer niet, als je ze een gans weekend lang compleet mesjogge trapt met je rechter voet. Dan komen die verschillen naar boven.
Believe me, die auto's zijn toen tot op hun lasnaden getest, en van de E waren de achterste banden op dat ene weekend van een goeie 2/3 (tot bijna 3/4) profiel maar net nog maar nét legaal qua profieldiepte. Bovendien zijn de auto's op élk soort tarmac, op elk soort weg, en in quasi elke omstandigheid getest ... zij het dat 't altijd droog was.
Aangezien jij vaak in la Suisse vertoeft, lijkt de RS6 me ook de meest aangewezen auto van de 3. En eerlijk gezegd : 'ie is no way zo sjonnie als een E39 M5, noch ziet 'ie er zo bompi uit als een E. Way to go, dus. *thumbs up*
Comment
Comment