Mededeling

Collapse
No announcement yet.

I love M's !

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
    Denk je dat dat bij 'n auto die op 900 exemplaren is gemaakt, en eigenlijk nog altijd geen deftige cultstatus heeft verworven, een meerwaarde betekent? Me dunkt dat maar zéér weinig mensen daarvoor extra cenzen over zouden hebben.

    't Ding heeft goed gebold, en komt in aartslelijke kleurencombo trouwens. Jammer dat er geen foto's bij staan.
    Die cultstatus komt wel, als jij zowat de enige wordt die er nog een degelijk exemplaar van heeft staan. Hell voor hetzelfde geld komt BMW zelf nog aan je deur kloppen voor een of andere M5 touring promo campagne.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
      Die cultstatus komt wel, als jij zowat de enige wordt die er nog een degelijk exemplaar van heeft staan. Hell voor hetzelfde geld komt BMW zelf nog aan je deur kloppen voor een of andere M5 touring promo campagne.
      Mogelijk. Al denk ik dat ze dan wel een E34 M5 touring 3.8 6v in perfecte staat zullen zoeken. *wijst naar het Zuiden* En dan moete bij de spaghettivreters of de paellakakkers zijn.

      Heb ooit nog naast een te koop staande E34 M5 touring 3.8 6v gestaan, had nog geen 100k km. Zwart uni, en champagne compleetleder (optie van toendertijd zo'n 14.000 DM). Om te kwijlen.

      Nu vind je er quasi geen meer. Ze zitten allemaal weggedoken in een verzamelaarsgarage, of zijn al dood (of bijna).
      Last edited by ; 31/05/2007, 01:33.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
        Mogelijk. Al denk ik dat ze dan wel een E34 M5 touring 3.6 6v in perfecte staat zullen zoeken. *wijst naar het Zuiden* En dan moete bij de spaghettivreters of de paellakakkers zijn.
        touring was toch enkel 3.8 dacht ik?

        Comment


        • weet je wat best klote is? Zo'n bak hebben, en blij zijn dat ie zoveel waard is, maar em tegelijk niet kunnen verzilveren omdat je je er zo sterk aan hecht.

          Comment


          • Kijk, als je van de duivel spreekt.

            Dit is 'n 6-bak exemplaar. En ja hoor, bij den Italiaan staat 'ie. ('t is eigenlijk daar dat je de mooiste dra-classic-cars vindt)

            AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt




            En te bedenken dat die karren nu op 't laagste van hun prijscurve zitten. Nog een jaartje of 2-3 stagneren en daarna weer stijgen in waarde.



            edit: daar spreekt men zelfs van slechts 20 exemplaren ... ik las nochtans al andere getallen ... maar wat juist is zullen we wel nooit weten
            Last edited by ; 31/05/2007, 01:29.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Spyker Bekijk Berichten
              touring was toch enkel 3.8 dacht ik?
              Ja, maar de 6-bak kwam pas in de laatste (wat was 't?) 18 (?) productiemaanden. Die zijn zéér zeldzaam.

              Bij de touring kan je dus zonder verkeerd te zijn eigenlijk "E34 M5 touring 6v" zeggen, ja, maar 't wordt eigenlijk niet gedaan. Komt door de limo, waar de 3.8 6v 't meest gezocht is, daarna de 3.5 en dan pas de 3.8.

              Edit: laatste 10 maanden productie.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                Ja, maar de 6-bak kwam pas in de laatste (wat was 't?) 18 (?) productiemaanden. Die zijn zéér zeldzaam.

                Bij de touring kan je dus zonder verkeerd te zijn eigenlijk "E34 M5 touring 6v" zeggen, ja, maar 't wordt eigenlijk niet gedaan. Komt door de limo, waar de 3.8 6v 't meest gezocht is, daarna de 3.5 en dan pas de 3.8.
                ah, omdat ge sprak over een 3.6 6v, typo dan?

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Spyker Bekijk Berichten
                  ah, omdat ge sprak over een 3.6 6v, typo dan?
                  O ja, fok, natuurlijk! 'k Pas 't aan.

                  De E34 M5 heeft nooit 'n 3,6-liter gehad, 't was de 3.5 (3535cm³) of de 3.8 (3795cm³).

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                    Kijk, als je van de duivel spreekt.

                    Dit is 'n 6-bak exemplaar. En ja hoor, bij den Italiaan staat 'ie. ('t is eigenlijk daar dat je de mooiste dra-classic-cars vindt)

                    AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt

                    Het is er enen uit "smelly city"

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                      O ja, fok, natuurlijk! 'k Pas 't aan.

                      De E34 M5 heeft nooit 'n 3,6-liter gehad, 't was de 3.5 (3535cm³) of de 3.8 (3795cm³).
                      akkoord...maar werden door BMW wel als zijnde "3.6" verkocht...de inhoud wordt gewoon naar boven afgerond
                      Porsche 996 GT3 RS
                      Porsche 964 RS
                      BMW ///M3 e30
                      Mercedes c250 CDI AMG
                      www.flamebox.be

                      Comment


                      • Ja, maar de reden daarvoor is niet omdat de cilinderinhoud verkeerdelijk naar boven werd afgerond (want BMW doet dat normaal gezien niet, tenzij in de recente type-aanduidingen), maar wel om een onderscheid te maken met de 3,5-liter van de generatie ervoor. De S31B35 (de motor uit de Europese versies van de E28 M5 of de E24 M635CSi) was er eigenlijk de voorloper van. In de States kregen de E28 M5 en E24 M635CSi daar een nieuwere versie van (o.w.v. emissienormen), en dat was de S38-reeks. Dus de S38B35.
                        In de E34 M5 groeide de motor slechts marginaal, en bleef een 3,5-liter, maar omdat 1) de motorcode S38B35 al was ingenomen, en 2) ook om duidelijk de nadruk erop te leggen dat 't een nieuwe(re) motor was, noemde BMW 'm dus S38B36, yep.

                        Comment


                        • Foto's van het M1-treffen kunnen jullie vinden onder "Evenementen" !
                          1963 Land Rover Series IIa
                          1994 Mercedes SL320
                          2015 Land Rover Discovery SDV6
                          2016 Porsche Cayenne GTS

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                            Ja, maar de reden daarvoor is niet omdat de cilinderinhoud verkeerdelijk naar boven werd afgerond (want BMW doet dat normaal gezien niet, tenzij in de recente type-aanduidingen), maar wel om een onderscheid te maken met de 3,5-liter van de generatie ervoor. De S31B35 (de motor uit de Europese versies van de E28 M5 of de E24 M635CSi) was er eigenlijk de voorloper van. In de States kregen de E28 M5 en E24 M635CSi daar een nieuwere versie van (o.w.v. emissienormen), en dat was de S38-reeks. Dus de S38B35.
                            In de E34 M5 groeide de motor slechts marginaal, en bleef een 3,5-liter, maar omdat 1) de motorcode S38B35 al was ingenomen, en 2) ook om duidelijk de nadruk erop te leggen dat 't een nieuwe(re) motor was, noemde BMW 'm dus S38B36, yep.
                            Mooi uitgelegd...klopt 100%

                            ...bij de laatste versie van de Alpina bewerkte S52 motoren groeide de cilinder inhoud ook van 3298cc naar 3346...ze noemden 'm ook 3.4 ipv 3.3
                            Porsche 996 GT3 RS
                            Porsche 964 RS
                            BMW ///M3 e30
                            Mercedes c250 CDI AMG
                            www.flamebox.be

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door MichM3 Bekijk Berichten
                              Mooi uitgelegd...klopt 100%

                              ...bij de laatste versie van de Alpina bewerkte S52 motoren groeide de cilinder inhoud ook van 3298cc naar 3346...ze noemden 'm ook 3.4 ipv 3.3
                              Alpina bewerkt geen M-blokken, hoor, maar standaard BMW-blokken. De Alpina 3.3 was als ik me niet vergis gebaseerd op de M52, maar de Alpina "3.4" (eigenlijk correcter de 3.3s) is toch op basis van de M54? Allez, het gietijzeren blok van de M52B32 (de US 3,2-liter uit de E36 M3 3.2), maar wel met de ganse winkel van de M54 erop? Of vergis ik me?

                              Maar inderdaad, van de overgang van de motor van de E46 B3 3.3 en E39 B10 3.3 naar de motor van de E46 B3s en de E85 Alpina Roadster S steeg 't slagvolume niet voldoende om 'm eigenlijk 3.4 te noemen. Ze hadden dat m.i. kunnen oplossen door gewoon die "s" te vermelden, maar neen: op de motorafdekking moest er per se "3.4" komen. Jammer vind ik dat.

                              Comment


                              • ...je brengt me in verwarring.

                                De Alpina 3.3/3.4 motoren (laten we ze maar zo noemen) zijn wel degelijk op de S52 B30 (US M3 e36 motor van 240pk) gebaseerd...of dit een echte ///M motor is laat ik in het midden, maar het is dus wel degelijk een "S" motor. Als je wil check ik m'n motornr een dezer
                                ...dit volgens officiele Alpina info. Je heb tgelijk met de M54 culasse die erop gemonteerd wordt.

                                Ach, dat ze er 3.4 van maken...who cares...bij "grotere" motoren wordt er door meerdere merken grof afgerond...3346 is te doen om 3.4 te noemen...moest het nu 3315 zijn, zou ik het ook bij de haren getrokken vinden
                                Porsche 996 GT3 RS
                                Porsche 964 RS
                                BMW ///M3 e30
                                Mercedes c250 CDI AMG
                                www.flamebox.be

                                Comment


                                • Ja, dat klopt in zekere zin wel. 't Is maar hoe je 't bekijkt, eigenlijk.


                                  Alpina gebruikte (bij de E36 B3-modellen met zescilinder) het 3-liter M50 onderblok (M50B30, komende van de US-spec E36 M3 3.0), en later bij de E46 B3-modellen het 3,2-liter M52-onderblok (uit de US E36 M3 3.2) voor hun motoren, en dat omdat die onderblokken zich veiliger liet uitboren dan de lichtmetalen onderblokken, en toen waren dat ook de grootste onderblokken (van de kleine reeks, dan toch) die BMW in z'n gamma had. Feit is: bij de E36 had Alpina zowiezo geen beschikking over 'n alu motorblok (toch niet tijdens de ontwikkeling, later na de facelift kwam de nieuwe M52-motorreeks met lichtmetalen blok en toen is Alpina de 3.2 gaan ontwikkelen op basis van de M52B32 ... maar toch nog altijd met stalen onderblok ipv. lichtmetaal), omdat er toen enkel nog maar lichtmetalen blokken waren bij BMW M, en daar heeft Alpina zowiezo geen beschikking over. Bij de E46 B3 3.3 hadden ze wel beschikking over alu motorblokken (EU M52), namelijk die van de Europese M52, maar ze namen die niet om wille van de iets hogere stevigheid van 't gietijzeren blok.

                                  Het feit dat de US E36 M3 3.0 geen M-motor had (dus geen S50B30) maar een gewone BMW-motor (de M50B30, met 240 SAE-pk en desgevallend zelfs gekoppeld aan een automaat), en ook het feit dat de US E36 M3 3.2 een gietijzeren blok had in plaats van een lichtmetalen blok (het blok van de M52B32 dus, het lichtmetalen blok is nooit in de States geleverd geweest van die motorreeks) ... geven aan dat er gerust kan gesteld worden dat Alpina geen beschikking kreeg over M-materiaal en 't dus in het gewone BMW-gamma moest zoeken.
                                  Het is dus in se géén M-motor is van waaruit Alpina vertrekt. Ja, ze nemen het onderblok van de US-spec 3,2-liter E36 M3 ... maar het punt is net dat die motor geen M-onderblok (lichtmetaal) had maar een gewoon BMW-blok (gietijzer). Of op het blok nu S52B32 of M52B32 staat, dat maakt eigenlijk niet uit. Het verschil tussen de M50 en S50, of tussen de M52 en de S52, is veel kleiner dan tussen de M54 en de S54.

                                  Zowiezo : het motorblok is maar één onderdeel van een motor. Voor de rest werkte Alpina met of op basis van de reguliere BMW-onderdelen, omdat ze geen beschikking krijgen over de M-onderdelen.



                                  Althans, zo heb ik 't ook altijd gehoord bij Alpina: M is out of reach, ze hebben het nooit gemogen, zullen ze ook nooit doen. BMW wil geen inmenging bij hun M-branch, en omgekeerd houden ze hun producten van daar voor zich. Maar ik kan me natuurlijk vergissen.
                                  Last edited by ; 31/05/2007, 13:30.

                                  Comment


                                  • nee nee...volgens mij klopt uw verhaal 100%...we zijn het er beiden over eens dat of het nu M52 of S52 is, maakt ni uit...er zit practisch geen verschil op die 2 varianten...het is alleszinds dat gietijzeren onderblok waarop verder gebouwd wordt...en met succes!!! Het rendement van die motoren is verbluffend
                                    Porsche 996 GT3 RS
                                    Porsche 964 RS
                                    BMW ///M3 e30
                                    Mercedes c250 CDI AMG
                                    www.flamebox.be

                                    Comment


                                    • Om effe op een rijtje te zetten, ik denk dat 't zo ineen steekt (maar ik kan me dus vergissen):
                                      • E36 Alpina B3 2.8 (ten tijde van de E36 325i M50B25 192pk): uitgeboord onderblok van de M50B25, rest van de motor M50 (geen VANOS) + specifieke Alpina-onderdelen
                                      • E36 Alpina B3 3.0 (ten tijde van de E36 325i M50B25 192pk): ongewijzigd onderblok van de M50B30(= US-spec E36 M3 3.0)/S50B30, rest van de motor M50 (geen VANOS) + specifieke Alpina-onderdelen
                                      • E36 Alpina B3 3.2 (ten tijde van de E36 328i M52B28 192pk): uitgeboord onderblok van de M50B30/S50B30, rest van de motor M52 (single VANOS) + specifieke Alpina-onderdelen
                                      • E46 Alpina B3 3.3 (ten tijde van de E46 328i M52B28TU 193pk): uitgeboord onderblok van de M52B32/S52B32US (=stalen onderblok), rest van de motor M52 (single VANOS) + specifieke Alpina-onderdelen
                                      • E46 Alpina B3 3.3S (ten tijde van de E46 330i M54B30 231pk): uitgeboord onderblok van de M52B32/S52B32US (=stalen onderblok), rest van de motor M52 (single VANOS) + specifieke Alpina-onderdelen
                                      Is dat correct?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door MichM3 Bekijk Berichten
                                        nee nee...volgens mij klopt uw verhaal 100%...we zijn het er beiden over eens dat of het nu M52 of S52 is, maakt ni uit...er zit practisch geen verschil op die 2 varianten...het is alleszinds dat gietijzeren onderblok waarop verder gebouwd wordt...en met succes!!! Het rendement van die motoren is verbluffend
                                        I know, 'k heb er ook al een aantal kunnen testrijden (3.2, 3.3, 3.3S, en ook de 3.5, 4.6, 4.8 en 5.7). Prachtige motoren. Vooral de oerdegelijke 280pk 3.3 motoren, eigenlijk.

                                        Comment


                                        • Ik lees trouwens ergens op 'n Nederlands forum "mmm.... moet jullie toch even corrigeren.... de Alpina Roadster S is gebaseerd op het S50 B30 blok met single vanos en NIET de S52" ... maar dat klopt toch niet?

                                          't Probleem ligt 'm volgens mij een beetje bij de betekenis van 't woord "blok": sommigen bedoelen daar de ganse motor mee, anderen enkel 't onderblok.

                                          Als ik me niet vergis zijn de 3.3 en de 3.4 van Alpina gebaseerd op een uitgeboord onderblok van de M52B32 (= S52B32US), en zijn ze daarna voorzien van single-VANOS M52 binnen- en bovenwerk.

                                          Toch?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X