Fotootjes van een E21 323i Alpina teruggevonden op de DAS Drag Day in Bitburg in september 2010.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
ALPINA Lovers
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
De eerste is opgedoken: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sh...g=&tabNumber=1
De foto's doen 'm alleszins geen eer aan. Ik ben benieuwd naar een knappe donkerblauwe tint, met een zacht interieur ipv zwart/zwart
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Asserti Bekijk BerichtenPrecies niet veel speciaals aan.. En zelfde aantal pk's als de e60?
Daar wil BMW nu op deze manier een stokje voor steken.
Khebt al eens gezegd, Alpina is testafdeling geworden van BMW...
Nieuwe M5---> bi-turbo V8 = gebaseerd op de vorige B5-motor???
Comment
-
Nee hoor. Hebben geen uitstaans met elkaar.
Wat wél waar is, is dat BMW, ten tijde dat ze met de ontwikkeling begonnen van de turbomotoren (geïntroduceerd in de 335i en de X6 5.0i), ze gretig gebruik hebben gemaakt van de know-how van Alpina, en dan in het bijzonder van Karl-Otto Noelle (een eminentie op het vlak van drukvulling bij benzinemotoren, al menige jaren) ... ware daar niet het feit dat die man op dat moment al aan 't scheiden was van Alpina (en ondertussen zijn eigen bedrijfje heeft opgericht). Ondertussen had BMW zijn participatie in Alpina ook al vergroot.
Maar de motoren die je aanhaalt hebben zeer weinig of eigenlijk bijna niks met elkaar gemeen. De vorige motor in de B5, een 4,4-liter V8 (basis is generatie N62) werd van een ASA-radiaalcompressor voorzien. Dat ding houdt somewhat het midden tussen een compressor (mechanisch aangedreven dus geen lag, maar de geleverde druk is rechtstreeks afhankelijk van het toerental) en een turbo (aangedreven door uitlaatgassen, maar geleverde druk is minder afhankelijk van het toerental).
De motor veranderde niet toen BMW met een "facelift" van die motor kwam (de N62N, met de 4- en de 5-liter). De basismotor blijft de N62, maar Alpina heeft wel nog een registertje extra opengetrokken en de B5S gelanceerd (met wat extra paardjes doorheen de gehele revrange), maar in feite is dat dezelfde motor.
De vorige '7 in Alpina-versie, de B7, had trouwens identiek dezelfde motor (maar er is nooit een S-versie van geweest), en de vorige '6 idem (B6 en B6S).
De huidige Alpina B5 heeft eigenlijk een motor zoals de B3: een "gechiptunede" en licht mechanisch aangepaste standaardmotor van BMW.- De B3 en B3S hebben de biturbo 3-liter uit de 335i, aangepast door Alpina om resp. 360 en 400 pk te leveren (ongeveer). Maar daar zit erg weinig eigen ontwikkeling in.
- De nieuwe B5 en de huidige B7 hebben een Alpina-versie van de biturbo 4,4-liter V8 (generatie N63), door Alpina van een goeie 400 naar ca. 500 pk gebracht middels (voornamelijk) aanpassing van de motorsturing (software).
De X5M en X6M hebben een BMW M GmbH versie van die biturbo 4,4-liter V8 (motorcode S63). Die motor is duidelijk méér aangepast/veranderd dan de Alpina biturbo uit de huidige B5 en B7.
De kans dat de komende M5 niét diezelfde motor (eventueel met wat meer vermogen, b.v.) zal hebben, is uitermate klein.
Tussen de Alpina 4,4-liter met radiaalverdichter uit de vorige B5 en de motor van de komende M5 is er dus zo goed als geen enkele link meer. Oké, 't zijn beide V8-motoren van 4,4-liter met drukvulling, en ergens hebben ze wel een gemeenschappelijk gen in hun DNA ... maar daar stopt het zo ook een beetje.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenNee hoor. Hebben geen uitstaans met elkaar.
Wat wél waar is, is dat BMW, ten tijde dat ze met de ontwikkeling begonnen van de turbomotoren (geïntroduceerd in de 335i en de X6 5.0i), ze gretig gebruik hebben gemaakt van de know-how van Alpina, en dan in het bijzonder van Karl-Otto Noelle (een eminentie op het vlak van drukvulling bij benzinemotoren, al menige jaren) ... ware daar niet het feit dat die man op dat moment al aan 't scheiden was van Alpina (en ondertussen zijn eigen bedrijfje heeft opgericht). Ondertussen had BMW zijn participatie in Alpina ook al vergroot.
Maar de motoren die je aanhaalt hebben zeer weinig of eigenlijk bijna niks met elkaar gemeen. De vorige motor in de B5, een 4,4-liter V8 (basis is generatie N62) werd van een ASA-radiaalcompressor voorzien. Dat ding houdt somewhat het midden tussen een compressor (mechanisch aangedreven dus geen lag, maar de geleverde druk is rechtstreeks afhankelijk van het toerental) en een turbo (aangedreven door uitlaatgassen, maar geleverde druk is minder afhankelijk van het toerental).
De motor veranderde niet toen BMW met een "facelift" van die motor kwam (de N62N, met de 4- en de 5-liter). De basismotor blijft de N62, maar Alpina heeft wel nog een registertje extra opengetrokken en de B5S gelanceerd (met wat extra paardjes doorheen de gehele revrange), maar in feite is dat dezelfde motor.
De vorige '7 in Alpina-versie, de B7, had trouwens identiek dezelfde motor (maar er is nooit een S-versie van geweest), en de vorige '6 idem (B6 en B6S).
De huidige Alpina B5 heeft eigenlijk een motor zoals de B3: een "gechiptunede" en licht mechanisch aangepaste standaardmotor van BMW.- De B3 en B3S hebben de biturbo 3-liter uit de 335i, aangepast door Alpina om resp. 360 en 400 pk te leveren (ongeveer). Maar daar zit erg weinig eigen ontwikkeling in.
- De nieuwe B5 en de huidige B7 hebben een Alpina-versie van de biturbo 4,4-liter V8 (generatie N63), door Alpina van een goeie 400 naar ca. 500 pk gebracht middels (voornamelijk) aanpassing van de motorsturing (software).
De vorige B5/B6/B7 hadden dus een uiterst speciale, en Alpina-only motor. De huidige B5/B6 en de toekomstige B6 hebben dat niet meer (net zomin als de B3 en B3S).
De X5M en X6M hebben een BMW M GmbH versie van die biturbo 4,4-liter V8 (motorcode S63). Die motor is duidelijk méér aangepast/veranderd dan de Alpina biturbo uit de huidige B5 en B7.
De kans dat de komende M5 niét diezelfde motor (eventueel met wat meer vermogen, b.v.) zal hebben, is uitermate klein.
Tussen de Alpina 4,4-liter met radiaalverdichter uit de vorige B5 en de motor van de komende M5 is er dus zo goed als geen enkele link meer. Oké, 't zijn beide V8-motoren van 4,4-liter met drukvulling, en ergens hebben ze wel een gemeenschappelijk gen in hun DNA ... maar daar stopt het zo ook een beetje.
Trouwens, die ASA compressor is gelijkaardig aan de compresser die destijds in de Polo en Golfkes met G40/G60 motor zat. Een centrifugaalcompressor.
Welke motor zouden ze in de B1 Biturbo steken?
En mens kan dromen, niewaar?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Scorchio Bekijk BerichtenThanks!
En welke motor gaan ze in de B1 Biturbo steken?
En mens kan dromen, niewaar?
Alpina zou zich nooit met de '1, de X3, X5 en X6 inmengen. Alpina wil enkel blijven werken met limousines (berlines), tourings, coupés en cabrio's. Geen SUV, SAV, MPV en wat voor andere types er bestaan.
Theoretisch zou je dus bij Alpina een "B1" kunnen hebben met dezelfde motor als de B3 S (400pk), maar die zou een beetje te hard in het vaarwater van het (over?)gehypete model 1M zitten denk ik.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
Da's inderdaad bijna hetzelfde als wat Alpina met de N63 biturbo 4,4-liter doet, maar dan bij Karl-Otto Noelle zelf, middels chiptuning. De behaalde waarden zijn ook zo goed als identiek.
Hij rekent er wel niet neffes... als je zijn prijzen vergelijkt met die van de doorsnee goeie BMW-chiptuner schrik je wel even. Bovenstaande aanpassing kost bij Noelle ongeveer 2,5k excl. BTW, idem voor de 400pk-versie van de 3-liter biturbo uit de 335i.
Comment
-
400pk en 530Nm in een '1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vicious Bekijk BerichtengTa, volgens enkele bronnen bij BMW/Alpina-België zou er géén Allrad beschikbaar komen op de B5 Biturbo. Heb jij daar een ander zicht op, eventueel uit contacten met mensen van Alpina-Buchloe, op een of ander autosalon?
Dank!
Waarom zouden ze dat niet doen? Er is een markt voor (hoewel een kleine, maar toch), Alpina doet het b.v. goed in Zwitserland waar 4WD-modellen toch gegeerd zijn. En BMW heeft al zelf de 550xi "in dienst" dus de moeite om een Alpina B5 Allrad te maken kan toch niet groot zijn? En van de B7 is er ook ene... Het argument van maximum productie lijkt me hier ook nauwelijks van toepassing. Maar misschien hebben ze geanalyseerd en besloten dat 't sop de kool niet waard is?
Oorspronkelijk geplaatst door Asserti Bekijk BerichtengTa, waar haal je al die info? :o
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenNo idea.
Waarom zouden ze dat niet doen? Er is een markt voor (hoewel een kleine, maar toch), Alpina doet het b.v. goed in Zwitserland waar 4WD-modellen toch gegeerd zijn. En BMW heeft al zelf de 550xi "in dienst" dus de moeite om een Alpina B5 Allrad te maken kan toch niet groot zijn? En van de B7 is er ook ene... Het argument van maximum productie lijkt me hier ook nauwelijks van toepassing. Maar misschien hebben ze geanalyseerd en besloten dat 't sop de kool niet waard is?
Maar, 't sop de kool niet waard zijn, bij pakweg een E46 werd de Allrad-optie toch ook zelden of nooit besteld, dus dat zou toch geen goeie verdediging zijn lijkt me?
'k Heb Alpina een mailtje gestuurd, I'll keep you posted.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk BerichtenAlpina past wel zake zoals koeling, turbos, airbox, uitlaat, etc aan. Op de B5 Compressor hebben ze de hele cilinderkop versterkt.
't Is toch iets meer dan alleen chiptuning, de betrouwbaarheid moet ook worden gewaarborgd.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Scorchio Bekijk BerichtenTrouwens, die ASA compressor is gelijkaardig aan de compresser die destijds in de Polo en Golfkes met G40/G60 motor zat. Een centrifugaalcompressor.
Alpina zou nooit met het G-lader principe kunnen leven, daar de levensduur van deze lader eerder beperkt is. De G-lader bouwt druk op via 2 "slakkenhuis-helften" die tangentieel tov mekaar bewegen... in 't Vlaams: 2 G-vormige helften draaien tegen mekaar en duwen de lucht van de buitenkant van de G naar 't midden. Fantastisch principe, geen enkel andere compressor haalt een danig adiabatisch rendement (drukopbouw gepaard met geringe warmte-uitwisseling). De G lader is ideaal voor inbouw in compacte ruimtes en waarbij relatief geringe vermogenswinst gevraagd wordt. Het grote nadeel is de wrijving tussen de 2 huis-helften waardoor revisie om en bij de 60k km nodig is => Alpina onwaardig.
De A.S.A lader die Alpina gebruikt, werkt met een vaste behuizing (ook G-vormig) waarbij de lucht wordt samengeperst volgens het turbo-principe (schoepenwiel op vaste as). In tegenstelling tot bij de turbo wordt de ASA compressor aangedreven via een riem op de krukas. De ASA kost op stationair en lage toerentallen geen vermogen daar er een slim centrifugaalkoppelingetje tussen zit waardoor de turbine pas op iets hogere toerenatllen gaat meedraaien. Max toerental is ongeveer 100.000 rpm. Het is een mooi compromis tussen turbo en conventionele compressor.
De ASA heeft om de 40.000km ook een onderhoudje nodig (centrifugaalveertjes), maar is lang niet zo onderhoudsonvriendelijk als de G lader. Het vergt dan ook niet veel moeite deze veertjes te vervangen in tegenstelling tot de complexere en relatief dure revisie van de G lader.Porsche 996 GT3 RS
Porsche 964 RS
BMW ///M3 e30
Mercedes c250 CDI AMG
www.flamebox.be
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MichM3 Bekijk Berichten....een jammer misverstand... het enige wat ze gemeen hebben is dat het inderdaad beide radiaalcompressoren zijn, maar de manier van werken is wel degelijk verschillend.
Alpina zou nooit met het G-lader principe kunnen leven, daar de levensduur van deze lader eerder beperkt is. De G-lader bouwt druk op via 2 "slakkenhuis-helften" die tangentieel tov mekaar bewegen... in 't Vlaams: 2 G-vormige helften draaien tegen mekaar en duwen de lucht van de buitenkant van de G naar 't midden. Fantastisch principe, geen enkel andere compressor haalt een danig adiabatisch rendement (drukopbouw gepaard met geringe warmte-uitwisseling). De G lader is ideaal voor inbouw in compacte ruimtes en waarbij relatief geringe vermogenswinst gevraagd wordt. Het grote nadeel is de wrijving tussen de 2 huis-helften waardoor revisie om en bij de 60k km nodig is => Alpina onwaardig.
De A.S.A lader die Alpina gebruikt, werkt met een vaste behuizing (ook G-vormig) waarbij de lucht wordt samengeperst volgens het turbo-principe (schoepenwiel op vaste as). In tegenstelling tot bij de turbo wordt de ASA compressor aangedreven via een riem op de krukas. De ASA kost op stationair en lage toerentallen geen vermogen daar er een slim centrifugaalkoppelingetje tussen zit waardoor de turbine pas op iets hogere toerenatllen gaat meedraaien. Max toerental is ongeveer 100.000 rpm. Het is een mooi compromis tussen turbo en conventionele compressor.
De ASA heeft om de 40.000km ook een onderhoudje nodig (centrifugaalveertjes), maar is lang niet zo onderhoudsonvriendelijk als de G lader. Het vergt dan ook niet veel moeite deze veertjes te vervangen in tegenstelling tot de complexere en relatief dure revisie van de G lader.
Feit is wel dat die ASA compressors in de B5-en wel degelijk problemen gekend hebben. Een heel aantal zijn door Alpina moeten vervangen worden onder garantie (al rond de 50-80.000km dacht ik). Zie thealpinaregister e.a.
Comment
-
graag gedaan ... ik had een vaag vermoeden dat er problemen waren geweest met die ASA's, maar was ni helemaal zeker.... ben ervan overtuigd dat het betrtekking had op de onderdelen met die met de overbrenging te maken hadden (poelie+centrifugaalkoppeling). Duidelijk het fragielste deel van de compressor en als je wat surft lees je idd ook in tuning-kringen dat er wel problemen zijn hieromtrent.Porsche 996 GT3 RS
Porsche 964 RS
BMW ///M3 e30
Mercedes c250 CDI AMG
www.flamebox.be
Comment
Comment