Zijn er al foto's van de B5 (of hoe de Alpina-versie van de nieuwe 5-reeks ook moge heten)?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
ALPINA Lovers
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Wie binnenkort overweegt zijn handtekening te zetten onder het koopcontract van een BMW M5 doet er verstandig aan ook een blokje om te gaan met deze Beierse bom. De net zo prijzige Alpina B5 levert namelijk ook 500 pk, maar gebruikt daarvoor volledig andere techniek en zijn chassis is comfortabeler afgestemd.
Alpina is meer dan de huistuner van BMW. Op het kentekenbewijs zul je de naam BMW vergeefs zoeken. Nee, Alpina is een echt zelfstandige automobielbouwer, die ‘toevallig’ BMW’s als donor gebruikt. Door de jaren heen heeft Alpina ware juweeltjes geleverd. Ook hun nieuwste adrenalinekanon mag er zijn. De B5 is een 5 Serie met 500 pk. Dat vermogen wordt in tegenstelling tot de M5 niet ontwikkeld door een enorme V10, maar door een geblazen versie van BMW’s 4,4 liter V8. Dat heeft voordelen: de B5 haalt zijn piekvermogen al bij 5.500 tpm, de V10 van de M5 daarentegen is een echte toerenmotor die tegen de 8.000 tpm pas echt in zijn element komt. En dan is er nog het gargantueske koppel van de B5: 700 Nm. Daartegen steken de 520 Nm van de M5 toch wat schril af.
De theoretische verschillen tussenbeide krachtbronnen komen niet helemaal tot uitdrukking in de sprinttijd naar de 100 km/h, waarvoor beide sedans 4,7 seconden nodig hebben. Helaas vermeldt Alpina geen tussenacceleratietijden voor de B5, want die konden wel eens verpletterend zijn. De topsnelheid is dat in ieder geval, met 300 km/h. De M5 zou dat ook moeiteloos moeten halen als je bij de BMW-dealer de begrenzer laat verwijderen.
De transmissie van de B5 is een vrij conventionele zestraps automaat die ook met knoppen vanaf het stuur kan worden bediend. De onderstelafstemming neigt naar comfortabel, hoewel de wegligging weinig te wensen overlaat.
De Alpina B5 maakt zijn publieksdebuut op de Autosalon van Genève in maart. De reden dat Alpina hem nu al voorstelt, mag duidelijk zijn: M5-prospects aan het twijfelen brengen
Bron: www.autokopen.nl
Comment
-
2015 BMW F11 520dA
1976 Triumph Spitfire 1500
Comment
-
Nice, maar kdenk dat ik hem toch al gezien had op het forum. Uiterlijke tuning is niet alleen iets te discreet, maar ook niet zo mooi. Maar dat geldt voor de meeste Alpina's hé. De M5 is toch mooier.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Peugeot605alstublieft
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door alessandro de schrijverHeeft Alpina eigenlijk de Z3 en de afgeleide coupé daarvan ooit onderhanden genomen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BikefreakOorspronkelijk geplaatst door alessandro de schrijverHeeft Alpina eigenlijk de Z3 en de afgeleide coupé daarvan ooit onderhanden genomen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door tuscaniOorspronkelijk geplaatst door BikefreakOorspronkelijk geplaatst door alessandro de schrijverHeeft Alpina eigenlijk de Z3 en de afgeleide coupé daarvan ooit onderhanden genomen?1963 Land Rover Series IIa
1994 Mercedes SL320
2015 Land Rover Discovery SDV6
2016 Porsche Cayenne GTS
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MbmanMisschien een domme vraag, maar een kennis van me vraagt of je bij een BMW-dealer ook een Alpina kunt kopen.
Of zijn dat slechts enkele dealers ?2015 BMW F11 520dA
1976 Triumph Spitfire 1500
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MbmanMisschien een domme vraag, maar een kennis van me vraagt of je bij een BMW-dealer ook een Alpina kunt kopen.
Of zijn dat slechts enkele dealers ?
Alpina's kan je enkel kopen bij een BMW-dealer, maar niet elke BMW-dealer verkoopt Alpina's. Monserez Kortrijk verkoopt Alpina, dat weet ik. Maar voor de rest denk ik niet dat er nog eentje is in West-Vlaanderen, 't zou me niet verwonderen moest er maar één Alpina-dealer zijn per provincie ... Wellicht kan gTa u daar over inlichten1963 Land Rover Series IIa
1994 Mercedes SL320
2015 Land Rover Discovery SDV6
2016 Porsche Cayenne GTS
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door alex69alexOorspronkelijk geplaatst door tuscaniOorspronkelijk geplaatst door BikefreakOorspronkelijk geplaatst door alessandro de schrijverHeeft Alpina eigenlijk de Z3 en de afgeleide coupé daarvan ooit onderhanden genomen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door alex69alexOorspronkelijk geplaatst door MbmanMisschien een domme vraag, maar een kennis van me vraagt of je bij een BMW-dealer ook een Alpina kunt kopen.
Of zijn dat slechts enkele dealers ?
Alpina's kan je enkel kopen bij een BMW-dealer, maar niet elke BMW-dealer verkoopt Alpina's. Monserez Kortrijk verkoopt Alpina, dat weet ik. Maar voor de rest denk ik niet dat er nog eentje is in West-Vlaanderen, 't zou me niet verwonderen moest er maar één Alpina-dealer zijn per provincie ... Wellicht kan gTa u daar over inlichten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMW PowerOorspronkelijk geplaatst door alex69alexOorspronkelijk geplaatst door MbmanMisschien een domme vraag, maar een kennis van me vraagt of je bij een BMW-dealer ook een Alpina kunt kopen.
Of zijn dat slechts enkele dealers ?
Alpina's kan je enkel kopen bij een BMW-dealer, maar niet elke BMW-dealer verkoopt Alpina's. Monserez Kortrijk verkoopt Alpina, dat weet ik. Maar voor de rest denk ik niet dat er nog eentje is in West-Vlaanderen, 't zou me niet verwonderen moest er maar één Alpina-dealer zijn per provincie ... Wellicht kan gTa u daar over inlichten
Gezien de sterke link tussen BMW en Alpina, en aangezien het uitbouwen van een apart verdelersnet voor zo'n exclusief merk (dat in België nog geen 100 auto's per jaar verkoop) eigenlijk zinloos is, én omdat een Alpina volledig bij de BMW-dealer te onderhouden/herstellen is omdat Alpina voor 99% van BMW-onderdelen gebruik maakt ...
... worden Alpina's door geselecteerde BMW-dealers verdeeld.
Er werd één dealer per landsgedeelte uitgekozen, op basis van criteria als omzet, kennis, imago, tevredenheid, en looks van de showroom.
Per dealer zijn er twee mécaniciens een gespecialiseerde Alpina-opleiding gaan volgen, en één verkoper (doorgaans de hoofdverkoper) heeft een speciale Alpina-producttraining gekregen. De dealers zijn verplicht om altijd twee wagens in de showroom te hebben (die ze uiteraard, zoals ook de andere BMW's, met eigen middelen moeten aankopen).
Via die dealers is alles van Alpina te verkrijgen : nieuwe wagens, wisselstukken, accessoires, ...
Er zijn, naast Jean-Michel Martin (die al een tijdje een officieel BMW-dealership heeft en nu dus Alpina importeert in België) 3 dealers uitgekozen. De dealers werden zo gekozen dat ze ver genoeg van elkaar liggen opdat het ganse land met zo weinig mogelijk dealers (exclusiviteit) kan worden gedekt.
Voor Vlaanderen is de eer te beurt gevallen aan Monserez, voor Antwerpen en Limburg is het Jorssen, voor Brussel is het JMM, en voor Wallonië is het een mij onbekende dealer in Arlon.
Het is een "eer" om Alpina te mogen verdelen, maar het kan ook een vergiftigd geschenk zijn. Je moet een Alpina in stock nemen (nogal wiedes), maar het wil nu net dat zo'n auto's door de klanten uiteraard graag worden samengesteld zoals ze zelf willen (een leek of iemand die niet geïnteresseerd is in auto's koopt nooit een Alpina, 't zijn nagenoeg allemaal autofreaks ... en die hebben een uitgesproken mening qua looks en opties).
Dus ... daar sta je dan met je "standaardmodel" ... zo zit Monserez met een schitterende bolide in z'n maag die nu aan de straatstenen niet meer kwijt te geraken is : een zilvergrijze D10 limousine. De huidige 530d is nagenoeg even snal als die E39 D10 biturbo, en de 535d maakt die diesel-Alpina helemaal overbodig. Verkoop dat ding maar ...
BMW-dealers dienen auto's met eigen middelen aan te kopen (het is geen "leentjebuur" spelen bij Bornem, tenzij voor bepaalde speciale modellen of bij acties ofzo), en soms zelfs wordt een overschot aan wagens verplicht aan dealers aangeboden (zoals op 't einde van het productieleven van de E39 limousine : BMW Belgium moest nog een 300-tal wagens verplicht overnemen van Duitsland, en die zijn dat "verplicht te koop aangeboden" aan de dealers. Zo heeft Monserez dan 40 E39 limousines mogen aankopen, alhoewel de bestellingen voor de E60 al binnenliepen. Ze zijn ze wel makkelijk kwijtgeraakt (Monserez is de dada van BMW Belgium, wefens héél erg makkelijke afzet), gelukkig.
Maar zo is dat dus ook met Alpina. En daarvan verkoop je er als dealer geen 100 per jaar, laat staan de er ooit iemand de showroom binnenkomt en om een Alpina vraagt, en de wagen uit de showroom meteen meeneemt.
Nu is het zelfs extra-moeilijk ... omdat de E46 op z'n laatste beentjes loopt, en de B3s bij BMW een te duchten concurrent heeft (de M3, ook al zijn ze van karakter totaal anders). Dus nu een B3s touring bestellen om in de showroom te stellen, is het risico lopen met de kar op je tenen te staan. Een B7 kopen om in de showroom te stellen is al helemaal zot ... omdat van de grootste Alpina-reeksen (E38 B12) 7 op de 10 wagens met een speciaal Alpina-interieur wordt besteld. Okay, een zwarte nemen met een half-volledig lederen interieur in het standaard BMW-leder in een lichtbeige tint is vrij veilig, zeker als je de kar nagenoeg full optio neemt ... maar het zal je maar overkomen dat die éne B7-koper voor dat jaar die bij je binnenkomt, een Alpina-blauwe wil met zwart leder ...
Anyway.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BikefreakOorspronkelijk geplaatst door alessandro de schrijverHeeft Alpina eigenlijk de Z3 en de afgeleide coupé daarvan ooit onderhanden genomen?
Overigens is jouw stelling op twee vlakken (de twee vlakken die je aanhaalt, namelijk) fout. Zoals Tuscani terecht aanhaalde, had de V8 Roadster het uitgeboorde 4.4i-blok, dat uit z'n 4,8 liter 381 DIN-pk haalt (in tegenstelling tot 375 DIN-pk in de B10s).
En de Alpina is niet comfortabeler afgesteld. Door verandering van de geometrie van de ophanging vooraan, stuurt de Alpina snediger in, reageert sneller op stuurbewegingen, en geeft meer gevoel door naar de bestuurder. De Alpina is dus sportiever afgesteld dan de Z8.
Maar contradictorisch genoeg is 'ie ook comfortabeler ... en daar zit het fenomenale talent van Alpina om ophangingen af te stellen weer tussen. Bovendien zijn de gewone 20"-banden op zich ongeveer even hard als de 18" runflats van de BMW Z8. De ophanging kon subtieler worden afgestemd omdat de afwezigheid van runflats de taak voor de specialisten iets makkelijker maakte. Tenslotte is ook het onafgeveerde gewicht bij de Alpina merkbaar kleiner dan bij de BMW.
Daardoor rijdt de Alpina veel evenwichtiger, is 'ie zowel sportiever (wanneer je dat wil) als comfortabeler (de ophanging is homogener).
Z'n motor klinkt ook véél aangenamer dan die van de Z8 : Alpina trok resoluut de kaart van het kippenvel, waar BMW nog wat discretie inbouwde in de uitlaatlijn van de Z8. De 4.8 van Alpina is ook een dijk van een machine, en die past wonderwel in het koetswerk van de E52.
En tenslotte : de versnellingsbak. Een Steptronic met stuurbediening (door Alpina "Switchtronic" gedoopt) is in een E52 de zóveel betere keuze vergeleken met de manuele 6-bak van BMW. De manuele bak van de Z8 is wat mij betreft (en velen met mij) meteen ook het grootste mankement aan de Z8 : je kan niet 'es kiezen om rustig ontspannen niét te hoeven schakelen. Okay, de 400 pk en 500 Nm van de V8 staan toe dat je in vierde alles afhaspelt waar 't leuk is om rijden ... maar 't is nog niet hetzelfde. Bovendien is de koppeling van de M5 en de Z8 voor een frêle 55-jarig vrouwenbeen aan de harde kant ... en daarom is de Z8 ook niet zo gewild (meer) bij vrouwen (die aanvankelijk wél bezweken voor z'n sublieme looks, z'n ultieme status en de grote exclusiviteit).
De Switchtronic van Alpina is uiterst aangenaam. Zowel in de B10s als in de V8 roadster is het de kers op de taart : snel, zacht en alert. Je gaat met plezier op de knopjes op de achterkant van de stuurvelg duwen, om de V8 in al z'n regionen te horen bulderen en brullen en knetteren en rallen en grommen ... het is een automobiel oorgasme. En als je gewoon rustig met madame rechts naast je door de Italiaanse Appenijnen cruiset, dan is de automaatmodus een zegen.
Ik vond de Alpina V8 roadster het zovéél betere pakket dan de BMW 28. Enige probleem : waar de Z8 nu makkelijk in 2e hands te vinden is (veel mensen doen 'm weg om wille van de manuele bak) en dat zelfs voor schappelijke prijzen, is de Alpina V8 roadster een uitermate gewild ding, en je vindt 'm nagenoeg niet, of enkel tegen heel hoge prijzen (als 'ie goed en origineel is). Of toch niet in Europa (het grootste deel zit in de States).
Comment
Comment