Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
misschien zijn dat geen volledige alpina's als je begrijpt wat ik bedoel.
geen fabriekklare maar aftermarket
Eigenlijk bestaan "aftermarket" Alpina's niet. In tegenstelling tot bij AMG, kan je niet met een BMW bij Alpina gaan aankloppen om er ginder een Alpina van te laten maken. Althans, niet op "georganiseerde menier". Bij AMG kan dat wel (CL 600 tot CL 65 AMG, G 500 tot G 55 AMG, ...).
Je kan natuurlijk wel de spoilers en de velgen kopen, maar da's geen "fake Alpina", da's een BMW met Alpina-addenda.
BMW heeft aan Alpina aldus toestemming gekregen om onder haar eigen merk "BMW's" te verkopen. Mogelijk heeft Alpina niet de toestemming om de wagens te verkopen met haar eigen logo aan de buitenzijde.
(stukje cursief : iets klopt niet aan dat zinnetje )
Toch wel, maar een BMW-logo op de motorkap heeft meer uitstraling dan
een Alpina-logo (hoe raar dat ook klinkt). Het is toegestaan, en het linkt Alpina met het merk BMW (verwantschap en juridische overeenkomst). Het weglaten van de BMW-logo's zou eerder wijzen op een tuningfirma die de BMW-logo's niet mág gebruiken.
Buiten het mooiere interieur kan de Alpina met niet echt bekoren. De uiterlijke verschillen zijn namelijk veel te klein met deze van de gewone berlines, laat staan van diegen met een Mpack. Daarenboven vind ik de tuning van de motoren niet altijd zo speciaal en zeker niet wanneer je dan naar het extra prijskaartje kijkt. Zo vond ik de Z8 Alpina echt belachelijk, nagenoeg geen surplus aan vermogen als ik het me goed kan herinneren.
,
Ik reed tot een bepaalde tijd terug regelmatig met een Z8, en ik heb de Alpina V8 roadster op de Belgische persvoorstelling uitvoerig kunnen testen.
Heeft iemand een idee wanneer er een Alpina variant komt van de BMW E60 5 serie? Ik zit er eigenlijk al een tijdje op te wachten... Laat ons even dromen... neem nu de motor van de 4.8is X5 (dit is een Alpina motor) en lepel deze in de E60 voeg daar nog een paar prachtige 19" wielen aan toe, een paar cm lager met een set nieuwe bumbers....
De oude X5is met "Alpina-motor" : correct.
De nieuwe X5is met "Alpina-motor" : nope.
Oorspronkelijk geplaatst door DiterDV
Foutje de motor uit de 4.8is X5 is geen Alpina krachtbron (weet ik niet zeker) de motor uit de 4.6is is dit wel.
Inderdaad, zo is het dus.
Oorspronkelijk geplaatst door DiterDV
Met als reden dat BMW geen automaat had die dit koppel aankon (Dit is wat ze me bij BMW vertelden) en Alpina kan dan de Z8 onder handen nemen. Dus voor die droomwagen nemen we deze uit de B7 Waarom dan nog wachten op de M5??
Euhm, daar verlies je me 'n beetje. En ik denk dat je fout zit.
Mijn gok : qua kosten 't gunstigste, en qua toekomstperspectieven het meest renderende werk. Bovendien is Alpina gestopt met het produceren van de V8-krachtbronnen, en zijn ze al druk bezig met de volgende generatie Alpina-benzinemotoren.
@ DiterDV: In de B5 (Alpina op basis van de E60 BMW) komt een V10-motor. Althans, zo heeft men mij ingelicht op het salon van Brussel. Men moet echter 'wachten' totdat de specificaties van de E60 M5 bekendgemaakt zijn, gezien de filosofie van Alpina (zie hierboven). Het vermogen zal dus schommelen rond de 500pk ('t zal dus iets minder zijn), en een sprintje naar 100 zou binnen de vijf seconden moeten kunnen afgewerkt worden. Veel meer heb ik toen ook niet losgekregen van die verkoper, maar hij heeft toch uitgebreid wat staan vertellen, voornamelijk ook over hoe goed de B7 wel niet was ...
Volgens wat ik hoorde, rijden er nu al Alpina E60's rond met de V8-compressor rond. We krijgen dus hoogst waarschijnlijk een B5 met de motor van de huidige B7.
@ DiterDV: In de B5 (Alpina op basis van de E60 BMW) komt een V10-motor. Althans, zo heeft men mij ingelicht op het salon van Brussel. Men moet echter 'wachten' totdat de specificaties van de E60 M5 bekendgemaakt zijn, gezien de filosofie van Alpina (zie hierboven). Het vermogen zal dus schommelen rond de 500pk ('t zal dus iets minder zijn), en een sprintje naar 100 zou binnen de vijf seconden moeten kunnen afgewerkt worden. Veel meer heb ik toen ook niet losgekregen van die verkoper, maar hij heeft toch uitgebreid wat staan vertellen, voornamelijk ook over hoe goed de B7 wel niet was ...
Volgens wat ik hoorde, rijden er nu al Alpina E60's rond met de V8-compressor rond. We krijgen dus hoogst waarschijnlijk een B5 met de motor van de huidige B7.
Da's wat de man op de Alpina-stand in Brussel ons (Maxime Soete en ikzelf) verteld heeft in januari, mogelijks had'ie het bij het verkeerde eind hè ...
1963 Land Rover Series IIa
1994 Mercedes SL320
2015 Land Rover Discovery SDV6
2016 Porsche Cayenne GTS
@ DiterDV: In de B5 (Alpina op basis van de E60 BMW) komt een V10-motor. Althans, zo heeft men mij ingelicht op het salon van Brussel. Men moet echter 'wachten' totdat de specificaties van de E60 M5 bekendgemaakt zijn, gezien de filosofie van Alpina (zie hierboven). Het vermogen zal dus schommelen rond de 500pk ('t zal dus iets minder zijn), en een sprintje naar 100 zou binnen de vijf seconden moeten kunnen afgewerkt worden. Veel meer heb ik toen ook niet losgekregen van die verkoper, maar hij heeft toch uitgebreid wat staan vertellen, voornamelijk ook over hoe goed de B7 wel niet was ...
Volgens wat ik hoorde, rijden er nu al Alpina E60's rond met de V8-compressor rond. We krijgen dus hoogst waarschijnlijk een B5 met de motor van de huidige B7.
Da's wat de man op de Alpina-stand in Brussel ons (Maxime Soete en ikzelf) verteld heeft in januari, mogelijks had'ie het bij het verkeerde eind hè ...
Ik hóóp dat 'ie 't bij 't rechte eind had. Nóg een V10, het kan niet mooier zijn. Maar ik vrees er een beetje voor : 't gaat tegen de logica in, vind ik.
Bon. Afwachten.
p.s.: Was dat dezelfde man die de kwakkel over een E60 525tds biturbo vertelde ?
p.s.: Was dat dezelfde man die de kwakkel over een E60 525tds biturbo vertelde ?
We hebben het niet over diesels gehad ... Alleen zei'ie dat er na de D10 geen Alpina-diesel meer zou komen. 't Was een succes, maar het past niet bij de merkfilosofie.
Over de E60 525tds BT ... Geen idee wie dat was, maar 't was hem niet
1963 Land Rover Series IIa
1994 Mercedes SL320
2015 Land Rover Discovery SDV6
2016 Porsche Cayenne GTS
p.s.: Was dat dezelfde man die de kwakkel over een E60 525tds biturbo vertelde ?
We hebben het niet over diesels gehad ... Alleen zei'ie dat er na de D10 geen Alpina-diesel meer zou komen. 't Was een succes, maar het past niet bij de merkfilosofie.
Over de E60 525tds BT ... Geen idee wie dat was, maar 't was hem niet
Een stapje terug in de tijd; eind jaren zeventig, begin jaren tachtig: de BMW 3 (E21)
Vermits dit de eerste wagen is waar ik mee gereden heb eind jaren 80 (een 318i, je ziet het, ik ben er de laatste jaren niet veel op vooruit gegaan ) betekent deze wagen voor mij toch iets speciaals.
Alpina heeft ook haar versies van de E21 uitgebracht: de A1, A2, A4, B6 en C1.
De A1 en A2 (1975 – 1977) waren gebaseerd op de 320 (4 cylinder) en hadden resp. 125 en 155 pk en 170Nm @ 4000 en 173Nm @ 5500.
Topsnelheid: resp. 191 en 208 km/h.
De A4 (1976 – 1977)) was gebaseerd op de 320i en had 160 pk en 180Nm @ 5500.
Topsnelheid: 213 km/h.
Met de komst van de BMW 323i (6 cylinder) kon Alpina ook niet achterblijven en bracht zij de B6 2.8 (1978 – 1983) uit. Deze motor was gebaseerd op de 2.8 uit de 528i. In de Alpina versie goed voor 200 pk (vanaf ’81 zelfs 218 pk).
Topsnelheid: resp: 231 en 235 km/h.
Vanaf 1980 (tot 1983) breidde Alpina haar aanbod uit met de C1 2.3 (170 pk) gebaseerd op de 323i (143 pk). De motor had 170 pk en 210Nm @ 4500.
Topsnelheid: 209 km/h.
idd
geef mij maar een alpina roadster s
en met die 4000 euro zal ik wel iets anders doen
vind de alpina trouwens veel mooier en axclusiever dan de boxster
en hij zal zeker zeldzamer zijn dan de boxster
De Alpina RLE (Roadster Limited Edidion). En dat limited mag je letterlijk nemen: er werden er slechs 66 van gebouwd (de helft daarvan ging naar Japan). Grappig detail: volgens Alpina zijn het er 66, volgens BMW 82.
Het is een Alpina op basis van de Z1 (dat is wel duidelijk ;-)).
De verschillen met de Z1:
- 2,7 l i.p.v. 2.5 l
- 200 pk i.p.v. 170 pk
- ligt ietsje lager
- Alpina Velgen
Ah, da's juist, ik moet nog een verslagje schrijven over m'n testritje met de Alpina Roadster S die ik een tijdje terug deed. 't Was niet lang (galf uurtje) maar voldoende om het ding te leren kennen. Van zodra 'k wat tijd heb, doe ik dat. Nu effe (nog) ni.
Comment