Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik haalde nooit goede punten op school en ik weet dat ik niet van de slimsten ben maar ik ben zeker niet dom. En ik heb al meer bereikt in mijn leven dan de meeste 50ers en misschien ook al meer dan u
Die B10 Biturbo, dat was de auto waarmee Alpina uit de quasi-anonimiteit brak en de wereld van de algemeen gekende superwagens betrad. Daarvoor was Alpina eigenlijk meer een atelier waarvan de producten die daaruit kwamen, slechts bij een handjevol mensen gekend waren.
Iets anders nu ... en eigenlijk enkel een bedenking, een hersenspinsel als het ware.
Hoe lang zou het duren eer we een B7s en een B5s en een B6s zien ? Die laatste komt misschien wel meteen met de nieuwe motor ? Alhoewel, Alpina kondigde de B6 al aan voor 't voorjaar 2006, en ik zie ze niet zo snel hun motor alweer veranderen.
De huidige motor is nog gebaseerd op de laatste 4,4-liter, maar ondertussen zitten we weeral een generatie verder, inclusief Valvetronic en dergelijke. En ook de cilinderinhoud is gestegen, van 4,4 liter naar 4,8 liter.
Als we de gegevens nemen van de 4,4-liter en de 4,8-liter ...
4.4i : 333 pk en 450 Nm = 75,7 pk / liter en 102 Nm / liter
4.8i : 367 pk en 490 Nm = 76,5 pk / liter en 102 Nm / liter
Met andere woorden : de nieuwe technologieën hadden blijkbaar niet meteen een grote invloed op de prestaties van de motor, maar eerder op 't verbruik en de milieuvriendelijkheid.
We mogen dus relatief "regeltje-van-drieërig" de waarden van de Alpina 4.4K aanpassen. Alleen voor het vermogen rekenen we een er een percentje bij.
4.4K : 500 pk en 700 Nm = 113,7 pk / liter en 159 Nm / liter
4.8K : 551 pk en 764 Nm = 114,9 pk / liter en 159 Nm / liter
Comment