Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ALPINA Lovers

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
    De B3 heeft de zuigers die je vermeldt, een groter debiet bij de koeling, een licht gewijzigde inlaattract en andere software. (ik beperk me tot de motor) De turbo's zijn identiek, meen ik me te herinneren.
    De motor in de vorige B7/B5, en zoveel andere voorbeelden uit 't verleden, zijn toch van een ander kaliber.
    Is het edeler om een nokkenas te veranderen (en andere "hardware" elementen) of om de data's en algoritmen binnen een software te verbeteren? Er is geen juiste antwoord, gewoon een questie van tijd...

    "groter debiet koeling" meent toch, als ik me niet vergis: grotere olie radiator, en een tweede water radiator. Quote van Andreas Bovensiepen himself: "the issue on the B3S was not the engine output, as we can easily pull 500 bhp out of this engine (N54, not N55!). The real issue is to keep the engine as cool as possible, especially given our new markets in Middle East"

    "licht gewijzidge inlaat": op de B3S toch: een totale nieuwe luchtdoos, met Vortex effect die de invuling van cylinders 1 en 6 optimiseert (na de vaststelling dat de invulling in een ongelijkende manier werkte).

    Over de ASA kompressors op de B5/B7: dit is geen "success story" geweest voor Alpina, te veel problemen, te veel tussenkomsten onder waarborg.

    Over de toekomstige (nu hedendaagse) B5/B7 biturbo: misschien een minder evident verschil met de "stock" BMW , maar wie heeft feitelijk de nieuwe 4,4 liter twin turbo (EURO 6 compliant) voor BMW ontwikkeld? Raad U maar...

    Comment


    • I know, zei ik trouwens al (staat hoger). En je hoeft me niet te overtuigen, ben fan van de eerste keer dat ik met eentje meegereden heb (midden de jaren '80), E12.

      Niettemin, de vroegere manier van werken was (veel) sexier. Eventjes een V8 in een E36 lepelen, bijvoorbeeld, én dat ook meteen als model homologeren.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door MrQ Bekijk Berichten
        Over de toekomstige (nu hedendaagse) B5/B7 biturbo: misschien een minder evident verschil met de "stock" BMW , maar wie heeft feitelijk de nieuwe 4,4 liter twin turbo (EURO 6 compliant) voor BMW ontwikkeld? Raad U maar...
        Aha, dus m'n eerdere vermoeden klopt toch, dat Alpina testafdeling van BMW geworden is.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Sam325 Bekijk Berichten
          Aha, dus m'n eerdere vermoeden klopt toch, dat Alpina testafdeling van BMW geworden is.
          BMW maakt al meer dan 15 jaar gebruik van de know-how van Alpina. Remember de D10 bijvoorbeeld? En sinds BMW z'n participatie in Alpina heeft verhoogd (vroeger was dat iets van niets, dacht ik) heeft BMW erg dankbaar gebruik kunnen maken van de know-how op het vlak van drukvulling, waar ze zelf (bij benzines) niet veel recente ervaring in hadden. Stellen (zoals hoger) dat "Alpina de turbo-motoren" heeft ontwikkeld voor BMW, is net iets te ver, want de motoren zijn integraal in München ontstaan (heb hier jaren geleden al gepost dat de persoon bij wie we de HJW's aankopen, had gemeld dat de turbo's op een bepaald moment lustig aan 't fluiten waren, wat trouwens toen een hint was op 't feit dat het er meerdere waren (op één motor)). Maar de kennis van Karl-Otto Noelle en de zijnen heeft uiteraard een enorme basis gecreëerd van waarop ze meteen verder konden.
          Op het moment dat BMW de N54 begon te ontwikkelen was Alpina trouwens zelf al een heel eind niet meer met gewone turbo's op benzine-motoren bezig, maar experimenteerden ze met onder andere die radiaalcompressor. De twee turbomotoren die BMW momenteel kent (non-M) worden wel continu in samenspraak verder ontwikkeld, en Alpina creëert nu mee aan de basis, waardoor ze zo snel hun eigen versie op de markt kunnen brengen.
          De M-versies echter zijn compleet huiseigen BMW, al geldt ook daar dat de know-how van Alpina mee aan de basis ligt. Het typische kenmerk van de S63 (de getrapte aansturing van de dubbele turbo binnen een cilinderbankoverschreidend uitlaatspruitstuk) is een uitvindinkje van de gozers in Garching.

          Comment


          • gTa : .
            In totaal akkoord met de sexier aanpak , in het verleden,...

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
              Niettemin, de vroegere manier van werken was (veel) sexier. Eventjes een V8 in een E36 lepelen, bijvoorbeeld, én dat ook meteen als model homologeren.
              True.. maar wat stel je dan voor? Een V12 Bi-turbo in de 5

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                True.. maar wat stel je dan voor? Een V12 Bi-turbo in de 5
                Tja, Brabus doet het met Mercedes dus waarom niet?

                Comment


                • gTa, ge zijt een wandelende bmw-encyclopedie!

                  Van de D10 kon je idd wel vermoeden dat het een voorloper was van de 35d.

                  Toen ik m'n eerste e30 kocht(en m'n pa z'n M3 had), en later m'n e36, was ik redelijk "mee" met alles i.v.m. BMW.
                  Nu laat ik me graag informeren, want alles vanaf de e46 heb ik niet veel brood van gegeten.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Fernand Bekijk Berichten
                    Tja, Brabus doet het met Mercedes dus waarom niet?
                    Zelfs in het equivalent van de '3, de Brabus C Bullit.

                    Met het verschil dat Brabus cool en brutaal is, en Alpina gedistingeerd en stijlvol.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                      Zelfs in het equivalent van de '3, de Brabus C Bullit.

                      Met het verschil dat Brabus cool en brutaal is, en Alpina gedistingeerd en stijlvol.
                      Bwa, Alpina zou er mee weg komen.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door MrQ Bekijk Berichten
                        In totaal akkoord met de sexier aanpak , in het verleden,...
                        Fuck emissienormen, kostenoptimalisaties en platformstrategie!

                        Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                        True.. maar wat stel je dan voor? Een V12 Bi-turbo in de 5
                        Een B12 zou al goed zijn.

                        500/407*544=668 (ps)
                        700/600*750=875 (Nm)

                        Yum.

                        En als we toch bezig zijn -> meteen op de cilinderinhoud van dat blok in de Ghost.

                        6592/5972*668=737
                        6592/5972*875=966

                        Yum.

                        Comment


                        • En aangezien er een V8 in de '3 past.

                          Alpina B3 V8s touring Allrad. Met 4,4-liter V8 biturbo, automaat, xDrive en (om wat afstand te houden tot de B6 en B7) 475pk en 650Nm.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                            Fuck emissienormen, kostenoptimalisaties en platformstrategie!


                            Een B12 zou al goed zijn.

                            500/407*544=668 (ps)
                            700/600*750=875 (Nm)

                            Yum.

                            En als we toch bezig zijn -> meteen op de cilinderinhoud van dat blok in de Ghost.

                            6592/5972*668=737
                            6592/5972*875=966

                            Yum.
                            Cijferfreak

                            Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                            En aangezien er een V8 in de '3 past.

                            Alpina B3 V8s touring Allrad. Met 4,4-liter V8 biturbo, automaat, xDrive en (om wat afstand te houden tot de B6 en B7) 475pk en 650Nm.

                            Miljaar wat een kanon moet dat niet zijn.. al zou die niet zo veel rapper zijn dan de B3 S?

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                              Een B12 zou al goed zijn.

                              500/407*544=668 (ps)
                              700/600*750=875 (Nm)

                              Yum.

                              En als we toch bezig zijn -> meteen op de cilinderinhoud van dat blok in de Ghost.

                              6592/5972*668=737
                              6592/5972*875=966

                              Yum.
                              Me daarstraks nog zitten vergapen aan de cijfers van een 760i (blijkbaar even snel als een Panamera Turbo), dus laat maar komen die handel!

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                BMW maakt al meer dan 15 jaar gebruik van de know-how van Alpina. Remember de D10 bijvoorbeeld?
                                Ha, ik herinner me de D10 nog van tijdens mijn vakantiejobs bij Monserez Kortrijk. Ze hadden toen 1 D10 lopen. Die rokende ketel was echt een magneet voor mij toen hij in de atelier stond. De mechaniciens hadden er weinig positieve commentaar over.
                                Is de D10 niet een van de mindere bladzijden uit de geschiedenis van ALPINA?
                                De andere modellen uit dat tijdperk waren toen niet min... B12 5.7, B12 6.0, B3 3.3, B10 3.0, B10 V8...

                                Comment


                                • Alpina wil ongetwijfeld nog altijd zo'n dingen als een V8 in een 3, een V12 in een 7, of de snelste 5 maken (naar analogie van de B10 biturbo), maar ik denk dat 'r vandaag de dag niet veel 'willen' meer bij is, maar meer 'mogen'.
                                  Face it, BMW heeft de touwtjes in handen, en daarom zal Alpina zich -relatief gezien- moeten intomen.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten


                                    Euhm, toch niks geheim aan? Da's gewoon gekende info. Alpina-website, vakbladen (automagazines) lezen, catalogi e.d. Why?
                                    Ik vind het moeilijk om zo'n technische info te vinden over nieuwe auto's.
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Alexis
                                    Was grappig om je bij het vertrekken elke 90° bocht al clutchdumpend scheef te zien nemen om je kar wat te sparen

                                    Comment





                                    • B3 3.3.

                                      Comment


                                      • Zo mooi
                                        Een pak eleganter als een M3!

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tom Daem Bekijk Berichten
                                          B3 3.3.
                                          3.3?

                                          En is een facelift niet sowieso B3S ipv B3?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X