Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Neen, want de E30 met uitvergrote M20 (dus de kleine zescilinder, niet de "grote" M30-motor uit de E30 B6 die uit de grotere BMW-reeksen stamt) heeft zowel bestaan onder de naam C2 als onder de naam B3.
Je hebt dus een C2 2.7, als een B3 2.7. De B6-variantes hadden allemaal de big six in 't vooronder.
't Is toch waar? Zo'n incoherente naamgeving, toen! Nu is 't logisch geworden : B voor benzine, D voor diesel, en het nummertje erachter is de reeks. Punt.
Vroeger was een C2 net zoals een B6 een BMW E30 3-reeks met zescilinder op benzine. Of een E34 B10 3.5 met 6-cilinder, terwijl ondertussen een B9 6-reeks beschikbaar was. De E38 B12, hmm dan komt die 12 van 't aantal cilinders, maar wat dan met z'n voorganger B11? Bij de E36 B8 met V8 klopt dat dan weer wel met 't aantal cilinders, maar een C1 en C2 (E21, E30) en bij een B7 of B9, klopt dat dan weer niet (zelfde tijdsperiode).
Om gek van te worden. Nu is 't tenminste logischer.
en wanneer komen de H3, H5, H6 en H7 op waterstof?
Ik wacht eerder op de nieuwe B3, da's 't enige dat nog een beetje spek voor mijn bek is.
Ben nog altijd benieuwd welke motor 'ie krijgt. Ik vermoed dat Alpina niet nogmaals dezelfde krachtbron (4.4i V8 met radiaalcompressor) in de B3 zal inzetten ook. Dus blijven er theoretisch gezien maar 3 mogelijkheden meer over : een atmosferische V8, een drukgevulde R6, of een atmosferische R6.
Blijven dus nog een atmosferische V8 en een drukgevulde R6 over. Ik geef ze beide evenveel kans. Aangezien de drukvulling nu ook al het standaard BMW-gamma is binnengeslopen, vermoed ik dat Alpina hier, om "exclusief" te kunnen blijven, waarschijnlijk terug de kaart van de V8 zal trekken. Een minder hoogtoerige V8, gekoppeld aan een automaat, en dat in een veel meer standaard ogende '3 dan de nieuwe M3 (die dus ook 'n V8 krijgt), vindt z'n plaats wel naast het BMW-gamma, vind ik.
Ik vraag me dan wel af wat ze gaan brengen. Een gepushte 4,8-liter van BMW? Of boren ze 'm uit tot 5,? liter? Zou wel vet zijn, een B3 met een V8 van meer dan 5 liter en dik 400 pk, dat alles aan een automaat gekoppeld.
spijtig dat je binnen 6 jaar die traditie niet in ere kan houden met je O platen want daarmee mag je niet naar de bakker
Toch wel, je mag toch "oefenen" voor een meeting, overdag, binnen een straal van 25 km rond je woonplaats?
En zo'n ding schrijf je toch gewoon in, seg. Allez, 't kost qua inschrijvingstax toch niks, en als je je kar goed onderhoudt geraakt 'ie jaarlijks wel door de keuring.
Toch wel, je mag toch "oefenen" voor een meeting, overdag, binnen een straal van 25 km rond je woonplaats?
En zo'n ding schrijf je toch gewoon in, seg. Allez, 't kost qua inschrijvingstax toch niks, en als je je kar goed onderhoudt geraakt 'ie jaarlijks wel door de keuring.
een O plaat komt er bij nooit in, ik rij te graag per auto
Ik wacht eerder op de nieuwe B3, da's 't enige dat nog een beetje spek voor mijn bek is.
Ben nog altijd benieuwd welke motor 'ie krijgt. Ik vermoed dat Alpina niet nogmaals dezelfde krachtbron (4.4i V8 met radiaalcompressor) in de B3 zal inzetten ook. Dus blijven er theoretisch gezien maar 3 mogelijkheden meer over : een atmosferische V8, een drukgevulde R6, of een atmosferische R6.
Blijven dus nog een atmosferische V8 en een drukgevulde R6 over. Ik geef ze beide evenveel kans. Aangezien de drukvulling nu ook al het standaard BMW-gamma is binnengeslopen, vermoed ik dat Alpina hier, om "exclusief" te kunnen blijven, waarschijnlijk terug de kaart van de V8 zal trekken. Een minder hoogtoerige V8, gekoppeld aan een automaat, en dat in een veel meer standaard ogende '3 dan de nieuwe M3 (die dus ook 'n V8 krijgt), vindt z'n plaats wel naast het BMW-gamma, vind ik.
Ik vraag me dan wel af wat ze gaan brengen. Een gepushte 4,8-liter van BMW? Of boren ze 'm uit tot 5,? liter? Zou wel vet zijn, een B3 met een V8 van meer dan 5 liter en dik 400 pk, dat alles aan een automaat gekoppeld.
Zo'n B6 S is eigenlijk een unicum in de Alpina-geschiedenis, omdat het de enige serie-Alpina is (zo uit de catalogus te kopen zonder beperkingen) die gebouwd is op basis van een M-model van BMW.
Het ding rijdt net quasi zo goed als een gewone M (enkel de zwaardere motor kan misschien een voor experten nadelig zijnde "onbalans" met zich mee brengen, wij gewone stervelingen echter zullen daar nooit enig nadeel van ondervinden), en gaat nog 'es een pak beter vooruit dan welke standaard BMW E30 M3 ook...
1 dezer dagen zal ik ervoor proberen te kijken... keb weer teveel interessant spul ontdekt tussen m'n foto's
btw aangezien ik niet zoveel van alpina's ken: als ik bv zeg B8 4.6 is er maar 1 model met deze benaming of meerdere? (zelfde vraag voor alle alpina's)
Comment