Oorspronkelijk geplaatst door TheNxSyS
Bekijk Berichten
Grosso modo heb je bij de E30 2 Alpina-reeksen : die met de kleine zescilinder (de M20) en die met de grote zescilinder (de M30, uit de '5 en de '7).
De kleine modellen had je in C1 (enkel prefacelift, heel zeldzaam) en C2 (met het "courante" 2,7-liter blok met dik 200 pk). Later werd de C2 omgedoopt tot B3, alle B3 hadden een cat en leverden 204 pk (tgo. 210 pk voor de catloze C2). Al deze modellen hadden dus een motor die was afgeleid van de grootste, bij BMW in die reeks leverbare, zescilinder (de 2,3-liter uit de 323i en de 2,5-liter uit de 325i).
De grotere modellen heetten B6, en hadden de "big six" steken, die bij BMW enkel in de grotere modellen werd geleverd. In de prefacelift (toen de B3 er nog niet was, maar wel de C1), regeerde de B6 2.8 met 210pk en 280Nm. Later kwam die te vervallen en vervangen door de 3.5 (zonder en met cat). De meest courante B6 3.5 zijn die met catalysator, en die leveren dik 250 pk en 320 Nm. Die laatste motor was ook leverbaar in de koets van de M3 (een unicum in de geschiedenis van Alpina), en het model heette dan B6 3.5 S.
That's it, zowat.
Comment