Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
ik zou eigenlijk ne keer graag een goeie test van de D3 lezen.
heel veel is daar niet echt over te vinden op het net.
"wink wink"
heeft mij altijd al aangesproken die D3
U vraagt wij draaien (een kort verslagje):
Wat mijn bevindingen betreft :
de motor : het gaat hier over een ("hooggetunede") 2 ltr 4 cyl diesel met de bijhorende voor en nadelen. Vetrekken vanuit stilstand of lage snelheid was voor mij in het begin wat aanpassen wegens een klein "turbogat" bij zeer lage toeren (mijn vorige wagen was een Mini Cooper S JCW welke bij wijze van spreken vanuit elke versnelling vetrok). Dit nadeeltje valt volkomen weg eens vertrokken mits het nodige schakelwerk.Vanaf +/- 1500 toeren blijft hij doortrekken tot praktisch aan de begrenzer. Zeer knap voor een diesel van slechts 2 liter inhoud. Daar waar een standaard 320d er bij +/- 3500 toeren mee ophoudt, blijft hij vlot doortrekken met een zéér stevige duw in de rug. Ik doe voornamelijk kleine afstandjes (10 - 15 km) en rij vrij stevig door wat op een verbruik van +/- 8 liter uitkomt (met de mini verbruikte ik makelijk 16 liter/100 km). Bij langere afstanden kom je met 6 liter toe....
Nog een klein nadeeltje vind ik : dat geluid....vooral buiten...een ramp dat dieselgejengel ! Maar ja dat wist ik op voorhand.... Binnenin valt dat trouwens zeer goed mee.
Alpina past de ophanging (veren + dempers) aan en legt Michelin Pilot Sport banden als standaard (18" 225 voor / 18" 255 achter) wat een FANTASTICH resultaat geeft. Vooral het gebruik van niet runflat banden maakt volgens mij het grootste verschil.
De wagen is ondanks zijn grote velgen en laagprofiel banden hard maar confortabel afgeveerd (véél beter dan een 320d met RFbanden - ik heb enkel met een 320d met standaard ophanging gereden wat me niet echt beviel dus ik vraag me af wat de Mtechnik ophanging teweeg brengt in combinatie met RFbanden....).. Nadeel van deze banden is natuurlijk dat je je met een compressortje en een dichtingsmiddel moet behelpen in het geval dat....(en wat had ik de dag dat ik de wagen was gaan afhalen aan de hand : idd lek gereden....)
Dankzij het chassis + achterwielaandrijving is hij hééél leuk om je op de kleinere wegen mee te amuseren.
Verder is hij standaard meer dan behoorlijk uitgerust alleen als je wat meer personalisatie wenst wordt het een duur grap maar dat is een oud zeer natuurlijk.....
Tot besluit : voor mij is de wagen een ideaal compromis tussen "betaalbaarheid", "looks, zeldzaamheid (voor kenners dan toch ;-) + prestaties van een héél goede benzinemotor met een hoog koppel met een beperkt verbruik en een heel plezierig rijgedrag.
Dit is nog een link naar een (welliswaar niet écht objectieve) test van een D3 (Touring).
Wat mijn bevindingen betreft : de motor : het gaat hier over een ("hooggetunede") 2 ltr 4 cyl diesel met de bijhorende voor en nadelen. Vetrekken vanuit stilstand of lage snelheid was voor mij in het begin wat aanpassen wegens een klein "turbogat" bij zeer lage toeren (mijn vorige wagen was een Mini Cooper S JCW welke bij wijze van spreken vanuit elke versnelling vetrok). Dit nadeeltje valt volkomen weg eens vertrokken mits het nodige schakelwerk.Vanaf +/- 1500 toeren blijft hij doortrekken tot praktisch aan de begrenzer. Zeer knap voor een diesel van slechts 2 liter inhoud. Daar waar een standaard 320d er bij +/- 3500 toeren mee ophoudt, blijft hij vlot doortrekken met een zéér stevige duw in de rug. Ik doe voornamelijk kleine afstandjes (10 - 15 km) en rij vrij stevig door wat op een verbruik van +/- 8 liter uitkomt (met de mini verbruikte ik makelijk 16 liter/100 km). Bij langere afstanden kom je met 6 liter toe.... Nog een klein nadeeltje vind ik : dat geluid....vooral buiten...een ramp dat dieselgejengel ! Maar ja dat wist ik op voorhand.... Binnenin valt dat trouwens zeer goed mee.
Alpina past de ophanging (veren + dempers) aan en legt Michelin Pilot Sport banden als standaard (18" 225 voor / 18" 255 achter) wat een FANTASTICH resultaat geeft. Vooral het gebruik van niet runflat banden maakt volgens mij het grootste verschil. De wagen is ondanks zijn grote velgen en laagprofiel banden hard maar confortabel afgeveerd (véél beter dan een 320d met RFbanden - ik heb enkel met een 320d met standaard ophanging gereden wat me niet echt beviel dus ik vraag me af wat de Mtechnik ophanging teweeg brengt in combinatie met RFbanden....).. Nadeel van deze banden is natuurlijk dat je je met een compressortje en een dichtingsmiddel moet behelpen in het geval dat....(en wat had ik de dag dat ik de wagen was gaan afhalen aan de hand : idd lek gereden....) Dankzij het chassis + achterwielaandrijving is hij hééél leuk om je op de kleinere wegen mee te amuseren. Verder is hij standaard meer dan behoorlijk uitgerust alleen als je wat meer personalisatie wenst wordt het een duur grap maar dat is een oud zeer natuurlijk.....
Tot besluit : voor mij is de wagen een ideaal compromis tussen "betaalbaarheid", "looks, zeldzaamheid (voor kenners dan toch ;-) + prestaties van een héél goede benzinemotor met een hoog koppel met een beperkt verbruik en een heel plezierig rijgedrag.
gisteren een E39 B10 V8s gezien in Knokke, beige-achtige kleur .. ik geloof dat gTa ooit nog eens vertelde dat het vroeger een wagen was van Alpina België maar nu dus particulier verkocht is ...
De eigenaar zag mijn '6, gaf een thumbs up, ik gaf 'm een thumbs up terug, waarop hij een vleugje gas gaf ... uh wat een geluid !!!
1963 Land Rover Series IIa
1994 Mercedes SL320
2015 Land Rover Discovery SDV6
2016 Porsche Cayenne GTS
Comment