Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ALPINA Lovers

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door ekreteiP
    Ondekt ons volledige gamma op de 82de Autosalon van Brusselde. Heyzel Expo, van 15 tot en met 25 januari 2004.

    Comment


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door tuscani
      Oorspronkelijk geplaatst door Freude am Fahren
      Toch nog een vraagje: waarom dragen de Alpina's (als apart merk) toch nog het BMW logo aan de buitenkant?
      als het een volledig "echte" alpina is, zijn die logo's veranderd naar alpina-logo's
      Neen hoor : de BMW-logo's voor- en achteraan blijven altijd, zelfs bij "échte" Alpina's. Binnenin, op 't stuurwiel, is het logo wel altijd vervangen door een Alpina-logo.

      Redenen ?

      1. Om de "verwantschap" tussen BMW en Alpina aan te duiden.

      2. Om de "overeenkomst" tussen BMW en Alpina (in juridische zin) aan te duiden.

      Wat dat laatste betreft : meestal is het zo dat 'tuners' worden aangeklaagd als ze hun modellen promoten met de logo's van het oorspronkelijke merk erop. Mercedes-Benz is een merk dat héél erg hard waakt over haar eigen status en imago, en smijt met rechtszaken richting "minderwaardige" tuners alsof het Smarties zijn. Terecht, hoor, naar mijn mening. Zo hebben o.a. Brabus en Carlsson de (onmiddellijk herroepbare) toelating om hun wagens mét Mercedes-ster af te beelden, maar ze mogen de ster nooit als logo gebruiken in publicaties (op papier of op 't web), en ook het logo in combinatie met de merknaam (zéker niet in het geregistreerde lettertype) mogen ze niet gebruiken. Andere tuners van dubieuzer allooi mogen in principe zelfs de Mercedes-ster niet meer op de foto's afbeelden.
      Wat je duidelijk ziet op sites van de mindere tuners, is dat, als ze een zogezegd "eigen model" hebben (dus b.v. een C Sportcoupé met V8, of een CLK volledig uitgebouwd als circuitmachine), die modellen de Mercedes-ster niet meer dragen, terwijl al de rest van hun producten als afzonderlijke componenten onder de naam "tuning" wordt verkocht, en dan kunnen ze wél de Mercedes-ster afbeelden, omdat het een "Mercedes met één bijkomend onderdeel" betreft (so to speak).

      BMW en Alpina hebben sinds jaren een officiële overeenkomst, en sinds kort bezit BMW ook een deel van de aandelen van Alpina Automobile GmbH.

      AMG's rijden ook met Mercedes-sterren rond, eeh. Nu, AMG is no al een tijdje volledig van Mercedes-Benz, maar dat was oorspronkelijk niet zo...

      Comment


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door tuscani
        misschien zijn dat geen volledige alpina's als je begrijpt wat ik bedoel.

        geen fabriekklare maar aftermarket
        Eigenlijk bestaan "aftermarket" Alpina's niet. In tegenstelling tot bij AMG, kan je niet met een BMW bij Alpina gaan aankloppen om er ginder een Alpina van te laten maken. Althans, niet op "georganiseerde menier". Bij AMG kan dat wel (CL 600 tot CL 65 AMG, G 500 tot G 55 AMG, ...).

        Je kan natuurlijk wel de spoilers en de velgen kopen, maar da's geen "fake Alpina", da's een BMW met Alpina-addenda.

        Comment


        • #64
          Oorspronkelijk geplaatst door Freude am Fahren
          BMW heeft aan Alpina aldus toestemming gekregen om onder haar eigen merk "BMW's" te verkopen. Mogelijk heeft Alpina niet de toestemming om de wagens te verkopen met haar eigen logo aan de buitenzijde.
          (stukje cursief : iets klopt niet aan dat zinnetje )

          Toch wel, maar een BMW-logo op de motorkap heeft meer uitstraling dan
          een Alpina-logo (hoe raar dat ook klinkt). Het is toegestaan, en het linkt Alpina met het merk BMW (verwantschap en juridische overeenkomst). Het weglaten van de BMW-logo's zou eerder wijzen op een tuningfirma die de BMW-logo's niet mág gebruiken.

          Comment


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door Jerre
            Buiten het mooiere interieur kan de Alpina met niet echt bekoren. De uiterlijke verschillen zijn namelijk veel te klein met deze van de gewone berlines, laat staan van diegen met een Mpack. Daarenboven vind ik de tuning van de motoren niet altijd zo speciaal en zeker niet wanneer je dan naar het extra prijskaartje kijkt. Zo vond ik de Z8 Alpina echt belachelijk, nagenoeg geen surplus aan vermogen als ik het me goed kan herinneren.
            ,
            Ik reed tot een bepaalde tijd terug regelmatig met een Z8, en ik heb de Alpina V8 roadster op de Belgische persvoorstelling uitvoerig kunnen testen.

            Neem het me niet kwalijk dat ik het zeg, maar je zal nog moeten leren dat vermogen alléén niet heiligmakend is.

            Laat het me kort stellen : de Alpina V8 roadster is de zóveel bétere wagen dan de BMW Z8. Hij rijdt comfortabelen (ja, ondanks z'n 20" tgo. de 18", maar dat ligt aan de oncomfortabele high performance RunFlat-banden op de Z8 ; de sublieme Alpina-onderstelafstelling doet er ook veel toe), sportiever (Alpina wijzigde het een en 't ander aan de voortrein, waardoor de Alpina snediger stuurt, ook de nóg meer performante banden dragen daar toe bij), leuker (de sound is véél geiler, de afwerking is véél exclusiever, de 'stijl' van de wagen véél impressionanter), en 'ie schakelt schitterend (de automaat met stuurbediening is één van de beste die ik ooit reed). Bovendien is de 4.8 (op basis van de 4.4, lichtmetalen blok) lichter dan de 5.0M (gietijzeren blok) waardoor de Alpina V8 roadster zelfs lichter is dan de BMW Z8. Bovendien is ook de gewichtsverdeling beter, waardoor 'ie nog neutraler rijdt.

            De prijs ligt ook nauwelijks hoger, terwijl je een véél exclusievere auto krijgt die véél langer z'n waarde zal behouden. En 'ie is gewoonweg op álle vlakken beter (tenzij je per se een manuele bak wil, maar in de Z8 is dat zinloos omdat 'ie te zwaar is om als supersportwagen te bestempelen en op aerodynamisch vlak te weinig fijngeslepen om op circuit te gaan toprondjes draaien ... de Z8 is een geniet-cruiser).

            't Klinkt misschien wat snoeverig, maar ik ken beide wagens dus van dichtbij, de ene héél goed, de andere redelijk goed. So i know what i'm saying.

            Comment


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door Freude am Fahren
              Hét grote verschil met de BMW is de versnellingsbak. De BMW was enkel handgeschakeld te verkrijgen; de Alpina had een "Switchtronic" (semi-automatische versnellingsbak).
              Volledig automatische versnellingsbak, met optionele stuurbediening. Zoals in de AMG's, in de Audi RS6, ...

              Comment


              • #67
                Oorspronkelijk geplaatst door DiterDV
                Heeft iemand een idee wanneer er een Alpina variant komt van de BMW E60 5 serie? Ik zit er eigenlijk al een tijdje op te wachten... Laat ons even dromen... neem nu de motor van de 4.8is X5 (dit is een Alpina motor) en lepel deze in de E60 voeg daar nog een paar prachtige 19" wielen aan toe, een paar cm lager met een set nieuwe bumbers....

                Een droom op wielen, daar ben ik zeker van!!!
                Neen, de BMW 4.8is heeft géén Alpina-motor. De BMW X5 4.6is (pre-facelift) had een motor die afkomstig was van Alpina (de uitgeboorde 4.4i van 286pk), maar de nieuwe X5 4.8is heeft een uitgeboorde 4.4i Valvetronic (oorspronkelijk 333 pk, uit de 545i/645Ci/745i), waar Alpina niks maar dan ook niks mee te maken heeft.

                De oude X5is met "Alpina-motor" : correct.
                De nieuwe X5is met "Alpina-motor" : nope.



                Oorspronkelijk geplaatst door DiterDV
                Foutje de motor uit de 4.8is X5 is geen Alpina krachtbron (weet ik niet zeker) de motor uit de 4.6is is dit wel.
                Inderdaad, zo is het dus.

                Oorspronkelijk geplaatst door DiterDV
                Met als reden dat BMW geen automaat had die dit koppel aankon (Dit is wat ze me bij BMW vertelden) en Alpina kan dan de Z8 onder handen nemen. Dus voor die droomwagen nemen we deze uit de B7 Waarom dan nog wachten op de M5??
                Euhm, daar verlies je me 'n beetje. En ik denk dat je fout zit.

                Voor de X5 4.6is kon BMW niks anders dan de Alpina-motor nemen, er was niks anders beschikbaar (de 5.0 V8 M uit de M5 past niet in 't vooronder wegens problemen inzake krukas-versnellingsbak-uitlijning). Voor de huidige X5 wilden ze ten eerste de Valvatronic-krachtbron (vooruitstrevende techniek, milieuvriendelijkheid), en bovendien konden ze al best beginnen met 'm uit te boren want dat is wat ze toch aan het doen zijn voor de volgende generatie V8'en (binnenkort terug 740i V8, en 750i V8, die laatste met een 4.8 of misschien zelfs een 5.0). Automaten waren er genoeg te vinden die zelfs tot 700 Nm aankunnen, dus daar lag het probleem niet (bovendien : de 4.8i van Alpina heeft 510 Nm, de 4.8i VT van BMW heeft er 500 ... hadden ze de Alpina krachtbron gewild, dan tuneden ze 'm gewoon 10 Nm terug, zou véél makkelijker geweest zijn).

                Mijn gok : qua kosten 't gunstigste, en qua toekomstperspectieven het meest renderende werk. Bovendien is Alpina gestopt met het produceren van de V8-krachtbronnen, en zijn ze al druk bezig met de volgende generatie Alpina-benzinemotoren.

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex
                  @ DiterDV: In de B5 (Alpina op basis van de E60 BMW) komt een V10-motor. Althans, zo heeft men mij ingelicht op het salon van Brussel. Men moet echter 'wachten' totdat de specificaties van de E60 M5 bekendgemaakt zijn, gezien de filosofie van Alpina (zie hierboven). Het vermogen zal dus schommelen rond de 500pk ('t zal dus iets minder zijn), en een sprintje naar 100 zou binnen de vijf seconden moeten kunnen afgewerkt worden. Veel meer heb ik toen ook niet losgekregen van die verkoper, maar hij heeft toch uitgebreid wat staan vertellen, voornamelijk ook over hoe goed de B7 wel niet was ...
                  Volgens wat ik hoorde, rijden er nu al Alpina E60's rond met de V8-compressor rond. We krijgen dus hoogst waarschijnlijk een B5 met de motor van de huidige B7.

                  Bovendien heeft Alpina nog nooit gewerkt op basis van échte M-motoren, maar altijd seriemotoren aangepakt (da's een deel van de overeenkomst : strict gescheiden M-Alpina). Dus ik vraag me af waar ze die V10 gaan halen.

                  Nu, het kan, hoor, maar 't zou me verwonderen.

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                    Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex
                    @ DiterDV: In de B5 (Alpina op basis van de E60 BMW) komt een V10-motor. Althans, zo heeft men mij ingelicht op het salon van Brussel. Men moet echter 'wachten' totdat de specificaties van de E60 M5 bekendgemaakt zijn, gezien de filosofie van Alpina (zie hierboven). Het vermogen zal dus schommelen rond de 500pk ('t zal dus iets minder zijn), en een sprintje naar 100 zou binnen de vijf seconden moeten kunnen afgewerkt worden. Veel meer heb ik toen ook niet losgekregen van die verkoper, maar hij heeft toch uitgebreid wat staan vertellen, voornamelijk ook over hoe goed de B7 wel niet was ...
                    Volgens wat ik hoorde, rijden er nu al Alpina E60's rond met de V8-compressor rond. We krijgen dus hoogst waarschijnlijk een B5 met de motor van de huidige B7.

                    Bovendien heeft Alpina nog nooit gewerkt op basis van échte M-motoren, maar altijd seriemotoren aangepakt (da's een deel van de overeenkomst : strict gescheiden M-Alpina). Dus ik vraag me af waar ze die V10 gaan halen.

                    Nu, het kan, hoor, maar 't zou me verwonderen.
                    Da's wat de man op de Alpina-stand in Brussel ons (Maxime Soete en ikzelf) verteld heeft in januari, mogelijks had'ie het bij het verkeerde eind hè ...
                    1963 Land Rover Series IIa
                    1994 Mercedes SL320
                    2015 Land Rover Discovery SDV6
                    2016 Porsche Cayenne GTS

                    Comment


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex
                      Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                      Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex
                      @ DiterDV: In de B5 (Alpina op basis van de E60 BMW) komt een V10-motor. Althans, zo heeft men mij ingelicht op het salon van Brussel. Men moet echter 'wachten' totdat de specificaties van de E60 M5 bekendgemaakt zijn, gezien de filosofie van Alpina (zie hierboven). Het vermogen zal dus schommelen rond de 500pk ('t zal dus iets minder zijn), en een sprintje naar 100 zou binnen de vijf seconden moeten kunnen afgewerkt worden. Veel meer heb ik toen ook niet losgekregen van die verkoper, maar hij heeft toch uitgebreid wat staan vertellen, voornamelijk ook over hoe goed de B7 wel niet was ...
                      Volgens wat ik hoorde, rijden er nu al Alpina E60's rond met de V8-compressor rond. We krijgen dus hoogst waarschijnlijk een B5 met de motor van de huidige B7.

                      Bovendien heeft Alpina nog nooit gewerkt op basis van échte M-motoren, maar altijd seriemotoren aangepakt (da's een deel van de overeenkomst : strict gescheiden M-Alpina). Dus ik vraag me af waar ze die V10 gaan halen.

                      Nu, het kan, hoor, maar 't zou me verwonderen.
                      Da's wat de man op de Alpina-stand in Brussel ons (Maxime Soete en ikzelf) verteld heeft in januari, mogelijks had'ie het bij het verkeerde eind hè ...
                      Ik hóóp dat 'ie 't bij 't rechte eind had. Nóg een V10, het kan niet mooier zijn. Maar ik vrees er een beetje voor : 't gaat tegen de logica in, vind ik.

                      Bon. Afwachten.

                      p.s.: Was dat dezelfde man die de kwakkel over een E60 525tds biturbo vertelde ?

                      Comment


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                        p.s.: Was dat dezelfde man die de kwakkel over een E60 525tds biturbo vertelde ?
                        We hebben het niet over diesels gehad ... Alleen zei'ie dat er na de D10 geen Alpina-diesel meer zou komen. 't Was een succes, maar het past niet bij de merkfilosofie.
                        Over de E60 525tds BT ... Geen idee wie dat was, maar 't was hem niet
                        1963 Land Rover Series IIa
                        1994 Mercedes SL320
                        2015 Land Rover Discovery SDV6
                        2016 Porsche Cayenne GTS

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex
                          Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                          p.s.: Was dat dezelfde man die de kwakkel over een E60 525tds biturbo vertelde ?
                          We hebben het niet over diesels gehad ... Alleen zei'ie dat er na de D10 geen Alpina-diesel meer zou komen. 't Was een succes, maar het past niet bij de merkfilosofie.
                          Over de E60 525tds BT ... Geen idee wie dat was, maar 't was hem niet
                          Nou ja, een succes... zozo, eigenlijk. 'Ie verkocht wel, en dat was méér dan velen verwachtten. Maar er staan nog héél wat D10's rond bij de dealers worldwide, die ze langs geen kanten meer kwijt geraken. Onder andere bij Monserez Kortrijk. Die zilveren D10 limo staat er nu al meer dan een jaar. Niet te verkopen... Logisch ook : de E60 530d is zowat even snel, nieuw, minder duur en 'k weet niet wat nog allemaal. Wel minder exclusief, maar bon. Bovendien : mensen die 'n Alpina willen, willen die volledig naar hun smaak, en géén toonzaalmodel.

                          Comment


                          • #73
                            Een stapje terug in de tijd; eind jaren zeventig, begin jaren tachtig: de BMW 3 (E21)


                            Vermits dit de eerste wagen is waar ik mee gereden heb eind jaren 80 (een 318i, je ziet het, ik ben er de laatste jaren niet veel op vooruit gegaan ) betekent deze wagen voor mij toch iets speciaals.


                            Alpina heeft ook haar versies van de E21 uitgebracht: de A1, A2, A4, B6 en C1.


                            De A1 en A2 (1975 – 1977) waren gebaseerd op de 320 (4 cylinder) en hadden resp. 125 en 155 pk en 170Nm @ 4000 en 173Nm @ 5500.
                            Topsnelheid: resp. 191 en 208 km/h.


                            De A4 (1976 – 1977)) was gebaseerd op de 320i en had 160 pk en 180Nm @ 5500.
                            Topsnelheid: 213 km/h.



                            Met de komst van de BMW 323i (6 cylinder) kon Alpina ook niet achterblijven en bracht zij de B6 2.8 (1978 – 1983) uit. Deze motor was gebaseerd op de 2.8 uit de 528i. In de Alpina versie goed voor 200 pk (vanaf ’81 zelfs 218 pk).
                            Topsnelheid: resp: 231 en 235 km/h.













                            Vanaf 1980 (tot 1983) breidde Alpina haar aanbod uit met de C1 2.3 (170 pk) gebaseerd op de 323i (143 pk). De motor had 170 pk en 210Nm @ 4500.
                            Topsnelheid: 209 km/h.








                            Tot slot nog een foto van het interieur:

                            Comment


                            • #74




                              de mooiste alpina opt moment naar mijn mening

                              Comment


                              • #75
                                het interieur:

                                Comment


                                • #76
                                  Die Roadster S is inderdaad subliem
                                  Voor een Porsche Boxster S met gelijke uitrusting betaal je 4.000€ méér ... :o
                                  1963 Land Rover Series IIa
                                  1994 Mercedes SL320
                                  2015 Land Rover Discovery SDV6
                                  2016 Porsche Cayenne GTS

                                  Comment


                                  • #77
                                    idd
                                    geef mij maar een alpina roadster s
                                    en met die 4000 euro zal ik wel iets anders doen
                                    vind de alpina trouwens veel mooier en axclusiever dan de boxster
                                    en hij zal zeker zeldzamer zijn dan de boxster

                                    Comment


                                    • #78
                                      Nog eentje uit de "oude doos" (1990-1991)

                                      De Alpina RLE (Roadster Limited Edidion). En dat limited mag je letterlijk nemen: er werden er slechs 66 van gebouwd (de helft daarvan ging naar Japan). Grappig detail: volgens Alpina zijn het er 66, volgens BMW 82.

                                      Het is een Alpina op basis van de Z1 (dat is wel duidelijk ;-)).
                                      De verschillen met de Z1:
                                      - 2,7 l i.p.v. 2.5 l
                                      - 200 pk i.p.v. 170 pk
                                      - ligt ietsje lager
                                      - Alpina Velgen

















                                      [/img]

                                      Comment


                                      • #79
                                        Ah, da's juist, ik moet nog een verslagje schrijven over m'n testritje met de Alpina Roadster S die ik een tijdje terug deed. 't Was niet lang (galf uurtje) maar voldoende om het ding te leren kennen. Van zodra 'k wat tijd heb, doe ik dat. Nu effe (nog) ni.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Het mooiste aan alpina's vind ik de velgen die zijn echt prachtig.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X