Mededeling
Collapse
No announcement yet.
ASTON MARTIN Lovers
Collapse
X
-
ASTON MARTIN DB2 (1949-1953)
Het Engelse Aston Martin – opgericht in 1913 - balanceerde meer dan eens op de rand van de afgrond. Maar nadat tractorbouwer David Brown het bedrijf in 1947 overnam (voor £ 20.500) volgde een periode van opbloeien. Het eerste model dat onder Brown’s hoede werd uitgebracht werd de DB1 – met zijn initialen ter referentie – maar pas met de DB2 die in 1949 volgde maakte Aston Martin een grote sprong. Onder de sierlijke carrosserie zat een sterk buizenchassis verscholen, met daarin een 2,6-liter zescilinder lijnmotor die oorspronkelijk door Bentley was ontwikkeld. Hij leverde 105 pk en dat vermogen was goed voor een top van 175 km/h. Later kwam er ook een Vantage-versie met meer vermogen (120 pk) en daardoor een top van 195.
In het jaar van de lancering, 1949, zette Aston Martin gelijk drie DB2’s in voor de 24 uren van Le Mans terwijl er dat jaar ook nog verschillende DB1’s en zelfs vooroorlogse modellen meereden. De lijnen van de auto, getekend door Frank Feeley, waren overduidelijk die van een Gran Turismo met een lange motorkap en een sterk aflopende achterzijde. De auto was een echte tweezitter, met achter de stoelen ruimte voor tassen en koffers, maar wie voor stuurschakeling koos kon eventueel ook een kind mee laten rijden.
De eerste serie DB2’s is ondermeer herkenbaar aan de voorruit die uit twee vlakke delen met een spijltje ertussen bestaat. Vanaf 1952 kwam er een voorruit die uit een stuk bestond, en in dat jaar werd tevens de grille veranderd. In plaats van drie delen bestond die nu uit een geheel. In 1950 werd een cabriolet versie van de DB2 gelanceerd, waarvan er niet meer dan 49 werden verkocht. Tegen het eind van 1953 werd de DB2 opgevolgd door de DB2/4, die uiterlijk niet zo heel veel scheelde van zijn voorgangers, maar nu als echte 2+2 aan de man werd gebracht. Deze had ook een heuse achterklep, en daarmee wordt deze auto regelmatig als de eerste hatchback beschouwd. Van de coupé werden tussen 1950 en 1953 precies 362 stuks gebouwd. Met de 49 cabriolets erbij komt het totaal dus op 411 DB2’s.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
ASTON MARTIN DB4 (1958-1964)
In 1958 introduceert Aston Martin de DB4, met een carrosserie, ontworpen door Touring uit Milaan volgens het ‘superleggera’ constructieprincipe (Italiaans voor superlicht). Onder de motorkap zorgt een zes-in-lijn met 240 pk bij 5.500 tpm voor aansprekende prestaties. Directeur David Brown geeft zijn technici opdracht, een nog snellere versie te ontwikkelen. In 1959 verschijnt dan ook de DB4 GT. Het prototype van de GT won – in handen van Stirling Moss – zijn eerste race en zette meteen een nieuw ronderecord op het circuit van Silverstone. Chassis en wielbasis van de GT zijn korter dan dat van de normale DB4. Ook is de GT ruim 80 kg lichter. Zijn 3,7-liter zescilinder levert dankzij enkele aanpassingen 302 pk bij 6.000 tpm. De achterbank ontbreekt bij de GT; dat scheelt bagageruimte, want onder het kofferdeksel is slechts plaats voor een grote brandstoftank en het reservewiel. In 1960 wordt op de London Motor Show de DB4 GT Zagato getoond, met een speciale koets van Zagato (door Ercole Spada). Zijn motor is nog eens onder handen genomen, waardoor hij nu 314 pk bij 6.000 tpm levert. De GT Zagato weegt fors minder dan de standaard DB4. Tussen 1961 en 1963 worden slechts 19 exemplaren van deze begerenswaardige Aston Martin gebouwd. In totaal werden tot 1963 97 DB4 GT’s gebouwd, waarvan 78 met de Touring Superleggera koets en 19 met een carrosserie van Zagato. Van de standaard DB4 werden tussen 1958 en 1963 1185 exemplaren gebouwd. In 1964 evolueert de DB4 tot DB5 en verwerft door zijn optreden als vervoermiddel voor 007 wereldfaam.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenHet 007 James Bond DB5 exemplaar uit 'Goldfinger' met ingebouwde schietstoel enz.
Blijft voor me een van de mooiste wagens aller tijden
(met of zonder de gadgets :p )
Comment
-
ASTON MARTIN DB7 (1993-2004)
In 1993 ziet de kleine Aston Martin, de DB7, het levenslicht. Geruchten gaan dat het een afgedankt prototype van de Jaguar F-type (opvolger van de E-type) is. Hoe dan ook, het is een fraai model geworden, van de hand van Ian Callum. Talrijke designdetails verwijzen naar de rijke geschiedenis van het Britse merk.
Onder de motorkap vinden we een gloednieuwe 3,2-liter zescilinder-in-lijn met compressor, die het tot 340 pk schopt. De motor is volgens de directeur van Aston Martin, Walter Hayes, een ongebruikt Jaguar-ontwerp. Fijngeslepen werd de krachtbron door TWR. Van 0 naar 100 moet in 5,7 seconden mogelijk zijn, de topsnelheid ligt op 266 km/h. Voormalig wereldkampioen F1 Jackie Stewart leverde een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van het onderstel.
De DB7 wordt geassembleerd in de voormalige Jaguar XJ220 fabriekshal. Vanaf 1996 is de DB7 ook als Volante (cabriolet) leverbaar. Omdat kritiek op het nogal hoge gewicht hoorbaar blijft, voorziet Aston Martin de DB7 in 1999 van een 6,0-liter V12 met 420 pk. Deze bijna 300 km/h snelle uitvoering wordt Vantage genoemd en doet meer recht aan de GT-karaktertrekken van de DB7. Uiterlijk is de auto voortaan herkenbaar aan de grote breedstralers in de bumperspoiler. De DB7 wordt tot 2004 gebouwd. Dan verschijnt namelijk opvolger DB9 op de markt, eveneens met een V12 onder de lange motorkap.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
ASTON MARTIN DB9 (2003-2016)
Aston Martin presenteert op de IAA van 2003 een geheel nieuwe exoot: de DB9. Deze vervangt de DB7. Met de DB9 zijn de Britten nu ook overgestapt op een aluminium carrosserie. De DB9 staat op een nieuw platform, wat Aston Martin voor alle toekomstige modellen gaat toepassen. Onder de langgerekte motorkap gaat net als bij de DB7 Vantage een twaalfcilinder schuil. De 5,9-liter V12 met 450 pk zorgt voor aansprekende prestaties: een sprint van 0 naar 100 km/h in 4,7 seconden (automaat: 4,9). De top ligt op een ronde 300 km/h.
Ondanks de toepassing van aluminium weegt de DB9 nog altijd 1.710 kg. Standaard heeft de DB9 een handbak met zes versnellingen; optioneel is een zestraps automatische transmissie leverbaar. Aston Martin heeft de fabriek in Gaydon gemoderniseerd voor de productie van de DB9. In een DB9 zit ruim 200 uur handwerk en zoals gebruikelijk kan de klant zijn auto geheel naar eigen smaak aan laten kleden. Het dashboard met aparte houtsoorten en bijzonder fraai gestileerde instrumenten is een echte blikvanger. In 2004 volgt de al even mooie Volante (cabriolet-uitvoering).
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
ASTON MARTIN VIRAGE (1988-1999)
Het noodlijdende Aston Martin is net overgegaan in de handen van het machtige Ford. De nieuwe coupé Virage moet vanaf 1988 voor zwarte cijfers in het huishoudboekje van de traditierijke Britse onderneming zorgen.
De Virage ontbeert de high tech van andere superauto’s als de Ferrari F40 en Porsche 959 en is een echte rechttoe-rechtaan coupé: groot en solide gevormd, met een grote V8 onder de indrukwekkend lange motorkap. Qua onderdelen is de Virage een allegaartje: de koplampen zijn afkomstig van de Audi 200, de achterlichten van de VW Scirocco, de spiegels kennen we van de Citroën CX, de knipperlichten voor zijn van de Porsche 944 en delen van het elektrische systeem stammen net als de stuurinrichting van Ford.
De klassieke V8 is door motorenspecialist Callaway flink onder handen genomen. Het blok heeft onder andere vier kleppen per cilinder gekregen en levert nu 330 pk en een koppel van 475 Nm. Daarmee accelereert de 1.790 kg zware Virage in 9 seconden van 0 naar 160 km/h… Later volgt ook een cabriolet, Volante genaamd. In 1993 volgt de Virage Vantage met een sterkere motor. Dankzij de montage van een dubbele compressor levert de V8 nu 550 pk. Ook het uiterlijk wordt flink aangepast, met een schuinere neus en het nodige spoilerwerk. Zodoende snelt de Virage Vantage in 4,7 tellen naar de 100, en een top van 298 km/h is mogelijk.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
LAATSTE VAN DE OUDE STEMPEL
ASTON MARTIN ZWAAIT VANTAGE UIT MET V600
De nieuwe Aston Martin Vantage is alweer even in beeld, maar dat weerhoudt Aston Martin er niet van om de oude generatie nog éénmaal op het podium te hijsen. Dit is de V12 Vantage V600!
In dat 'V12' schuilt al het belangrijkste onderscheid met de nieuwe Vantage, die er alleen met de bekende 4.0 V8 is. De V12 Vantage is op zichzelf al een uiterst opmerkelijke auto, want een gigantische V12 in een relatief compacte coupé als dit is behoorlijk uniek. Nu de DB9 en de V8 Vantage na een lange carrière zijn vervangen, is het einde daar voor het 'VH-platform', dat sinds 2004 vrijwel zonder uitzondering als basis voor Aston Martins heeft gediend. De V8 en V12 Vantage, DB9, Rapide en Vanquish vallen allemaal onder deze noemer.
Met deze V600 neemt Aston Martin op gepaste wijze afscheid van dit bijzondere hoofdstuk in de geschiedenis van het merk. Zoals de naam V600 al aangeeft, levert de atmosferische V12 nu geen 517 of 573 pk, maar 600 stuks. Het blok is gekoppeld aan een handgeschakelde zevenbak, ook al een regelrechte zeldzaamheid. De buitenzijde van de auto's is geheel van carbon en op een aantal belangrijke punten aangepast ten opzichte van de reeds bekende V12 Vantage (S). Opvallend zijn daarbij de koplampen, die iets platter zijn dan bij andere varianten en daarmee lijken op die van de nieuwe Vantage. Ook de grote grille is uniek voor de V600, net als het feit dat de bumpers volledig zijn samengesmolten met de carrosserie. Uiteraard is ook het interieur ondergedompeld in koolstofvezel, wat in combinatie met bijzonder leer en ladingen fraaie, handgemaakte details voor een uniek sfeertje zorgt.
Het zal geen verrassing zijn dat snelheid geboden is als je een V600 wilt bemachtigen. De auto komt in een oplage van slechts 14 stuks beschikbaar, eerlijk verdeeld over de coupé en de roadster. De auto's worden in het derde kwartaal van dit jaar bij de gelukkige kopers afgeleverd.
De naam 'V600' is eerder gebruikt door Aston Martin. In 1998, vlak voordat de designrevolutie bij Aston z'n intrede deed en het VH-hoofdstuk begon, was er al een V8 Vantage met die toevoeging. Die regelrechte beul leverde eveneens 600 pk, waarmee hij zelfs even de krachtigste auto ter wereld was.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
FILMSTER UIT GOLDENEYE
007'S ASTON MARTIN DB5 ONDER DE HAMER
Veilinghuis Bonhams zal in juli een Aston Martin DB5 veilen, een model dat alom wordt beschouwd als de ultieme James Bond-auto.
Ondanks dezelfde karakteristieke grijze lakkleur betreft het hier niet het beroemde exemplaar uit de film Goldfinger uit 1964. De te veilen auto schitterde in GoldenEye uit 1995, een film die de James Bond-serie na een periode van zes jaar nieuw leven in blies. GoldenEye trapt af met een race tussen de Aston Martin DB5, in handen van acteur Pierce Brosnan, en een Ferrari 355 met achter het stuur de Nederlands actrice Famke Janssen in de rol van het Russische bendelid Xenia Onatopp. De Aston Martin DB5 was tevens te zien in de films Thunderball (1965), Tomorrow Never Dies (1997), Casino Royale (2006) en Skyfall (2012). Daarnaast kwam de auto kortstondig in beeld in The World is Not Enough uit 1999 en recentelijk nog in de film Spectre uit 2015.
De DB5 werd in 2001 door de huidige eigenaar gekocht voor een bedrag van £ 149.828, toen zo'n € 170.800. Dat maakte van de auto destijds het duurste James Bond-object ter wereld.
Bonhams rekent nu op een bedrag van minimaal € 1,36 miljoen
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment