Er viel vandaag toch weer wat positiefs nieuws te rapen.
Spyker-topman gelooft in retroSaab
De Saab 92 uit de jaren vijftig.
Victor Muller, de topman van Spyker. (foto: afp)
Volkswagen kwam met de reïncarnatie van zijn Kever, BMW stak de oude Mini in een nieuw jasje en Fiat deed hetzelfde met zijn legendarische 500. Spyker-topman Victor Muller, de kersverse eigenaar van het Zweedse Saab, wil min of meer hetzelfde foefje uithalen met de iconische Saab 92 uit de jaren vijftig.
(belga) - 'Het zou een Saab 92-achtige auto moeten worden. Zo'n mooie kleine druppelvormige auto volgepakt met hybride technologie. Een supergroene kleine instap-Saab, maar wel een echte Saab', zei Muller dinsdag. Of en wanneer het nieuwe kleintje, genaamd '9-1' er gaat komen, is nog onzeker.
Saab onderzoekt eerst of er een markt voor is en hoe het gefinancierd kan worden.
'We zullen kijken of de sterke groei van de vraag naar kleinere auto's zich doorzet. Wij denken van wel', aldus Muller. Tegelijkertijd gaat de onderneming onderzoeken hoe de ontwikkeling en productie van de 'retro-Saab' gefinancierd kunnen worden.
'Als Saab beter gaat dan we denken heb je dat misschien helemaal niet nodig. En als het niet zo goed gaat, besluiten we misschien om het helemaal niet te doen. Het is alleen nog maar een plan, maar wel een plan waar ik sterk in geloof', aldus de topman. Hoeveel geld ermee gemoeid zal zijn, kon Muller nog niet zeggen.
Twee decennia onder regie van GM kwam het imago van het merk Saab niet ten goede. Muller wil het merk zijn exclusiviteit teruggeven en sluit niet uit dat de prijzen van Saabs straks omhooggaan.


Volkswagen kwam met de reïncarnatie van zijn Kever, BMW stak de oude Mini in een nieuw jasje en Fiat deed hetzelfde met zijn legendarische 500. Spyker-topman Victor Muller, de kersverse eigenaar van het Zweedse Saab, wil min of meer hetzelfde foefje uithalen met de iconische Saab 92 uit de jaren vijftig.
(belga) - 'Het zou een Saab 92-achtige auto moeten worden. Zo'n mooie kleine druppelvormige auto volgepakt met hybride technologie. Een supergroene kleine instap-Saab, maar wel een echte Saab', zei Muller dinsdag. Of en wanneer het nieuwe kleintje, genaamd '9-1' er gaat komen, is nog onzeker.
Saab onderzoekt eerst of er een markt voor is en hoe het gefinancierd kan worden.
'We zullen kijken of de sterke groei van de vraag naar kleinere auto's zich doorzet. Wij denken van wel', aldus Muller. Tegelijkertijd gaat de onderneming onderzoeken hoe de ontwikkeling en productie van de 'retro-Saab' gefinancierd kunnen worden.
'Als Saab beter gaat dan we denken heb je dat misschien helemaal niet nodig. En als het niet zo goed gaat, besluiten we misschien om het helemaal niet te doen. Het is alleen nog maar een plan, maar wel een plan waar ik sterk in geloof', aldus de topman. Hoeveel geld ermee gemoeid zal zijn, kon Muller nog niet zeggen.
Twee decennia onder regie van GM kwam het imago van het merk Saab niet ten goede. Muller wil het merk zijn exclusiviteit teruggeven en sluit niet uit dat de prijzen van Saabs straks omhooggaan.
Spyker: Saab tegen 2012 winstgevend
Foto Bloomberg
Spyker Cars wil het Zweedse automerk Saab, dat het overneemt van GM, tegen 2012 weer winstgevend maken. Tegen dan zal het modellengamma ook helemaal vernieuwd zijn en zal de jaarproductie weer op het historische peil van 100.000 à 125.000 wagens per jaar liggen.
(tijd) - Dat meldt Spyker in een persbericht, dat werd gepubliceerd ter voorbereiding van de algemene vergadering van 12 februari.
Spyker heeft het over 'een zeldzame opportuniteit om een wereldwijd automerk te verwerven en opnieuw uit te bouwen'. De Nederlandse sportwagenbouwer, die een week geleden met de GM-top een akkoord bereikte over de overname van Saab, verandert zijn naam in Saab Spyker Automobiles. Onder deze koepel zullen Spyker en Saab twee afzonderlijke werkmaatschappijen zijn, met eigen doelmarkten en eigen modellijnen.
Wat Saab betreft, mikt Spyker op een voortzetting van het Business Plan van het Zweedse management en drie tot vier modellijnen: de 9-3, 9-5 en 9-4X. De eerste twee zullen verder in het Zweedse Trolhättan worden gebouwd, de 9-4X in Mexico. De modellijn wordt tegen 2012 wel volledig vernieuwd: in de zomer komt de nieuwe 9-5, begin 2011 de nieuwe 9-4X en in 2012 de volledig nieuwe 9-3. De mogelijkheid een kleine Saab, de 9-1, te bouwen zal worden onderzocht, mits het segment van de kleinere auto's het goed blijft doen. Als hiertoe wordt besloten, is voor de ontwikkeling van dat model mogelijk aanvullende financiering nodig.
Spyker wil het huidige dealernetwerk nieuw leven inblazen. De aanlevering van onderdelen door GM wordt voortgezet, maar gaandeweg zal de afhankelijkheid van GM worden verminderd door ook onderdelen van andere producenten te betrekken.
De totale investering in het business plan tot de winstgevendheid in 2012 wordt op 1 miljard dollar geraamd. Een eerste deel van de financiering komt van GM via inwisselbare preferente aandelen, voor een bedrag van 326 miljoen dollar. Een tweede deel komt van een lening van 400 miljoen euro (556 miljoen dollar) van de Europese Investerings Bank. Tot slot schat Spyker dat er bij de afronding van de deal 200 miljoen dollar cash op de bank zal staan.
Voor de eigenlijke overname van Saab telt Spyker 74 miljoen dollar neer (53,2 miljoen euro). Een eerste schijf van 50 miljoen dollar moet betaald worden bij de afronding van de deal, de resterende 24 miljoen dollar op 15 juli. Van de 50 miljoen dollar komt 25 miljoen dollar van een lening van Tenaci Capital (een dochter van Investeringsmaatschappij Helvetia, de persoonlijke holding van Victor Muller) en 25 miljoen van een kapitaalverhoging waarop hoofdzakelijk zal worden ingetekend door GEM Global Yield Fund. Voor de schijf van 24 miljoen dollar is Spyker benaderd door verschillende investeerders.
Koen Lambrecht
09:07 - 02/02/2010 Copyright © De Tijd

Spyker Cars wil het Zweedse automerk Saab, dat het overneemt van GM, tegen 2012 weer winstgevend maken. Tegen dan zal het modellengamma ook helemaal vernieuwd zijn en zal de jaarproductie weer op het historische peil van 100.000 à 125.000 wagens per jaar liggen.
(tijd) - Dat meldt Spyker in een persbericht, dat werd gepubliceerd ter voorbereiding van de algemene vergadering van 12 februari.
Spyker heeft het over 'een zeldzame opportuniteit om een wereldwijd automerk te verwerven en opnieuw uit te bouwen'. De Nederlandse sportwagenbouwer, die een week geleden met de GM-top een akkoord bereikte over de overname van Saab, verandert zijn naam in Saab Spyker Automobiles. Onder deze koepel zullen Spyker en Saab twee afzonderlijke werkmaatschappijen zijn, met eigen doelmarkten en eigen modellijnen.
Wat Saab betreft, mikt Spyker op een voortzetting van het Business Plan van het Zweedse management en drie tot vier modellijnen: de 9-3, 9-5 en 9-4X. De eerste twee zullen verder in het Zweedse Trolhättan worden gebouwd, de 9-4X in Mexico. De modellijn wordt tegen 2012 wel volledig vernieuwd: in de zomer komt de nieuwe 9-5, begin 2011 de nieuwe 9-4X en in 2012 de volledig nieuwe 9-3. De mogelijkheid een kleine Saab, de 9-1, te bouwen zal worden onderzocht, mits het segment van de kleinere auto's het goed blijft doen. Als hiertoe wordt besloten, is voor de ontwikkeling van dat model mogelijk aanvullende financiering nodig.
Spyker wil het huidige dealernetwerk nieuw leven inblazen. De aanlevering van onderdelen door GM wordt voortgezet, maar gaandeweg zal de afhankelijkheid van GM worden verminderd door ook onderdelen van andere producenten te betrekken.
De totale investering in het business plan tot de winstgevendheid in 2012 wordt op 1 miljard dollar geraamd. Een eerste deel van de financiering komt van GM via inwisselbare preferente aandelen, voor een bedrag van 326 miljoen dollar. Een tweede deel komt van een lening van 400 miljoen euro (556 miljoen dollar) van de Europese Investerings Bank. Tot slot schat Spyker dat er bij de afronding van de deal 200 miljoen dollar cash op de bank zal staan.
Voor de eigenlijke overname van Saab telt Spyker 74 miljoen dollar neer (53,2 miljoen euro). Een eerste schijf van 50 miljoen dollar moet betaald worden bij de afronding van de deal, de resterende 24 miljoen dollar op 15 juli. Van de 50 miljoen dollar komt 25 miljoen dollar van een lening van Tenaci Capital (een dochter van Investeringsmaatschappij Helvetia, de persoonlijke holding van Victor Muller) en 25 miljoen van een kapitaalverhoging waarop hoofdzakelijk zal worden ingetekend door GEM Global Yield Fund. Voor de schijf van 24 miljoen dollar is Spyker benaderd door verschillende investeerders.
Koen Lambrecht
09:07 - 02/02/2010 Copyright © De Tijd
Comment