Mededeling

Collapse
No announcement yet.

SAAB Lovers

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Er viel vandaag toch weer wat positiefs nieuws te rapen.


    Spyker-topman gelooft in retroSaab

    De Saab 92 uit de jaren vijftig.
    Victor Muller, de topman van Spyker. (foto: afp)

    Volkswagen kwam met de reïncarnatie van zijn Kever, BMW stak de oude Mini in een nieuw jasje en Fiat deed hetzelfde met zijn legendarische 500. Spyker-topman Victor Muller, de kersverse eigenaar van het Zweedse Saab, wil min of meer hetzelfde foefje uithalen met de iconische Saab 92 uit de jaren vijftig.

    (belga) - 'Het zou een Saab 92-achtige auto moeten worden. Zo'n mooie kleine druppelvormige auto volgepakt met hybride technologie. Een supergroene kleine instap-Saab, maar wel een echte Saab', zei Muller dinsdag. Of en wanneer het nieuwe kleintje, genaamd '9-1' er gaat komen, is nog onzeker.
    Saab onderzoekt eerst of er een markt voor is en hoe het gefinancierd kan worden.
    'We zullen kijken of de sterke groei van de vraag naar kleinere auto's zich doorzet. Wij denken van wel', aldus Muller. Tegelijkertijd gaat de onderneming onderzoeken hoe de ontwikkeling en productie van de 'retro-Saab' gefinancierd kunnen worden.
    'Als Saab beter gaat dan we denken heb je dat misschien helemaal niet nodig. En als het niet zo goed gaat, besluiten we misschien om het helemaal niet te doen. Het is alleen nog maar een plan, maar wel een plan waar ik sterk in geloof', aldus de topman. Hoeveel geld ermee gemoeid zal zijn, kon Muller nog niet zeggen.
    Twee decennia onder regie van GM kwam het imago van het merk Saab niet ten goede. Muller wil het merk zijn exclusiviteit teruggeven en sluit niet uit dat de prijzen van Saabs straks omhooggaan.


    Spyker: Saab tegen 2012 winstgevend

    Foto Bloomberg


    Spyker Cars wil het Zweedse automerk Saab, dat het overneemt van GM, tegen 2012 weer winstgevend maken. Tegen dan zal het modellengamma ook helemaal vernieuwd zijn en zal de jaarproductie weer op het historische peil van 100.000 à 125.000 wagens per jaar liggen.

    (tijd) - Dat meldt Spyker in een persbericht, dat werd gepubliceerd ter voorbereiding van de algemene vergadering van 12 februari.
    Spyker heeft het over 'een zeldzame opportuniteit om een wereldwijd automerk te verwerven en opnieuw uit te bouwen'. De Nederlandse sportwagenbouwer, die een week geleden met de GM-top een akkoord bereikte over de overname van Saab, verandert zijn naam in Saab Spyker Automobiles. Onder deze koepel zullen Spyker en Saab twee afzonderlijke werkmaatschappijen zijn, met eigen doelmarkten en eigen modellijnen.
    Wat Saab betreft, mikt Spyker op een voortzetting van het Business Plan van het Zweedse management en drie tot vier modellijnen: de 9-3, 9-5 en 9-4X. De eerste twee zullen verder in het Zweedse Trolhättan worden gebouwd, de 9-4X in Mexico. De modellijn wordt tegen 2012 wel volledig vernieuwd: in de zomer komt de nieuwe 9-5, begin 2011 de nieuwe 9-4X en in 2012 de volledig nieuwe 9-3. De mogelijkheid een kleine Saab, de 9-1, te bouwen zal worden onderzocht, mits het segment van de kleinere auto's het goed blijft doen. Als hiertoe wordt besloten, is voor de ontwikkeling van dat model mogelijk aanvullende financiering nodig.
    Spyker wil het huidige dealernetwerk nieuw leven inblazen. De aanlevering van onderdelen door GM wordt voortgezet, maar gaandeweg zal de afhankelijkheid van GM worden verminderd door ook onderdelen van andere producenten te betrekken.
    De totale investering in het business plan tot de winstgevendheid in 2012 wordt op 1 miljard dollar geraamd. Een eerste deel van de financiering komt van GM via inwisselbare preferente aandelen, voor een bedrag van 326 miljoen dollar. Een tweede deel komt van een lening van 400 miljoen euro (556 miljoen dollar) van de Europese Investerings Bank. Tot slot schat Spyker dat er bij de afronding van de deal 200 miljoen dollar cash op de bank zal staan.
    Voor de eigenlijke overname van Saab telt Spyker 74 miljoen dollar neer (53,2 miljoen euro). Een eerste schijf van 50 miljoen dollar moet betaald worden bij de afronding van de deal, de resterende 24 miljoen dollar op 15 juli. Van de 50 miljoen dollar komt 25 miljoen dollar van een lening van Tenaci Capital (een dochter van Investeringsmaatschappij Helvetia, de persoonlijke holding van Victor Muller) en 25 miljoen van een kapitaalverhoging waarop hoofdzakelijk zal worden ingetekend door GEM Global Yield Fund. Voor de schijf van 24 miljoen dollar is Spyker benaderd door verschillende investeerders.
    Koen Lambrecht


    09:07 - 02/02/2010 Copyright © De Tijd
    2002 MX-5 NB 1.6

    2011 Honda PCX

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
      En toen kwam de 2.3T
      Uitstekende motor, maar toch jammer omdat het samenging met het begin van het einde.
      2300cc saab motor lijkt mij wel zowat de heerlijkste zware viercilinder ooit.

      Comment


      • terug naar drie modellen? saab!

        9-1? dat is weer minder. Saab hoeft geen "kleintje". Dat si weer meeloperij waarmee je verliest.

        Comment


        • Dat lijken veelbelovende plannen, en zo te merken willen ze terug echte Saabs op de markt brengen!

          Comment


          • Ja, het lijkt net alsof Spyker heeft gezegd: "En nu is het gvd goed geweest. Wij zullen dat hier eens fixen!"

            In artikels las ik als dat Victor Muller veel sypathie heeft voor het merk SAAB. Eén van de redenen dat ze het gekocht hebben.

            Toch blijf ik met een afwachtende houding toekijken...
            2002 MX-5 NB 1.6

            2011 Honda PCX

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door walter Bekijk Berichten
              Dat lijken veelbelovende plannen, en zo te merken willen ze terug echte Saabs op de markt brengen!
              starten op de middenconsole!

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                starten op de middenconsole!
                Da's toch bij de huidige modellen ook? Zelfs bij de lompe 9-7x

                Comment


                • wat een gatlelijk stuur
                  2015 BMW F11 520dA
                  1976 Triumph Spitfire 1500

                  Comment


                  • Chevy stuur hé

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                      starten op de middenconsole!
                      De nieuwe 9-5 ook, wel met een startknop.

                      Comment


                      • Te koop aangeboden op Saabforum.nl

                        Jongens het is zo ver Hierbij te koop aangeboden een uitzondelijk mooie en goede Saab 9-5 2.0t Estate Sport Edition van mei 2001.
                        Hij heeft nu 166.000km gelopen en ziet er nog uit als nieuw (letterlijk!)
                        Het is te veel om op te noemen wat ik er in de 6 jaren allemaal heb aangedaan..........(vooral de laatste 2 jaar!)

                        Ben zeker nog heel veel vergeten bij deze opsomming.

                        Leer + stoelverwarming
                        Carbonlook 3M dachboard, instaplijsten etc.
                        Aero bumpers + lip (Nieuw en gespoten voor en achter, 2010!)
                        Parkeersensoren
                        Motor kap opnieuw gespoten (steenslag, 2010!)
                        Nieuwe schijven rondom, EBC black series
                        Nieuwe blokken EBC Redstuff
                        H&R coilovers
                        Hub braces voorwielophangeing
                        strut brace Speedparts
                        Nordic Extreme (speciaal voor deze set-up geschreven!)
                        (Pk +300, 440 Nm)
                        Aero '06 MIT TD04HL
                        Bij 90.000 km onder garantie alle Kettingen + Tandwielen
                        Distributie, balansassen vervangen
                        GEEN BLACK SLUDGE aanwezig!
                        Cobra (intakepipe) Aero '06
                        Intercooler ETS Drop In
                        Quaf Auto Torque Sperdifferencieel
                        Aero koppeling + drukgroep
                        2,5" deliverypipe RVS gepolijst
                        Forge dumpvalve (recirculerent)
                        Open luchtfilter K&N MET splashguard
                        Abbott uitlaatsysteem + downpipe racekat 3" RVS!
                        RVS remleidingen Goodrich
                        A-pilar turbodrukmeter
                        Alle parameters op de SID zichtbaar (Turbodruk PK Nm etc...)
                        Trekhaak
                        Etc Etc.....

                        Saab is altijd EXTREEM goed onderhouden en heeft meer beurten gehad dan het ingevulde onderhoudsboekje doet vermoeden.(denk aan olie wissel elke 6 a 7000 km Nieuwe bougies, remmen etc)

                        Beter is om mijn 9-5 Estate van dichtbij te bewonderen en te rijden,
                        Eén ding is heel belangrijk voor mij en dat is dat hij alleen gaat naar een liefhebber, deze 9-5 is niet geschikt voor BEGINNENDE BESTUURDERS!
                        daar voor is deze Saab VEEL te snel en te gevaarlijk.
                        Kortom wie een hele mooie, snelle, comfortabele, luxe, technisch perfecte,
                        Ruime Saab 9-5 Estate zoekt.................

                        Wielen op de foto's (Turbo X) zijn NIET in begrepen, komen met de 17" orginele velgen gemonteerd.(zie laatste foto)

                        PRIJSWIJZIGING 8900 euro VASTE prijs (BTW auto Zakelijk interessant?)

                        Hier de foto's..............







                        Comment


                        • interieur?
                          2 velgsetjes?
                          jammer van de open luchtfilter...

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door walter Bekijk Berichten


                            Vet!

                            Comment


                            • Fack hoe dik zeg.. maar 300+pk dat wil ik wel eerst eens zien op een deftige testbank

                              Comment




                              • iemand die kan bevestigen dat deze oliefilter past op m'n 9-3?
                                2015 BMW F11 520dA
                                1976 Triumph Spitfire 1500

                                Comment


                                • Ja zal wel passen. Is voor alle 4-cilinder Saabs op benzine dezelfde. Maar ik denk dat zo'n filter bij Brezan ofzo zeker niet duurder is?
                                  2002 MX-5 NB 1.6

                                  2011 Honda PCX

                                  Comment


                                  • geen idee, 'k kan eens gaan horen natuurlijk
                                    2015 BMW F11 520dA
                                    1976 Triumph Spitfire 1500

                                    Comment


                                    • Prachtige Saab te koop. Foto's interieur?
                                      AutoMinded.be

                                      Comment


                                      • Zweden mag Saab ondersteunen




                                        Spyker-baas Victor Muller had nog 400 miljoen euro nodig om de overname van Saab volledig rond te krijgen. Zweden zou garant staan voor die lening bij de EIB, maar de EU moest eerst haar goedkeuring nog geven. Dat is nu gebeurd.

                                        De goedkeuring werd door de EU gegeven, maar het gaat nog niet om het besluit van de European Investment Bank zelf. Die zou later deze week nog komen met een oordeel over de lening. Mocht Saab het bedrag in de toekomst niet volledig terug kunnen betalen, dan wordt dat opgevangen door de Zweedse overheid die garant staat voor Saab-Spyker. Indien de lening doorgaat, zal het geld gebruikt worden om Saabs in de toekomst zuiniger en veiliger te maken.(www.autowereld.be)

                                        Comment


                                        • Saab is bevrijd van het juk van GM, Victor Muller en consoorten zijn nu officieel eigenaar van Saab.

                                          Today is Saab independance day !

                                          Laten we dat vieren met aquavit en knotböllen (of hoe heten die Zweedse gehaktballen weeral) en ikea-meubelen !

                                          bron : http://www.saabsunited.com/2010/02/s...e-of-saab.html

                                          en voor de sappige details :

                                          http://www.saabsunited.com/2010/02/pinch.html

                                          http://www.saabsunited.com/2010/02/i...s-anymore.html
                                          Last edited by ; 23/02/2010, 18:29.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X