Mededeling

Collapse
No announcement yet.

SAAB Lovers

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ik kan me voorstellen dat wel meer mensen informatie op saabsunited lezen, maar dit vond ik zo frappant dat ik het voor de zekerheid ook hier wil posten:

    "They (the Saab engineers) went to Rüsselsheim five (5) times in the beginning of 2008 and tried to make GM Europe (Opel) say “yes” to this project and bring the needed money to the table. Opel said it was impossible, so they got no money. One high ranking engineer even said that “you will never, ever get that engine below 140 g/km in a 9-3″."

    Saab is er met MY2011 in geslaagd om het dieselblok van de sedan onder de 119g CO2 te krijgen. Blijkbaar willen ze dat getal heel snel nog lager, zodat ook de Sporthatch onder de 120g terecht komt.

    Ter referentie: een Opel Insignia Ecoflex vierdeurs met 130 PK of 160 PK zit aan 129g (een 180 PK-variant heeft Opel niet, ze vonden hem destijds "te onverfijnd" klinken). Voor de Sportstourer zit dat op 134g. Als er dus nog iemand zeurt dat je met een (verouderde) Opel rondrijdt: je weet wat je moet antwoorden
    Last edited by ; 10/10/2010, 13:28.

    Comment


    • Saab gunt klanten een kijkje in haar fabriek

      Gepost op 17-10-2010 om 10:54 door sir_smokalot in Saab | 22 Reacties » Voyeurs opgelet! Vanaf 2011 is Saab van plan om de productiefaciliteit in Trollhättan te voorzien van camera’s. Hierdoor kunnen klanten met te veel tijd vanuit hun luie bureaustoel nauwgezet volgen hoe elk schroefje in hun nieuwe 9-5 wordt geplaatst.
      In eerste instantie krijgen de toekomstige eigenaren nog een sms’je voorzien van foto, als er zich een belangrijk onderdeel van het productieproces heeft voltrokken. Maar volgens global product manager Christopher McKinnon kan dit zich uitbreiden naar live-streams. Het is dus te hopen dat er zich in de Zweedse fabriek geen Oost-Duitse praktijken afspelen.
      Als het werk gedaan is, moet het ook mogelijk worden de auto rechtstreeks bij de fabriek af te halen. Een win-win situatie, aangezien het transportkosten verlaagt en de klant wellicht een stukje extra binding met het merk geeft.
      Volgens McKinnon gaat Saab in de toekomst meer de focus leggen op het ‘bespoke-element’. Deze term doet wellicht een lampje branden met een koppeling naar Rolls-Royce, maar in principe is het gewoon een term die inhoudt dat er nadruk op ‘customization’ wordt gelegd. De Saab van de toekomst wordt meer naar wens van de klant gebouwd, in plaats van eerst een reeks modellen te bouwen om die vervolgens te proberen te slijten, aldus McKinnon.
      Zeg wat je wilt over Saab, maar sinds de overname door Spyker zijn ze wel met een goed PR-offensief bezig. Het merk Saab is stukken zichtbaarder dan dat het was onder de GM-vlag, en een stukje terugkerende media-aandacht is het halve werk. (via What Car)
      Bron.
      2002 MX-5 NB 1.6

      2011 Honda PCX

      Comment


      • Beste Saab lovers,

        In mijn zoektocht naar een vervanger voor onze Golf 1 cab kwam ik oa. bij Saab terecht.

        Voornaamste vereisten:
        - comfortabele cruiser (zowat elke kar komt hiervoor in aanmerking in vgl. met ons Golfke)
        - break (hoewel we ook een cab nog zien zitten)
        - liefst diesel
        - airco
        - maximum € 7000

        Schuifdak, leder, trekhaak, cruise control en garantie zijn mooi meegenomen.

        Ik weet een '03 9-5 TiD staan met 140.000kms die binnen ons budget past. Wat zijn de sterke en zwakke punten van deze blokjes? En van de 9-5 zelf? Kostelijk in onderhoud? Verbruik lijkt me alleszins mee te vallen behalve in't stad waarvoor er 9,3L wordt opgegeven?? Waar specifiek op te letten? Zijn er andere aanraders binnen het Saab gamma (en binnen budget )?

        Thanks!!

        Comment


        • Een MY03 9-5 TID, is dat nog de GM 2.2 of al de Fiat 1.9 ?

          Als het nog de GM 2.2 is, zou ik het niet doen. De Fiat 1.9 is stukken beter.

          Oh ja, en als het de renault 3.0 TID is : W E G L O P E N !

          Heb zelf (of correcter, mijn echtgenote momenteel) een MY 06 9-5 estate 2.3t (met dus de zgn. Dame Edna FL) en ik weet niet in welke mate mijn vaststellingen ook gelden voor de MY03-modellen maar ik vind hem :

          pos :

          - precies sturen
          - aangename wegligging (ook op Autobahn-snelheden geeft hij een zeker gevoel maar hij is comfortabel in de stad)
          - ruim
          - zààààààlige zetels

          min :

          - is echt wel groot
          - zware koppeling
          - interieurmaterialen kan beter (in de pre FL waren ze naar het schijnt nog slechter ...)
          - heeft wat kraakjes en piepjes bij het openen en sluiten van de bestuurdersdeur (kan aan mijn auto liggen)

          Al eens gedacht aan een 9-3 break, niet veel minder ruim (toch qua koffer) maar wel handzamer en alleen maar met de 1.9TID (dacht ik).

          Comment


          • Is nog de 2.2, geen aanrader dus? Onbetrouwbaar, te luid, te flets,...? Probeer je enigszins in te leven in onze huidige situatie: een '92 Golf 1 cab is niet de meest aangename cruiser dus ik vermoed dat élke break die 10 jaar jonger is onze verwachtingen vrij deftig zal inlossen.

            Hebben ook aan een 9-3 gedacht maar we zijn echt wel fan van grote breaks. Ik ga toch het aanbod eens overlopen, merci voor de tip.

            Comment


            • de 2.2 vallen best nog mee (volgens m'n garage) qua betrouwbaarheid , zeer zeker geen 3.0 diesel kopen !

              Natuurlijk is de cabrio meer fun
              TT roadster (8J) / Audi A3 (8V) / 3x vespa

              Comment


              • Ik heb zo'n '03 9-5 break in 2.2 diesel en ben er zeer tevreden over. De pros van "van god los" kloppen, over de cons vind ik dat de interieurmaterialen wel deftig zijn (buiten het instap-dashboard dan, maar das gemakkelijk op te lossen) en van een zware koppeling heb ik geen last.

                Die 2.2 blokken zijn betrouwbaar en kunnen gemakkelijk 200-300 K aan maar hun zwakke punt is de egr-pomp die wel is durft te sneuvelen. Je gaat er geen zuinigheidsrecords mee vestigen en bij koudstart is die rumoerig, maar eens op temp is het wel een zeer vlotte cruiser. Ik heb de mijne op 105 K gekocht zit momenteel aan 145, voorlopig niets van grote kosten gehad of problemen (laatst had ik nog een olielek en kreeg af en toe er melding van, bleek het om een kapotte sensor van 10 € te gaan...). 3.0 blokken zijn probleemgevallen en zou ik zelf ook niet riskeren.

                De 1.9 Fiat blokken van de dame edna is dan weer pakke zuiniger, stiller en fiscaal gunstiger, maar zal moeilijk in het budget passen. En daarbij een '02 - '05 is schoonder
                Last edited by Dessel; 18/10/2010, 18:04.
                2003 Saab 9-5 TiD Hirsched & aeronized
                1998 Saab 9-3 TiD (sold)
                1993 Saab 900i aero (sold)

                Comment


                • Ik heb meer dan 3 jaar en 75.000km probleemloos gereden met een '01 9-3 met die motor. Al had ik nog de 115pk en 260nm versie terwijl de nieuwe versie 125pk en 280nm had. Ook is toen het probleem van de falende LMM opgelost. In de 9-5 heeft deze motor 120pk en 280nm dacht ik (weet ook niet waarom).
                  Alles staat hier al zowat vermeld denk ik. Betrouwbaar, roemoerig bij koudstart maar eens wat warmer viel dat heel goed mee. Ik deed er tussen de 6.7 en 7.2l/100km mee. Dieselpomp durft al eens falen rond de 200.000km maar dat is zeker geen regel.
                  Verder is een 9-5 een fijne cruiser, zeer ruim, meestal goed uitgerust...
                  Iets wat meestal stuk is is het schermpje boven de radio (SID), kan je wel laten herstellen voor ongeveer 90€ dacht ik.

                  Al bij al is een 9-5 een doorontwikkelde auto (maar dus ook niet van de jongste) en krijg je heel veel auto voor je geld
                  2002 MX-5 NB 1.6

                  2011 Honda PCX

                  Comment


                  • Oude bekende velgen onder de 9-3 ePower

                    Comment


                    • Top, nuttige info, thanks allen!

                      Wat is trouwens het verschil tussen Linear en Vector?

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door ames Bekijk Berichten
                        Is nog de 2.2, geen aanrader dus? Onbetrouwbaar, te luid, te flets,...? Probeer je enigszins in te leven in onze huidige situatie: een '92 Golf 1 cab is niet de meest aangename cruiser dus ik vermoed dat élke break die 10 jaar jonger is onze verwachtingen vrij deftig zal inlossen.

                        Hebben ook aan een 9-3 gedacht maar we zijn echt wel fan van grote breaks. Ik ga toch het aanbod eens overlopen, merci voor de tip.
                        Echt onbetrouwbaar is hij niet maar hij was in die tijd al geen toonbeeld van een gecultiveerde diesel. Ik denk dat het nog een turbodiesel is met een vaste turbo (geen variabele geometrie) en zonder common rail-systeem. 't Is een primitief isuzu-blok (anderzijds, wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan) dat zijn werk doet maar verwacht er niet te veel van.

                        Anderzijds, als je uit een golf I komt ...

                        En je hebt gelijk, die lange gestrekte lijn geeft de 9-5 break een heel elegant en tijdloos voorkomen. Een afrader is het niet maar ik ben over de motorisatie niet wild enthousiast.

                        Verschil tussen Linear en Vector : Linear is de basisversie, Vector is de "sportief" en met iets meer luxe aangeklede versie.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                          Ik kan me voorstellen dat wel meer mensen informatie op saabsunited lezen, maar dit vond ik zo frappant dat ik het voor de zekerheid ook hier wil posten:

                          "They (the Saab engineers) went to Rüsselsheim five (5) times in the beginning of 2008 and tried to make GM Europe (Opel) say “yes” to this project and bring the needed money to the table. Opel said it was impossible, so they got no money. One high ranking engineer even said that “you will never, ever get that engine below 140 g/km in a 9-3″."

                          Saab is er met MY2011 in geslaagd om het dieselblok van de sedan onder de 119g CO2 te krijgen. Blijkbaar willen ze dat getal heel snel nog lager, zodat ook de Sporthatch onder de 120g terecht komt.

                          Ter referentie: een Opel Insignia Ecoflex vierdeurs met 130 PK of 160 PK zit aan 129g (een 180 PK-variant heeft Opel niet, ze vonden hem destijds "te onverfijnd" klinken). Voor de Sportstourer zit dat op 134g. Als er dus nog iemand zeurt dat je met een (verouderde) Opel rondrijdt: je weet wat je moet antwoorden
                          En dat zonder start/stop-systeem foefjes. Op korte tijd toch een mooie winst kunnen boeken op dat vlak. Hierdoor valt hij waarschijnlijk bij heel wat leasemaatschappijen ook terug in het aanbod, want daar was hij uitgevallen wegens de hoge uitstoot.

                          Comment


                          • Comment


                            • Comment


                              • Voor de liefhebber.

                                AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt

                                Comment


                                • Dit zie ik me echt nog 's kopen

                                  AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt


                                  Wat een fucking vette ketel

                                  en een handbak dan nog wel (moeilijk te vinden in de 9-5 aero)

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
                                    Dit zie ik me echt nog 's kopen

                                    AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt


                                    Wat een fucking vette ketel

                                    en een handbak dan nog wel (moeilijk te vinden in de 9-5 aero)
                                    BIM BAM BOTS!!

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door ames Bekijk Berichten
                                      BIM BAM BOTS!!

                                      Koop dit en je bent een held!

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
                                        Koop dit en je bent een held!
                                        Ik zou wel willen maar da's nog geen spek voor mijn bek.

                                        BIV en plaatsing van gas (en anders verbruik) maken deze beauty onbereikbaar voor den dezen.

                                        Heb wel een knap alternatief gezien in TiD vorm met Vector kit.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door ames Bekijk Berichten
                                          Ik zou wel willen maar da's nog geen spek voor mijn bek.

                                          BIV en plaatsing van gas (en anders verbruik) maken deze beauty onbereikbaar voor den dezen.

                                          Heb wel een knap alternatief gezien in TiD vorm met Vector kit.
                                          Ik heb je wel om er een betaalbare te vinden

                                          edit: Posted in je topic
                                          Last edited by Wouter; 22/10/2010, 11:55.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X