Mededeling

Collapse
No announcement yet.

SAAB Lovers

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
    was dat niet BMW die eind van de jaren '50 -na failliet- terug begon met microcars ? ;-)
    Goeike, saab heeft bmw niet nodig, enkel mensen die een nieuwe saab kopen
    Last edited by krikkie; 14/06/2012, 01:10.
    Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
    Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
    Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

• aangezien ik veel km's doe, zit ik niet echt te wachten op een elektrische saab waterstof ftw!
      2015 BMW F11 520dA
      1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk Berichten
        aangezien ik veel km's doe, zit ik niet echt te wachten op een elektrische saab waterstof ftw!
        Ja hoor, goed idee, net wat we nodig hebben: een energiedrager met een lager rendement dan een doorsnee Lithium-ion-batterij...

Comment

• hoeveel rendement denk je dat een huidige verbrandingsmotor heeft?
          2015 BMW F11 520dA

Comment

• Ooit gaan we toch allemaal moeten overstappen op "iets anders" dan de klassieke fossiele brandstof. Echter vind ik dat het in dit stadium nog te vroeg is om zoiets aan te schaffen. Nu produceert men wel al elektrische auto's onder het mom van milieuvriendelijk, maar men houd er blijkbaar geen rekening mee dat bijna alle elektrische energie opgewekt wordt door een milieuvervuilend proces en dat die batterijen na hun levenscyclus gerecycleerd moeten worden. Als we dan toch nu moeten kiezen dan lijkt waterstof mij voorlopig beter, de actieradius is niet beperkt (gewoon bijtanken zoals we gewoon zijn). Een elektrische motor heeft dan wel een zeer hoog rendement (ongeveer 95%), maar heeft door de beperkte capaciteit van de batterijen en de lange laadtijd ook maar een beperkt aantal kopers. Waterstof heeft een redement van ongeveer 40%, wat nog altijd het bijna het dubbele is dan een verbrandingsmotor. Nuja, eigelijk zou ik toch het liefst hebben dat saab terug eigenzinnige modellen met een turbo-benzine gaat maken . En misschien in de toekomst iets anders, als de technologie wat verder staat.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door patje007 Bekijk Berichten
              9.3 aero

@patje007, is dit jouw Saab of ken je de eigenaar? Deze Saab staat ook in dat nieuw Saab boek.

Comment

• 9-7 te koop, aan spotprijs http://nl.kapaza.be/limburg/saab-9-7x-65403111.htm
                Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 2AB97 Bekijk Berichten
                  Ooit gaan we toch allemaal moeten overstappen op "iets anders" dan de klassieke fossiele brandstof. Echter vind ik dat het in dit stadium nog te vroeg is om zoiets aan te schaffen. Nu produceert men wel al elektrische auto's onder het mom van milieuvriendelijk, maar men houd er blijkbaar geen rekening mee dat bijna alle elektrische energie opgewekt wordt door een milieuvervuilend proces en dat die batterijen na hun levenscyclus gerecycleerd moeten worden. Als we dan toch nu moeten kiezen dan lijkt waterstof mij voorlopig beter, de actieradius is niet beperkt (gewoon bijtanken zoals we gewoon zijn). Een elektrische motor heeft dan wel een zeer hoog rendement (ongeveer 95%), maar heeft door de beperkte capaciteit van de batterijen en de lange laadtijd ook maar een beperkt aantal kopers. Waterstof heeft een redement van ongeveer 40%, wat nog altijd het bijna het dubbele is dan een verbrandingsmotor. Nuja, eigelijk zou ik toch het liefst hebben dat saab terug eigenzinnige modellen met een turbo-benzine gaat maken . En misschien in de toekomst iets anders, als de technologie wat verder staat.
                  ethanol!!!!!!!!!!!!!!!!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk Berichten
                    hoeveel rendement denk je dat een huidige verbrandingsmotor heeft?
                    Ik heb het niet over het rendement van de motor, maar over de productie van waterstof. 't Is niet meteen iets dat aan de bomen groeit. Ofwel kraak je koolwaterstoffen, maar dat vreet energie en is behoorlijk vervuilend. En 't is bovendien niet duurzaam (koolwaterstoffen, weet je wel). Ofwel doe je 't met elektrolyse, maar elektroden zijn duur en de splitsing is ook niet meteen energiezuinig. Bovendien is het nogal maf: je gaat elektriciteit gebruiken om waterstof te produceren, dat jaag je dan door een brandstofcel (want BMW's trucje met een cilindermotor is eerder een gimmick)... om elektriciteit te produceren die dan elektromotoren gaan aandrijven. No offence, maar de elektriciteit rechtstreeks in een batterij opslaan lijkt me voorlopig toch iets rendabeler. En als je kan afgaan op de focus op batterijtechnologie binnen de auto-industrie versus de investeringen in onderzoek naar waterstoftechnologie, lijkt het me toch dat batterijen het voorlopig gaan halen. Bon, 't kan er over 10 jaar terug anders uitzien, natuurlijk.
                    Last edited by ; 15/06/2012, 22:44.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door vierel Bekijk Berichten
                      ethanol!!!!!!!!!!!!!!!!
                      Zolang je maar van mijn Hopus of Malheur afblijft

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door walter Bekijk Berichten
                        @patje007, is dit jouw Saab of ken je de eigenaar? Deze Saab staat ook in dat nieuw Saab boek.
                        Dit is de caab van mijne maat (ik had een blauwe) , wij rijden onze tourritjes steeds samen.
                        TT roadster (8J) / Audi A3 (8V) / 3x vespa

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door vierel Bekijk Berichten
                          ethanol!!!!!!!!!!!!!!!!
                          Ethanol of biodiesel is inderdaad ook een oplossing, maar ik vrees dat het maatschappelijk niet aanvaard gaat worden, aangezien men voor deze brandstoffen landbouwgrond en gewasen moet opofferen, gaat er zeker tegenstand komen van mensen die zeggen dat het ethisch niet verandwoord is want dat er zoveel mensen honger hebben en dat men die grond beter zou gebruiken voor voedsel enz ... Hoe dan ook mij lijkt het ook wel een goeie oplossing. Allesinds beter dan die voze elektrische dingen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 2AB97 Bekijk Berichten
                            Ethanol of biodiesel is inderdaad ook een oplossing, maar ik vrees dat het maatschappelijk niet aanvaard gaat worden, aangezien men voor deze brandstoffen landbouwgrond en gewasen moet opofferen, gaat er zeker tegenstand komen van mensen die zeggen dat het ethisch niet verandwoord is want dat er zoveel mensen honger hebben en dat men die grond beter zou gebruiken voor voedsel enz ... Hoe dan ook mij lijkt het ook wel een goeie oplossing. Allesinds beter dan die voze elektrische dingen.
                            'k weet het. 't Is altijd leuk te merken dat de maatschappij zoekt naar argumenten om verandering af te blokken..., als we maar de bandieten in den bak kunnen krijgen

Ethanol kan worden gewonnen uit allerlei bronnen, zo is er bvb. onderzoek naar boomsoorten met hoge suikergehaltes... . 't Is natuurlijk makkelijk om met studies gefinancierd door de oliemultinationals te gaan schermen dat biobrandstoffen de honger in de wereld zal verergeren. Als we zien hoeveel plantaardige en niet plantaardige voedselbronnen in de westerse wereld worden weggegooid kunnen we ook nog eens een boompje opzetten over honger in de wereld en hoe het op te lossen...

Biobrandstoffen zijn niet DE oplossing, maar ik vind dat er gerust een beetje diversiteit mag zijn ipv. altijd maar 1 aandrijving naar voor te schuiven en alles te gaan zetten op waterstof of elektriciteit... we kunnen met biobrandstoffen en hybrides NU al een flink verschil gaan maken waarbij we niet eindeloos hoeven te wachten op DE revolutie in aandrijving die nog lang op zich zal laten wachten.

Schandalig trouwens dat ethanol niet kan worden getankt in Belgie, terwijl het er gewoon is... . Ik tank lekker in Frankrijk, 0.9 euro per liter. 't Is trouwens ook een heerlijk brandstofje voor merkbaar meer rijplezier, alhoewel we moeten stellen dat rijplezier in de toekomst ook niet meer maatschappelijk aanvaardbaar zal zijn...
                            Last edited by ; 16/06/2012, 16:11.

Comment

• Sinds de zondag weer een saab rijder er bij
                              Ik ben nu nog aan het wachten op de nummerplaten, en dan kan ik eens gaan testen hoe hij rijdt.
                              Ik ben benieuwd, als ik al jullie reacties zo lees, kan dit alleen maar meevallen.
                              (foto's volgen als hij eens goed gepoetst is...)
                              Mazda MX-5 NA
                              Saab 9-3 TTID Aero

Comment

• Veel plezier ermee....
                                saab 96 (1973)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20654
                                saab 93 tid (1998 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20653 saab VERKOCHT
                                saab 95 estate 2.0t Lpi (2002) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20650 VERKOCHT
                                saab 93 se 2.0t cabrio (2002)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47497
                                saab 95 tid vector sportshatch (2006) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=42149
                                renault grand espace 2.0 dci (2008 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4792653
                                Porsche 993 (1994)

Comment

• Ondertussen heb ik eindelijk tijd gevonden om een paar foto's van men nieuwe auto te posten,
                                  verwacht er wel niet te veel van, want het zijn maar foto's van toen ik hem pas had, snel snel gemaakt op de oprit.
                                  Als ik eens een ganse dag tijd heb ga ik hem eens grondig onder handen nemen zodat hij weer goed blinkt...

Beter foto's volgen als hij proper gepoetst is, en dan krijgt hij ook in ene keer zijn eigen topic.

greetz
                                  Bijgevoegde Bestanden
                                  Last edited by HIM-250; 26/06/2012, 22:20.
                                  Mazda MX-5 NA
                                  Saab 9-3 TTID Aero

Comment

• ik moet toch eens uitzoeken hoe dat werkt hier met die foto's want dat klopt hier weer niet wat ik allemaal bezig ben :-s
                                    Mazda MX-5 NA
                                    Saab 9-3 TTID Aero

Comment

• Mooie auto, bevalt hij?

Comment

• Ja hoor, hij valt goed mee.
                                        Het is wel even wennen, de motor is precies hoogtoeriger of zo, tegenover men vorige auto (vw jetta 200tdi)
                                        en de versnellingen zijn ook anders, vooral de derde lijkt langer.

Qua afwerking moet ik eerlijk toegeven, dat ik iets beter afwerking had verwacht,
                                        zoals de plastiek van de deurpanelen en de bekleding van de binnenkant van de B stijl.
                                        En nog iets wat me stoort is dat als je de deur open hebt staan dat je dan tegen geroeste moeren
                                        van de scharnieren kijkt, maar dat is op te lossen natuurlijk...

Qua rijden, is het één en al plezier, tot nu toe toch al een 6-700km er mee gereden,
                                        het verbruik volgens de BC is nu 6.7 maar dat ga ik eens natellen als ik terug ga tanken.

Dus om af te ronden,
                                        zowel plus als minpunten,
                                        maar qua rijplezier zijn we er zeker op vooruit gegaan
                                        Mazda MX-5 NA
                                        Saab 9-3 TTID Aero

Comment

• als je van een vw komt, is dat inderdaad minder

jammer dat het een diesel is, voor de rest toppie!
                                          2015 BMW F11 520dA

Comment

Working...
                                          X