Mededeling

Collapse
No announcement yet.

SAAB Lovers

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Saab was gewoon te klein om een nieuw model van een blanco blad te ontwerpen. Tot en met de Classic 900 hadden ze alle touwtjes in handen behalve voor de 2,0 motor die toen al een herkauwde versie van een Triumph-motor.. Zelfs voor hun eerste modellen gingen ze de motoren elders zoeken.
    Dan werd het de vrije val... Geen inspraak meer, een blijven aanmodderen met GM als schoonmoeder. Tot een bittere eind ! Spijtig voor deze goede ingenieurs die er in sloegen toffe wagen te maken.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten

      Later heeft Saab bv. ook nog de Subaru Impreza als 9-2x aangeboden, maar niet op de Belgische markt, dacht ik.

      Wel altijd leuk om zo'n dingetjes eens tegen te komen.
      Net als de 9-7x, welke je hier toen af en toe tegenkwam...

      Afbeeldingsresultaat voor saab 97-x

      Afbeeldingsresultaat voor saab 97-x
      Afbeeldingsresultaat voor saab 97-x

      Comment


      • Van de Saab 600 had ik nog niet gehoord.
        Dat zijn inderdaad leuke weetjes.
        den borre


        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


        Int3x0r
        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

        Comment


        • Saab 99

          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • Ver voor zijn tijd !! Maar toen erg duur, bijna de prijs van een Mercedes. Je moest wel er iets voor over hebben.
            Perfect zicht met de gebogen voorruit en de smalle stijlen, voorwielaandrijving, koplampenwissers... de veiligheid zelve !

            Comment


            • SAAB 96

              De eerste decennia van Saab als autobouwer stonden in het teken van een druppelvormig model dat evolueerde van de 92 naar de 93 en van de 93 naar de 96. We concentreren ons vandaag op de laatste van de drie, die op zijn beurt ook geregeld op de schop ging.

              De 96 trad aan in 1960 en hoewel de gelijkenis met de Saab 92 en 93 nog onmiskenbaar aanwezig was, bleek er in tien jaar tijd een heleboel veranderd. De veranderingen hebben wel iets weg van wat VW in de loop der jaren met de Kever deed en net als die populaire Duitser kreeg de 96 ten opzichte van z'n voorgangers een groter ruitoppervlak en meer bagageruimte. Natuurlijk werd ook de techniek aangepakt, al mocht de driecilinder tweetaktmotor uit de 93 aanvankelijk blijven. Ook de neus bleef daardoor grotendeels bij het oude, met ronde koplampen en een verticaal georiënteerde grille.

              De verandering die in '65 werd doorgevoerd aan de 96 was daarom op het eerste gezicht minstens zo ingrijpend als die bij de modelwissel werd doorgevoerd. Vlak voordat het oude Saab-torretje plaats zou maken voor de bekende V4 van Ford, kreeg de 96 een nieuwe neus. Die was met z'n door grille omgeven, maar nog altijd ronde koplampunits een stuk moderner, maar bood vooral meer plek voor de nieuwe techniek. De motorkap zelf werd overigens wel kleiner en liep niet langer tot de bumper door.

              In 1969 was het tijd voor de volgende grote stap. De basislijnen van de gemoderniseerde neus bleven behouden, maar werden nu ingevuld door rechthoekige koplampen te integreren in een zilverkleurige lijst voorzien van een zwarte grille. Daarmee paste de auto een stuk beter bij de geheel nieuwe en aanzienlijk modernere 99, die in '68 z'n intrede deed. Denk maar niet dat de 96 daarmee op z'n laatste benen liep, want de versie met rechthoekige koplampen legde pas in 1980 definitief het loodje. Een laatste update, waarbij de verchroomde bumpers plaatsmaakten voor kunststof exemplaren, moesten de hoge leeftijd van de auto in z'n laatste jaren verbloemen.

              Wat voor de 96 geldt, geldt overigens grotendeels ook voor stationwagenversie 95. Die auto trad eveneens in 1960 aan en hield het tot '78 vol, eveneens met een totaal getransformeerde voorzijde en een andere motor. Opvallend is dat niet alleen de 96, maar ook de 95 werd ingezet in de rallysport.







              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • Om in de jaren ‘70 per se een 96 te willen kopen moest men wel ietwat gefanatiseerd zijn, daar de 99 al beschikbaar was. Temeer dat de Saab’s erg duur waren, het was bijna de prijs van een 180 Mercedes. Ik denk dat Saab in deze tijden het geluk heeft gehad in bepaalde markten zeer gegeerd te zijn (nl de VS en NL).
                Last edited by guyugy; 22/09/2018, 17:35.

                Comment








                • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                    Saab was gewoon te klein om een nieuw model van een blanco blad te ontwerpen. Tot en met de Classic 900 hadden ze alle touwtjes in handen behalve voor de 2,0 motor die toen al een herkauwde versie van een Triumph-motor.. Zelfs voor hun eerste modellen gingen ze de motoren elders zoeken.
                    Dan werd het de vrije val... Geen inspraak meer, een blijven aanmodderen met GM als schoonmoeder. Tot een bittere eind ! Spijtig voor deze goede ingenieurs die er in sloegen toffe wagen te maken.
                    Zelfs het gps systeem dat ze ter beschikking kregen was niet goed genoeg voor saab, alles wat ze van onderdelen kregen werd verbeterd.
                    Heb een zalige tijd gehad met mijn twee 9000's, topketels!
                    Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                    Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                    Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                    Comment


                    • Ik heb m'n Caab altijd als 1 van m'n mooiste ex wagens beschouwd











                      Saab rescue 2010


                      TT roadster (8J) / Audi A3 (8V) / 3x vespa

                      Comment


                      • Ah ik was daar ook
                        Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                        Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                        Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                        Comment


                        • Mijn Saab 9000 met maagdelijke kilometerstand

                          Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                          Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                          Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                          Comment


                          • Mijn huidige 9.3 van 2005 heeft amper 5000 km meer op de teller

                            Comment








                            • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                Mijn huidige 9.3 van 2005 heeft amper 5000 km meer op de teller
                                Houd hem maar goed in ere had mijn tweede 9000 ook beter bijgehouden ofwel vroeger een stuk of 5 Aero's moeten kopen, de goeie gaan al redelijk wat geld, vroeger vond je die voor een paar duizend euro.
                                Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten

                                  Houd hem maar goed in ere had mijn tweede 9000 ook beter bijgehouden ofwel vroeger een stuk of 5 Aero's moeten kopen, de goeie gaan al redelijk wat geld, vroeger vond je die voor een paar duizend euro.
                                  Geen risico dat mijn cabrio slijt, met 2500 kms per jaar enkel op het droge
                                  De kerels van de keuring moeten altijd goed lachen...
                                  Idem met mijn Spitfire, 96000 kms in 43 jaren

                                  Comment


                                  • Saab 99 Turbo









                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • 1958 Saab 95- there all gone now.

                                      There are Pretenders among us.....
                                      Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                                      Comment


                                      • saab 99 turbo had waterinjectie
                                        www.peugeotforum.be

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                          saab 99 turbo had waterinjectie
                                          Vooruitstrevende techniek.
                                          There are Pretenders among us.....
                                          Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X