Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
"Onzekerheid rondom opvolger Saab 9-3 21-04-2008 10:34
General Motors heeft nog steeds geen groen licht gegeven aan de ontwikkeling van een opvolger van de Saab 9-3. Dit betekent dat het model niet in 2010 zal worden afgelost, zoals aanvankelijk de bedoeling was, maar pas op zijn vroegst is 2012. Met name voor de dealers een enorme tegenvaller, want ondanks de facelift van vorig jaar kan de 9-3 met name de Duitse concurrentie niet bijhouden. Reden voor de vertraging is de productieplaats- en onderstelkeuze. Aanvankelijk zou de 9-3 hetzelfde onderstel als de Opel Insignia gaan krijgen en zodoende ook in dezelfde fabriek in het Duitse Rüsselheim gebouwd gaan worden, samen met de volgende generatie 9-5 die hetzelfde Epsilon II onderstel krijgt (maar dan met een wat langere wielbasis). Helaas voor de dealers (en de fans van het merk) heeft de twijfel toegeslagen: General Motors overweegt nu om de opvolger van de 9-3 te baseren op het zogeheten Delta onderstel, dat het autoconcern gaat gebruiken voor compacte middenklassers als de volgende generatie Opel Astra en Chevrolet Nubira. Voor de 9-3 betekent dit, met alle respect voor de Astra, een stap achteruit: kiest General Motors voor dit scenario, dat zal de opvolger van de 9-3 feitelijk een klasse lager worden gepositioneerd. Ook de volledig onafhankelijke achterwielvering levert het model in en vermoedelijk ook de optie van vierwielaandrijving. De reden waarom General Motors deze optie overweegt is de volgende: als de 9-3 op het Delta onderstel wordt gebaseerd, dan deelt het model zijn technische basis met de 9-1, het nieuwe instapmodel van Saab dat in ieder geval het Astra onderstel krijgt. Hiermee wordt de optie opengehouden om de 9-3 op dezelfde productielijn in Trollhättan, waar de Saab fabriek staat te produceren. Wordt de nieuwe 9-3 gebaseerd op de Insignia dan houdt men in Zweden enkel de 9-1 over om te bouwen en dat is vermoedelijk net te weinig voor een rendabele productie. Voor de werknemers van Trollättan is een downgrading van de 9-3 dus gunstig, maar fans van het merk zullen verbijsterd zijn. Het nieuwe model wordt in het gunstigste geval een soort Volvo S40, maar dan zonder het veel geprezen onderstel van de Focus. Niet uitgesloten moet worden dat de eerder genoemde 9-1, welk model ook nog steeds geen groen licht heeft gekregen, volgens dit scenario een ‘9-3 zonder kont’ gaat worden en dus helemaal geen 3e zelfstandig model. Bovendien gaat er een fors gat ontstaan met de 9-5, welke min of meer dezelfde maatvoering gaat krijgen als de Volvo S80. Juist het hart van het Saab gamma wordt zo verwijderd, een operatie die niet zonder risico is aangezien het structureel verlieslijdende Saab als patiënt niet bepaald in topvorm is."
Ale, saab heeft ook al LED verlichting, nog even en alle merken hebben het
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
"Onzekerheid rondom opvolger Saab 9-3 21-04-2008 10:34
General Motors heeft nog steeds geen groen licht gegeven aan de ontwikkeling van een opvolger van de Saab 9-3. Dit betekent dat het model niet in 2010 zal worden afgelost, zoals aanvankelijk de bedoeling was, maar pas op zijn vroegst is 2012. Met name voor de dealers een enorme tegenvaller, want ondanks de facelift van vorig jaar kan de 9-3 met name de Duitse concurrentie niet bijhouden. Reden voor de vertraging is de productieplaats- en onderstelkeuze. Aanvankelijk zou de 9-3 hetzelfde onderstel als de Opel Insignia gaan krijgen en zodoende ook in dezelfde fabriek in het Duitse Rüsselheim gebouwd gaan worden, samen met de volgende generatie 9-5 die hetzelfde Epsilon II onderstel krijgt (maar dan met een wat langere wielbasis). Helaas voor de dealers (en de fans van het merk) heeft de twijfel toegeslagen: General Motors overweegt nu om de opvolger van de 9-3 te baseren op het zogeheten Delta onderstel, dat het autoconcern gaat gebruiken voor compacte middenklassers als de volgende generatie Opel Astra en Chevrolet Nubira. Voor de 9-3 betekent dit, met alle respect voor de Astra, een stap achteruit: kiest General Motors voor dit scenario, dat zal de opvolger van de 9-3 feitelijk een klasse lager worden gepositioneerd. Ook de volledig onafhankelijke achterwielvering levert het model in en vermoedelijk ook de optie van vierwielaandrijving. De reden waarom General Motors deze optie overweegt is de volgende: als de 9-3 op het Delta onderstel wordt gebaseerd, dan deelt het model zijn technische basis met de 9-1, het nieuwe instapmodel van Saab dat in ieder geval het Astra onderstel krijgt. Hiermee wordt de optie opengehouden om de 9-3 op dezelfde productielijn in Trollhättan, waar de Saab fabriek staat te produceren. Wordt de nieuwe 9-3 gebaseerd op de Insignia dan houdt men in Zweden enkel de 9-1 over om te bouwen en dat is vermoedelijk net te weinig voor een rendabele productie. Voor de werknemers van Trollättan is een downgrading van de 9-3 dus gunstig, maar fans van het merk zullen verbijsterd zijn. Het nieuwe model wordt in het gunstigste geval een soort Volvo S40, maar dan zonder het veel geprezen onderstel van de Focus. Niet uitgesloten moet worden dat de eerder genoemde 9-1, welk model ook nog steeds geen groen licht heeft gekregen, volgens dit scenario een ‘9-3 zonder kont’ gaat worden en dus helemaal geen 3e zelfstandig model. Bovendien gaat er een fors gat ontstaan met de 9-5, welke min of meer dezelfde maatvoering gaat krijgen als de Volvo S80. Juist het hart van het Saab gamma wordt zo verwijderd, een operatie die niet zonder risico is aangezien het structureel verlieslijdende Saab als patiënt niet bepaald in topvorm is."
Inderdaad. Triestig is het juiste woord. Het is ongelooflijk hoe GM een merk met zoveel geschiedenis naar de vaantjes helpt.
Om eerlijk te zijn heeft een Saab niet veel atractiefs meer tov de concurenten hé. Als we bv een Saab 9-5 naast zijn (zeggen ze bij Saab) concurenten als de BMW 5 of de Jaguar XF zetten moet ie met schaamte afdruipen maar dat is ook het geval als je hem naast bv een Citroën C6 zet die kan pronken met moderne veiligheidstechnologie,geavanceerde ophaningen en moderne dieselmotoren. Al zijn benzine motoren zijn hopeloos verouderd en waar de concurenten met V6 en V8 motoren werpen is een 2.3 vier in lijn de top bij Saab. Ook op dieselgebied is de weliswaar redelijk krachtige 1.9 geen partij voor de zijdezachte 6-cilinder motoren van de Duitse,Britse en Franse concurenten.
De Saab 9-3 is ook al verouderd maar hier valt het mischien zo niet zo op. Al hebben de FWD versies reeds nu al geen onderstel om over naar huis te schrijven als je het zo leest kan het enkel nog slechter want de Astra staat op onderstel niveau toch nog ver onder de Focus of de 308. Maar ook dit model is al uitgeteld tov bv een Audi A4 of een BMW 3 maat ook tegen duidelijk goedkopere auto's als de C5 of Passat moet ie de duimen leggen.
De "SUVs-pogingen" van Saab zijn echter nog triester. Dachten die dwaze GMmers nu echt om met die Tahoe-kloon wagens als de Range Rover of de Mercedes GL naar de kroon te kunnen stoten die allemaal de meest geavanceerde V8-diesel motoren hebben. Nee,daar kan die verouderde 6pitter benzine echt niet tegen op.
Saab is dood. We kunnen eigenlijk enkel hopen dat ze bij GM de stekker er NU uitrekken zo is het imago van de oude Saabs (remenber die eertse 900Turbo) nog niet helemaal omzeep alvorens ze onderstellen met Deawoo gaan delen..... Het pijnlijkste is mischien nog de bloei van landgenoot Volvo die wel écht goed bezig zijn.
Aiai... 9-3 tot 2012, dat komt niet goed. Ze gaan mogen gooien met gratis uitrusting om hem enigzins te kunnen blijven verkopen. Iemand die nu eentje koopt is dus nog gerust dat hij nog een tijdlang met een 'recent' model blijft rondrijden. Als dat een troost mag zijn...
Comment