Den huidige 9-3 is toch een prachtige wagen. Ik zie er echt geen probleem in dat die iets langer zou blijven bestaan.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
SAAB Lovers
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenDen huidige 9-3 is toch een prachtige wagen. Ik zie er echt geen probleem in dat die iets langer zou blijven bestaan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk BerichtenInderdaad. Triestig is het juiste woord. Het is ongelooflijk hoe GM een merk met zoveel geschiedenis naar de vaantjes helpt.
Om eerlijk te zijn heeft een Saab niet veel atractiefs meer tov de concurenten hé. Als we bv een Saab 9-5 naast zijn (zeggen ze bij Saab) concurenten als de BMW 5 of de Jaguar XF zetten moet ie met schaamte afdruipen maar dat is ook het geval als je hem naast bv een Citroën C6 zet die kan pronken met moderne veiligheidstechnologie,geavanceerde ophaningen en moderne dieselmotoren. Al zijn benzine motoren zijn hopeloos verouderd en waar de concurenten met V6 en V8 motoren werpen is een 2.3 vier in lijn de top bij Saab. Ook op dieselgebied is de weliswaar redelijk krachtige 1.9 geen partij voor de zijdezachte 6-cilinder motoren van de Duitse,Britse en Franse concurenten.
De Saab 9-3 is ook al verouderd maar hier valt het mischien zo niet zo op. Al hebben de FWD versies reeds nu al geen onderstel om over naar huis te schrijven als je het zo leest kan het enkel nog slechter want de Astra staat op onderstel niveau toch nog ver onder de Focus of de 308. Maar ook dit model is al uitgeteld tov bv een Audi A4 of een BMW 3 maat ook tegen duidelijk goedkopere auto's als de C5 of Passat moet ie de duimen leggen.
De "SUVs-pogingen" van Saab zijn echter nog triester. Dachten die dwaze GMmers nu echt om met die Tahoe-kloon wagens als de Range Rover of de Mercedes GL naar de kroon te kunnen stoten die allemaal de meest geavanceerde V8-diesel motoren hebben. Nee,daar kan die verouderde 6pitter benzine echt niet tegen op.
Saab is dood. We kunnen eigenlijk enkel hopen dat ze bij GM de stekker er NU uitrekken zo is het imago van de oude Saabs (remenber die eertse 900Turbo) nog niet helemaal omzeep alvorens ze onderstellen met Deawoo gaan delen..... Het pijnlijkste is mischien nog de bloei van landgenoot Volvo die wel écht goed bezig zijn.
Weet je wat? Ik nodig je eens uit om een dag mee te werken in onze Saab garage, als je daarna nog het zelfde gedacht hebt krijg je mijn 9-5, gratis en voor niets!
Het is niet omdat Rover failliet is gegaan dat het zelfde zal gebeuren met Saab hé .
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk BerichtenInderdaad. Triestig is het juiste woord. Het is ongelooflijk hoe GM een merk met zoveel geschiedenis naar de vaantjes helpt.
Om eerlijk te zijn heeft een Saab niet veel atractiefs meer tov de concurenten hé. Als we bv een Saab 9-5 naast zijn (zeggen ze bij Saab) concurenten als de BMW 5 of de Jaguar XF zetten moet ie met schaamte afdruipen maar dat is ook het geval als je hem naast bv een Citroën C6 zet die kan pronken met moderne veiligheidstechnologie,geavanceerde ophaningen en moderne dieselmotoren. Al zijn benzine motoren zijn hopeloos verouderd en waar de concurenten met V6 en V8 motoren werpen is een 2.3 vier in lijn de top bij Saab. Ook op dieselgebied is de weliswaar redelijk krachtige 1.9 geen partij voor de zijdezachte 6-cilinder motoren van de Duitse,Britse en Franse concurenten.
De Saab 9-3 is ook al verouderd maar hier valt het mischien zo niet zo op. Al hebben de FWD versies reeds nu al geen onderstel om over naar huis te schrijven als je het zo leest kan het enkel nog slechter want de Astra staat op onderstel niveau toch nog ver onder de Focus of de 308. Maar ook dit model is al uitgeteld tov bv een Audi A4 of een BMW 3 maat ook tegen duidelijk goedkopere auto's als de C5 of Passat moet ie de duimen leggen.
De "SUVs-pogingen" van Saab zijn echter nog triester. Dachten die dwaze GMmers nu echt om met die Tahoe-kloon wagens als de Range Rover of de Mercedes GL naar de kroon te kunnen stoten die allemaal de meest geavanceerde V8-diesel motoren hebben. Nee,daar kan die verouderde 6pitter benzine echt niet tegen op.
Saab is dood. We kunnen eigenlijk enkel hopen dat ze bij GM de stekker er NU uitrekken zo is het imago van de oude Saabs (remenber die eertse 900Turbo) nog niet helemaal omzeep alvorens ze onderstellen met Deawoo gaan delen..... Het pijnlijkste is mischien nog de bloei van landgenoot Volvo die wel écht goed bezig zijn.
Goede basis duur verpakken, dat werkt (volkswagen -> audi; ford -> volvo). Goede basis goedkoop verpakken, dat werkt ook (volkswagen -> skoda).
Slechte basis, duur verpakken of dat gaat werken ... (chevrolet -> saab) ik denk het niet. Zelfs een veredelde chevrolet suv met slechts een opel-meerprijs (captiva), verkoopt langs geen kanten, wat zal een daewoo met een saabprijs dan doen ?
Denk er aan, de volgende astra wordt uit kostenoverweging waarschijnlijk gebaseerd op het (volgende) chevrolet/daewoo-platform (dat ook gaat gebruikt worden voor de volgende astra en zafira) met nog steeds een halfstarre achteras in plaats van een onafhankelijke wielophanging achteraan, iets waar ford (in '98?) met de focus I al was van afgestapt en in 2012 gaat saab dan nog een 9-3 op basis daarvan uitbrengen ...
De nieuwe 9-3 (toch het hart van het saabgamma) gaat in 2012 dus uitkomen met een ophangingstechniek die in 2000 reeds achterhaald was ! Misschien dat in Amerika niemand geeft om hoe een auto rijdt maar in Europa zal hij door de autopers worden afgemaakt.
Denken ze nu echt dat dat gaat pakken ? Dat iemand "premiumprijzen" gaat betalen voor een veredelde en technisch achterhaalde daewoo ?
Voor de eerste keer in de autogeschiedenis zal een opvolger technisch minder geavanceerd worden dan de vorige versie. Goed bezig GM !
Als dat plan doorgang gaat vinden, is Saab dood. Heeft Renault geen zin in Saab ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten100 % gelijk.
Ik blijf ondertussen van mijn 9000 genieten...
En het is omdat het merk zo'n rijke historie heeft dat ik hoop dat er hetzelfde mee gebeurt als met de naam Rover. Stoppen voor de naam verkracht wordt.BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door pietermann Bekijk BerichtenHaha, duidelijk de woorden van een Rover-"fan". "Saab is dood", vanwaar haal je dat? Heb jij inzage in de verkoopcijfers van alle Saab garage's in benelux + Frankrijk? Ik dacht het niet.
Weet je wat? Ik nodig je eens uit om een dag mee te werken in onze Saab garage, als je daarna nog het zelfde gedacht hebt krijg je mijn 9-5, gratis en voor niets!
Het is niet omdat Rover failliet is gegaan dat het zelfde zal gebeuren met Saab hé .BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse
Comment
-
waarover zijn we eigenlijk bezig???
heb een Saab van de 70er jaren, met Ford krachtbron (en toch vele kleine onderdelen gemeenschappelijk met een andere Zweedse Schone, de Volvo-Amazon)
heb een Saab van de 90er jaren, volgens sommigen een veredelde vectra!?
heb een Saab van dit decenium, volgens sommigen ook al geen Saab....
Welnu:
Ze zien er allen uit als een Saab
Ze voelen allen aan als een Saab
Ze rijden allen als een Saab
Ze ruiken allen als een Saab
Ze hebben allen de bouwkwaliteit van een Saab, en deze is in mijn ervaring, meer dan 500 000 km, uitmuntend
Wat is dan het probleem? Toch niet dat er sprake is van een moederconcern? Kijk, als ik me niet vergis is dit het gevolg van een economische realiteit, het schaalvoordeel...
Alle merken gaan vreemd bij andere merken in de zoektocht gaande van eenvoudige onderdelen, tot motoren en onderstellen....Wat is daar dan verkeerd mee?
Als je dit niet erkent en het principe beschouwt als heiligschennis, dan snap ik niet waarom de Rover 75 de laatste echte Rover zou geweest zijn? Wat was daar dan, behalve de mindere bouwkwaliteit, zo specifiek Rover aan, de krachtbronnen?
En nu reeds een toekomstig model veroordelen als zijnde kwalitatief en technisch niet hoogstaand lijkt mij zeer voorbarig, op het profetische af
Aan allen, en vooral als onderdeel van het Saab-lover forum gedeelte:
Rij eens een Saab, oud of nieuw, zonder vooroordelen, en je zal zien.....voelen....ruiken.....daarna kan je met kennis van zaken (ver)oordelenLast edited by saabi; 23/04/2008, 20:50.saab 96 (1973)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20654
saab 93 tid (1998 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20653 saab VERKOCHT
saab 95 estate 2.0t Lpi (2002) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20650 VERKOCHT
saab 93 se 2.0t cabrio (2002)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47497
saab 95 tid vector sportshatch (2006) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=42149
renault grand espace 2.0 dci (2008 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4792653
Porsche 993 (1994)
Comment
-
Ik vind toch dat Saab de laatste jaren veel van zijn imago heeft verloren. Zelf kocht ik 4 jaar geleden 9-3 cabrio (1.8t Vector) omdat ik dit een waardig alternatief vond voor de zoveelste BMW - Audi cabrio.
Als je dan de afwerkingsgraad van een even dure Audi of BMW vergelijkt valt de Saab toch wat povertjes uit. (Hiermee ga ik misschien die-hard Saab fans wat kwetsen, maar het is zo) Heb zelf eens meegereden met een Audi cabrio en deze voelde toch veel steviger aan.
Persoonlijk vind ik de huidige FL 9-3 niet echt geslaagd, om van de 9-5 nog maar te zwijgen. De opvolger van de 9-5 had er al lang moeten zijn,met de juiste motoren. Dit is trouwens ook de eerlijke mening van mijn dealer.
Zelf rijd ik zeer graag met de Saab, algemeen comfort is trouwens zeer OK, enkel de wat tamme 2 liter (1.8 t) mocht wat meer koppel hebben.
Mocht ik deze opnieuw kopen, ik weet het echt niet.
Comment
-
Ik tracht eerlijk te zijn hé. Het is niet omdat de motor (V4?) van andere origine is dat de auto dat ook in zijn gans is hé. Maar als de volgende Saab op een Opel/Deawoo onderstel staat,en er ligt (zal vermoedelijk wel ipv de Fiat) een VW diesel in is het moeilijk om hem tegen een hoge prijs te verkopen. En eerlijk is eerlijk,ik PERSOONLIJK zou me daar niet zo aan storen,want bv een Epica vind ik eigenlijk een zeer goed rijdende auto, maar vele klanten zullen dat niet zien zitten. Enkel VAG slaagt erin om het zelfde onderstel en motor en alle andere techniek van bv een Skoda dubbel zo duur te verkopen als Audi..... Onrecht?
Ja,maar het is zo en GM zou veel beter op de markt inspelen dan Saab om zeep te helpenBMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door saabi Bekijk Berichtenwaarover zijn we eigenlijk bezig???
heb een Saab van de 70er jaren, met Ford krachtbron (en toch vele kleine onderdelen gemeenschappelijk met een andere Zweedse Schone, de Volvo-Amazon)
heb een Saab van de 90er jaren, volgens sommigen een veredelde vectra!?
heb een Saab van dit decenium, volgens sommigen ook al geen Saab....
Welnu:
Ze zien er allen uit als een Saab
Ze voelen allen aan als een Saab
Ze rijden allen als een Saab
Ze ruiken allen als een Saab
Ze hebben allen de bouwkwaliteit van een Saab, en deze is in mijn ervaring, meer dan 500 000 km, uitmuntend
Wat is dan het probleem? Toch niet dat er sprake is van een moederconcern? Kijk, als ik me niet vergis is dit het gevolg van een economische realiteit, het schaalvoordeel...
Alle merken gaan vreemd bij andere merken in de zoektocht gaande van eenvoudige onderdelen, tot motoren en onderstellen....Wat is daar dan verkeerd mee?
Als je dit niet erkent en het principe beschouwt als heiligschennis, dan snap ik niet waarom de Rover 75 de laatste echte Rover zou geweest zijn? Wat was daar dan, behalve de mindere bouwkwaliteit, zo specifiek Rover aan, de krachtbronnen?
En nu reeds een toekomstig model veroordelen als zijnde kwalitatief en technisch niet hoogstaand lijkt mij zeer voorbarig, op het profetische af
Aan allen, en vooral als onderdeel van het Saab-lover forum gedeelte:
Rij eens een Saab, oud of nieuw, zonder vooroordelen, en je zal zien.....voelen....ruiken.....daarna kan je met kennis van zaken (ver)oordelen
Dat ze de nieuwe 9-5 en/of 9-3 baseren op een andere auto, is in deze tijden onvermijdelijk en noodzakelijk. Daar heb ik geen enkel probleem mee.
De volgende 9-3 wensen ze te baseren op de volgende generatie nubira en astra. Op zich geen probleem maar het probleem is dat de volgende generaties nubira en astra nog steeds een onderstel gaan hebben gebaseerd op een starre achteras en niet met een onafhankelijke ophanging achteraan (hetwelk onbetwistbaar voor een veel hoger comfort en betere wegligging zorgt).
Ah ja, dat is niet profetisch noch voorbarig. U mag daar gerust de gespecialiseerde pers op nalezen.
Wat echt absurd is, is dat de huidige 9-3 wél al een onafhankelijke ophanging achteraan heeft. Met andere woorden, de volgende generatie 9-3 gaat op het gebied van ophanging een stap achteruit zijn !
Ter ilustratie : de kia c'eed en de hyundai i30 hebben wel al een onafhankelijke ophanging achteraan.
Saab gaat dus in 2012 een nieuwe 9-3 op de markt brengen met een onderstel techniek uit de jaren '90 ...
Besluit : ik heb geen probleem met het delen van techniek en platformen (waarom ook niet, beter goed gepikt dan slecht origineel), wel met het feit dat de volgende saab 9-3 technologisch een stap achteruit zal zijn.
Naar mijn bescheiden mening gaat dat de doodsteek voor saab zijn daar de 9-3 het hart van het saabgamma is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk BerichtenIk tracht eerlijk te zijn hé. Het is niet omdat de motor (V4?) van andere origine is dat de auto dat ook in zijn gans is hé. Maar als de volgende Saab op een Opel/Deawoo onderstel staat,en er ligt (zal vermoedelijk wel ipv de Fiat) een VW diesel in is het moeilijk om hem tegen een hoge prijs te verkopen. En eerlijk is eerlijk,ik PERSOONLIJK zou me daar niet zo aan storen,want bv een Epica vind ik eigenlijk een zeer goed rijdende auto, maar vele klanten zullen dat niet zien zitten. Enkel VAG slaagt erin om het zelfde onderstel en motor en alle andere techniek van bv een Skoda dubbel zo duur te verkopen als Audi..... Onrecht?
Ja,maar het is zo en GM zou veel beter op de markt inspelen dan Saab om zeep te helpen
Die diesels zijn niet slecht maar echt goed, kunnen ze ook onmogelijk worden genoemd (die diesels staan - oh ironie - ook een generatie achter op bv. de nieuwe bmw-, fiat-, honda-, ... diesels).
Enfin wederom een stap achteruit voor gm/saab. Ze ruilen de alom geroemde fiat multijets in voor minderwaardige vrachtwagendiesels.
Met andere woorden, de volgende saab 9-3 gaat worden geleverd met (rekening houdend met de technologische vooruitgang) een slechter onderstel en een slechtere diesel dan de huidige 9-3. En dan verschiet gm er van dat het saab niet voor de wind gaat ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door van god los Bekijk Berichten
De volgende 9-3 wensen ze te baseren op de volgende generatie nubira en astra. Op zich geen probleem maar het probleem is dat de volgende generaties nubira en astra nog steeds een onderstel gaan hebben gebaseerd op een starre achteras en niet met een onafhankelijke ophanging achteraan (hetwelk onbetwistbaar voor een veel hoger comfort en betere wegligging zorgt).
Wat echt absurd is, is dat de huidige 9-3 wél al een onafhankelijke ophanging achteraan heeft. Met andere woorden, de volgende generatie 9-3 gaat op het gebied van ophanging een stap achteruit zijn !
Ter ilustratie : de kia c'eed en de hyundai i30 hebben wel al een onafhankelijke ophanging achteraan.
Saab gaat dus in 2012 een nieuwe 9-3 op de markt brengen met een onderstel techniek uit de jaren '90 ...
BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse
Comment
-
Geen LPT's meer ...
En nog meer slecht nieuws van het saabfront :
"SAAB stopt met de ontwikkeling van eigen motoren. De Zweedse krant Aftonbladet bericht dat het ontwikkelingscentrum in Södertälje verkocht zal worden aan het Oostenrijkse technisch adviesbureau AVL. De motorenfabriek in dezelfde plaats werd vorig jaar al verkocht aan Scania. De overdracht vind volgend jaar plaats, als er geen krachtbronnen meer voor de huidige generatie 9-5 gebouwd hoeven te worden. Voor wat betreft de aandrijflijnen gaat Saab in de toekomst keurig in de pas lopen met andere merken van General Motors. Vanuit de autofabriek in Trollättan zal nog wel enig ontwikkelingswerk worden gedaan, maar verder dan een ethanol variant van een of andere GM motor reikt dat niet. In Zweden hangt de vlag bij Saab fans daarom half stok, want de technici in Södertälje maakten Saab dik 30 jaar geleden wereldberoemd met de turbomotoren."
Dus ook gedaan met de zalige LPT's ... De enige reden om momenteel nog een nieuwe saab te kopen - hun zalige 4 cylinder LPTmotoren - vervalt ook.
Jongens, jongens toch, behalve indien saab/GM in navolging van Porsche met benzineturbomotoren met variabele geometrie komt, is het volgens mij voor Saab echt wel gedaan.
Niets blijft er nog over van alles wat saab zo een prachtig merk maakte ...
Comment
-
Zeer triest nieuws vind ik dat. Zeer.
Comment
-
Het bizarre is, ik ben van oorsprong echt een saabfan en heb saab gereden. Mijn huidige auto is echter een v50 omdat de 9-3 mij niet kon bekoren.
Ik heb echter altijd gedroomd van een 9-3 cabrio en normaliter zou dat er binnen dit en een jaar of 2 à 3 van komen (dan is de v50 afgeschreven) doch heden ben ik eerder geneigd een c70 of een bmw 1 cabrio te kopen.
Ik bedoel, een saabcabrio is altijd mijn droomauto geweest en nu ik die droom kan bereiken, wil ik hem zelfs niet meer.
Als ik al geen saab meer moet, welke niet-saabfan dan nog wel ?
Comment
-
Nu is het helemaal gedaan. Ik ken nl geen enkele constructeur die noch motoren heeft,noch eigen platforms heeft.....
CASE CLOSEDBMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk BerichtenZeer triest nieuws vind ik dat. Zeer.
Comment
-
ik dacht dat dit artikel een mopje was... maar als ik GM zo bezig zie, is het gewoon pure ernst!
"WHAT THE HELL IS 'A SAAB'?" DEMANDS GM EXECUTIVE
There were shockwaves in Detroit last week after Jack Tungsten, GM's Vice Executive Deputy Chairman of Brand Strategy & Management, sent out an urgent command to his staff, ordering them to find out what exactly 'a SAAB' was. The senior manager was apparently perplexed after seeing the word on an internal document along with a note explaining that GM owned this so-called 'SAAB' and had done for several years. "What the hell is 'a SAAB'?" the gnarly old car boss bellowed from his top floor office in GM HQ, "Anyone know? What does it mean? What does it stand for?" he hollered, finally adding in frustration, "Is there anyone in the world who knows what 'SAAB' is all about?" Tragically, there isn't. Tungsten immediately dispatched his staff to investigate this mysterious 'SAAB'. Within hours they had returned with several possible solutions, including the suggestions that 'SAAB' was a low-cost furniture store or perhaps a four piece beat combo specialising in guitar and keyboard-based pop hits. One thing was certain; the 'SAAB' seemed to be Swedish. "Damn those Scandinavians," Tungsten was heard to mutter having assembled five items of flat pack furniture and listened to six hours of melodic, if lyrically sometimes weak, up-tempo pop, all in the name of research. "Those blonde bastards sure love their four letter acronyms," he added. As Sniff Petrol went to press the GM team were no closer to finding out exactly what 'SAAB' was, never mind resolving what they were going to do with it, if they found out. We tried to contact 'SAAB' for ourselves but somehow ended up talking to Bjorn Borg. "Do you like movies?" the tennis star asked. "I'm not wearing any pants," he added cheekily before Sniff Petrol put the phone down and went to hide in the other room
Comment
-
Ik vind wel dat je meer en meer Saab ziet in het dagelijkse verkeer. Ik sprak deze week met een Saab dealer ivm de motoren van de te verwachten nieuwe 9-5. Hij verwees naar het huidige motorengamma van de 9-3. Er zou voorlopig geen 'dikke' diesel komen, waar ik eigenlijk op had gehoopt.
Ik 'vrees' dat ik als Saabist naar Jaguar ga overstappen over twee jaren.
Comment
Comment