Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Shit zeg
Wat voor onozelaars zijn dat daar bij GM? Zo'n prachtig merk zo om zeep helpen
Waarom zou je dan nog een SAAB kopen, er is niets speciaal meer aan, het wordt gewoon een Vectra/Insignia met een ander jasje.
Triestig, echt triestig...
General Motors gelooft in Opel en gaat het merk daarom alle mogelijkheden geven om de positie op de Europese markt te versterken. Hiervoor trekt GM in totaal negen miljard euro uit.
Van dat geld zal 6,5 miljard euro direct naar de ontwikkeling van nieuwe modellen en aandrijflijnen gaan. Tot 2012 moeten er maar liefst twintig nieuwe modellen op de markt komen.
Skoda en Seat zijn budget merken voor mensen die zich niet veel beroeren om hun auto en Lancia is een merk dat ook meer kunstmatig in leven gehouden wordt door Fiat dan het leeft hé.
En wat Saab betreft hé. Hoewel ik er vrij harde taal over gebruik gaat dit zeer erg in mijn hart. Want ik hou zielsveel van merken als Saab die ons producten kunnen (konden?) aanbieden waar het imago van "ik ben een drugsdealer" of "kijk mijn ganse spaarrekening en de handtassen van vele oude dames zitten in mijn auto" niet van afdruipt.
Ik hou van merken als Saab en MGR zaliger. Wat schiet er nu nog over: Jaguar,Alfa en Volvo. Merken om te koesteren waar vooral de eerste 2 nog auto's zijn voor mensen die van auto's en techniek houden zonder patserig en embleemgericht te zijn.
Als je kijkt naar de oude Saabs zoals bv de 900 turbo of cabrio,of die guitige 96.....en zelfs de huidige met hun bovengemiddelde Fiat diesels mag het toch gewoon niet dat dit merk Deawoo en VM techniek als basis krijgt. Daarom spreek ik zo kwaad van GM. Zo'n merk moet gewoon een waarde blijven of anders kan het beter gewoon ter ziele gaan,dan blijven de oude modellen ten misnte nog bulken van imago....
Ik denk dat Saab mischien heel goed zou passen bij Jaguar en Land Rover. Jaguar kan dan de markt vanaf de XF voor zich nemen zoals gepland en Saab kan vanaf de 9-5 de markt naar beneden met een 9-3 in alle varianten en evt een 9-1 als concurent voor de BMW 1 voor zich nemen. En dan kunnen direct de terreinwagens van Saab geschrapt worden want dat doet Land Rover.
Ik zie een 9-5 Aero met supercharged motor wel zitten zenne
Ik vind wel dat je meer en meer Saab ziet in het dagelijkse verkeer. Ik sprak deze week met een Saab dealer ivm de motoren van de te verwachten nieuwe 9-5. Hij verwees naar het huidige motorengamma van de 9-3. Er zou voorlopig geen 'dikke' diesel komen, waar ik eigenlijk op had gehoopt.
Ik 'vrees' dat ik als Saabist naar Jaguar ga overstappen over twee jaren.
Raar, ik had iets totaals anders opgevangen.
De nieuwe 9-5 zou op een verlengd insignia-platform komen en zou worden geleverd met VM Motori-diesels te beginnen met de huidige 2.0 diesel die je ook in de captiva terugvindt (en dus niet meer met de huidige, excellente fiat-diesels) en de wat zwaardere GM-benzinemotoren.
Er zou echter ook een 2.9 diesel komen met ongeveer 250pk (dewelke eveneens zou worden gebruikt voor de Europese cadillac modellen en voor de top-insignia).
Door het gebruik van het insignia-platform zou ook een 4x4-versie er wel inzitten ...
Ik blijf echter hopen dat de volgende 9-3 ook op het insignia-platform komt en niet op het volgende nubira/astra-platform, want dan is het voor saab als merk volgens mij "over and out".
"Saab 9-2 en 9-3 krijgen zelfde basis 06-05-2008 21:11
Goed en minder goed nieuws voor Saab fans: General Motors heeft het licht op groen gezet voor de ontwikkeling van een nieuw compact model én de Zweden mogen zelf de volgende generatie 9-3 gaan bouwen (waarmee het autoconcern terugkomt op zijn beslissing op de productieorder aan de Opel fabriek in Rüsselheim te gunnen.
Er zit echter wel een dikke adder onder het gras, namelijk dat beide modellen gebaseerd dienen te worden op hetzelfde onderstel. Het is de 9-3 die een stap terug moet doen, want die zegt het Epsilon platform vaarwel en zal vanaf de volgende generatie (die in 2012 op de markt komt) gebruik gaan maken van het Delta platform. Dit onderstel is bestemd voor alle toekomstige compacte middenklassers van General Motors, variërend van de Chevrolet Cobalt en de Opel Astra.
De volgende generatie 9-3 wordt dus minder premium dan het huidige model en in plaats van een concurrent voor de Alfa Romeo 159 en Honda Accord, wordt het eerder een alternatief voor de Volvo S40 en de Lancia Delta. De koerswijziging van General Motors betekent dat de nieuwe 9-3 niet al in 2010 op de markt komt, maar pas in 2012. Voor Saab lastig, want ondanks de facelift is de 9-3 niet echt okselfris meer, maar het geeft het autoconcern 2 jaar langer de tijd om met een opvolger voor de technisch identieke Cadillac BLS te komen. Dit Amerikaanse premiummerk kan niet zonder een nieuw instapmodel, ondanks dat de BLS zeer matig (en dat is zacht uitgedrukt) verkoopt. Reden is enerzijds de gemiddelde CO2 uitstoot van het gamma, dat zonder de BLS omhoog zou schieten en anderzijds het feit dat het merk met alleen modellen vanaf het formaat CTS in Europa niet in de lucht te houden valt. Om de huidige 9-3 niet al zijn klanten te laten verliezen, komt er in 2010 een ingelaste facelift. Ook de 9-3X (een 'Cross look versie van 9-3 Sport Estate met vierwielaandrijving) moet de verkopen een impuls geven.
De compacte Saab zal ook worden gebaseerd op het Delta onderstel en gaat volgens Zweedse media niet 9-1 heten, maar 9-2. Niet onterecht, want kort door de bocht wordt het verschil tussen dit model en de 9-3 niet meer dan een ‘koffer’ achter. Bovendien houdt Saab zo de ruimte vrij voor een nog kleiner model, die moet gaan concurreren met de Mini en de Audi A1. De introductie van de 9-2 is gepland voor 2011.
De Saab fabriek in Trollhättan wordt zo een ‘Delta’ fabriek met als te produceren modellen de Saab 9-2 plus 9-3 en de cabrioletcoupé versie van de volgende generatie Opel Astra. Rüsselheim zal alle ‘Epsilon II’ modellen gaan bouwen. Dit zijn in ieder geval de Saab 9-5, de Opel Insignia (4-deurs sedan, 5-deurs liftback en Stationwagon met verlengde wielbasis). General Motors aarzelt of zij haar fiat zal geven aan een 3-deurs GTC coupé-uitvoering van de Insignia (zie middelste foto). Ook wordt nog gebroed op een grote cross-over voor Opel. Saab krijgt een aparte cross-over, namelijk de 9-4X welke in productievorm volgens Saab voor 85 % identiek zal zijn aan het eerder dit jaar getoonde studiemodel (zie foto onder)."
De nieuwe 9-3 wordt dus een veredelde chevrolet ipv een verdedelde insignia. Dus ook geen onafhankelijke wielophanging achteraan ...
GM is blijkbaar meer bezig met elke fabriek wat productie te geven ipv goede auto's te maken. Precies of zonder goede auto's die fabrieken gaan blijven draaien ...
Ze zijn daar volledig vergeten dat de eerste taak van een autoproducent, goede auto's maken is. Daarna is de truc om die goede auto's met winst te verkopen.
De theoretische winstmarge op de nieuwe 9-3 zaal wel goed berekend zijn maar wat heb je daar aan als niemand nog de 9-3 gaat kopen ?
En als ik de tekst zo lees, vrees ik dat de volgende 9-3 cabrio zal gebaseerd zijn op de volgende astra cabriocoupé en dus ook een stalen dak zal krijgen ...
Er rest de saabliefhebbers nog maar 1 ding : hopen en bidden dat het theoretisch minderwaardige deltaplatform in de praktijk toch kan tippen aan het volgende focusplatform.
We zullen maar blijven hopen zeker ...
En ook hopen dat de volgende 9-5 een echte klepper gaat worden, een schot in de roos. Of zoals ze bij jaguar zeggen : "een xf-je doen".
Saab zal het nodig hebben ...
Zijn er trouwens al spyshots, tekeningen, ... van de volgende 9-5 ?
De nieuwe 9-3 wordt dus een veredelde chevrolet ipv een verdedelde insignia. Dus ook geen onafhankelijke wielophanging achteraan ...
Ik begrijp de teleurstelling maar ik begrijp niet de verwijzing naar Chevrolet als het gaat om het Astra onderstel. Het Insignia onderstel noemt men toch ook niet het Cadilac onderstel
Saab gaat volgens mij hard op Volvo lijken. Een S40/V50 staat ook op een Focus onderstel. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn.
Saab gaat volgens mij hard op Volvo lijken. Een S40/V50 staat ook op een Focus onderstel. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn.
Nee inderdaad, bij de huidige 9-3 is de binnenruimte ook niet zo denderend... Was bij mij net het punt waarom ik er geen gekocht heb en voor de Passat gegaan ben.
Nee inderdaad, bij de huidige 9-3 is de binnenruimte ook niet zo denderend... Was bij mij net het punt waarom ik er geen gekocht heb en voor de Passat gegaan ben.
Klopt, mijn schoonvader heeft er eentje en een neef ook. Die wagens voldoen maar zijn zeker geen ruimtewonder. Een V50 is nog een tikkeltje kleiner denk ik.
Klopt, mijn schoonvader heeft er eentje en een neef ook. Die wagens voldoen maar zijn zeker geen ruimtewonder. Een V50 is nog een tikkeltje kleiner denk ik.
Ben toen ook naar de V50 gaan kijken en denk niet dat er tussen de 2 veel verschil zit.
Ben toen ook naar de V50 gaan kijken en denk niet dat er tussen de 2 veel verschil zit.
Tussen de V50 en 9-3 break zit een verschil. De koffer van de 9-3 is in ieder geval toegankelijker, de 9-3 is er gekomen omdat de V50 net iets te smal was om te laden. (en ook omdat de T5 duurder is in taksen )
Ik begrijp de teleurstelling maar ik begrijp niet de verwijzing naar Chevrolet als het gaat om het Astra onderstel. Het Insignia onderstel noemt men toch ook niet het Cadilac onderstel
Saab gaat volgens mij hard op Volvo lijken. Een S40/V50 staat ook op een Focus onderstel. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn.
Bij volvo niet omdat het focusonderstel dé referentie in zijn klasse is.
Het heeft sinds de focus I bv. een onafhankelijke ophanging rondom (zoals modellen uit de hogere klasse).
Het huidige astra-onderstel heeft achteraan echter nog steeds een halfstarre achteras, een ophangingstechniek die dateert uit de jaren '90 dewelke qua comfort en rijgedrag een merkelijk slechter resultaat geeft. M.a.w. dat is technisch totaal achterhaald.
Ter illustratie : heden hebben de i30 en de c'eed eveneens al een onafhankelijke ophanging rondom. De astra echter nog niet.
Bon, dat is een probleem voor de huidige astra. Het probleem is echter dat ook het nieuwe delta II - platform van general motors (voor de nieuwe astra/chevrolets/saab 9-1 en 9-3) nog zal werken met een halfstarre achteras. Voor de Amerikanen misschien doodnormaal maar voor een Europees premiummerk - zo wordt Saab toch gepositioneerd door GM - onaanvaardbaar.
M.a.w. - en zoals reeds eerder gezegd in dit topic - de saab 9-3 gaat in 2012 op de markt komen met een ophangingstechniek die dateert uit de jaren 90 en die - met alle respect - zelfs niet meer door koreaanse merken wordt gebruikt wegens achterhaald ...
Chevrolet krijgt dan ook geen saabonderstel maar saab krijgt een (minderwaardig) chevroletonderstel ...
Bij volvo niet omdat het focusonderstel dé referentie in zijn klasse is.
Het heeft sinds de focus I bv. een onafhankelijke ophanging rondom (zoals modellen uit de hogere klasse).
Het huidige astra-onderstel heeft achteraan echter nog steeds een halfstarre achteras, een ophangingstechniek die dateert uit de jaren '90 dewelke qua comfort en rijgedrag een merkelijk slechter resultaat geeft. M.a.w. dat is technisch totaal achterhaald.
Ter illustratie : heden hebben de i30 en de c'eed eveneens al een onafhankelijke ophanging rondom. De astra echter nog niet.
Bon, dat is een probleem voor de huidige astra. Het probleem is echter dat ook het nieuwe delta II - platform van general motors (voor de nieuwe astra/chevrolets/saab 9-1 en 9-3) nog zal werken met een halfstarre achteras. Voor de Amerikanen misschien doodnormaal maar voor een Europees premiummerk - zo wordt Saab toch gepositioneerd door GM - onaanvaardbaar.
M.a.w. - en zoals reeds eerder gezegd in dit topic - de saab 9-3 gaat in 2012 op de markt komen met een ophangingstechniek die dateert uit de jaren 90 en die - met alle respect - zelfs niet meer door koreaanse merken wordt gebruikt wegens achterhaald ...
Chevrolet krijgt dan ook geen saabonderstel maar saab krijgt een (minderwaardig) chevroletonderstel ...
Yep, dat is natuurlijk een verschil dat Focus en dat Astra onderstel. Daar slaan ze serieus de bal mis, hoewel ik geen klagen heb van mijn Astra.
Getting Lotus involved in the development of the car's ride and handling dynamics has paid off - and how. There's real sophistication in the weighting of the controls and the progressive response from all driver inputs. You don't need more than a mile over a challenging road in the car to know that engineers rather than accountants have developed the Sport Hatch.
OK, je hebt een artikel gevonden dat stelt dat de astra goed rijdt maar als je een beetje googled vind je direct héél veel artikels die het focus-onderstel als dé referentie in die klasse aanhalen.
Ik wil ze gerust allemaal posten hoor.
Ik wil nog zo ver gaan om te zeggen dat de astra - en zeker voor een wagen met een halfstarre achteras - echt wel goed rijdt voor die klasse maar ik denk niet dat het betwistbaar is dat de focus nog een stuk beter rijdt.
Comment