Ik las juist hetzelfde : http://www.autointernationaal.nl/art...hp?id=7089&n=3
Maar jongens toch, nog tot 2012 wachten ... Het model is nu al verouderd.
Nieuwe Saab 9-3 uit Duitse handen 14-06-2008 16:30
De kogel is door de kerk: de Opel fabriek in Rüsselheim gaat tóch de volgende generatie Saab 9-3 bouwen. Het model zal weliswaar worden gebaseerd op het zogeheten ‘Global Compact’ platform (van o.a. de nieuwe Opel Astra) en niet op het Epsilon II onderstel van de Opel Insignia en de volgende generatie 9-5, maar General Motors acht de fabriek in Rüsselheim van vitaal belang. Niet alleen is dit de bakermat van Opel, het autoconcern heeft de laatste jaren ook veel geld in modernisering van deze productievestiging gestoken en wil daar nu optimaal van profiteren. De ondernemingsraad van Opel zal blij zijn met de beslissing, want het betekent dat de werkgelegenheid voorlopig gegarandeerd is. Men kan zelfs op zoek gaan naar extra collega’s.
Het getalm rondom de productielocatie van de Saab 9-3 en het onderstel waarop het model gebaseerd dient te worden, betekent wel dat de volgende generatie pas in 2012 op de markt zal komen en niet in 2010, zoals oorspronkelijk gepland. Voor Saab jammer, want de facelift van de 9-3 heeft op de verkopen niet echt een positief effect gehad en nu moet men 4 jaar door met een model dat zeker in vergelijking met de Duitse concurrentie een generatie achter loopt.
.
.
De verlate introductie van de 9-3 betekent wel dat er in Rüsselheim een beter rendement gerealiseerd kan worden. Immers, in 2012 zal de Opel Insignia over zijn verkoophoogtepunt heen zijn, vooral omdat concurrent Volkswagen dan de Passat vernieuwd zal hebben. Een extra productieopdracht voor de 9-3 kan de verwachte orderdip bij de Insignia dan mooi compenseren. Als alles volgens plan verloopt kan de fabriek dan een aantal jaar continu op volle capaciteit draaien, oftewel jaarlijks 270.000 auto’s bouwen, verdeeld over de Insignia, de 9-5 en de 9-3.
Aan de neus van Trollhättan, waar de Saab fabriek staat, gaat de productieorder voor de nieuwe 9-3 dus voorbij maar de Zweden zullen gecompenseerd worden door een groen licht voor de 9-2 (Saab’s antwoord op de Audi A3) en een grotere productieorder voor de nieuwe Opel Astra.
De kogel is door de kerk: de Opel fabriek in Rüsselheim gaat tóch de volgende generatie Saab 9-3 bouwen. Het model zal weliswaar worden gebaseerd op het zogeheten ‘Global Compact’ platform (van o.a. de nieuwe Opel Astra) en niet op het Epsilon II onderstel van de Opel Insignia en de volgende generatie 9-5, maar General Motors acht de fabriek in Rüsselheim van vitaal belang. Niet alleen is dit de bakermat van Opel, het autoconcern heeft de laatste jaren ook veel geld in modernisering van deze productievestiging gestoken en wil daar nu optimaal van profiteren. De ondernemingsraad van Opel zal blij zijn met de beslissing, want het betekent dat de werkgelegenheid voorlopig gegarandeerd is. Men kan zelfs op zoek gaan naar extra collega’s.
Het getalm rondom de productielocatie van de Saab 9-3 en het onderstel waarop het model gebaseerd dient te worden, betekent wel dat de volgende generatie pas in 2012 op de markt zal komen en niet in 2010, zoals oorspronkelijk gepland. Voor Saab jammer, want de facelift van de 9-3 heeft op de verkopen niet echt een positief effect gehad en nu moet men 4 jaar door met een model dat zeker in vergelijking met de Duitse concurrentie een generatie achter loopt.
.
.
De verlate introductie van de 9-3 betekent wel dat er in Rüsselheim een beter rendement gerealiseerd kan worden. Immers, in 2012 zal de Opel Insignia over zijn verkoophoogtepunt heen zijn, vooral omdat concurrent Volkswagen dan de Passat vernieuwd zal hebben. Een extra productieopdracht voor de 9-3 kan de verwachte orderdip bij de Insignia dan mooi compenseren. Als alles volgens plan verloopt kan de fabriek dan een aantal jaar continu op volle capaciteit draaien, oftewel jaarlijks 270.000 auto’s bouwen, verdeeld over de Insignia, de 9-5 en de 9-3.
Aan de neus van Trollhättan, waar de Saab fabriek staat, gaat de productieorder voor de nieuwe 9-3 dus voorbij maar de Zweden zullen gecompenseerd worden door een groen licht voor de 9-2 (Saab’s antwoord op de Audi A3) en een grotere productieorder voor de nieuwe Opel Astra.
Comment