Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
In een Zweedse krant is het businessplan op basis waarvan de EIB-lening van Koenigsegg voor Saab werd goedgekeurd, uitgelekt :
Koeningsegg's secret buisness plan for Saab.
The buisness plan that Koenigsegg Group have for Saab Automobile includes a number of new models and goes all the way to year 2016 writes Dagens Industri.
The newspaper has got its' hand on an internal document that was the foundation for the negotiations with both the EIB and the Swedish governement.
The document points to many new planned models, among thos a totally new eletrical powered Saab 9-3X that will be launched in 2012. Then there also will be hybrid-versions of the 9-5 and 9-3 on the market.
The owners promises, according to the buisness plan, to invest 6 billion SEK (about 595 millions EUR today) in product development from next year and onwards.
The target with the plan is to transform Saab to a true preium brand in 2016. Then they will build more exclusive and more expensive cars and it should be enough with 65.000 cars a year to reach break-even financially.
In the first phase of the plan, between 2010 and 2011, it will need 115.000 cars per year to avoid making a financial loss.
In the buisness plan they clarify the ownership. The main financier, buisness man Augie Fabela, and his russian partner, buisness man and scientist Dmitri Zimin, are main owners in the Dutch "Solsken BV" which in its' turn is the main owner in Koeningsegg Group.
Facts:
The 3 phases for Saab:
2010-2011: present phase
* 115.000 cars sold gives break-even financially
* Average price per car: 189.000 SEK
2012-2015: transformation phase
* 80.000 sold cars gives break-even financially
* Average price per car: 208.000 SEK
* New models including a 9-5 Koeningsegg Edition
2016 - : premium phase
* 65.000 sold cars gives break-even financially
* Average price per car: 280.000 SEK
* New models including a New 900
Het ziet er dus naar uit dat Saab (nog) meer (maar wel bewust) een nichespeler zal worden met toch wel beduidend hogere prijzen (al dient er uiteraard rekening te worden gehouden met inflatie e.d.).
Anderzijds, de nieuwe modellen van Saab voor de nabije toekomst (9-5 sedan en break, 9-4x en 9-3x) zijn wel allemaal wagens in het duurdere segment hetgeen de gemiddelde wagenprijs ook doet stijgen. Maar toch, de prijzen die ze vanaf 2016 willen vragen ...
Ah ja, de vermelde prijzen zijn de prijzen "af fabriek", dus zonder btw, belastingen, winstmarge dealer, transport, ... Voor alle duidelijkheid : 1 EUR = 10,2000 SEK, 1 SEK = 0,0980 EUR.
Momenteel met duitse exportplaten. Dan heb ik je afgelopen week gekruist in Tielt (Felix d'Hoopstraat als ik me niet vergis). Ik dacht er op dat moment nog aan...
Momenteel met duitse exportplaten. Dan heb ik je afgelopen week gekruist in Tielt (Felix d'Hoopstraat als ik me niet vergis). Ik dacht er op dat moment nog aan...
Das waar, maar aanbod in Duitsland is toch zoveel groter in vergelijking met België (alhoewel het Saab aanbod in vgl met de duitse merken toch zeer klein is).
Importeren uit Zweden was ook een optie, maar daar is het aanbod diesels nihil. Het alternatief was een biopower op lpg, maar, aangezien de vorige veel sneller dan verwacht was verkocht (in NL), was Duitsland en een diesel, veel meer voor de hand liggend....
Comment