Mededeling

Collapse
No announcement yet.

SAAB Lovers

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door van god los Bekijk Berichten
    Eerlijk gezegd, ik begin toch wel een beetje gefrustreerd te geraken in Saab.

Ben gisteren naar het salon geweest en prijs gevraagd voor een 9-3 1.9TTID aero cabrio (voor echt, om ene binnen dit en een paar weken te bestellen in principe).

We beginnen samen te stellen :
    Verkoper : Welke kleur had je graag gehad ?
    Ik : van dat heel licht blauw vind ik wel leuk.
    Verkoper : Ah ja, dat gaat niet meer, nog slechts 6 kleuren : wit, lichtgrijs, donkergrijs, zwart (al vier kleuren die ik echt niet wil), donkerblauw en rood (rood moet ik ook echt niet hebben, dus maar donkerblauw gepakt, valt eigenlijk nog wel best mee).

Maar komaan, 6 kleuren ? Ben ik hier bij Lada in de jaren '80 ? Bij elk ander merk kan je kiezen uit 15 kleuren, bij Saab slechts 6 kleuren.

Bon, uiteindelijk een prijs offerte : ongeveer 46.500 EUR. Ik vraag beleefd naar eventuele salonacties. Reactie : geen officiële salonacties op (behalve een TX-pakket voor een paar honderd euro maar waarom zou ik zo'n lelijk namaak carbon in mijn interieur willen ?) dus in principe volle pot te betalen. Ok, ik weet ook wel dat de dealer uiteraard altijd iets kan/zal doen maar toch, commercieel gezien toch niet echt slim.

Plus, waarom zou ik dan een offerte laten maken, dan kan ik evengoed even op de car configurator zelf wat klikken.

Soit, groot bijkomend probleem : ik heb het dashboard van de 9-3 nog eens bekijken (in de SH die vlakbij stond, bij de cabrio op de stand waren ze toch zo slim geweest om daar een lederen hirsch dash in te zetten) : die plastics dat is dus echt nissan primera '92 kwaliteit. Keiharde, blinkende zwarte plastic en die oh zo duidelijke plastic "aluminium" rand, brengt echt geen verbetering.

Sorry, maar een auto waar je een prijs op plakt van 46.500 EUR daar steek je toch zo geen rommel in.

Bovendien, het bedieningspaneel van die 9-3 is (nog steeds) gelijk aan het paneel van mijn 9-5 van 2006 ... een paneel dat trouwens toen al niet echt het toonbeeld van moderniteit en klasse was (ik heb de auto 2de hands gekocht ondanks het paneel omdat hij voor de rest perfect was wat ik zocht en de prijs scherp was).

Op 10 meter van de 9-3 cabrio staat ook de BMW 320d cabrio. Ook een offerte gevraagd (gelijk uitgerust, daar heb ik speciaal op gelet + reeds het facelift model, dus met 185pk en 380nm) : ongeveer 47.500 EUR en er kon nog over geklapt worden (saloncondities al wel afgetrokken maar die zijn er bij Saab dus blijkbaar niet op de 9-3 aero ttid cabrio).

+ de BMW is zuiniger, kan officieel met 163pk worden geleverd (scheelt ook weeral 1.250 EUR BIV) en valt in 75% aftrekbaarheid (Saab 9-3 70%).

Kan er mij iemand een rationeel argument geven waarom ik voor de Saab 9-3TTID cabrio zou moeten kiezen ? Een Saab cabrio is voor mij een jongensdroom en ík ben al serieus aan het twijfelen ... Hoe verkopen ze die bakken dan aan niet saabliefhebbers, aan de gemiddelde autoconsument ? Dan mogen ze nog korting geven bij de dealer zelf, de mensen worden afgeschrikt en gaan niet meer tot aan de dealer.

Ik bedoel, ik wil dus eigenlijk een Saab 9-3 kopen en zelfs ik kan er mijzelf niet meer toe overtuigen ... Ben ik nu een moeilijke mens of herkennen nog saabliefhebbers mijn frustratie en ergernis ?

ik begrijp enigszins Uw ergernis, maar, de omstandigheden in acht genomen vind ik het sterk dat de invoerder nog inspanningen heeft gedaan om Saab op het salon te vertegenwoordigen.

Wees gerust dat er zeker dealerkortingen gegeven worden. Wat de kleuren betreft, dat wist ik ook niet, maar ik denk dat momenteel de lakstraat van Saab niet op volle toeren draait

En geef toe, zou je echt met een BMW willen rijden (dan had je toch geen 9-5 Sh 2.3 t gekocht, alhoewel voor die prijs...) Ik blijf erbij, een Saab koop je met je hart...
    saab 96 (1973)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20654
    saab 93 tid (1998 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20653 saab VERKOCHT
    saab 95 estate 2.0t Lpi (2002) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20650 VERKOCHT
    saab 93 se 2.0t cabrio (2002)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47497
    saab 95 tid vector sportshatch (2006) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=42149
    renault grand espace 2.0 dci (2008 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4792653
    Porsche 993 (1994)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door saabi Bekijk Berichten
      Wees gerust dat er zeker dealerkortingen gegeven worden.
      Denk ik ook wel. Voor kortingen moet je trouwens niet op het salon zijn, maar bij de dealer zelf.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door walter Bekijk Berichten
        Wat mij opviel gisteren op het salon, er was gigantisch veel volk op de stand van Saab.
        Er hing ook een beetje een sfeertje van "this is it" vond ik, ik werd er wat triestig van

Comment

• Ik vond het eigenlijk vooral triestig dat de 9-5 nie topen was voor het grote publiek. Enkel achterin stond nog een 9-5 waar je in kon... . Hoe verwachten ze nu klanten te lokken? De mensen denken dat het weer het zoveelste prototype is ofzo
          2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

ik begrijp enigszins Uw ergernis, maar, de omstandigheden in acht genomen vind ik het sterk dat de invoerder nog inspanningen heeft gedaan om Saab op het salon te vertegenwoordigen.
            Er is blijkbaar echt pas op het laatste moment beslist om de stand toch te openen. De stand op zich was wel voorzien maar er waren blijkbaar plannen om hem niet te openen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
              Ik vond het eigenlijk vooral triestig dat de 9-5 nie topen was voor het grote publiek. Enkel achterin stond nog een 9-5 waar je in kon... . Hoe verwachten ze nu klanten te lokken? De mensen denken dat het weer het zoveelste prototype is ofzo
              Er stond toch gewoon een nieuwe 9-5 op de stand tussen de andere auto's? Ik heb er zelfs nog ingezeten!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk Berichten
                Er stond toch gewoon een nieuwe 9-5 op de stand tussen de andere auto's? Ik heb er zelfs nog ingezeten!
                Ik ook. En dat interieur : hammergeil !

Indien ze nu eens een soortgelijk interieur in de 9-3 zouden leveren, ik had ter plaaste getekend.

Comment

• edit.
                  Last edited by Wouter; 23/01/2010, 20:31.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door walter Bekijk Berichten
                    Koop dan een BMW, uw vrienden zullen u ook cooler vinden.
                    BMW is niet echt mijn merk van voorkeur (ik zou dan eerder voor een C70 gaan) maar BMW is een (dikke) klant op het werk dus het zou worden "geapprecieerd" als ik een BMW zou kopen. Volvo en Saab vinden ze geen probleem maar Audi en Mercedes dat zien ze - begrijpelijk - toch liever niet ...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                      Ik vond het eigenlijk vooral triestig dat de 9-5 nie topen was voor het grote publiek. Enkel achterin stond nog een 9-5 waar je in kon... . Hoe verwachten ze nu klanten te lokken? De mensen denken dat het weer het zoveelste prototype is ofzo
                      Huh?? Ik ben Vorige week donderdag geweest en toen was deze wel volledig open. Zelfs de motorkap ging open..

Vanbinnen trouwens echt een superzalig interieur.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ugeken Bekijk Berichten
                        Denk ik ook wel. Voor kortingen moet je trouwens niet op het salon zijn, maar bij de dealer zelf.
                        Bij alle andere merken worden de salonpromoties meegedeeld op het salon zelf waarna je wordt doorgestuurd naar de dealer om te kopen.

Mijn punt is juist dat de potentiële kopers op het salon (rechtstreeks of onrechtstreeks toch 20% van de autoverkoop dit jaar) niet worden verleid om tot bij de dealer te gaan.

Comment

En geef toe, zou je echt met een BMW willen rijden (dan had je toch geen 9-5 Sh 2.3 t gekocht, alhoewel voor die prijs...) Ik blijf erbij, een Saab koop je met je hart...
                          Ja, maar die aankoop moet toch ook ergens rationeel te verantwoorden zijn (het gaat hier - naar mijn normen toch - wel over een smak geld hoor).

En die 9-5 : uiteindelijk voor 11.500 EUR gekocht (inclusief nieuwe banden). Het rare was dat het ook nog eens zonder discussie was.

Mijn eerste bod was 11.500 EUR en nog nieuwe banden eronder en die verkoper zei direct : "ja, da's goed". Veelbetekend vreesde ik maar ondertussen heeft hij een groot onderhoud gehad + nazicht bij de Saab garage en de wagen is in uitstekende staat.

Zegt anders wel veel over de waarde van Saab. De verkoper voegde er zelf ook nog aan toe dat hij ook niet begreep waarom die Saabs voor geen geld gaan (je kan al raden voor hoe veel (hoe weinig) die wagen is ingeruild bij de Mercedes-garage waar die kerel hem heeft opgekocht).

Soit, ik ga de 9-3 cabrio 1.9TID deze namiddag nog testrijden en aansluitend een 1.9TTID sedan om de motor eens te testen. Ze zullen echter wel met een zeer scherpe prijs over de brug moeten komen om mij te overtuigen.

En die BMW, dat heb ik hierboven al uitgelegd. Dat zou zijn voor een stuk zijn om het werk te plezieren.

Comment

Ja, er stonden er 2 (waarvan 1 achter de schermen). Deze op de stand zelf was open.

Comment

• Toen ik er was was die gewoon dicht hoor . HAAT!
                              2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

• Als mijn gezaag begint tegen te steken, laat dan maar iets weten dan stop ik er mee ... maar hier komt het vervolg op mijn poging tot aankoop van een saab 9-3 1.9ttid cabrio :

Zaterdag dus een testrit gemaakt met een 1.9ttid sedan (om de motor te testen) en een 1.9tid cabrio (om de cabrio te testen).

Eerst een half uur moeten wachten en dan pas kunnen vertrekken maar bon ... de testritten op zich zijn redelijk goed meegevallen. Daarna een verkoopgesprek gehad.

Ah ja, eerst nog een laatste opmerking m.b.t. de kwaliteit van het interieur : het aerostuur, dat "metaal" is zo overduidelijk plastic, dat het echt belachelijk is. Zet er dan een gewoon stuur in.

Plus, waarschijnlijk persoonlijk maar een volledig lederen stuur vind ik comfortabeler (grip, gevoel, ...).

1) deze verkoper wist mij te melden dat de kleurbeperking blijkbaar toch niet van toepassing zou zijn, dit is enkel op de TX-promoties. Allé voorlopig toch want blijkbaar verandert dit van dag tot dag (wat mij niet echt een comfortabel gevoel geeft)

2) In de testauto's stond de navigatie tweemaal op Engels. Ik vraag veiligheidshalve of dat (uiteraard) ook naar Nederlands kan worden gezet : Nee, gaat niet. Begint die verkoper te lullen dat dat met het luchtvaartverleden van Saab te maken heeft (). Toen hij zag dat dat verhaaltje bij mij niet pakte, stelde hij dan maar een after market kenwoodsysteem voor dat wel up-to-date is.

Maar opnieuw : het af-fabrieknavigatiesysteem enkel in het Engels ??? We zijn wel al in 2010 hoor.

3) ik zeg dat de auto op de bvba komt en vraag dan ook of a) de auto dan onder fleetvoorwaarden valt (meestal interessanter) en b) of er salonacties zijn.

Ah zegt de verkoper, inderdaad, er zijn zeer interessante kortingen momenteel met het salon voor de fleet. Ik uiteraard benieuwd. "De normale fleetkorting van 4% wordt maar liefst verdubbeld naar 8%". Ik heb toen een minuut gezwegen en heb dan maar gezegd dat ik nog iets ging laten weten.

Waarschijnlijk kan die dealer daar ook niet aan doen dat hij vanuit de invoerder geen betere verkoopsondersteuning krijgt, maar komaan, bij BMW geven ze nu zelfs betere kortingen (en ik veronderstel bij alle andere merken ook).

Als Saab overtuigd is dat zij premiumprijzen moeten vragen voor technisch achterhaalde wagens, dan koop ik mij maar geen nieuwe Saab. Dan kijk ik desgevallend wel uit naar saabkoopjes op de 2de handsmarkt.

Als het een nieuwe Saab wordt, bestel ik wel een linksgestuurde in Engeland. Rekeninghoudend met de Belgische btw en de wisselkoers, kom ik dan op een 40.000 EUR catalogusprijs en die wagen is dan ook nog eens beter uitgerust (18" + bandendrukcontrole). Ze mogen die bestelling van Europa toch niet weigeren.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dessel Bekijk Berichten
                                  Ik en mijne pa hebben meegedaan met het convoy, elk met onze eigen Saab. Het was gewoon schitterend: alle modellen waren er in alle versies en kleuren, op de autosnelweg rijden met voor en achter u alleen maar Saabs, een parking met +500 Saabs, toeschouwers die zot werden altijd als er een hoop Saabs passeerde, ...

Bijna elke brug stond vol met toeschouwers

Cabrio rijden zoals het moet

Het typische beeld

Een 400-tal Saabs (nog lang niet het drukste moment) op het eindpunt: het Maxisterrein in Muiden

Comment

• Het lijkt er op dat Spyker en GM een akkoord hebben bereikt dat ook nog eens is goedgekeurd door de Zweedse regering. Later vandaag zal er een persconferentie plaatsvinden en daarbij zal meer info naar buiten komen. Want ook de European Investment Bank moet nog het een en ander goedkeuren. Er kwamen de afgelopen dagen […]

Er is dus toch nog hoop blijkbaar...

Comment

Het lijkt er op dat Spyker en GM een akkoord hebben bereikt dat ook nog eens is goedgekeurd door de Zweedse regering. Later vandaag zal er een persconferentie plaatsvinden en daarbij zal meer info naar buiten komen. Want ook de European Investment Bank moet nog het een en ander goedkeuren. Er kwamen de afgelopen dagen […]

Er is dus toch nog hoop blijkbaar...
                                      Om 17u30 persconferentie bij GM, live stream

Comment

• Het is officieel: Spyker koop SAAB.

2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

• om 19u15 is het persconferentie

live te bekijken op RTL
                                          2015 BMW F11 520dA
                                          1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

Working...
                                          X