Mededeling
Collapse
No announcement yet.
SAAB Lovers
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Schone wagens
Wel het lijkt een sedan waar ze stukje hebben aan gezet op er een break van te maken.
Comment
-
Ik vind het niet lelijk
Het is zoals je zegt iets dat Saab veel de
En dat von ik wel tof aan Saab ze volgde niet de trends.
Comment
-
-
-
Deze zwanenzang van Saab is veel schaarser dan een Ferrari Enzo.
2010 tot 2012 waren roerige tijden voor Saab. Om eerlijk te zijn, eigenlijk is het altijd hommeles geweest bij het trotse Zweedse merk. Kort samengevat: Victor Muller probeerde Saab met Spyker te redden. Om dat voor elkaar te krijgen moest de 9-5 zo snel mogelijk aan de man gebracht worden. De 9-3 was stokoud, en de voorgaande 9-5 nog ouder. De 9-5 NG is uiteindelijk nog krap twee jaar in productie geweest.
Echter, om echt aantallen te maken in Europa is een stationwagon variant bijna noodzakelijk. Deze werd ook ontworpen en ontwikkeld.
Halverwege januari 2011 word de Estate gepresenteerd en in april worden de prijzen bekend gemaakt. Voor zo’n 45.000 euro kun je er een bestellen. In Nederland was er een speciale actie: 2.000 euro extra korting als je voor 31 mei dat jaar besteld. Je voelde hem al aan komen: Saab moest orders binnen halen. Dit was de laatste kans.
Echter, zoals bekend, GM gooide roet in het eten en Saab heeft nooit de productie kunnen opstarten van de 9-5. Alleen de pre-productie exemplaren waren klaar. Het ironische is dat er meer uitvoeringen gepland stonden dan dat er daadwerkelijk gebouwd zijn. De 9-5 was leverbaar met diverse benzine en dieselmotoren, voor,- of vierwielaandrijving, handbak of automaat en diverse aankledingen. Totaal aantal uitvoeringen: 64. Totaal aantal gebouwde modellen: 27.
Drie zijn er naar het Saab museum gegaan, en er missen er nog een paar, maar van de rest is alle informatie bekend.
Comment
Comment