Mededeling

Collapse
No announcement yet.

SAAB Lovers

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Rijdt ook goed, niet sportief maar comfortabel snel, mijne had 225pk en spinde door tot in 3de
    Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
    Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
    Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

    Comment


    • There are Pretenders among us.....
      Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

      Comment


      • Saab 96 (1972)






        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • edit.



          Last edited by Jocar; 22/09/2018, 11:22.
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • Saab 99 EMS, 1973 (1975 model also shown).
            The EMS was the performance version of the 99 (it was also the basis of Saab’s rallying efforts) until the introduction of the Saab 99 Turbo in 1978.





            There are Pretenders among us.....
            Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

            Comment


            • SAAB 96 (1960-1980)

              Uiterlijk verschilt de Saab 96 van 1960 niet al te veel van zijn voorganger: de 93. Het dak is wat hoger zodat er meer hoofdruimte ontstaat, de achterruit en de kofferruimte zijn vergroot en het dashboard is gemoderniseerd. Onder de motorkap staat in eerste instantie nog de bekende 748 cc driecilinder tweetaktmotor met 38 pk, maar na 1963 is die opgeboord tot 841 cc en daarmee goed voor 40 pk. Er is ook nog een 57 pk versie met drie carburateurs, maar die auto wordt eigenlijk alleen aan mensen verkocht die hun 96 gebruiken voor de rallysport. De modellen vanaf 1965 hebben een iets verlengde neus en dat is niet voor niets, want twee jaar later maakt de pruttelende tweetaktmotor plaats voor een modernere krachtbron: een V4 uit de Ford Taunus 12M met een inhoud van 1.498 cc en een vermogen van 68 pk. De tweetaktversie blijft trouwens wel gewoon te koop tot aan 1968. Al die tijd heeft de Saab nog een drieversnellingsbak, maar vanaf dan is ook een vierde versnelling leverbaar. In 1969 komt er weer een modernere Saab, die dit maal 99 heet, maar dat neemt niet weg dat de 96 gewoon leverbaar blijft tot 1980.
              Ook de Saab 95 mag hier trouwens niet vergeten worden. Dat is een stationversie van de 96, die vreemd genoeg al een jaar vóór de sedan (in 1959) wordt geleverd. De Saab 96 vergaart vooral veel roem dankzij de Zweedse rallycoureur Eric Carlsson die eindeloos veel prijzen in de wacht sleept met de auto. Hij wordt onder meer eerste in de RAC Rallies van 1960, 1961 en 1962 en in de Rallyes Monte Carlo van 1962 en 1963. De Saab 96 is heel even onder licentie in Nederland gebouwd. Saab had een fabriek in Rotterdam waar slechts 570 exemplaren zijn gebouwd.











              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • SAAB 99 (1967-1985)

                Saab introduceert in november 1967 het eerste echte nieuwe model sinds de 96: de 99. De 99, met zijn kenmerkende uiterlijk, beschikt over voorwielaandrijving, een diagonaal gescheiden remsysteem met handrem op de voorwielen (!), schijfremmen voor en achter en een veiligheidsstuurkolom die bij een crash van de bestuurder af beweegt.
                Het tweedeurs model betekent op motorengebied een revolutie bij Saab; in plaats van met de oude vertrouwde tweetakt kwam de 99 met een geheel nieuwe, door Leyland (Triumph) ontwikkelde viertakt met bovenliggende nokkenas van 1.709 cc en 80 pk. Saab ging voor deze motor niet over één nacht ijs: vanaf 1960 experimenteerde men met nieuwe tweetakts en werd zelfs een Wankelmotor overwogen. In 1962 viel de beslissing voor een geheel nieuwe motor van Triumph, waarmee de Zweden sinds 1965 uitvoerig testten.
                De nul-serie van de 99 begint pas in 1968; vanaf eind 1968 is de auto daadwerkelijk te koop. In de jaren daarna wordt het motorenaanbod uitgebreid, vanaf 1970 komt ook een vierdeurs 99 ter beschikking (de eerste Saab met vier portieren!). Modeljaar 1974 brengt de 99 Combi Coupé, die een verlengde achterzijde met grote achterklep heeft. In 1977 komt de spectaculaire Turbo op de markt, die van de robuuste Zweed in één klap een sportieve wagen maakt.
                In 1983 ondergaat de 99 een facelift die grotere bumpers en een gewijzigd front met zich meebrengt. Zo blijft de 99 in productie tot hij in 1985 wordt afgelost door de 90. Dat is in feite niets meer dan een 99 met de achtersectie van de 900 sedan. Er zijn dan in totaal 588.643 exemplaren gebouwd van de 99. De 90 houdt het naast 900 en 9000 vol tot 1987. Een directe opvolger is er niet gekomen.









                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment




                • image.png.eeede114d324b634497ecd0adf220a76.png







                  Comment


                  • SAAB 900 (1) (1978-1993)

                    Al vanaf 1968 bouwde Saab de 99, maar ondanks zijn schokabsorberende bumpers en koplampwissers leverde het toch nog problemen op om die auto door de strenge Amerikaanse veiligheidseisen te krijgen. Saab, voor wie ook in Amerika de veiligheid de sterkste troef was, kon niet achterblijven en kwam daarom snel met een antwoord. Dat werd de 900, die in 1978 zijn opwachting maakte. In feite puur een doorontwikkeling van de 99, maar ook eentje die groter was geworden. Hij was direct leverbaar als drie en vijfdeurs met de enorme naar boven te openen kofferklep. In 1980 volgt een sedan. Een tweeliter viercilinder met 100 pk was de basismotor, maar Saab had al furore gemaakt met turbo’s, dus kon ook de 900 niet achterblijven. In 1981 wordt de 900 Turbo APC geïntroduceerd. De zestienklepsmotor met 175 pk van die auto speelde in op de verschillende benzines die verkocht werden: de motor paste zichzelf aan aan het octaangehalte van de benzine die er in de tank zat. De Turbo werd al snel razend populair, ondanks zijn royale turbogat. In 1983 was een op de drie verkochte 900’s een Turbo.
                    In 1986 wordt een prachtig gelijnde cabriolet met plaats voor vier onthuld en in 1987 worden front en achterzijde van de hele reeks gemoderniseerd. De grille met chromen omlijsting springt daarbij het meest in het oog. Weer een jaar later wordt de reeks uitgebreid met de 900 S, die was uitgerust met een lagedruk turbo. Eentje dus die vooral onderin zijn kracht afleverde en waarbij het turbogat veel minder aanwezig was. Deze leverde 141 pk. De 160 pk sterke 900 Turbo 16 S (vanaf 1989) is de meest gewilde variant. Deze was alleen leverbaar als driedeurs en als cabriolet en kwam altijd met een aerodynamische bodykit die bestond uit de nodige spoilers en driespaaks lichtmetalen wielen. De allerlaatste geproduceerde versies daarvan (uit 1993) komen met 170 of 180 pk. Daarna wordt de 900 opgevolgd door de 900 II: de eerste Saab die samen met General Motors werd ontwikkeld.











                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment








                    • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Na een vrij saaie 900 GLE vierdeurs van 1982 die ondanks een motoraanpassing niet echt een boeiende wagen was, kwam bij mij een 900 T16 in 1988. Deze kon mij wel bekoren, ik hield hem 17 jaar lang en wordt nog steeds nostalgisch als ik er aan denk...

                        Comment


                        • SAAB SONETT II (1966-1970)

                          Het eigenwijze Saab presenteert in 1966 de Sonett II. Het zeer compacte sportwagentje (slechts 3,78 m lang) is gebaseerd op de roemruchte rallyversie van de Saab 96, de Monte Carlo, waarmee hij onderstel en motor deelt. In tegenstelling tot de Sonett I, een open tweezitter uit 1956, ging Sonett numero II gewoon in productie, zij het in zeer kleine aantallen. De tweetakt driecilinder levert 60 pk op de voorwielen en was goed voor een sprint naar de 100 in 12,5 seconden en een topsnelheid van 150 km/h.
                          De Sonett II is een opvallende verschijning, niet in de laatste plaats door zijn kofferklep, die meer wegheeft van een uit de kluiten gewassen kattenluikje… Overigens is Saab na het stopzetten van de produktie van de DKW F102 in juli 1966 de laatste West-Europese producent van tweetakt-automodellen.
                          In 1967 wordt de tweetakt driecilinder vervangen door een viertakt V-viercilinder van Ford (zoals ook gemonteerd in de 96). Het vermogen ligt nu iets hoger, waardoor de Sonett nu maximaal 160 km/h loopt. De Sonett V4 is herkenbaar aan de bult op de motorkap, die nodig is om de grotere motor te kunnen plaatsen. Tegelijkertijd worden de bumpers voorzien van rubber stootblokken en worden interieur plus dashboard gewijzigd. In totaal worden tot 1970 1.868 exemplaren gefabriceerd.





                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • There are Pretenders among us.....
                            Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                            Comment


                            • saab 9005 fivebow concept





                              Comment


                              • Lijkt wel een Amerikaanse Saab.
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                Comment


                                • There are Pretenders among us.....
                                  Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                                  Comment


                                  • DE TWEELING: LANCIA DELTA - SAAB 600 (1980 - 1982)

                                    De eerste generatie Lancia Delta dankt een groot deel van zijn bekendheid misschien wel aan de spannende HF Turbo's, Integrales en Evo's. Minder bekend is het stiefbroertje dat kortstondig onder de vlag van Saab werd verkocht: de Saab-Lancia 600.

                                    Kort nadat de Saab 96 in januari 1980 officieel afzwaaide, werd in Denemarken, Noorwegen en Zweden een wel heel opmerkelijke Saab op de markt gebracht: de Saab 600, een Delta-met-Saab-badges die tussen 1980 en 1982 werd verkocht.

                                    Saab en Lancia waren sinds medio jaren zeventig al bekenden van elkaar. Het Zweedse merk en de Fiat Group, sinds 1969 eigenaar van Lancia, tekenden namelijk al een overeenkomst waarin onder andere werd vastgelegd dat de Autobianchi 112 vanaf 1974 via de Zweedse Saab-kanalen als Lancia A112 zou worden verkocht. Saab had zelf geen geld om een middenklasser op de markt te brengen en klopte dus bij Lancia aan voor de Delta. De Saab 600 diende in theorie als nieuw instapmodel, al was de auto slechts marginaal goedkoper dan de iets hoger gepositioneerde 99. Een échte Saab.

                                    Waar de Lancia Delta tussen 1980 en 1983 met een 1.3 en 1.5 te krijgen was, leverde Saab de 600 alleen met de al genoemde 85 pk sterke 1.5, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Eén van de weinige technische wijzigingen die Saab op de auto doorvoerde, had betrekking op het verwarmingssysteem, dat door Saab werd aangepast aan het koudere Noorse klimaat. Helaas voor Saab: de aanpassingen konden niet voorkomen dat het systeem bij hevige kou ondermaats presteerde. Verder zou Saab een krachtiger startmotor hebben gemonteerd en zou ook de ontsteking zijn aangepast. Tevens zou de Saab 600 een betere antiroestbehandelig hebben gehad dan de reguliere Delta.

                                    Tot 1986 was de Saab 600 op de Zweedse markt te vinden, al werd er later voor gekozen om de auto simpelweg als Lancia Delta in de prijslijsten te zetten. Opvallend gegeven: in Finland werd de Saab 600 niet gevoerd, omdat Saab-Valmet daar tussen 1979 en 1987 de Talbot Horizon produceerde, een concurrent.

                                    De samenwerking die aan de Saab 600 het levenslicht schonk, houdt nauw verband met het Type 4-project waar medio jaren tachtig de Saab 9000, Lancia Thema, Fiat Croma en Alfa Romeo 164 de vruchten van waren.





                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • Ik wist dit niet. De meesten zijn na die 2 jaar dan ook snel weggeroest in het hoge noorden. Wat een idee destijds van het robuuste Saab om in zee te gaan met een rammelende Italiaan die nu nog steeds niet tegen echte koude kan.

                                      Schoonheid en rally prestaties zijn niet alles uiteraard





                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • Dateert uit dezelfde periode van de samenwerking voor de Saab 9000, Fiat Croma, Lancia Thema (en de 4de ontschiet me even, Alfa 164 ?).
                                        De Fiat-groep heeft vaker meegewerkt aan badge-engineering. Makkelijk om samenwerking met andere fabrikanten af te sluiten, of licentie-inkomsten te ontvangen.
                                        Omdat het nogal eens voor andere markten gebeurde, weten we daar meestal niet zo veel vanaf.
                                        De Franse merken hebben bv. nogal wat licentie-overeenkomsten gesloten in het oostblok en Midden-Oosten.

                                        Later heeft Saab bv. ook nog de Subaru Impreza als 9-2x aangeboden, maar niet op de Belgische markt, dacht ik.

                                        Wel altijd leuk om zo'n dingetjes eens tegen te komen.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten
                                          Dateert uit dezelfde periode van de samenwerking voor de Saab 9000, Fiat Croma, Lancia Thema (en de 4de ontschiet me even, Alfa 164 ?).
                                          Dat verklaart hun later faillissement waarschijnlijk, die merken zijn bijna allemaal om zeep ondertussen. Jeep gaat het worden imo

                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X