@SPG900: rij je zelf ook met een 900? Heb je er foto's van?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
SAAB Lovers
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Met deze heb ik een jaar rondgereden:
Na een jaar heb ik onder ogen moeten zien dat deze auto een beetje te duur werd voor mij. Er waren enkele mankementen die me een beetje te veel geld gingen kosten. Ophanging was versleten, lekte olie en er scheelde ook iets met het remsysyteem... .
Toch heb ik veel plezier gehad met deze auto (aan de rode lichten, in de koffer geslapen, een auto of 4 en een paar paaltjes een tik gegeven en geen schade). Ooit koop ik me opnieuw eentje. Ofwel een 9000 Aero2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
Saab vroeger actief in de rally, met Blomqvist, Carlsson, Eklund...
Eklund nu zelfs nog, en nog altijd met Saab (géén voor de hand liggende keuze, in het EK rallycross:
Comment
-
Als het aan Saab ligt is het in de toekomst onmogelijk om nog met drank op achter het stuur plaats te nemen. Saab heeft namelijk een contactsleutel ontwikkeld, de Alcokey, met een alcoholcontrole unit erin.
De auto is alleen te starten als de bestuurder eerst op het mondstuk heeft geblazen en de ingebouwde alcoholgevoelige sensor groen licht heeft gegeven.
Bij 29 procent van de dodelijke aanrijdingen in Zweden was vorig jaar alcohol in het spel. Gerekend over heel Europa gaat het om een percentage van 25 procent. Dat blijkt uit ongevalcijfers van de Zweedse overheid en van de Europese Unie. Volgens Saab maakt dit duidelijk dat een alcoholtester in de contactsleutel, die ongeveer 250 euro zou moeten kosten, zin heeft. Zeker gezien het leed en de financiële schade die deze aanrijdingen teweegbrengen.
Bij de Saab Alcokey leidt een ingebouwd blaaspijpje de ademlucht langs een sensor die verbonden is met de transponder in de sleutel. Is het alcoholpromillage in de adem boven het wettelijk toegestane niveau, dan geeft de transponder geen deblokkeringcode af voor de elektronische startblokkering van de auto. Een dergelijke sleutel zou volgens Saab vrij eenvoudig als optie aangeboden kunnen worden. Zeker nu de bezorgdheid rond rijden onder invloed toeneemt, in het bijzonder bij bedrijven en Zweedse overheidsdiensten met omvangrijke wagenparken.
Tests met prototype
Momenteel zijn er tests aan de gang met een prototype van de Alcokey in de Saab 9-5 om de betrouwbaarheid en de nauwkeurigheid in de praktijk te beproeven. In elk geval is volgens Saab nu al duidelijk dat een alcoholtester in de contactsleutel aanzienlijk minder kost dan een ingebouwd apparaat in de auto. De becijferde 250 euro is ongeveer een tiende van de prijs van een vast systeem.
Bij het Alcokey-concept wordt op handige wijze gebruikgemaakt van de al in de auto aanwezige antidiefstalsystemen. Zodra de bestuurder met een druk op de knop in de sleutel de auto ontgrendelt, schakelt hij tegelijk de alcoholsensor in. Om te kunnen starten moet er eerst worden geblazen. Vervolgens licht een groen of een rood lampje op. Bij groen zal de sleutel normaal functioneren en de startblokkering deblokkeren. Bij rood blijft de startblokkering echter ingeschakeld. De sensor is te programmeren naar de wettelijk toegestane alcoholpromillages die in een bepaald land gelden.
In het huidige ontwikkelingsstadium is de Alcokey nog niet geïntegreerd in de contactsleutel waarmee het testwerk wordt verricht. Komt het tot productie, dan zal dat wel het geval zijn, zodat de contactsleutel met de blaasunit van zakformaat zal zijn.
Wel een goed gedacht van Saab.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door spg900Idd, mooie 900. LPT dacht ik? Toch vreemd dat je die moest ruilen voor een 9-3, die u toch zeker €10.000 moet gekost hebben. Maar ja, onderhoud kan hoog oplopen. Heb het ook mogen merken.2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
De mijne heeft vrijdag de geest gegeven ... Kapotte join de culasse, of kapot leidinkje ... Als de jdc kapot is, wordt de auto niet meer hersteld, indien het de leiding is, wordt het hersteld en wordt de auto verkocht ... Spijtig maar helaas
Nog even eraan toevoegen dat het mankement volledig te wijten is aan de ouderdom van de auto1963 Land Rover Series IIa
1994 Mercedes SL320
2015 Land Rover Discovery SDV6
2016 Porsche Cayenne GTS
Comment
-
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door alex69alexDe mijne heeft vrijdag de geest gegeven ... Kapotte join de culasse, of kapot leidinkje ... Als de jdc kapot is, wordt de auto niet meer hersteld, indien het de leiding is, wordt het hersteld en wordt de auto verkocht ... Spijtig maar helaas
Nog even eraan toevoegen dat het mankement volledig te wijten is aan de ouderdom van de auto
Dan zal je snel iets moeten bijkopen of niet?
Zo ja, wat?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door philleOorspronkelijk geplaatst door alex69alexDe mijne heeft vrijdag de geest gegeven ... Kapotte join de culasse, of kapot leidinkje ... Als de jdc kapot is, wordt de auto niet meer hersteld, indien het de leiding is, wordt het hersteld en wordt de auto verkocht ... Spijtig maar helaas
Nog even eraan toevoegen dat het mankement volledig te wijten is aan de ouderdom van de auto
Dan zal je snel iets moeten bijkopen of niet?
Zo ja, wat?
@ Maxime: nog eventjes zwijgen hè ...1963 Land Rover Series IIa
1994 Mercedes SL320
2015 Land Rover Discovery SDV6
2016 Porsche Cayenne GTS
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jochenMooi aantal. Zeker voor een full turbo...1963 Land Rover Series IIa
1994 Mercedes SL320
2015 Land Rover Discovery SDV6
2016 Porsche Cayenne GTS
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door spg900Oorspronkelijk geplaatst door alex69alexKapotte join de culasse, of kapot leidinkje1963 Land Rover Series IIa
1994 Mercedes SL320
2015 Land Rover Discovery SDV6
2016 Porsche Cayenne GTS
Comment
Comment