Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Tis geen alpine wit , tis brillance white en dat is een bmw individual METAAL kleur met 7 lagen met een mika film en een parelmoer perl effekt. In echt ziet het er ook zo uit dan op foto. Tis een zeldzaam kleur. Bmw maakt er maar 4 per week van worldwide en er is een wachtlijst.
Wat in de prijslijsten staat is niet het enige wat beschikbaar is. Dat zijn de "readily available" pakketten, dik betaald en nauwelijks individueler dan de standaardkleuren. Daarnaast blijven de speciallekes mogelijk, soms tegen heftige meerprijs. Sommige dingen ook helaas niet.
Wat in de prijslijsten staat is niet het enige wat beschikbaar is. Dat zijn de "readily available" pakketten, dik betaald en nauwelijks individueler dan de standaardkleuren. Daarnaast blijven de speciallekes mogelijk, soms tegen heftige meerprijs. Sommige dingen ook helaas niet.
Ja, I know, maar ik bedoelde met m'n uitspraak gewoon dat ik niet wist dat het überhaupt mogelijk was op de X3. Normaal zijn individual-uitrustingen voorbehouden aan de high end modellen; de 3-reeks is daar een uitzondering op. Ik vind het dan op z'n zachtst gezegd dat je op een 5 GT of een Z4 geen individual kunt krijgen en op een X3 wel
1963 Land Rover Series IIa
1994 Mercedes SL320
2015 Land Rover Discovery SDV6
2016 Porsche Cayenne GTS
Ja, I know, maar ik bedoelde met m'n uitspraak gewoon dat ik niet wist dat het überhaupt mogelijk was op de X3. Normaal zijn individual-uitrustingen voorbehouden aan de high end modellen; de 3-reeks is daar een uitzondering op. Ik vind het dan op z'n zachtst gezegd dat je op een 5 GT of een Z4 geen individual kunt krijgen en op een X3 wel
Een '5 GT is nog te jong, de Z4 ... dat zal niet lang meer duren. Idem op de '5 GT, geef dat nog driekwart jaar en 't is al van dattem.
Naar ik weet (maar jij bent misschien iets anders verteld, onlangs) heeft dat wel-of-niet Individual niks te maken met low end of high end, eerder met productieplaats (zeke sinds Individual gewoon wat extra kleurtjes zijn waar niks speciaals aan is, moet dat dus mee in de standaardproductie in te plannen zijn). In het begin waren alle modellen die in de States werden gebouwd, onmogelijk te combineren met het Individual-gamma, louter om productie-technische redenen. In het begin was dat omdat Individual-voertuigen naar Garching gingen om daar met de hand hun speciale uitrusting te krijgen (heb het atelier nog bezocht). Na een tijd werd de vraag te groot en wilde men bepaalde zaken in de gewone productie poeten. Zo moest voor een "echte" Individual-kleur de carrosserie niet meer naar een andere plant, maar werd die aside genomen en (soms manueel, soms machinaal) voorzien van de specifieke kleurlaag, in het begin was dat een laag méér dan gewone kleuren, i.e. een betere afwerking (tot ergens midden de jaren '90). Na een tijdje werd Individual een hol begrip, eigenlijk gewoon een extra reeks kleuren en interieurbekledingen, die allemaal aangeleverd worden en geproduceerd worden zoals de rest van de kleuren en interieurbekledingen in de catalogus. Dat is nu volledig geïntegreerd in de normale productie. Carrosserieën worden wel in batchen gespoten, dus men wacht tot men een bepaald aantal koetswerken heeft om één kleur te mengen en te spuiten. Daar komt (deels) de delay van die een Individual-model heeft tgo een gewone BMW. Maar het erge is dat de delay eigenlijk voor minstens een even groot deel zuiver marketing is, zonder dat er een gegronde reden voor is. Ge kunt dat makkelijk testen : als ge "dringend" uwe 760Li Individual nodig hebt, dan staat 'm ook binnen 6 weken bij den dealer, hoor.
Enfin, en ik vertel eigenlijk nog niet alles, 't is nog uitgebreider, 't kent nog meer etappes, enzovoort. Maar 't geeft al een idee.
En dat een '3 een "uitzondering" is qua Individual, is nollocks. De '3 is altijd beschikbaar geweest met Individual-spullen, zelfs toen Individual nog écht Individual was. Zelfs de '3 compact (E36 en E46). De Z3, de vorige Z4, ... De enige "reeks" waarop tot nu toe geen "low end Individual" (lees: de kant-en-klaar pakketten op de optielijst) beschikbaar was/is, is de BMW '1 van deze generatie. En ook op de BMW '1 is de "high end Individual" (waar dealers en zelfs vaak nationale importeurs nauwelijks of geen info meer over hebben, en geen advies meer over kunnen geven) weldegelijk beschikbaar, 't is enkel een kwestie van prijs. Stel dat de Duitse Polizei 100 BMW 135i wil met een specifiek dashboard om een hele PC-winkel in te kunnen installeren, dan is dat de BMW M GmbH (= producent van het echte, "high end" BMW Individual) die die karren klaarstoomt.
Ik denk (neem me dat niet kwalijk, hé) dat je hoofd een beetje is gevuld met veel "recente" parlé waarvan een deel niet klopt, en aangezien ik zelf al zovele keren heb mogen ondervinden dat de mensen die anderen op moeten leiden bij BMW (of enig ander merk) vaak zelf de historiek van het merk niet (voldoende) kennen en dan maar liever wat verzonnen parlé verkopen...
Zo af en toe duikt het "high end Individual" (dus de échte personalisatie, los van de voorgekauwde bullshit) nog 'es op.
BMW ägäischblau metallic (een echte Individual-kleur die ook nooit op een speciale reeks "gewoon" is aangeboden, zoals zoveel andere oorspronkelijk exclusieve Individual-kleuren) op een E60 M5
Enfin, en ik vertel eigenlijk nog niet alles, 't is nog uitgebreider, 't kent nog meer etappes, enzovoort.
Als je'ns tijd hebt, asjeblief?
En graag wat meer over de M GmbH, ik vind dat dat zo klinkt als'n onbestaand en overbeveiligd bedrijf waar je nooit binnenkomt zonder Jason Bourne te noemen of'n former SAS-type te zijn. En als je Hanz Freitzing of Uwe Immler noemt en een pasje hebt, natuurlijk. Buiten't feit dat ik weet dat't in Garching gestationeerd is (waar m'n vorige vriendin in haar kindertijd nog gewoond heeft, God was was ik blij dat te horen) en er een artikel van in CAR te lezen, is dat één groot mysterieus bedrijf voor mij.
Da's een bedrijfssite gelijk een ander, waar hedentendage helaas geen beslissingen meer worden genomen, en waar de beveiliging even strak is als op gelijk welk ander bedrijf. Alhoewel, bij BMW in de BMW-Allee ben ik nog gewoon tussen de werknemers mee naar binnen gewandeld op een soort van dag voor werknemers. Nooit een pasje gevraagd, zo pardoes overal mee binnen, was zalig. Heb zo in een aantal Forschungslabos kunnen piepen, waar je testconstructies zag (stuk ophanging aan een machine, wiel erop en rolling road eronder, volledig pneumatisch bediend, en die band maar torsen man ), ben bij de Beratung van BMW Individual binnengeweest (met presenters en stalen van alles wat ooit is besteld of gemaakt, miljaar dat gaat ver...), en zo nog van die dingen. Was best 'es leuk. Helaas mocht ik nergens vragen stellen, of ik viel gigantisch door de mand met m'n autodidactisch Duits.
Enige jaren daarvoor ben ik in Garching geweest, samen met een heerschap aan wie we af en toe Halbjahreswagen bestelden. Die heeft ons toen enkele blikken door geopende deuren gegund, en dat was behoorlijk awesome. Helaas heb ik toen geen "speciallekes" gezien (naar ik me nog herinner, want 't is al een hele tijd geleden), zoals een E39 M5 touring of een E36 M3 compact, maar ze waren er toen wel bezig aan een aantal bestellingen-op-staal (ik herinner me nog zeer levendig een BMW E31 in atlantis metallic, met binnenin een combinatie van champagne en atlantis leder, dacht dat 't zelfs een 850CSi was).
Dat van die ganse historiek van Individual, daarmee doelde ik ook op (in detail) kleuren die eerst zuiver Individual waren, en dan (sommige) in speciale reeksen of zelfs in 't standaardpallet doordrongen (zoals petrol mica metallic), hernemingen van oude kleuren uit de jaren '50, '60 en '70, speciallekes, welke modellen wel en welke modellen niet, ... en alhoewel ik dat eigenlijk grotendeels van buiten zou kunnen uittikken, is me de tijd een beetje te schaars om dat te gaan doen.
Een '5 GT is nog te jong, de Z4 ... dat zal niet lang meer duren. Idem op de '5 GT, geef dat nog driekwart jaar en 't is al van dattem.
Naar ik weet heeft dat wel-of-niet Individual niks te maken met low end of high end, eerder met productieplaats
Is niet meer dan logisch, after all blijft de hoofddoelstelling niets meer of niets minder dan winst maken.
Mijn bedenkingen kwamen niet zozeer uit praktische aard, wel uit marketinghoek. Ik persoonlijk vind het een vreemde zet om bepaalde modellen zus of zo uitrustbaar te maken; idem met het gewone optiebeleid (Logic7-beschikbaarheid, idem met Merino; etc) en zelfs al is het dan praktisch mogelijk; dan moet je als merk soms gewoon zeggen "neen" ipv het toe te staan en uiteindelijk blijken een vreemd beleid te hebben op dat vlak.
Enfin, da's mijn mening
Voor de rest niet veel nieuws, evenwel ze doen 't daar beter dan je inschat
1963 Land Rover Series IIa
1994 Mercedes SL320
2015 Land Rover Discovery SDV6
2016 Porsche Cayenne GTS
Mijn bedenkingen kwamen niet zozeer uit praktische aard, wel uit marketinghoek. Ik persoonlijk vind het een vreemde zet om bepaalde modellen zus of zo uitrustbaar te maken; idem met het gewone optiebeleid (Logic7-beschikbaarheid, idem met Merino; etc) en zelfs al is het dan praktisch mogelijk; dan moet je als merk soms gewoon zeggen "neen" ipv het toe te staan en uiteindelijk blijken een vreemd beleid te hebben op dat vlak.
Vaker dan we denken zit er ook een echt technische reden tussen. Mensen uit de lederbusiness zullen na wat onderzoek over de origine, het looiproces, het kleurproces en de verwerking, besluiten dat er tussen b.v. tussen het "nappa exclusief"leder en het "merino"leder zo goed als geen verschil zit, maar in termen van homologatie van de auto kan dat een verschil maken. Daarom was b.v. een E46 M3 niet uit te rusten met Merino-leder uit de E60 M5... Dat gaat erg ver. Idem met luidsprekers. En met zoveel andere dingen.
Ik bekijk dat meestal vanuit die hoek, en eens je de reden weet of kunnen achterhalen hebt (wat niet altijd simpel is, soms communiceert men daar gewoon niet over en weten zelfs de importeurs en de mensen die instaan voor de klantenvragen, niet hoe/wat), en dan vind ik dat eigenlijk maar erg zelden een "vreemd beleid".
Voor de rest niet veel nieuws, evenwel ze doen 't daar beter dan je inschat
Ik schat niks in hoor ik borduurde gewoon verder op wat je zei. Nochtans lijkt he me niet zo bijster "beter dan ik inschat" als iemand daar niet ziet dat een auto robijnzwart is in plaats van gewoon zwart metallic. Ik ben kleurenblind (in bepaalde mate) en zelfs ik zie dat meteen.
Ik ken enkele mensen daar en ik weet dat er doorgaans kwaliteit aanwezig is. En ik weet ook dat 'freaks like me' (schoon liedse )doorgaans geen objectieve evaluatie kunnen maken van de prestaties van het personeel bij een dealer of importeur, omdat wij veel teveel naar ons liefhebbershart luisteren én uit gaan van een bovengemiddelde kennis van het product waardoor een standaard productduiding niet aangepast is aan onze wensen.
Ik zou maar wat graag zo'n job doen, maar 'k heb het duwen en trekken om er binnen te geraken opgegeven. Laatste keer wilden ze enkel een startbaner aanvaarden voor een job die op mijn (en jouw) lijf geschreven staat, ik ken de persoon onder wie die nieuwe zou moeten werken zeer goed, en ik heb 'm geregeld gevraagd mee te zoeken naar een oplossing. Helaas. En dan houdt het op voor mij. Het is een gi-gan-tische passie, en ik heb een pak bagage om er meteen te beginnen (al zou ik uiteraard nog veel moeten leren), maar ik ben niet bereid om m'n leven op pauze te zetten en e(e)n(kele) ja(a)r(en) te spenderen aan het timmeren van de weg. M'n passie kan ook bevredigd worden op de hobbymatige manier, en eerlijk gezegd... een automerk of een importeur is en blijft uiteindelijk ook maar een bedrijf gestuwd door winstbejag. Nooit krijg je de whole picture als job, en erg vaak moet je dingen doen die net niet dat zijn wat je liefhebbershart 't liefst zou zien. Ik weet dat ik op vandaag enkel 100% gelukkig zou zijn als pief van de planning, op HQ bedoel ik dan, of als eigenaar/partner van een concessie. En die beide zijn helaas niet mogelijk.
Vaker dan we denken zit er ook een echt technische reden tussen. Mensen uit de lederbusiness zullen na wat onderzoek over de origine, het looiproces, het kleurproces en de verwerking, besluiten dat er tussen b.v. tussen het "nappa exclusief"leder en het "merino"leder zo goed als geen verschil zit, maar in termen van homologatie van de auto kan dat een verschil maken. Daarom was b.v. een E46 M3 niet uit te rusten met Merino-leder uit de E60 M5... Dat gaat erg ver. Idem met luidsprekers. En met zoveel andere dingen.
Ik bekijk dat meestal vanuit die hoek, en eens je de reden weet of kunnen achterhalen hebt (wat niet altijd simpel is, soms communiceert men daar gewoon niet over en weten zelfs de importeurs en de mensen die instaan voor de klantenvragen, niet hoe/wat), en dan vind ik dat eigenlijk maar erg zelden een "vreemd beleid".
True. 200k trouwens voor een andere leersoort te homologeren voor een nieuw model
Ik weet dat ik op vandaag enkel 100% gelukkig zou zijn als pief van de planning, op HQ bedoel ik dan, of als eigenaar/partner van een concessie. En die beide zijn helaas niet mogelijk.
En dat is jammer
1963 Land Rover Series IIa
1994 Mercedes SL320
2015 Land Rover Discovery SDV6
2016 Porsche Cayenne GTS
Ik ben nieuw hier dus eerst maar even voor stellen,mijn naam is Thijs en ik kom uit de regio Rotterdam, Nederland. Ben zelf een grote BMW fan en ben het bezit van een M3 E30, de rest van de familie rijd ook BMW.
Ik kwam op dit forum uit omdat ik opzoek was naar wat meer beeld materiaal van individual en wat meer achtergrond informatie. Zelf ben ik samen met mijn vader twee weken geleden naar Munchen geweest om te proefrijden met de 550i Gt en de 760Li. Daar heb ik nog wat foto's van een individual auto gemaakt en die wil ik jullie niet onthouden. Verders gaat mijn vader waarschijnlijk een individual 760 bestellen, dus als jullien nog tips of andere nuttige info hebben hoor ik het graag.
Comment