Oorspronkelijk geplaatst door FrederikA112
Bekijk Berichten
Als Fiat in 1969 niet voor 100 symbolische lires Lancia gekocht had, dan was dat merk inderdaad zo rond 1971, ten laatste 1973 (petroleumcrisis) definitief verdwenen. Maar bij Alfa ligt dat toch anders. Als Fiat daar niet had meegespeeld met een van de ongelooflijk vuile politieke spelletjes waar ze in Rome nog straffer in zijn dan bij ons, dan was Alfa (nota bene voor veel meer geld) aan Ford verkocht. En dan had Ford daar onnoemelijk veel meer in geïnvesteerd dan Fiat ooit heeft kunnen doen, dat staat als een paal boven water.
Door de aankoop van Alfa heeft Fiat zichzelf bovendien opgezadeld met twee (near) premiummerken, waar het hoegenaamd niet de middelen voor had. Het gevolg is dat Lancia, dat tot het moment van de aankoop van Alfa eigenlijk echt wel goed bezig was, sindsdien alleen nog kruimels gekregen heeft, op één uitzondering na: het investeringsbudget voor de Thesis, maar dat was dan weer een model dat te excentriek was voor de doorsneekoper in dat segment en te duur om onder een ondertussen door eigen stomme schuld van Fiat gedevalueerde merknaam te verkopen.
En ook in Alfa zelf heeft Fiat nooit genoeg kunnen investeren, zelfs al heeft het Alfa vrij systematisch voorgetrokken op Lancia.
Het trieste eindresultaat zien we vandaag in de showrooms. Je analyse van het huidige gamma van Fiat, Alfa en Lancia is volkomen correct. Het is te erg voor woorden. En veel beterschap zit er niet aan te komen: Alfa zou misschien een doorstart kunnen maken als een soort Dodge met meer stijl, Lancia is een exportbadge voor Chryslers in Europa en Fiat wordt een freakshow met allemaal lelijke imitaties van hun laatste grote succes, de 500.
Comment