Mededeling

Collapse
No announcement yet.

TOYOTA Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Sportauto zonder divagedrag | Toyota MR2 (1997)

    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • RECORDWINST VOOR TOYOTA

      ONDANKS ALLES

      Bijzonder: temidden van het wereldwijde chiptekort en dalende verkoopcijfers noteert Toyota even een recordgrote winst voor het tweede kwartaal van zijn boekjaar.

      Toyota boekte in het afgelopen kwartaal, dat liep van juli tot en met september, een nettowinst van 626,6 miljard yen, ofwel zo’n €4,8 miljard. Dat is een absoluut record voor deze periode, meldt onder meer Automotive News. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar steeg de operationele winst met 48 procent.

      Dat dit niveau kon worden gehaald is vooral toe te schrijven aan kostenbesparing en voor Toyota gunstige wisselkoersen, want de productie- en dus verkoopcijfers vallen door dat chiptekort juist steeds lager uit. De winstmarge groeit ten opzichte van vorig jaar dan ook van 7,5 naar 9,9 procent.

      De Toyota Motor Corporation verkocht in totaal 2,51 miljoen auto’s in het afgelopen kwartaal. Dat is duidelijk minder dan in dezelfde periode in 2018 (2,75 miljoen) en zelfs nipt minder dan in hetzelfde kwartaal in ‘coronajaar’ 2020. Voor het hele boekjaar, dat loopt van april tot en met maart, ligt de voorspelling voor het hele concern nu op 10,3 miljoen stuks. Dat is minder dan de 10,6 miljoen stuks waarop eerder werd gerekend, uiteraard door ‘problemen in de productieketen’.

      Overigens stijgt het aandeel van geëlektrificeerde voertuigen ook bij Toyota lekker door. In het afgelopen kwartaal kwam het uit op 28,8 procent van het totaal, tegen 24 procent een jaar eerder. Van de 666.000 verkochte voertuigen in deze categorie waren er 631.000 een hybride, zoals je van Toyota mag verwachten. Ook waren er 30.000 plug-in hybrides, ongetwijfeld vooral van het type RAV4. Volledig elektrische auto’s verlieten 3.000 keer de showroom, terwijl auto's op waterstof (Mirai) goed bleken voor 1.000 kopers.

      Bron: Autoweek


      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Nog eens die V8 met volle grondkar




        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

        Comment




        • Toyota-Corolla-Hydrogen.
          There are Pretenders among us.....
          Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

          Comment


          • TOYOTA PRESENTEERT ELEKTRISCH BZ-AANBOD VAN DE TOEKOMST

            EN ER IS MEER

            De elektrische Toyota bZ4X staat niet op zichzelf, maar is het begin van een hele elektrische line-up van Toyota. Dat wisten we al, maar nu is ook duidelijk waar die bZ-reeks uit zal bestaan.

            De informatie komt uit een livestream van Toyota’s hoogste management en is dus nog wat summier, net als de beelden. Meer details volgens ongetwijfeld later, maar we hebben al wel een mooie schets van de elektrische Toyota-toekomst voor je. De wereldwijde bZ-reeks bestaat in eerste instantie uit vijf modellen.



            Het begint zoals gezegd met de bZ4X, de reeds gepresenteerde cross-over van Volkswagen ID4-formaat. Het cross-over-thema blijft vervolgens intact, want drie van de vier andere bZ-modellen voldoen ook aan die omschrijving. Zo is er de auto die voorlopig ‘bZ Compact SUV’ heet, maar die wellicht bZ3X gaat heten. Dit is een coupé-achtige cross-over, met een sterk aflopende daklijn en ogenschijnlijk één grote, doorlopende glasplaat van de voorkant naar de achterkant van de passagierscabine.


            bZ Compact SUV

            125 Wh/km


            bZ Small Crossover

            De kleinste van het SUV-stel is de rode bZ Small Crossover. Dit lijkt ook meteen de interessantste auto voor Europa, waar het model volgens topman Toyoda en afgaande op de brede kentekenplaten ook voor is bedoeld. Het stoere, vierkante koetsje vertoont wat overeenkomsten met dat van de Aygo X, maar is tegelijkertijd duidelijk stoerder en groter. Akio Toyoda geeft aan dat het de bedoeling is om deze auto zo efficiënt mogelijk te maken. Dat is belangrijk, omdat grote accu’s bij een kleine EV al snel negatieve gevolgen hebben voor het rijgedrag en het verbruik. In plaats van een enorme batterijcapaciteit mikt Toyota daarom liever op een laag verbruik, met 125 Wh/km als doel.


            bZ SDN

            De bZ SDN, roze-achtig zilver, is de enige niet-cross-over van het stel. In plaats daarvan is het een middelgrote sedan, een auto die derhalve het minst geschikt lijkt voor de Europese markt. Als we opnieuw afgaan op het formaat van de gekozen ‘kentekenplaat’, dan lijkt China voor dit model het voornaamste doel. De meest rechter en laatste auto van het stel is de bZ Large SUV. Dit is een grote zevenzitter, die het ongetwijfeld vooral in de VS en wellicht ook in China moet gaan maken.


            bZ Large SUV

            Je zou denken dat het met vier nieuwe modellen op één moment wel even mooi is geweest, maar daar denkt Toyota anders over. De ‘muur’ achter deze auto’s is eigenlijk een doek, en achter dat doek staan nog veel meer EV’s. Blijf F5-en!

            Bron: Autoweek
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment




            • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • TOYOTA ZET DOOR: NÓG 8 ELEKTRISCHE CONCEPT-CARS!

                'DIVERSE' EV'S

                Toyota trekt vandaag een enorm blik aan elektrisch nieuws open. Na de eerdere EV’s uit de bZ-reeks en vier EV’s van Lexus, is het nu tijd voor de laatste én grootste reeks elektrische toekomstvisies. Die is in veel gevallen trouwens best concreet.

                Is dit wat je krijgt als twee jaar na elkaar vrijwel alle autoshows worden geannuleerd? Misschien wel, want we weten niet goed hoe we de enorme stroom aan Toyota-nieuws anders moeten verklaren. Waar menig concurrent vijftien berichten wijdt aan het stap voor stap onthullen van één auto, trekt Toyota in één klap een blik met vijftien nieuwkomers open. In de meeste gevallen gaat het nog om concept-cars, maar eerder vandaag concludeerden we al dat die er vaak wel productierijp uitzien.

                Het belangrijkste nieuws voor het merk Toyota is natuurlijk de bZ-reeks, een serie EV’s op een speciaal voor dat doel ontwikkeld e-TNGA-platform. Dat zijn dus de auto’s die puur als EV zijn ontwikkeld en ook alleen als EV op de markt zullen verschijnen. Toyota wil echter ook elektrische versies gaan voeren van modellen die er ook met een verbrandingsmotor zijn, al dan niet in hybridevorm. Deze EV’s, die Toyota de ‘diverse EV’s’ noemt, zijn de auto’s die we in dit bericht aan bod laten komen.

                Zeven stuks

                Net als bij de bZ-modellen en de Lexus-plannen is het doel hier om een zo breed mogelijk aanbod voor een zo breed mogelijk wereldwijd publiek neer te zetten. In het geval van Toyota is dat moeilijk te overschatten, want dit merk is vrijwel overal actief en vrijwel overal groot. In totaal zien we acht modellen in deze categorie. De autonome E-Palette-bus kennen we echter al, waarmee het totaal op zeven komt. Toch nog zeer indrukwekkend. Helaas is Toyota niet erg scheutig met informatie. We doen het daarom met wat we zien, en dat is hooguit een handjevol foto's per auto.

                Box

                De Mid Box en Micro Box, beiden in groen en grijs uitgevoerd, lijken het minst realistisch. De futuristisch ogende ‘doosjes’ bieden zoveel mogelijk ruimte en een zo breed mogelijke inzetbaarheid en lijken bij een eventuele productieversie vooral geschikt voor de Japanse markt. De rode ‘Crossover EV’ (zo heet hij echt) is heel wat realistischer. Sterker nog, in een straatbeeld vol EV6-en en Ioniq 5’s zou de auto nauwelijks opvallen. Het is een vlot gelijnde, relatief lage cross-over die zonder meer in het Europese aanbod zou passen, wellicht net onder de bZ4X.


                Familiegezicht

                Een trede lager op de ladder vinden we dan de Small SUEV. Dat is een serieus compacte cross-over, formaatje C-HR of zelfs Yaris Cross. Hij deelt de basisopzet van het front met de Crossover EV, dus reken erop dat de C-vormige dagrijlichten en in de bumper verstopte koplampen het productiestadium gaan halen bij Toyota.

                Heel leuk is de Compact Cruiser EV. Met deze blauw/oranje auto bouwt Toyota voort op zijn reputatie als de bouwer van de meest onverwoestbare terreinbeulen, al oogt deze Compact Cruiser eerder aandoenlijk. Hij is wat futuristischer dan de Crossover EV en Small SUEV, maar zou in een iets aangepaste vorm best heel succesvol kunnen zijn in de VS en Europa.

                Elektrische pick-up

                Iets productierijper lijkt de Pickup EV. Dit lijkt zelfs niets anders dan een Tacoma met een elektrische aandrijflijn, inclusief de dichte grille. Toyota doet er vermoedelijk goed aan om dit model zo snel mogelijk op de Amerikaanse markt te introduceren, want daar vechten fabrikanten elkaar de tent uit als het gaat om elektrische ‘trucks’. Als de eerste elektrische pick-up van Toyota inderdaad op de Tacoma wordt gebaseerd, is hij een maatje kleiner en wellicht ook goedkoper dan Fords F-150 Lightning.

                Sports EV

                Het sportieve klapstuk is de Sports EV. Deze Alfa 4C-achtige auto is heeft een heus targadak en ziet eruit als een middenmotor-sportauto, al ligt er achter de voorstoelen natuurlijk hooguit een elektromotor. Volgens Toyota is dit de auto die ervoor zorgt dat ‘ook autoliefhebbers als Akio Toyoda’(de grote baas, red.) niet worden teleurgesteld.


                Meer investeringen

                Het vermoeden dat veel van de voorgestelde auto’s al aardig productierijp zijn, wordt door Toyota bevestigt. Het merk stelt dat de meeste van deze auto’s ‘in de komende jaren’ worden geïntroduceerd. Dat is ook wel nodig, want het merk heeft serieuze EV-plannen. Het schroeft het in september aangekondigde ontwikkelingsbudget voor accutechnologie op van 1,5 triljoen yen naar 2 triljoen yen, ofwel 15,8 miljard euro. Vanaf 2030 moeten er jaarlijks 3,5 miljoen elektrische Toyota-producten worden verkocht.

                Tegelijk blijven de Japanners bij hun stelling dat de pure EV voorlopig niet voor elke regio dé oplossing is. Akio Toyoda neemt de VS als voorbeeld. De EV is daar aan de oost- en westkust goed inzetbaar en ook steeds populairder, maar in het midden van het immense land ligt dat anders. De afstanden zijn daar groot en een goede laadinfrastructuur laat daar nog wel even op zich wachten, denkt de Japanse topman. Daarom blijft Toyota voorlopig inzetten op een divers aanbod, waarbij de EV wel een steeds grotere rol gaat spelen. Dat is na vandaag duidelijker dan ooit.


                Het complete aanbod van vandaag: 17 auto's, waarvan 15 echte nieuwtjes.

                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Toyota Prius 1.8 HSD – 2013 – 379.315 km - Klokje Rond

                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • WAAROM TOYOTA DEZE MAAND BEGINT MET BRANDSTOFCELPRODUCTIE IN BRUSSEL

                    BRUSSELSE BRANDSTOFCEL

                    Toyota begint deze maand in Brussel met het produceren van brandstofcellen van een nieuwe generatie. Vooralsnog is het een pilot, maar de fabriek in Zaventem is klaar om op te schalen, belooft de Japanse fabrikant.

                    Over de toekomst van waterstof in personenauto’s zijn de meningen in de automobielindustrie de laatste jaren steeds meer verdeeld geraakt. Veel grote autoproducenten hebben de brandstofceltechniek in de ijskast gezet en mikken nu uitsluitend op batterij-elektrisch personenvervoer. Aan de andere kant van het spectrum staan Toyota, Hyundai en Honda, die er wel degelijk brood in zien. Dat waterstoftechniek in het zware wegtransport de toekomst heeft staat nauwelijks ter discussie. Immers, als je een grote vrachtwagen voorziet van voldoende accucapaciteit om de gewenste actieradius te bereiken, gaat een veel te groot deel van het laadvermogen verloren. Daarnaast kan waterstof een belangrijke rol gaan spelen in de scheepvaart en zelfs in de luchtvaart bestaan er kansen voor brandstofceltoepassingen.


                    Toyota Mirai

                    Speerpunt


                    Daarom zet Toyota naast de tweede generatie van de Mirai ook breder in op waterstof, zo horen we tijdens het jaarlijkse Kenshiki-forum, dat onlangs in Brussel werd gehouden. Daar spreken we ook met Thiebault Paquet, die bij Toyota Motors Europe verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van waterstoftechnologie, en Ferry Franz, bij TME de baas over het zakelijke deel van de waterstof-technologie.

                    Volgens Franz gaat de weg naar CO2-neutraliteit in Europa sneller dan in de meeste andere regio’s en is daarbij brandstoftechnologie een belangrijk middel. “Het is zelfs een van dé sleutels om het Green Deal-doel van nul opwarming van de aarde in 2050 te bereiken”, zegt hij. “De Europese Unie heeft daarom voorlopers nodig om commerciële en toch groene toepassingen te ontwikkelen. Denk daarbij aan groene waterstof, energieopslag en CCS (zie kader, red.). Een belangrijk speerpunt daarbij is het opzetten van een goede infrastructuur voor waterstof. Daartoe mag er op de belangrijkste Europese routes straks niet meer dan 150 kilometer afstand tussen twee waterstoftankstations bestaan.”

                    Pilot


                    Paquet benadrukt dat Toyota daarin een belangrijke rol wil en kan spelen. “We werken al sinds 1992 aan brandstofceltechniek”, vertelt hij. “Dat jaar bouwden we 177 auto’s met een brandstofcel, tussen 2014 en 2017 waren dat er 700 per jaar en sinds 2020 maken we elk jaar 30.000 auto’s op waterstof. De fuel cell van de Mirai hebben we eerder al opnieuw vormgegeven tot compacte modules, die voor allerlei toepassingen kunnen worden ingezet. Inmiddels zijn we begonnen met de bouw van de tweede generatie van onze brandstofcel. Die is lichter en compacter, waardoor de energiedichtheid met 54 procent is verbeterd. Die eigenschappen maken de nieuwe brandstofcel veelzijdiger. Bovendien bouwen we hem in twee verschillende vormen, een kubus en een lagere rechthoekvorm”, aldus Paquet. Hij legt uit dat deze keuze voor veel afnemers belangrijk is. Zo past de kubus beter in een truck, terwijl de plattere vorm zich meer leent voor inbouw in een bus.

                    Omdat Europa zo voortvarend bezig is met waterstof, produceert Toyota zijn nieuwe brandstofcel ook hier, om precies te zijn in Zaventem, bij Brussel. “Het gaat er niet alleen om dat we in de buurt van potentiële afnemers produceren, we kunnen hen op die manier ook beter bijstaan bij het integreren van onze brandstofcellen in hun producten. Bovendien kunnen we zo beter ontluikende initiatieven herkennen. Vooralsnog is het een pilot, maar we zijn er klaar voor om op het juiste moment de productie op te voeren.”


                    Lexus ROV Concept


                    Waterstof zonder brandstofcel


                    Behalve in een brandstofcel kun je waterstof ook in een conventionele brandstofmotor toepassen, want dat het uitstekend brandt, weten we al sinds de Hindenburg. Eerder al probeerde Toyota dat in een raceversie van de Corolla en nu heeft het ook een experimentele Yaris omgebouwd, die met minimale aanpassingen op waterstof in plaats van benzine rijdt. Hoewel het niet CO2-neutraal is, verbrandt waterstof wel schoner dan benzine. Ook Lexus experimenteert met die techniek in de ROV Concept.


                    Toyota GR Yaris Hydrogen

                    Grijze, blauwe of groene waterstof

                    Waterstof wordt geproduceerd door water (H2O) te splitsen in zuurstof (O2) en waterstof (H2). Voor dit proces is (elektrische) energie nodig. De zuurstof gaat de atmosfeer in, de waterstof wordt opgeslagen. Later (en indien nodig elders) kan die waterstof in een brandstofcel weer met zuurstof uit de lucht samengaan in water. Bij dat proces komt weer elektrische energie vrij. De zuurstof die daartoe aan de atmosfeer wordt onttrokken, ging er eerder, bij de elektrolyse, in. De enige uitstoot van een brandstofcel is water, dat eerder aan het eco*systeem werd onttrokken.Dat klinkt ideaal, maar het vergt toch enige nuance. De mate waarin waterstof CO2-neutraal is, hangt af van de manier waarop de energie die er aan het begin van de keten in gaat, is opgewekt. Op dit moment is dat nog veelal met kolen- of gascentrales die CO2 uitstoten, in die gevallen spreken we van grijze waterstof. Wanneer die centrales doen aan CO2-afvang (CCS, carbon capture and storage, de vrijgekomen CO2 wordt opgevangen en door middel van ondergrondse opslag uit de atmosfeer gehouden) spreken we van blauwe waterstof. Wanneer de waterstof wordt geproduceerd door elektriciteit die is opgewekt met duurzame middelen, zoals wind*molens, zonnepanelen of getijdencentrales, mogen we het groene waterstof noemen. Helemaal groen is het volgens critici dan nog steeds niet per se, omdat de waterstof immers nog van de productieplek naar de tanklocatie moet worden vervoerd.

                    Bron: Autoweek
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • Toyota geeft waterstof nog niet op. En terecht.
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment





                      • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                        Comment





                        • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                          Comment


                          • Saai, maar degelijk.

                            Comment


                            • Even snel als een 318i maar nog zuiniger


                              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                              Comment


                              • Toyota Carina (1992)







                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment





                                • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                  Comment





                                  • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                    Comment





                                    • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                      Comment





                                      • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                        Comment





                                        • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                          Comment

                                          Working...
                                          X