Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Denk dat die Escort Van gemaakt werd bij karmann als k me niet vergis, van de sierra bestaat er ook zo'n bestelwagenversie maar de productie-aantallen beuh...
Denk dat die Escort Van gemaakt werd bij karmann als k me niet vergis, van de sierra bestaat er ook zo'n bestelwagenversie maar de productie-aantallen beuh...
ah zo, bedankt. Ik vind het er wel leuk uitzien en het zal ongetwijfeld wel praktisch zijn.
De autoconstructeur Ford heeft fors geïnvesteerd in zijn testbanen in Lommel. Met ruim tachtig kilometer wegdek is de Lommel Proving Ground de belangrijkste testlocatie voor Ford in Europa.
GESPREID over de voorbije vijf jaar heeft Ford zo'n 23 miljoen euro in zijn testcircuit gepompt. Daarmee is de Lommel Proving Ground zowat de modernste testlocatie in Europa gevonden.
Nochtans waren de investeringen en uitbreidingen nodig om enkele nieuwe zaken te kunnen testen, zegt Gert Tackoen, supervisor testing services in Lommel. Zo werd er onder meer een geluidsbaan aangelegd, een lange weg met verschillende soorten wegdek. Daarop kan worden gemeten hoeveel geluid een wagen maakt op een bepaald type wegdek. Het geluidsniveau is niet alleen belangrijk omdat er een strenge milieuwetgeving is, legt Tackoen uit. Er is vastgelegd hoeveel lawaai een voorbijrijdende wagen mag maken. En tegelijkertijd kan ook het lawaai in de wagen gemeten worden.Daarnaast heeft Lommel er een groot rond plein bijgekregen. Daar kunnen gevaarlijke manoeuvres uitgevoerd worden, die op een testbaan te gevaarlijk zouden zijn, zegt Tackoen. Op het grote plein lopen de testchauffeurs niet het risico om tegen een boom te botsen als er iets mis zou gaan tijdens een test.
De grote asfaltvlakte is ook aangelegd met een hoogteverschil van zo'n drie meter. Zo kunnen de testers er met een spuitinstallatie water over laten lopen om watertesten uit te kunnen voeren. Maar zover is het nog niet, zegt Tackoen. De spuitinstallatie is er nog niet. ,,Nu moeten we nog wachten tot het regent om dat soort testen te doen.''
Om de grote testvlakte te kunnen aanleggen, moest een andere bochtige testweg opgeschoven worden. Van die operatie maakte Ford gebruik om aan elke bocht een put met chemische korrels aan te leggen. Dat is veel veiliger voor de chauffeur en als er dan iets misgaat, belandt de wagen onbeschadigd tussen de korrels.
Ook de snelheidsovaal werd opgewaardeerd, wat 6,2 miljoen euro kostte.
De Proving Ground heeft ook een nieuw gebouw bij gekregen, een investering van bijna 5 miljoen euro, net als een corrossiekamer. Daar worden extreme weersomstandigheden nagebootst. ,,Zo kunnen we in drie maanden tien jaar gebruik nabootsten in de meest extreme omstandigheden'', klinkt het. Zo kan Ford nagaan of zijn wagens beginnen te roesten na een tiental jaar. Deze corrossiekamer heeft 1,1 miljoen euro gekost.
De testgronden in Lommel worden voor een hele reeks testen gebruikt. Voor een wagen in serieproductie gaat, wordt hij uitvoerig getest. Niet alleen de remmen, het geluid, de prestaties en het verbruik worden door de Lommelse testpiloten nagegaan. De chauffeurs leggen tijdens de duurzaamheidstests op enkele maanden 240.000 kilometer met de wagen af, om na te gaan hoe hij bij intensief gebruik reageert. Dat is ploegenarbeid, waarbij de testpiloten van Ford vier tot vijf maanden dag en nacht met de wagen de weg op zijn.
Op de Lommel Proving Ground werken 330 personeelsleden, onder wie 130 testpiloten, 60 ingenieurs, 80 mechaniekers en nog wat onderhoudsmensen. Per jaar komen er op de testbanen nog eens 25.000 bezoekers. Het gaat dan meestal om ingenieurs die het testwerk komen opvolgen.
Die bezoekers komen niet alleen van Ford-vestigingen over heel Europa. Ook externen kunnen enkele testbanen huren voor eigen test. ,,Dat zijn dan meestal toeleveranciers'', zegt Tackoen. Zo maakt bijvoorbeeld Bosch gebruik van de Lommels testinstallatie om zijn ruitewissers te testen. De inkomsten van het verhuren van de testbanen zijn voldoende om alle lopende kosten op de Proving Ground te dekken, zegt Tackoen. Ford moet alleen de investeringen betalen.
Ik ben er zaterdag nog geweest. Ik had namelijk met de krant een wedstrijd gewonnen, waardoor ik de nieuwe Fiesta en Fusion mocht gaan testen. En ik moet zeggen, het was daar bijzonder indrukwekkend.
Mercikes voor jullie reply's !
Ik heb al aan 't googlen geweest Maar ik wist de naam niet van de kit . En ik heb er op de site van fort los overgezien Kit is best wel mooi.
Comment