1969 Ford Mustang RTR-X Drift Car.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
FORD Lovers
Collapse
X
-
-
F-150 (1975)
Het betreft hier niet zomaar een F-150, maar een van het allereerste uur. Toch is het tegelijk een F-series van de zesde generatie. Dat zit als volgt; hoewel de Ford F-series in 1975 al bijna dertig jaar bestond, was er vanaf dat jaar pas voor het eerst sprake van een F-150. Pas bij de zesde generatie van de F-series werd de 150-variant toegevoegd. Vanwege nieuwe brandstofregels in de VS moesten alle voertuigen met een maximaal beladen gewicht onder 2.720 kilo (6.000 pounds) vanaf dat jaar ongelode (en duurdere) benzine gaan gebruiken. De kleinste telg van de F-series, de F-100, viel onder die nieuwe regel. Om aan de regelgeving te ontsnappen, kwam Ford met een nét iets grotere en zwaardere F-100; de F-150. De rest is geschiedenis; de F-150 werd vervolgens de meest succesvolle naam van de F-series, tot op de dag van vandaag.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
GALE HALDERMAN (1933-2020)
FORD MUSTANG-ONTWERPER GALE HALDERMAN OVERLEDEN
Een grote naam uit de geschiedenis van de auto-industrie is niet meer: Gale Halderman, de man die de eerste lijnen van de eerste Ford Mustang op papier zette, is op 87-jarige leeftijd overleden na een korte strijd tegen leverkanker.
Begin jaren '60 werkte Ford aan een nieuw model dat vooral de jonge en sportief ingestelde klanten aan moest spreken. Het bleek een opmaat naar één van de allergrootste iconen uit de geschiedenis van de Amerikaanse auto-industrie: de Mustang. Onder leiding van Lee Iacocca werd een plan gemaakt voor het uiterlijk van de nieuwkomer en met dat eisenpakket gingen diverse medewerkers (waaronder Halderman) aan de slag. Halderman schetste, naar verluidt bij hem thuis aan de keukentafel, in de zomer van 1962 meerdere auto's. Eén van die schetsen beviel Iacocca heel goed en werd het 'winnende' ontwerp.
Dat ontwerp zou uiteindelijk voor een groot deel voortvloeien in wat de eerste Ford Mustang werd. Niet alleen de grote lijnen van de Mustang bleven gelijk aan het ontwerp van Halderman, de 'happer' aan de zijkant en de in drie delen opgesplitste achterlichten zijn allebei exclusief de creaties van Halderman. De Ford Mustang Concept II uit 1963 (foto's 3 en 4) belichaamde nog het beste de eerste schetsen van Halderman en daarop is duidelijk te zien dat Ford al dichtbij de uiteindelijke productieversie van de Mustang zat. Ook werkte Halderman met een paar collega's (volgens een interview met Halderman uit Collectable Automobile buiten weten van Iacocca om) aan de fastbackversie. We weten allemaal dat die er uiteindelijk ook is gekomen.
Halderman kende uiteindelijk een lange carrière bij Ford. Maar liefst 40 jaar werkte hij er in totaal en speelde hij een grote rol bij de totstandkoming van diverse ontwerpen. Na een periode op de truck-afdeling van Ford, kwam Halderman aan het roer van de ontwerpstudio van Lincoln en Mercury te staan. De Lincolns Continental Mark VI, VII en VIII zijn onder andere onder het toeziend oog van Halderman ontworpen. Vooral die laatste blijft een erg opvallende auto. Toch zal Halderman, die onder de Mustang-fans al sinds jaar en dag een legendarische status heeft, vooral herinnerd worden als de man achter de Mustang.
Na zijn pensioen richtte de Amerikaan een museum op in de schuur bij zijn geboortehuis, waar hij naast een verzameling auto's vooral ook ontwerpschetsen van collega-ontwerpers en protegees tentoonstelde. Het werd haast een soort bedevaartsoord voor Mustang-fans en Halderman was er vaak aanwezig om een praatje te maken en te vertellen over zijn werk. Het museum, in Tipp City, Ohio, is zeker een bezoek waard mocht je ooit in de buurt zijn.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
We passeerden die taunus en vriendin zei dat dat haar eerste auto was, een knalgele van de pa doorgegeven
In de breydelstraat in Antwerpen, waar de sexcines en shops waren was een goedkope parking, niet de beste buurt - uiteindelijk vlakbij centraal station - waar ze altijd ging parkeren, parking met spiraalweg naar boven
En ze heeft eens met die ford zonder servo heel die muur opengereten lol omdat dat voor haar een te grote bak was
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Comment
-
-
Comment