Ford Fiesta (1994)
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
FORD Lovers
Collapse
X
-
ZO ZIET FORDS ELEKTRISCHE TOEKOMST ERUIT
ELEKTRISCHE PUMA EN TWEE NIEUWE ELEKTRISCHE SUV'S
Nog acht jaar en dan verkoopt Ford in Europa geen enkele nieuwe personenauto met een verbrandingsmotor. Daarvoor moet het EV-aanbod flink groeien, de Mustang Mach-E staat er nu immers alleen voor. Niet lang meer, want tot aan 2024 komen er drie elektrische hoogpotige Fords bij.
Ford heeft met de Mustang Mach-E een behoorlijk populaire elektrische auto op de weg gezet. In Nederland staat de verkoopteller inmiddels op bijna 4.500 stuks. Dat smaakt naar meer, maar Ford moet ook wel. De concurrentie staat niet stil, er verschijnen in uiteenlopende segmenten diverse elektrische alternatieven. Ford breidt daarom de komende twee jaar uit met drie EV’s die lager in de markt komen te staan dan de Mustang Mach-E.
Om te beginnen verschijnt er in 2024 een volledig elektrische Puma. Dat wordt geen nieuwe generatie van de Puma, maar ‘gewoon’ de huidige met elektrische aandrijving. Dat maken we althans op uit een teaserfoto die Ford in maart met de wereld deelde. Reken op een Puma die op enkele details na, zoals een dichte ‘grille’, sprekend op het reguliere model lijkt. Het is niet helemaal duidelijk of Ford de basis van de Puma heeft klaargestoomd voor elektrische aandrijving, of dat er onder de bekende koets een nieuw platform schuilgaat. Interessant is het hoe dan ook, de Peugeot e-2008 en Opel Mokka-e kunnen hun borst natmaken.
Ford Puma elektrisch (Illustratie: Andrei Avarvarii)
Dit roept meteen de vraag op of volledig elektrische aandrijving voor de Fiesta, waarmee de Puma zijn basis deelt, eveneens mogelijk is. De kans is echter vrij aanzienlijk dat het elektrificatiefeestje aan de neus van de compacte Ford Fiesta voorbijgaat, om de eenvoudige reden dat een lijvig accupakket gemakkelijker in de grotere Puma past.
Middenklasse cross-over
De tweede nieuwe EV die Ford op de markt brengt, wordt een middenklasse cross-over. Die moet waarschijnlijk het gat opvullen dat de recent afgezwaaide Mondeo achterlaat. Op basis van teaserbeeld heeft onze illustrator al een voorstelling gemaakt (zie foto bovenaan het artikel), al blijft het nog een beetje koffiedikkijken hoe de auto precies opdroogt. Er lijken aan de voorkant wat Explorer-invloeden zichtbaar. Wat er onderhuids gebeurt, is iets duidelijker. Ford werkt nauw samen met Volkswagen voor deze nieuwkomer, hij troont namelijk op Volkswagens MEB-platform. Logischerwijs wordt dit dan Fords equivalent van de Volkswagen ID4 en Skoda Enyaq. Dat geeft al een indicatie van de specificaties. Reken met de ID4 en Enyaq in het achterhoofd op varianten met achter- en vierwielaandrijving, vermogens van 174 pk tot 299 pk en een actieradius van rond de 500 km. Ook weten we dat dit model al in 2023 op de markt komt en zelfs nog dit jaar zijn officiële vuurdoop beleeft.
'Capri'
Tenslotte komt er in 2024 nog een EV die Ford vooralsnog als ‘Sport Cross-over’ aanduidt. Die maakt eveneens gebruik van het MEB-platform en het is dan ook waarschijnlijk dat dit model voor de hiervoor omschreven auto wordt, wat de Volkswagen ID5 is ten opzichte van de ID4. Een sportiever vormgegeven zustermodel dus, waarvan waarschijnlijk direct een wat sterker topmodel verschijnt. Als die het voorbeeld van de ID.5 GTX volgt, kun je rekenen op 300 elektro-pk’s, vierwielaandrijving en een actieradius van tegen de 500 km. Mildere versies zijn waarschijnlijk ook van de partij. Wie weet stoft Ford voor dit model de naam Capri af. Ford registreerde die naam vorig jaar opnieuw en zinspeelde er al eens op dat het voor elektrische nieuwkomers terug kan grijpen op iconische modelnamen. Bij een sportiever ingestoken auto zou de aanduiding Capri prima passen. Op basis van een teaserfoto kunnen we al concluderen dat de vermoedelijke ‘Capri’ wat andere koplampen krijgt dan zijn bescheidener broer. Ford lijkt al met al in te zetten op meer uiterlijk onderscheid dan bijvoorbeeld bij de Volkswagens ID4 en ID5 het geval is.
Bron: AutoweekEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
FORD INVESTEERT IN VS ÉN KONDIGT NIEUWE MUSTANG AAN
MET HANDBAK
Terwijl Tesla wil inkrimpen, kondigt Ford juist 6.200 nieuwe banen aan in het midwesten van de VS. Relevanter voor de Europese autoliefhebber is waarmee die mensen zich onder meer gaan bezighouden: het bouwen van een geheel nieuwe, handgeschakelde Mustang.
Ford investeert 3,7 miljard dollar (3,5 miljard euro) in zijn Amerikaanse vestigingen in Michigan, Ohio en Missouri. Het personeelsbestand groeit daarmee ook flink, want behalve 6.200 nieuwe medewerkers worden er ook 3.000 tijdelijke contracten omgezet in een vaste aanstelling. Het doel is om vanaf 2026 jaarlijks twee miljoen elektrische auto’s te bouwen, dus er is simpelweg werk aan de winkel.
Naast EV’s benadrukt Ford echter ook dat ‘iconische benzinemodellen’ die voor de gemiddelde mid-westenaar wellicht wat aantrekkelijker zijn, ook mogen blijven. Denk daarbij aan de nieuwe Ford Ranger, die in Michigan wordt gebouwd. Daar loopt vanaf een nog nader te bepalen moment ook de geheel nieuwe, zevende generatie Ford Mustang van de band. Bij die aankondiging hoort een afbeelding, waarop in de ‘o’ van ‘Generation’ duidelijk het schakelpatroon van een handgeschakelde zesbak te onderscheiden is. Goed nieuws voor de traditioneel ingestelde liefhebber dus, die met de elektrische Ford Mustang Mach-E het nodige te verduren kreeg.
Hoewel er officieel nog niets over bekend is, verwacht Motor1 dat Ford nieuwe Mustang in april 2023 presenteert. Meer details over de investeringen in de Amerikaanse fabrieken vind je in de afbeeldingen boven dit verhaal, waarin te zien is hoe Ford de middelen verdeelt over de drie staten.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
FORD SIERRA 40 JAAR: HET VERHAAL ACHTER 'PROJECT TONI'
MIDDENKLASSER LEEK IN 1982 UIT TOEKOMST TE KOMEN
Zelden werden er in één jaar zo veel belangrijke auto’s gelanceerd als in 1982. De Ford Sierra, Audi 100, Opel Corsa, Citroën BX, Volvo 760, Honda Jazz, Mercedes-Benz 190 en BMW 3-serie E30 maakten allemaal veertig jaar geleden hun debuut. In de serie Topjaar 1982 blikken we terug op hun glansrijke carrières, te beginnen met de futuristisch gelijnde Ford Sierra.
Hoe zag het aanlooptraject van de Ford Sierra eruit?
De Ford Taunus liep eind jaren 70 op zijn laatste benen en had dringend behoefte aan een opvolger. Dat project, dat intern bij Ford de naam ‘Toni’ kreeg, was van groot belang, dus het behoefde deskundige leiding. Laat dat maar over aan Uwe Bahnsen, Patrick le Quément en Robert Lutz, dachten ze bij Ford. De drie ontwerpers – alledrie toekomstige legendes in hun vak – gingen aan de slag, en verrasten het publiek in 1981 met de Probe III, een futuristische en gestroomlijnde concept-car. Met dat soort prototypes werd het publiek op auto*shows in de jaren 80 haast doodgegooid, maar de Probe was anders dan andere prototypen. Twaalf maanden later zou hij op de markt komen. Van alle details die voor de productieversie werden gewijzigd, was de naam wel de grootste: de Probe III zou op de markt komen als Ford Sierra.
Ford Probe Concept
Hoe revolutionair was hij eigenlijk?
De geboorte van de Ford Sierra was misschien wel de zwaarste bevalling van 1982. Het was nogal een auto die het apetrotse Ford op de autoshow van Birmingham presenteerde, want een bijna ongewijzigde Probe III had het publiek niet verwacht. Niet dat de Ford Sierra lelijk was, maar het leek wel een ruimteschip, zeker vergeleken met zijn voorganger. De Taunus was inmiddels flink verouderd, maar dat conservatieve three-box-design lag begin jaren 80 nog best lekker bij het grote publiek. Zeker in Ford-land Groot-Brittannië, waar de Taunus weliswaar Cortina heette en publiekslieveling nummer één was. Ze verslikten zich daar in Engeland zowat in hun ‘hash’, terwijl de aardappelen de verstokte Ford-rijders in Duitsland en Nederland ineens minder goed smaakten. Dit was wel héél radicaal.
Hoe werd de Sierra onthaald?
De reacties van publiek en pers op de Sierra liepen sterk uiteen. Er was een groep die het de miskleun van de eeuw vond en de Sierra bij voorbaat bestempelde als gedoemd te mislukken. Een minstens zo grote groep was toch ook wel onder de indruk van de futuristische lijnen die Bahnsen, Lutz en Le Quément hadden bedacht. Journalisten prezen de moed van het trio, maar vroegen zich bij het aanschouwen van de eerste Sierra die het publiek te zien kreeg wel vertwijfeld af waar Ford aan was begonnen. Die eerste Sierra was trouwens een vijfdeurs hatchback, bronskleurig, in de luxe Ghia-uitvoering.
Wat waren de keuzes bij de marktintroductie?
De vijfdeurs hatchback was de eerste. Het zou de meest markante Sierra blijven, met het puntige zijruitje in de C-stijl. Niet lang na de introductie kreeg hij gezelschap van een driedeurs hatchback en een stationwagon, waarvan de achterkant zo hoekig was dat de Taunus er jaloers van zou worden. De techniek van de Sierra was een verhaal apart, want zo modern als de koets was, zo oubollig was de aandrijflijn. Achterwielaandrijving in een tijd waarin juist voorwielaandrijving in opkomst was, zorgde al voor gefronste wenkbrauwen, en datzelfde deed het motorenaanbod. Keuze was er genoeg, maar de 1.3-, 1.6- en 2.0-vier*cilinders waren bij de introductie van de Sierra al een dik decennium oud en stonden bekend als Pinto’s, naar de Amerikaanse Ford waarin deze blokken al in het begin van de jaren 70 hun opwachting maakten. Je kon de Sierra ook kopen met een zescilinder, maar ook die Cologne-V6 was een oude bekende met een lange historie.
Nog bijzonderheden tijdens zijn levensloop?
De eerste correctie van het ontwerp kwam al in 1985. Er verschenen toen kleine, aerodynamische randjes op de C-stijl, achter de zijruit. Die ‘oortjes’ moesten bij zijwind voorkomen dat de auto instabiel werd door wervelingen. De eerste grote facelift kwam in 1987. De neus en achterlichten werden wat algemener, maar de koper slaakte een zucht van verlichting toen Ford toch een sedan maakte. Het zag er wel raar uit, die aerodynamische koets met een vierkante kofferbak erop geplakt, maar mede door die sedan gingen de verkoopcijfers van de Sierra flink omhoog. In 1990 volgde nog een facelift en kregen alle Sierra’s voortaan de ‘Cosworth-neus’ en stoere, rookglazen achterlichten. Bij de laatste opfrisbeurt, in 1992, kreeg de Sierra een vernieuwd dashboard, waarbij het nieuws in feite niet veel meer besloeg dan een ronde koepel boven de meters en strak vormgegeven ventilatieroosters. Van de Sierra bestaat een aantal bijzondere varianten. De Cosworth – eerst als hatchback en later alleen als sedan – is de snelste en meest bijzondere. Op circuits en bij rallyproeven reeg deze Sierra de successen aaneen. De XR4i was ook speciaal, met een mooie V6 onder de kap, een dubbele achterspoiler en een bijzondere carrosserie: het was een driedeurs hatchback, die in plaats van de enorme achterste zijruit een kleiner zijraam kreeg, met daarachter het puntige zijruitje van de vijfdeurs. Die XR4i was de enige Sierra die je ook in de Verenigde Staten kon kopen, maar hij heette daar anders. De naam Sierra was ter plaatse al van GMC. Als reactie op de luxemerken Lexus en Acura van Toyota en Honda kwam Ford met het merk Merkur. De Ford Sierra XR4i werd in de VS daarom de Merkur XR4Ti. De T staat voor de turbo, die de Amerikanen er gratis bij kregen. De XR4i werd in 1986 opgevolgd door de XR4x4, met vierwielaandrijving. Die was in 1988 even in het nieuws toen een jonge prins Willem-Alexander zijn zwarte XR4x4 in een Leidse sloot parkeerde. Twee jaar daarvoor had Formule 1-teambaas Frank Williams een ongeval met een bij Hertz gehuurde Ford Sierra in Zuid-Frankrijk. De rest van zijn leven was hij aangewezen op een rolstoel.
Ford Sierra XR4i
Wat waren zijn concurrenten?
De Sierra was een middenklasser en dus een allemansvriend. De concurrentie kwam daarom van alle kanten. Van de Opel Ascona (1) maar ook van de Volkswagen Passat, de Toyota Carina, de Audi 80, de BMW 3-serie, de Saab 900, de Renaults 18 (2) en 20, de Peugeot 505, de Mazda 626 (3) en de Mitsubishi Galant. Sommige concurrenten stonden handenwrijvend te wachten op Ford-rijders die wegrenden voor de Sierra, op weg naar een auto die meer op hun geliefde Taunus leek.
Hoe werd hij ontvangen door de consument?
De consument wist niet wat hij zag toen de Sierra op de markt kwam. Dat was niet altijd positief, want de stap van de hoekige sedans van die tijd naar de futuristische, aerodynamische Sierra was voor veel kopers te groot. Het duurde echt wel een paar jaar voor de Sierra voet aan de grond kreeg, maar uiteindelijk zouden er in zijn hele levensloop, die tot 1993 duurde, toch bijna 149.000 Sierra’s op Nederlands kenteken worden gezet. Dat was nog peanuts vergeleken bij het Verenigd Koninkrijk, waar er bijna 1,3 miljoen werden verkocht. De combinatie van oersterke techniek, het vertrouwde blauwe ovaal en een gedurfd ontwerp dat met de jaren mooier werd gevonden, gaven voor de Sierra uiteindelijk de doorslag.
Ford Sierra Cosworth
Welke uitvoering spreekt het meeste tot de verbeelding?
Gezien zijn futuristische koets zou je kunnen stellen dat elke Sierra tot de verbeelding spreekt, maar één Sierra springt eruit. De homologatiespecial, de Sierra RS500 Cosworth, is doodeenvoudig de meest speciale Sierra die er bestaat. Ten opzichte van de toch al niet kinderachtige ‘gewone’ Cosworth had deze uitvoering een grotere turbo en intercooler, een betere brandstofpomp, meer injectoren, een andere voorbumper met meer koelmogelijk*heden en een extra spoiler. Slechts één van de 500 gebouwde exemplaren bevindt zich in Nederland. Trouwens, in ons land bevindt zich nog een extreem zeldzame Sierra: de enige XR4i stationwagon die ooit werd gebouwd. Dat gebeurde in 1984 in opdracht van het Duitse tijdschrift Auto Motor und Sport, dat de auto vervolgens weggaf als hoofdprijs van een prijsvraag.
Wat is de impact van de Ford Sierra geweest?
Dat de Sierra impact had, kun je wel zien aan de verkoopcijfers. Het was een vervoermiddel voor de massa, zeker in het Verenigd Koninkrijk. Die trend zette zich voort, want in het kielzog van Sierra-opvolger Mondeo ontstond daar de term ‘Mondeo-man’, een omschrijving voor de typische Brit uit de middenklasse: doodgewoon, stoïcijns, hardwerkend, hart van goud en een Mondeo op de oprit. Die term was er nooit gekomen als de Sierra zijn werk niet goed had gedaan, dus diep in zijn hart is de Mondeo Man ook een beetje Sierra Man. Maar de blijvende erfenis van de Ford Sierra is vooral dat een doorsnee auto niet saai hoeft te zijn. Dankzij de Sierra weten we dat je als gewone man of vrouw met opgeheven hoofd in iets bijzonders kunt rijden.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
FORD SIERRA XR8: XR4I MET MUSTANG-V8
OOK EEN DIKKE TAUNUS EN EEN CAPRI MET V8
Ook Ford heeft een groot aandeel in de serie ‘coole auto’s die je op de Kaap kon krijgen.’ De Sierra XR8 is er zo een. Die 8 staat ook daadwerkelijk voor het cilinderaantal. Een V8 dus voor de auto die wij als Sierra XR4i kenden, die overigens een V6 had en geen viercilinder. Naast de Sierra XR8, reden er in Zuid-Afrika ook een hele heftige Taunus en Capri rond.
Net als veel van de eerder beschreven dikkere varianten van Europese auto’s ontstond ook voor de Ford Sierra XR8 het idee omdat ze in Zuid-Afrika een homologatiespecial nodig hadden voor de racerij.
Ford Sierra XR8 met 5.0 V8
Erin geperst
Om in Groep A een gespierde auto aan de start te kunnen laten komen, bouwde Ford South Africa 200 homologatieauto’s van de Sierra XR8, die een vijfiter V8 kreeg van de toenmalige Ford Mustang. We praten over de jaren tachtig uiteraard. Het paste allemaal maar net: de vijfliter-V8 uit de Mustang in het motorcompartiment van de Sierra, waarin meestal een bescheiden viercilinder was te vinden. Het vermogen werd teruggeschroefd tot 209 pk. Daarmee leverde de XR8 echter net iets meer vermogen dan de RS Cosworth, die bij zijn aantreden 204 pk had. Een Borg Warner vijfbak zorgde voor de overbrenging naar de achterwielen, en de achtcilinder-Sierra denderde in 7 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid was 231 km/h. In de Zuid-Afrikaanse racerij trad deze super-Sierra aan tegen de speciale BMW7.45i voor Zuid-Afrika maar ook tegen de Alfa Romeo GTV6 die speciaal voor de homologatie in dat land een 3.0 V6 kreeg.
Ander uiterlijk
Het uiterlijk is anders dan dat van de XR4i zoals je die voor 1987 bij ons kon krijgen. Die had de driedeurs koets met het extra zijruitje. Wel kreeg de XR8 diens enorme dubbele achterpoiler. Een extra grille moest de V8 van meer lucht voorzien. Ook de Ronal-wielen kennen we van de Ford-catalogus uit de jaren tachtig. Na de facelift van de Sierra werd de XR4i bij ons overigens ook leverbaar als vijfdeurs.
Gegevens Sierra XR8
Motor V8, in lengterichting voorin, 1 onderl. nokkenas, 2 kl./cil.
Cilinderinhoud 4.942 cc
Max. vermogen 154 kW/209 pk bij 4.800 tpm
Max. koppel 330 Nm bij 3.400 tpm
Topsnelheid 231 km/h
Aandrijving achterwielen via 5-bak
Verbruik gemiddeld n.b.
0-100 km/h 7,0 s
Leeggewicht 1.234 kg
Nieuwprijs (1984) 25.000 rand
Ford Cortina XR6, een Taunus met 3.0 V6
Cortina XR6
Met de Sierra XR8 hebben we niet alle speciale heftige Fords voor Zuid-Afrika benoemd. Van de voorganger van de Sierra bestond namelijk ook al een XR6. De Taunus heette daar net als in Engeland Cortina. Voor de Cortina XR6 trok Ford S.A. een oudgediende uit de rekken. De Essex 3.0 V6. Die kwam in 1981, het laatste volledige Taunus-/Cortina-jaar op de markt. Met 139 pk geen bijzonder krachtige supersedan maar het was meer vermogen dan waarmee je de Taunus ooit in Europa kon krijgen.
Gegevens Cortina XR6
Motor V6, in lengterichting voorin, 1 onderl. nokkenas, 2 kl./cil.
Cilinderinhoud 2.993 cc
Max. vermogen 102 kW/139 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel 240 Nm bij 3.000 tpm
Topsnelheid 182 km/h
Aandrijving achterwielen via 4-bak
Verbruik gemiddeld 13,7 l/100 km
0-100 km/h 9,5 s
Leeggewicht 1.140 kg
Nieuwprijs (1981) 8.490 rand
Capri Perana
Tien jaar eerder ging het er een stuk pittiger aan toe nog met de Ford Capri Perana. In 1971 zijn er 500 stuks van de toenmalige Capri gebouwd, die ook weer speciaal voor de homologatie een V8 had.
Tuner Basil Green uit Johannesburg monteerde de Amerikaanse Windsor-V8 uit de Mustang in het Europese basismodel en vernoemde het eindresultaat naar een bloeddorstige roofvis. Ook in andere opzichten maakte de Perana-bouwers gretig gebruik van Ford-onderdelen. De vierversnellingsbak was afkomstig uit de pick-up F250 en de drietraps automaat uit de Mustang, het differentieel uit de Fairlane en de (omgedraaide) stuurinrichting uit de linksgestuurde versie. Basil Green bestaat allang niet meer en er zijn maar weinig feiten bekend met betrekking tot de Perana, wat de mythe echter des te sterker maakt. Er schijnen tussen 1971 en 1973 circa 500 auto’s te zijn gebouwd, waarbij de kopers keuze hadden uit Daytona Yellow en Piri Piri Orange.
Gegevens Capri Perana
Motor V8, in lengterichting voorin, 1 onderl. nokkenas, 2 kl./cil.
Cilinderinhoud 4.949 cc
Max. vermogen 179 kW / 240 pk bij 5.800 tpm
Max. koppel 405 Nm bij 3.500 tpm
Topsnelheid 226 km/h
Aandrijving achterwielen via 4-bak
Afmetingen l/b/h 4,26/1,65/1,28 m
Verbruik gemiddeld* 15,7 l/100 km
0-100 km/h 6,6 s
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
DE EERSTE FORD FOCUS WAS BIJNA TE GOED
SCHERPE C-SEGMENTER SLOEG IN ALS EEN BOM
Ford kreeg in 1998 niet alleen de handen op elkaar vanwege het prikkelende uiterlijk van de geheel nieuwe Focus, maar ook omdat dit gewoon een steengoede auto bleek te zijn. Hij maakte de nog verse Golf en Astra op slag wat bleekjes om de neus.
Jeremy Clarksons item voor Top Gear dat hij maakte op de Geneefse autosalon van 1998 was veelzeggend: hij had zijn schoenen uitgetrokken en sjokte als in trance door een vijvertje naar de hagelnieuwe Focus, die op een privé-eilandje mooi stond te zijn. Na de bijzondere Fords Ka en Puma mocht de wereld heus iets bijzonders als Escort-opvolger verwachten, maar de Focus sloeg wat hem betreft alles: “This is fantastic!” Later dat jaar kroop schrijver dezes als AutoKampioen-redacteur op Hollandse bodem achter het stuur van een test-Focus, een nog Duits gekentekende 1.6 16V. De collega die mij oppikte, had net een uitgebreide rit gemaakt. Hij was er een beetje stil van: “Hij is bijna te goed.” Geloof me, die woorden hoorde ik niet vaak.
Daardoor begon ik met iets meer voorinformatie dan mij lief was aan mijn eerste kilometers, maar het goede van de Focus was hoe dan ook onmiddellijk voelbaar. De Golf gold ter redactie als de maatstaf in zijn segment, omdat hij zich vanwege zijn comfort, degelijkheid en uitgebalanceerde karakter bij wijze van spreken een klasse hoger nog staande kon houden. Alleen was hij wat slap in de benen, op het wiebelige af. De eveneens nieuwe Astra reed strakker dan zijn landgenoot, maar bleek verder zo opwindend als een verregende dinsdag. De Focus overklaste zijn rivalen hier met gemak en bovendien in een tot dan toe ongeëvenaarde stijl.
Zetec
Je moest alleen geen haast hebben. De zestien kleppen beloofden heel wat, net als de trots gedeelde informatie dat de fraaie Zetec-SE motor mede door Yamaha was ontwikkeld, maar het bleek in de praktijk vooral een kwestie van geduldig afwachten of er na een scheut gas nog wat zou gaan gebeuren. De vijfde versnelling bleek langer dan de Kalverstraat, zodat alleen terugharken naar vier of zelfs drie bij een inhaalactie soelaas bood. Maar ja, veel toeren leidt tot veel mengsel dat langs al die klepjes moet, met paniekerig rekenwerk aan de pomp als resultaat. Alhoewel, 500 kilometer op 50 liter lukte ook pijnlijk gemakkelijk zonder calculator.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Waarschijnlijk nog een stockwagen die iemand kunnen scoren heeft, owv de slechte levertijden van alle merken hé?
En waar kan je tegenwoordig verder nog shoppen voor een grote MPV ook?
VW T bus niet leverbaar, en anders kom je al bij een Amerikaan uit ergens.
Die dingen rijden trouwens érg goed. Ooit eentje als huurwagen gereden in Spanje.
Comment
Comment