Mededeling
Collapse
No announcement yet.
FORD Lovers
Collapse
X
-
FORD FIESTA UIT PRODUCTIE: ZO BEGON HET AL DIE JAREN GELEDEN
ANDERE TIJDEN
Het is zover: Ford trekt vandaag de stekker uit de productie van de Ford Fiesta. Na zo'n 47 jaar houdt het op voor het compacte succesnummer, dat hier in Nederland alleen al meer dan 300.000 mensen naar de showroom wist te lokken. Tijd om eens terug te blikken op hoe we de Fiesta ooit leerden kennen.
De Ford Fiesta; voor sommigen gewoon de zoveelste voor de massa bedoelde auto, voor anderen een herinnering op wielen. Een trouwe metgezel, een eerste gezamenlijke aanschaf, een vakantiemaatje, een auto waarin de kinderen ooit nog ingesnoerd zaten in hun stoelverhogers, je lesauto of de auto die je kocht van het geld dat je bij een zomerbaantje had verdiend. Met een carrière van bijna 50 jaar kan de compacte Ford niet anders dan de nodige associaties oproepen.
Wie had in 1976 kunnen bedenken dat de Fiesta zo lang een begrip zou zijn? Ja, het had nog veel langer door kunnen gaan als Ford de Fiesta het elektrische tijdperk in had gebracht, maar zover mocht het niet komen. Misschien ook wel beter, want de Fiesta was van begin af aan een auto die voor een bescheiden prijs mensen prettig mobiel moest maken. Iets dat met een elektrische aandrijflijn en dus een stevig prijskaartje een ander verhaal zou worden.
Zuinigheid voorop
We maakten eind jaren 70 kennis met de Fiesta als een pretentieloze auto die zich vooral in de portemonnee moest zien te bewijzen. Zo zette Ford 'm ook nadrukkelijk in de markt, blijkt als we de folder van destijds erbij pakken. "Elke Ford Fiesta, van het laagst geprijsde model tot de elegante Ghia toe, is ontworpen om een zo groot mogelijke betrouwbaarheid en veiligheid te kombineren met uitzonderlijke zuinigheid. Welk model u ook overweegt (Fiesta Custom, Fiesta L, S of Ghia), u bent verzekerd van het hoogste niveau van veiligheid en betrouwbaarheid. Bovendien heeft iedere Fiesta vele technische snufjes, die leiden tot buitengewoon zuinig rijden. De voorwielaandrijving en de wigvormige verbrandingskamers van de Fiesta-motor zijn speciaal ontworpen om in iedere situatie zo zuinig mogelijk te rijden. Om ervoor te zorgen, dat u een minimale hoeveelheid brandstof verbruikt in stadsverkeer, is de Fiesta uitgerust met de unieke Sonic-Idle karburateur. Deze karburateur maakt optimaal gebruik van de brandstof onder alle omstandigheden. Dit betekent een aanzienlijke brandstofbesparing, vooral voor wie veel in de stad rijdt."
Ja ja, een technisch huzarenstukje, als we Ford mochten geloven. Kijk hierboven eens wat een waslijst aan technisch vernuft er in de Fiesta gestoken was. Je ziet duidelijk dat de Fiesta Mk1 heel wat jaartjes achter ons ligt, maar Ford liep graag te koop met wat er allemaal in en op zat. Het was immers een peperduur project, de eerste Fiesta. Een greep uit de 'innovatieve' zaken die de kleine Ford meekreeg: "De Fiesta is uitgerust met een uitgekiende, soepel werkende 4-versnellingsbak. De spoilers achter op het dak van de Fiesta en vóór onder de wagen zijn bedoeld om maximale profijt te trekken van de verminderde luchtweerstand. Minder luchtweerstand betekent minder werk voor de motor. Het gevolg: nog meer brandstofbesparing en minder motorslijtage. En om het zuinige brandstofverbruik nog meer te verbeteren en om bandenslijtage te verminderen, is elke Fiesta standaard uitgerust met staalgordelradiaalbanden. "De Fiesta is eveneens ontworpen om u geld te besparen bij het onderhoud. Zelfstellende koppeling en remmen, een voor het leven gesmeerd chassis en versnellingsbak vormen pas het begin van het gemakkelijke onderhoud van de Fiesta. En tezamen leveren ze aanzienlijke besparingen op over de gehele levensduur van uw Fiesta."
Ook al was-ie niet zo groot, er zijn heel wat gezinnetjes mee op pad geweest.
Ford Fiesta S
Op sportief rijden werd destijds nog niet zo'n nadruk gelegd als nu. Dat was simpelweg nog niet zo belangrijk, het ging er vooral om dat je van A naar B kwam en dat het niet teveel kostte. Pas later zou de Ford Fiesta ook op sportief vlak een naam krijgen. Niet alleen vanwege de sportieve versies, maar ook omdat het onderstel standaard al wist te overtuigen. Toch was er al wel een sportief tintje aan de eerste Fiesta; dat begon allemaal met de Fiesta S.
"De wielophanging van de Fiesta S is ook al speciaal ontworpen voor een sportief weggedrag. Een verzwaarde vering en een stabilisatorstang achter staan daar borg voor. Het sportieve uiterlijk van de Fiesta S wordt onderstreept door de mogelijkheid uw Fiesta helemaal persoonlijk te maken met een keuze uit 5 metallic buitenkleuren of uit 3 signaalkleuren. Verder is er een brede sierstreep voor iedere buitenkleur alsmede een bekledinqskleurcombinatie naar wens. En tenslotte zijn de bumpers, buitenspiegel en raamomlijstingen allemaal sportief zwart gelakt. We hebben ieder aspekt bij de Fiesta S volledig doordacht. En dat allemaal om uw alledaagse rijden meer genoegen en meer sportiviteit te geven." Trots toonde Ford in de folder bij de Fiesta S de motor. Een maar liefst 1.117 cc grote viercilinder, goed voor 53 pk en een 0-100-tijd van 16 seconden.
Het einde
Zo terugblikkend op de eerste Ford Fiesta is wel duidelijk dat de tijden nogal veranderd zijn. De Fiesta is natuurlijk wel meegegaan met zijn tijd, maar nu houdt het toch op. In Keulen wordt vrijdagavond de allerlaatste Fiesta gebouwd en de drie laatste exemplaren gaan naar verluidt naar een speciale collectie van Ford zelf.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Als ik dan toch met een camionet zou moeten rijden, dan zou ik er ook wel zo eentje willen.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Met zo eentje nog ooit naar Zuid-Spanje gereden, wel geen break. Die 1,6 ging niet vooruit, voorbijsteken was een avontuurEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
OOK DE ALLEREERSTE FORD EXPLORER KWAM AL NAAR EUROPA
VAN BONKIGE TERREINWAGEN TOT BRAVE EV
De Ford Explorer verschijnt ergens volgend jaar als volledig elektrische, vrij compacte SUV op de Europese markt en is daarmee Europeser dan ooit. Toch kent ook de Amerikaanse Explorer al een vrij lange Europese historie, die helemaal terugvoert tot de allereerste generatie.
‘Ford Explorer’ is in Europa weliswaar een enigszins bekende naam, maar de auto zelf speelt hier tot nu toe een rol in de marge. Dat is niet gek, want de Explorer is vanaf het allereerste begin nadrukkelijk voor de Amerikaanse markt bedoeld. Lange tijd waren Ford Europa en Ford Amerika strikt gescheiden, waarbij de Amerikaanse tak als ‘Ford USA’ vaak apart op de Nederlandse prijslijsten werd vermeld. Ford is echter van plan om zijn Amerikaanse afkomst een grotere rol te laten spelen in Europa. Amerikaanse modellen als de (plug-inhybride) Explorer, Bronco en Mustang worden hier weer gevoerd, gewoon via de importeur die ook verantwoordelijk is voor Puma’s, Focussen en Kuga’s. De elektrische Explorer wordt door Ford ook naar voren geschoven als een manier om ‘Amerikaanser’ te worden, maar eigenlijk is dat een beetje misplaatst. Het nieuwe model heeft namelijk behalve wat uiterlijkheden niets met Amerika of Amerikaanse Explorers van doen. Het is een geheel eigen, op Volkswagens MEB-platform gebaseerde EV, die in Noord-Amerika niet eens zal worden gevoerd.
Bronco II-opvolger
Ford Bronco II
De komst van een nieuw, op Europa gericht model met de naam ‘Explorer’ is evengoed een uitstekende aanleiding om eens een blik op de historie van deze modelfamilie te werpen. Die historie begint in 1990, als de eerste Explorer verschijnt als opvolger van de Bronco II. Die Bronco II werd op zijn beurt in 1983 gelanceerd als het kleine broertje van de reguliere Bronco. Waar die auto kan worden gezien als het (driedeurs) SUV-broertje van de Ford F-series (F-150), is de Bronco II een Ford Ranger zonder laadbak. Een Amerikaanse Ranger, uiteraard, die om het bovenstaande verhaal te onderstrepen helemaal niets te maken heeft met de Ford Ranger die in 1998 in Europa op de prijslijsten verscheen.
Ford Explorer (generatie 1)
Ook de eerste Explorer is gebaseerd op de Ford Ranger. Om een beter antwoord te hebben op de immens populaire Jeep Cherokee van de XJ-generatie, is de Ford Explorer er vanaf 1990 als driedeurs én als vijfdeurs. Dat is een groot verschil met de uitsluitend als driedeurs leverbare Bronco II en maakt hem ineens geschikt als gezinsauto. Deze generatie SUV’s markeert daarmee in Noord-Amerika het begin van de trend waarin steeds meer gezinnen de stationwagen en later ook de ‘minivan’ links laten liggen voor een SUV, al zou het nog wel even duren voordat dat écht populair werd. Aanvankelijk ging het vooral om de meer avontuurlijke gezinnen, als we Ford mogen geloven, want de folderplaatjes zijn door de jaren heen bezaaid met Kayaks, speedboten en andere ‘outdoor-accessoires’.
Niet subtiel
Ford Explorer (generatie 2)
Die allereerste Explorer hield het in feite vol tot 2002, want de in 1995 gelanceerde tweede generatie was eigenlijk weinig meer dan een heftig vernieuwde versie van het origineel. Beide auto’s zijn in technisch opzicht nog echte terreinwagens, met een ladderchassis, een in lengterichting geplaatste zes- of achtcilinder en optioneel natuurlijk ook vierwielaandrijving.
Ford Explorer (generatie 1, Europa). Let op de kentekenplaat en de oranje richtingaanwijzers, in de behuizing van de oorspronkelijke achteruitrijlichten.
Europese versies komen we al kort na de lancering van de eerste Explorer tegen in folders en autoboeken. Onder leiding van onder meer het Nederlandse Hessing worden de auto’s aangepast aan de hier geldende eisen, al gaat dat niet al te subtiel. De uitvoeringen voor de ‘oude wereld’ hebben doorgaans wat minder chroom en krijgen hun grote Europese kentekenplaat aanvankelijk links op de klep geschroefd. De bumper-uitsparing voor een Amerikaanse plaat blijft daarbij gewoon leeg achter. Oranje richtingaanwijzers eindigen aanvankelijk in de behuizing voor het achteruitrijlicht, die net als het in Europa verplichte mistachterlicht zonder veel oog voor detail in de bumper wordt geschroefd. Klaar! Later houdt Ford kennelijk meer rekening met ‘de rest van de wereld’, want vanaf 1998 krijgen alle Explorers een grote kentekenplaatuitsparing en oranje knipperlichten. Alle Explorers, behalve de derde carrosserievariant die in 2000 verschijnt. Die Explorer Sport Trac is een vijfdeurs pick-up met een opvallend korte bak, waarmee de cirkel met de Ranger-basis eigenlijk weer rond is. In Europa zien we de Sport Trac alleen via de grijze import, en dan nog heel sporadisch.
Ford Explorer Sport Trac
Weg met de driedeurs
Ford Explorer (derde generatie)
De derde generatie van de Explorer verschijnt in 2002. Hoewel het nog altijd een traditionele body-on-frame-SUV is, dus met een ladderchassis, gaat het nu wel om een compleet nieuwe auto. De driedeurs versie verdwijnt wegens een gebrek aan vraag uit het gamma en met een wat gegroeide koets en grotere wielbasis is de Explorer beter dan ooit toegespitst op zijn rol als gezinsauto. De beschikbaarheid van een derde zitrij, voor een totaal van zeven zitplaatsen, onderstreept dat.
Van ladderchassis naar zelfdragend
Ford Explorer (vierde generatie)
De vierde generatie, vanaf 2006, leunt nog sterk op zijn voorganger, maar vanaf 2010 wordt alles anders. De Explorer wordt voor het eerst een auto met een zelfdragende carrosserie, krijgt dwarsgeplaatste motoren en wordt in basis dus ook een voorwielaandrijver. Ruimer, praktischer en beter rijdend, dus, maar wellicht ook iets minder stoer.
Ford Explorer (vijfde generatie)
Deze editie van de Explorer zien we in Europa alleen via de grijze import, maar toch komt hij je misschien bekend voor. Zoals ook eerdere Explorers altijd in setjes van twee leken te komen, is de huidige zesde generatie designtechnisch duidelijk een evolutie van zijn voorganger. Dankzij een plug-in hybride aandrijflijn zag Ford er in 2019 weer heil in om de Explorer weer hier te gaan voeren. Evengoed speelt hij een rol in de marge, met enkele tientallen tot maximaal 158 exemplaren (2022) per jaar. Voor Europa is de huidige Explorer dan ook wel érg groot, terwijl hij in de VS als een uiterst gemiddelde ‘cross-over’ wordt gezien. Wat de oplossing is, moge duidelijk zijn: die nieuwe, volledig elektrische Explorer.
Ford Explorer (zesde generatie, PHEV, Europees)
Ford Explorer EV
Die is meer dan een halve meter korter dan zijn grote voorbeeld, maar deelt met de verticale achterlichten, opvallende C-stijl en stoere neus wel duidelijk designkenmerken met de grote Explorer. Die Explorer PHEV zal op termijn van de Europese prijslijsten verdwijnen en daarmee wordt het Europese gamma met de komst van de elektrische Explorer feitelijk niet Amerikaanser, maar juist minder Amerikaans. Tegelijkertijd maken we voor het eerst kennis met een Explorer die op papier alles in huis heeft om hier écht populair te worden, en daar gaat het Ford uiteraard om.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Deze rode Ford Mustang V8 is bijna 60 jaar oud, heeft omgerekend 168.270 kilometer op de teller en staat er afgaande op de foto's nog piekfijn bij. Wat de zo'n 200 pk sterke pony car extra bijzonder maakt? Hij is ooit in bezit geweest van niemand minder dan acteur Sylvester Stallone. Stallone ken je natuurlijk vooral als boksmachine Rocky Balboa en als schier onfeilbare kogelspons John Rambo, maar de 77-jarige acteur is ook autoliefhebber. Sylvester Stallone kocht deze rode Mustang op 25 november 1989. En niet zomaar. De 'Stang is namelijk een van de drie auto's die in de film Lock Up, waarin Stallone samen met onder meer Donald Sutherland op 't witte doek schitterde.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment